juli 2010 : Lijn 163A

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door Portbou »

Hallo,

Twee jaar geleden heb ik een verkenning gedaan van het grootste stuk van lijn 163A Bertrix-Muno.
Hierbij een kort fotoverslag.

Voor wie zich aangesproken voelt en deze oude spoorlijn ook eens wil exploreren heb ik een paar schermafdrukken van google maps toegevoegd, met de precieze coordinaten.

Daarnaast is er een uitstekende beschrijving te vinden op deze site : http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm



In mijn spoorboekje van 1935 zag de bediening op deze lijn er uit als volgt : Afbeelding
Doch dat is lang geleden. Vele decennia geleden reed hier de laatste trein en ondertussen werden alle sporen uitgebroken.


Mijn vertrekpunt is ongeveer halverwege tussen Bertrix en Herbeumont, dichtbij de plaats waar de halte Orgeo-Ardoiseries lag.
Hier loopt de lijn met een viaduct over de vallei gevormd door het beekje de Aise. Afbeelding
Ik parkeer aan het leisteenmuseum (http://fr.wikipedia.org/wiki/Au_c%C5%93 ... %27Ardoise) en kan hier (http://www.capnature.me/) een mountainbike huren (aangeduid door de groene pijl). De blauwe pijlen duiden aan hoe ik van daar de spoorlijn op kon. Afbeelding
Hier ben ik boven op dat viaduct Afbeelding
Vertrek richting Herbeumont Afbeelding Afbeelding
Overblijfselen van de ballast Afbeelding
Onbeduidende eerste hindernis Afbeelding
Tunnel de Linglé, niet overdreven lang, veilige ondergrond, hier raak je makkelijk door... Afbeelding Afbeelding
Hier even de zelfontspanner gebruikt om een beeld van de explorator (let ook op het hoofdlampje!) te maken. Afbeelding
Aan de tunnelingang overblijfselen van telefoon- en/of electriciteitskabelgeleiding (?) Afbeelding
Na de tunnel bereikt de lijn de vallei van de Semois, vlak voor Herbeumont. Onderstaande foto is genomen op de plaats waar de lijn over N884 Bertrix-Herbeumont loopt. Afbeelding
Infobordje Afbeelding
Van het centrum van Herbeumont krijg je vanop de spoorlijn zo goed als niets te zien, de lijn loopt hier in een diepe sleuf. Afbeelding
Situering van bovenstaande brug op Google-maps Afbeelding
Kort na Herbeumont komt dit enigszins bekende viaduct over de Semois en over camping "Champ le Monde" (http://www.arnocamps.com/page3.html) Afbeelding
Situering op Google-Maps Afbeelding
Zo ziet het viaduct er langs boven uit Afbeelding
Goed verstevigd, beveiligd, ingekooid, anti-suicide,... (?) Afbeelding
En bovenaanzicht van camping "Champ le Monde" Afbeelding
Twee kilometer verder kom ik aan de lange "tunnel de Sainte Cécile"... Helaas vallen hier al te dikwijls bakstenen naar beneden en heeft de gemeente deze tunnel definitief afgesloten. Afbeelding
Dan maar door het bos terug naar de weg (tevoet bij gebrek aan pad en wegens erg steil) en dan zoektocht naar de andere uitgang van de tunnel. Afbeelding
Gevonden ! Afbeelding
Hier is de spoorlijn bijna helemaal dichtgegroeid. Afbeelding
Maar kort voor Sainte Cecile gaat het alweer beter. Afbeelding
In Sainte Cecile zelf word ik van de lijn geleid, hier is een brug onderbroken.
Op de achtergrond de nogal typische kerktoren van Sainte Cecile. Afbeelding
Korte omleidingsroute Afbeelding
Tussen Sainte Cecile en de grens met Frankrijk is de lijn als Ravel heraangelegd.
Het spannende gedeelte is dus wel voorbij. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Na een zestal kilometer lichtjes dalen over perfect asfalt bereik ik dan Muno.
Situering op Google Maps Afbeelding
En dezelfde plaats zoals gezien door mij Afbeelding
Het station van Muno lag een eindje hoger dan het dorp, er is een vrij mooi uitzicht. Afbeelding
En een enorme parking kwam op de plaats van het spoorwegemplacement Afbeelding
Dan is het niet ver meer tot de grens.
Hier het oude Franse douanekantoor gezien vanaf de hoger gelegen spoorwegbedding Afbeelding
Kort na de grens houdt de Ravel dan op en word ik op de D19 geleid. Afbeelding
Eerste aanwijsbordje voor wie de route in de andere richting fietst. Afbeelding
Situering op Google Maps Afbeelding
En dezelfde plaats zoals gezien door mij Afbeelding
Tot zover...
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door Paul »

