Interrail België & Luxemburg.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Interrail België & Luxemburg.
Het vervolg op deel 1 en deel 2
In dit deel besloten we om een dag naar Luxemburg te gaan. En vanaf Luxemburg verder naar Brussel te gaan en daar te overnachten.
We vertrokken vroeg richting Maastricht. In Maastricht hadden we ruim 20 minuten overstaptijd.
Plan V als Sprinter naar Roermond, lekker in het zonnetje. Veolia stoptrein naar Maastricht Randwyck. Stoptrein naar Luik. Jammer dat de IC 0 van de NMBS niet meer door rijdt naar Maastricht, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het viel mij verder op dat de Belgische machinisten gewoon in hun vrije tijds kleding hun werk mogen doen.
In Luik hadden we een overstap van 28 minuten.
Het station is en blijft toch echt een indrukwekkend. Hoe zouden ze dat daarboven schoon houden/ maken. Reeks 27 met IR c (Antwerpen - Hasselt - Luik). AM 80 (Break). Reeks 18 met IC A (Eupen - Luik - Brussel - Oostende). CFL reeks 30 met IR m (Liers - Luik - Gouvy - Luxemburg). Was een korte trein, met maar 4 wagons (l10). Maar wel met de allerfijnste banken die we hebben gehad tijdens Interrailen.
Mijn vriendin vond ze nog fijner zitten dan de ICE's of DB/OBB wagons. Nu weet ik niet wat nou echt het verschil is tussen een l6 en l10. De wagon waar wij in zaten was in ieder geval 2e klas met alleen maar 6 zit. coupes.
Afijn, de reis duurde een kleine 3 uur. Grotendeels was het traject enkelsporig. Maar de omgeving waar we door heen kwamen. Prachtig!!
Onze trein na aankomst in Luxemburg. In Luxemburg aangekomen zijn we daar de stad in geweest een paar uurtjes. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat Luxemburg zo'n mooie stad zou zijn. Daarna toen het tijd was om richting Brussel te gaan heb ik nog wat foto's gemaakt van het OV aldaar. Hier een kleine impressie.
DB Baureihe 628 uit Trier. De CFL. Bussen van de AVL. D'Autobus de la Ville de Luxembourg. Vanaf Luxemburg namen we deze keer de IC J (Luxemburg - Namen - Brussel) richting België.
De bestond uit de AM96.
Deze reis was minder spannend dan de heenrit, maar na zo'n 3,5 uur aangekomen in Brussel Zuid.
Daar nog even wat foto's gemaakt voordat we naar het hotel gingen.
AM65. AM65. Reeks 18 met M6 als IC N (Essen - Antwerpen - Brussel - Charleroi). AM65. Binnenkort volgt de rest van het Interrailen.
In dit deel besloten we om een dag naar Luxemburg te gaan. En vanaf Luxemburg verder naar Brussel te gaan en daar te overnachten.
We vertrokken vroeg richting Maastricht. In Maastricht hadden we ruim 20 minuten overstaptijd.
Plan V als Sprinter naar Roermond, lekker in het zonnetje. Veolia stoptrein naar Maastricht Randwyck. Stoptrein naar Luik. Jammer dat de IC 0 van de NMBS niet meer door rijdt naar Maastricht, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het viel mij verder op dat de Belgische machinisten gewoon in hun vrije tijds kleding hun werk mogen doen.
In Luik hadden we een overstap van 28 minuten.
Het station is en blijft toch echt een indrukwekkend. Hoe zouden ze dat daarboven schoon houden/ maken. Reeks 27 met IR c (Antwerpen - Hasselt - Luik). AM 80 (Break). Reeks 18 met IC A (Eupen - Luik - Brussel - Oostende). CFL reeks 30 met IR m (Liers - Luik - Gouvy - Luxemburg). Was een korte trein, met maar 4 wagons (l10). Maar wel met de allerfijnste banken die we hebben gehad tijdens Interrailen.
Mijn vriendin vond ze nog fijner zitten dan de ICE's of DB/OBB wagons. Nu weet ik niet wat nou echt het verschil is tussen een l6 en l10. De wagon waar wij in zaten was in ieder geval 2e klas met alleen maar 6 zit. coupes.
Afijn, de reis duurde een kleine 3 uur. Grotendeels was het traject enkelsporig. Maar de omgeving waar we door heen kwamen. Prachtig!!
Onze trein na aankomst in Luxemburg. In Luxemburg aangekomen zijn we daar de stad in geweest een paar uurtjes. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat Luxemburg zo'n mooie stad zou zijn. Daarna toen het tijd was om richting Brussel te gaan heb ik nog wat foto's gemaakt van het OV aldaar. Hier een kleine impressie.
DB Baureihe 628 uit Trier. De CFL. Bussen van de AVL. D'Autobus de la Ville de Luxembourg. Vanaf Luxemburg namen we deze keer de IC J (Luxemburg - Namen - Brussel) richting België.
De bestond uit de AM96.
Deze reis was minder spannend dan de heenrit, maar na zo'n 3,5 uur aangekomen in Brussel Zuid.
Daar nog even wat foto's gemaakt voordat we naar het hotel gingen.
AM65. AM65. Reeks 18 met M6 als IC N (Essen - Antwerpen - Brussel - Charleroi). AM65. Binnenkort volgt de rest van het Interrailen.
Re: Interrail België & Luxemburg.
Belgische treinbestuurder maar ook Franse treinbestuurders hebben geen uniform, van de Luxemburgers ben ik niet zeker maar dacht gezien te hebben dat ze ook daar in vrijetijdskledij kunnen werken. Wat zijn de voor mij met zekerheid gekende bedrijven waar de bestuurder in uniform werken.
NS
Thalys
Eurostar
NS
Thalys
Eurostar
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Interrail België & Luxemburg.
Oke bedankt voor uw antwoord Steven. Voor mij als vaste klant van NS was het even wennen om dat te zien (machinisten zonder uniform).
Re: Interrail België & Luxemburg.
dat is begrijpelijk als ik nederland ben doet het ook raar om een bestuurder in uniform te zien langs de ene kant ben ik wel voor een uniform maar langs de andere kant is het overbodig een bestuurder komt eigenlijk nooit(of zelden) in contact met de passagiers ...
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Interrail België & Luxemburg.
dank u beiden. Luik is toch wel het mooiste station van de Benelux vind ik.
Ik ken iemand die is machinist bij de NS. En daar verwachten ze ook van een machinist dat die service kan verlenen.
Ook al komen ze amper in contact met passagiers.
Ik ken iemand die is machinist bij de NS. En daar verwachten ze ook van een machinist dat die service kan verlenen.
Ook al komen ze amper in contact met passagiers.
Re: Interrail België & Luxemburg.
Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd
Prachtige foto's trouwens!
Prachtige foto's trouwens!
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Interrail België & Luxemburg.
Merijn, bedankt voor de uitleg en de complimenten over de foto's. Nou de l6 zijn de fijnste rijtuigen in dienst bij de NMBS (persoonlijke mening).
Re: Interrail België & Luxemburg.
Merijn schreef:Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd
Prachtige foto's trouwens!
Van buitenaf kan je de I6-rijtuigen ook herkennen aan de zijschorten waardoor de installaties onder het rijtuig niet zichtbaar zijn. Een I10 heeft dit niet en daar kan je dus alles zien hangen.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Interrail België & Luxemburg.
Kijk, weet ik dat ook weer. Bedankt voor de infoJurgen schreef:Merijn schreef:Een I6-rijtuig is een rijtuig met zijgang en coupés (telkens 6 plaatsen), een I10-rijtuig heeft daarentegen een middengang en de zetels staan allemaal in een carré opgesteld...daarmee is dit ook opgehelderd
Prachtige foto's trouwens!
Van buitenaf kan je de I6-rijtuigen ook herkennen aan de zijschorten waardoor de installaties onder het rijtuig niet zichtbaar zijn. Een I10 heeft dit niet en daar kan je dus alles zien hangen.
Re: Interrail België & Luxemburg.
Zo heb ik ook het probleem om het verschil te zien tussen een I6 en een I11.
Kan iemand me laten weten hoe ik daar snel het verschil tussen kan zien?
Kan iemand me laten weten hoe ik daar snel het verschil tussen kan zien?
Re: Interrail België & Luxemburg.
Bibke : een I6 rijtuig heeft zoals gezegd een "rokje" onderaan (heb je die kasten ) .een I11 rijtuig is bijna identiek als de rijtuigen van een AM 96
Re: Interrail België & Luxemburg.
Bedoel je niet veeleer het verschil tussen I6 en I10? In dat geval helpt het bovengenoemde rokje inderdaad. Als je wat dichterbij bent, zie je ook dat de inrichting helemaal anders is: de I6 bestaat uit coupés, de I10 heeft een 2x2-opstelling (zoals hierboven ook vermeld)Bibke schreef:Zo heb ik ook het probleem om het verschil te zien tussen een I6 en een I11.
Kan iemand me laten weten hoe ik daar snel het verschil tussen kan zien?
Tussen een I6 en I11 zou het verschil toch wel duidelijk te zien moeten zijn... een 51 en een 55 haal je toch ook duidelijk uit elkaar...
Re: Interrail België & Luxemburg.
Wel, ik ben niet zo geïnteresseerd in rijtuigen maar nu is het me over duidelijk, zo ver had ik nog niet gekeken . Maar de vraag ging wel degelijk over een I11 want het verschil tussen een I6 en I10 kende ik al.
Re: Interrail België & Luxemburg.
Na wat zoeken vond ik dit topic nog terug... Heb wat vraagjes i.v.m. Interrail in België en Luxemburg.
Mag ik met een Interrail reizen in België? Ik heb de Belgische nationaliteit maar woon in Nederland. Indien het mag, welke documenten moet ik bij me hebben?
En moet je ook voor een Beneluxpas zo'n dagboek invullen?
Mag ik met een Interrail reizen in België? Ik heb de Belgische nationaliteit maar woon in Nederland. Indien het mag, welke documenten moet ik bij me hebben?
En moet je ook voor een Beneluxpas zo'n dagboek invullen?