Interrail België & Luxemburg.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Interrail België & Luxemburg.

Bericht door mijack1985 »

Het vervolg op deel 1 en deel 2

In dit deel besloten we om een dag naar Luxemburg te gaan. En vanaf Luxemburg verder naar Brussel te gaan en daar te overnachten.

We vertrokken vroeg richting Maastricht. In Maastricht hadden we ruim 20 minuten overstaptijd.

Plan V als Sprinter naar Roermond, lekker in het zonnetje. Afbeelding Veolia stoptrein naar Maastricht Randwyck. Afbeelding Stoptrein naar Luik. Afbeelding Jammer dat de IC 0 van de NMBS niet meer door rijdt naar Maastricht, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het viel mij verder op dat de Belgische machinisten gewoon in hun vrije tijds kleding hun werk mogen doen.
In Luik hadden we een overstap van 28 minuten.

Het station is en blijft toch echt een indrukwekkend. Afbeelding Afbeelding Hoe zouden ze dat daarboven schoon houden/ maken. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Reeks 27 met IR c (Antwerpen - Hasselt - Luik). Afbeelding Afbeelding AM 80 (Break). Afbeelding Afbeelding Reeks 18 met IC A (Eupen - Luik - Brussel - Oostende). Afbeelding CFL reeks 30 met IR m (Liers - Luik - Gouvy - Luxemburg). Afbeelding Was een korte trein, met maar 4 wagons (l10). Maar wel met de allerfijnste banken die we hebben gehad tijdens Interrailen.
Mijn vriendin vond ze nog fijner zitten dan de ICE's of DB/OBB wagons. Nu weet ik niet wat nou echt het verschil is tussen een l6 en l10. De wagon waar wij in zaten was in ieder geval 2e klas met alleen maar 6 zit. coupes.

Afijn, de reis duurde een kleine 3 uur. Grotendeels was het traject enkelsporig. Maar de omgeving waar we door heen kwamen. Prachtig!!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Onze trein na aankomst in Luxemburg. Afbeelding In Luxemburg aangekomen zijn we daar de stad in geweest een paar uurtjes. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat Luxemburg zo'n mooie stad zou zijn. Daarna toen het tijd was om richting Brussel te gaan heb ik nog wat foto's gemaakt van het OV aldaar. Hier een kleine impressie.

DB Baureihe 628 uit Trier. Afbeelding De CFL. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Bussen van de AVL. D'Autobus de la Ville de Luxembourg. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Vanaf Luxemburg namen we deze keer de IC J (Luxemburg - Namen - Brussel) richting België.
De bestond uit de AM96.
Afbeelding Afbeelding Deze reis was minder spannend dan de heenrit, maar na zo'n 3,5 uur aangekomen in Brussel Zuid.
Daar nog even wat foto's gemaakt voordat we naar het hotel gingen.

AM65. Afbeelding AM65. Afbeelding Reeks 18 met M6 als IC N (Essen - Antwerpen - Brussel - Charleroi). Afbeelding AM65. Afbeelding Binnenkort volgt de rest van het Interrailen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Steven »

Belgische treinbestuurder maar ook Franse treinbestuurders hebben geen uniform, van de Luxemburgers ben ik niet zeker maar dacht gezien te hebben dat ze ook daar in vrijetijdskledij kunnen werken. Wat zijn de voor mij met zekerheid gekende bedrijven waar de bestuurder in uniform werken.
NS
Thalys
Eurostar
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door mijack1985 »

Oke bedankt voor uw antwoord Steven. Voor mij als vaste klant van NS was het even wennen om dat te zien (machinisten zonder uniform).
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door loic1811 »

dat is begrijpelijk als ik nederland ben doet het ook raar om een bestuurder in uniform te zien langs de ene kant ben ik wel voor een uniform maar langs de andere kant is het overbodig een bestuurder komt eigenlijk nooit(of zelden) in contact met de passagiers ...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Portbou »

Mooie foto's van station Liège Guillemins !
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door mijack1985 »

dank u beiden. Luik is toch wel het mooiste station van de Benelux vind ik.

Ik ken iemand die is machinist bij de NS. En daar verwachten ze ook van een machinist dat die service kan verlenen.
Ook al komen ze amper in contact met passagiers.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Merijn »

Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd :)

Prachtige foto's trouwens!
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door mijack1985 »

Merijn, bedankt voor de uitleg en de complimenten over de foto's. Nou de l6 zijn de fijnste rijtuigen in dienst bij de NMBS (persoonlijke mening). :mrgreen:
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Jurgen »

Merijn schreef:Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd :)

Prachtige foto's trouwens!

Van buitenaf kan je de I6-rijtuigen ook herkennen aan de zijschorten waardoor de installaties onder het rijtuig niet zichtbaar zijn. Een I10 heeft dit niet en daar kan je dus alles zien hangen.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door mijack1985 »

Jurgen schreef:
Merijn schreef:Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd :)

Prachtige foto's trouwens!

Van buitenaf kan je de I6-rijtuigen ook herkennen aan de zijschorten waardoor de installaties onder het rijtuig niet zichtbaar zijn. Een I10 heeft dit niet en daar kan je dus alles zien hangen.
Kijk, weet ik dat ook weer. Bedankt voor de info :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Bibke »

Zo heb ik ook het probleem om het verschil te zien tussen een I6 en een I11.
Kan iemand me laten weten hoe ik daar snel het verschil tussen kan zien?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door loic1811 »

Bibke : een I6 rijtuig heeft zoals gezegd een "rokje" onderaan (heb je die kasten ) .een I11 rijtuig is bijna identiek als de rijtuigen van een AM 96
Bijlagen
I11 vanboven AM 96 onderaan.JPG
I6 rijtuig.JPG
I6 rijtuig.JPG (49.07 KiB) 7506 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Steve »

Bibke schreef:Zo heb ik ook het probleem om het verschil te zien tussen een I6 en een I11.
Kan iemand me laten weten hoe ik daar snel het verschil tussen kan zien?
Bedoel je niet veeleer het verschil tussen I6 en I10? In dat geval helpt het bovengenoemde rokje inderdaad. Als je wat dichterbij bent, zie je ook dat de inrichting helemaal anders is: de I6 bestaat uit coupés, de I10 heeft een 2x2-opstelling (zoals hierboven ook vermeld)

Tussen een I6 en I11 zou het verschil toch wel duidelijk te zien moeten zijn... een 51 en een 55 haal je toch ook duidelijk uit elkaar... :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Bibke »

Wel, ik ben niet zo geïnteresseerd in rijtuigen maar nu is het me over duidelijk, zo ver had ik nog niet gekeken :oops: . Maar de vraag ging wel degelijk over een I11 want het verschil tussen een I6 en I10 kende ik al.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Interrail België & Luxemburg.

Bericht door Davy »

Na wat zoeken vond ik dit topic nog terug... Heb wat vraagjes i.v.m. Interrail in België en Luxemburg.

Mag ik met een Interrail reizen in België? Ik heb de Belgische nationaliteit maar woon in Nederland. Indien het mag, welke documenten moet ik bij me hebben?

En moet je ook voor een Beneluxpas zo'n dagboek invullen?
Plaats reactie