Mooi verslag!
Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik dezelfde tocht gemaakt, toen kon ik nog door alle tunnels, inclusief de lange tunnel onder Saint-Médard door... Heb je die niet geprobeerd?
mvg, Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door Portbou »

Paul schreef:Mooi verslag!
Dank je.
Paul schreef:Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik dezelfde tocht gemaakt, toen kon ik nog door alle tunnels, inclusief de lange tunnel onder Saint-Médard door... Heb je die niet geprobeerd?
Over de tunnel van St Médard had ik gelezen dat hij onder water stond aan de uitgang kant Herbeumont... Bovendien was de plaats waar ik een fiets kon huren (had pas de dag ervoor beslist) al voorbij die tunnel.

Ik had wel het plan om op de terugweg nog "even" tot aan die tunnel door te rijden maar ik was naar het einde van de dag toe zodanig kapotgefietst dat ik dat niet meer zag zitten...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door Accelerat »

Gaaf man!
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door jotie »

Portbou schreef: Over de tunnel van St Médard had ik gelezen dat hij onder water stond aan de uitgang kant Herbeumont...
Dat klopt ja, al is dat nog het minste. Ik ben er vorige zomer heen geweest, en toen kozen we nogal fanatiek voor een verkenning vanaf Bertrix, en meteen voor het volgen van de bedding. Met een fiets is dat vandaag volstrekt onmogelijk omdat de bedding op de meeste plaatsen behoorlijk overwoekerd is. Maar ook te voet raad ik het eigenlijk niemand aan om heel orthodox de bedding te willen volgen, en zeker niet na alle regen die we de afgelopen maanden hebben gekend. De waterhuishouding is op z'n zachtst gezegd problematisch.

De aanloop naar het noordportaal van de tunnel bij St. Médard is quasi ondoenbaar: de bedding wordt links en rechts afgezoomd door zompige beekjes die ook al eens naar het midden van de bedding uitvloeien (begrijp: in die kwalijk ruikende modderbrij wil je echt niet terecht komen), en die bedding zelf is weinig anders dan een grote braamstruik, vergroeid met talloze omgevallen bomen en brandnetels. Leuk is anders.

Dus: wie naar die tunnel wil, kan er best even een topokaart bijnemen en uitvlooien hoe je zo kort mogelijk voor de tunnelmond kan afdalen. Dat spaart nogal wat frustraties. Sowieso ook nooit alleen op pad gaan, daarvoor is het net dat tikkeltje te gevaarlijk. Dat alles gezegd hebbende: het is en blijft meer dan de moeite waard om L.163A een bezoekje te brengen - doen!

Om een visueel idee te krijgen van St-Médard: een kijk op het zuidportaal (juli 2011):
Afbeelding En een blik in de andere richting, richting zuiden / Herbeumont (rara, waar loopt het wandelpad?):
Afbeelding
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door Jurgen »

Ach, kwestie van tijd en er zal wel een RAVeL aangelegd worden. :)
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door joverwimp »

Jurgen schreef: 13 sep 2012, 14:23 Ach, kwestie van tijd en er zal wel een RAVeL aangelegd worden. :)
Neen helaas: de in 2010 gesloten tunnel van Sainte-Cecile bruikbaar maken zou zowat 6 miljoen kosten.
Wel werd het Viaduct van Conques grondig en haast luxueus vernieuwd, in het kader van 'Ardenne Cyclo', dat onder meer de Véloroute Centre Ardenne, realiseerde, de verbinding tussen EuroVelo 5 in België met EuroVelo 19 in Frankrijk.

Pro memorie: de lijn Bertrix-Muno was de duurste en minst rendabele lijn per kilometer in de Belgische geschiedenis vanwege dure tunnels, viaducten en bruggen. Voor het Viaduct van Conques (40 meter hoog en 178 meter lang) alleen al waren 9 miljoen bakstenen nodig. Indrukwekkende beelden hiervan vind je op de website www.maljoyeuse.be/le-chemin-de-fer

Vernieuwde viaduc van Conques:
Bijlagen
13 Herbeumont viaduc Conques - kopie.JPG
12 Herbeumont viaduc   de Conques - kopie.JPG
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: juli 2010 : Lijn 163A

Bericht door overweg13 »

Lees ook hier wat geschiedenis van deze lijn: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... 1688162400. Ga naar 6 juni 2023.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie