9 oktober 2012 Maldegem

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door overweg13 »

Hallo

We stapten gisteren o.a. in het Drongengoedbos, tussen Maldegem en Aalter. Impressies en verhalen op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .

Veel leesgenot.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Ik had eigenlijk ms96 verwacht voor de aansluitende trein naar Brussel, maar deze trein lijkt nu ook uit een dubbel stel M6 samengesteld. Die bieden alleszins wat meer capaciteit, wat meegenomen is voor een trein die zeker in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn.
Nieuw sinds de tweede week van september: M6-materieel voor de ritten 1527, 1508, 1536 en 1517.

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:
Ik had eigenlijk ms96 verwacht voor de aansluitende trein naar Brussel, maar deze trein lijkt nu ook uit een dubbel stel M6 samengesteld. Die bieden alleszins wat meer capaciteit, wat meegenomen is voor een trein die zeker in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn.
Nieuw sinds de tweede week van september: M6-materieel voor de ritten 1527, 1508, 1536 en 1517.

Groeten,
Bedankt voor de info!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef:
Ik had eigenlijk ms96 verwacht voor de aansluitende trein naar Brussel, maar deze trein lijkt nu ook uit een dubbel stel M6 samengesteld. Die bieden alleszins wat meer capaciteit, wat meegenomen is voor een trein die zeker in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn.
Nieuw sinds de tweede week van september: M6-materieel voor de ritten 1527, 1508, 1536 en 1517.

Groeten,
Gratis en voor niks? Of is er op een of andere manier geschoven (binnen de IC-E of zelfs met een andere relatie)?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Ik heb me ook al afgevraagd waar die rijtuigen ineens vandaan komen. Er zijn begin september alleszins wel een aantal verschuivingen geweest:
- sinds de IR naar Noorderkempen met Desiro's rijdt, wordt naar verluidt nog slechts één M6-stam voorzien als reserve. Vroeger ging het om twee samenstellingen: eentje in de reguliere dienst en eentje als reserve.
- er is geschoven met de materieelinzet voor de P-treinen op de lijnen 161 en 162: in plaats van een M6- en een M5-stam worden daar nu een M5-stam en Desiro's (nog steeds?) ingezet.
- enig opzoekingswerk leert dat er ruim voldoende M6-stuurstandrijtuigen zijn die over een GF-koppeling beschikken (42 van de 64?), dus dat zal niet zo'n probleem vormen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef: - er is geschoven met de materieelinzet voor de P-treinen op de lijnen 161 en 162: in plaats van een M6- en een M5-stam worden daar nu een M5-stam en Desiro's (nog steeds?) ingezet.
Gisterochtend tekenden de Desiro's in ieder geval nog present, vier stuks.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Molenbruch Y. schreef:
Ik had eigenlijk ms96 verwacht voor de aansluitende trein naar Brussel, maar deze trein lijkt nu ook uit een dubbel stel M6 samengesteld. Die bieden alleszins wat meer capaciteit, wat meegenomen is voor een trein die zeker in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn.
Nieuw sinds de tweede week van september: M6-materieel voor de ritten 1527, 1508, 1536 en 1517.
Om de bespreking van de materieelinzet op de IC E-verbinding hier maar even verder te zetten: vandaag meldt beluxtrains.net, weliswaar niet meteen de meest betrouwbare bron, de inzet van één enkele M6-stam voor rit 1505 (op weekdagen). Volgens Railtime keert dit materieel na aankomst in Tongeren nog steeds onmiddellijk terug richting kust als 1531 en wordt deze rit gewoon gesplitst in Brugge, hetgeen zou impliceren dat in Hasselt nog een tweede stam wordt aangekoppeld. Ik heb het nog niet in de praktijk kunnen checken, maar als dit klopt, wordt het toch echt wel opmerkelijk hoeveel M6-rijtuigen plots ter beschikking zijn. Weet iemand meer hierover of betreft het een foutje in beluxtrains.net?

Groeten,
Laatst gewijzigd door Molenbruch Y. op 04 nov 2012, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door jens123 »

Molenbruch Y. schreef:
Molenbruch Y. schreef:
Ik had eigenlijk ms96 verwacht voor de aansluitende trein naar Brussel, maar deze trein lijkt nu ook uit een dubbel stel M6 samengesteld. Die bieden alleszins wat meer capaciteit, wat meegenomen is voor een trein die zeker in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn.
Nieuw sinds de tweede week van september: M6-materieel voor de ritten 1527, 1508, 1536 en 1517.
Om de bespreking van de materieelinzet op de IC E-verbinding hier maar even verder te zetten: vandaag meldt beluxtrains.net, weliswaar niet meteen de meest betrouwbare bron, de inzet van één enkele M6-stam voor rit 1505. Volgens Railtime keert dit materieel na aankomst in Tongeren nog steeds onmiddellijk terug richting kust als 1531 en wordt deze rit gewoon gesplitst in Brugge, hetgeen zou impliceren dat in Hasselt nog een tweede stam wordt aangekoppeld. Ik heb het nog niet in de praktijk kunnen checken, maar als dit klopt, wordt het toch echt wel opmerkelijk hoeveel M6-rijtuigen plots ter beschikking zijn. Weet iemand meer hierover of betreft het een foutje in beluxtrains.net?

Groeten,
Op zaterdag 20 oktober nam ik de 1505 tussen Gent en Brussel en toen reed men zoals u zegt met één M6-stam. Ik dacht toen dat dit te wijten was aan de werken tussen Denderleeuw en Brussel (en de bijhorende omleiding + het feit dat men op die dag volledig doorreed naar Blankenberge).
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Voor alle duidelijkheid: mijn bemerking had betrekking op de dienstregeling op weekdagen. Ik heb dit even aangevuld in het originele bericht.

Op zaterdag is die ene M6-stam reeds lang de normale samenstelling van IC E 1505, waarbij deze Genk als bestemming heeft, terwijl reizigers naar Liège-Guillemins dienen over te stappen in Landen. Alle volgende ritten worden wel gewoon gesplitst in Landen. Dit even terzijde.

Groeten,
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Retard »

Nu jullie toch over een M6-ram bezig zijn. Op weekdagen (en ook in het weekend?) rijden de 1*5*M6 van E1543 leeg van Brugge naar Oostende. Het is waarschijnlijk dat stel dat E1505 verzekert.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar die lege rit heeft altijd al bestaan. Overigens vertrekt E1505 vanuit Brugge, niet vanuit Oostende.

Groeten,
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Retard »

Molenbruch Y. schreef:Maar die lege rit heeft altijd al bestaan. Overigens vertrekt E1505 vanuit Brugge, niet vanuit Oostende.

Groeten,
Maar waarvan komt dat stel dan. Vergeet niet dat er meer IC E materieel in Oostende dan in Brugge overnacht. Ik heb gezien dat enkel het materieel van E1507, dat de dag ervoor E1542 heeft gedaan, in Brugge overnacht. Dan moeten er toch een aantal in Oostende vertrekken?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar waarvan komt dat stel dan. Vergeet niet dat er meer IC E materieel in Oostende dan in Brugge overnacht. Ik heb gezien dat enkel het materieel van E1507, dat de dag ervoor E1542 heeft gedaan, in Brugge overnacht. Dan moeten er toch een aantal in Oostende vertrekken?
Uit officiële info van december 2011 haal ik onderstaande gegevens, betreffende de overnachting van het materieel van de IC E-relatie te Brugge en/of Oostende in de nachten van weekdag op weekdag:
* het materieel van IC 1504 (één M6-stam over zijn gehele traject) is daags voordien aangekomen te Brugge als 1543 (eveneens één M6-stam over zijn gehele traject) en daarna leeg uitgeweken naar Oostende.
* het materieel van IC 1525/1506 (resp. 1625/1606), zijnde twee M6-stammen, is daags voordien aangekomen te Oostende als 1544 (twee M6-stammen) en daarna leeg uitgeweken naar Brugge.
* het materieel van IC 1526/1507 (resp. 1626/1607), zijnde twee M6-stammen, heeft daags voordien de ritten 1542/1523 (resp. 1642/1623) verzekerd en overnacht gewoon te Brugge.
* de ritten 1541 en 1505 rijden (op de vermelde datum) met AM 96.

Mijn vraag was, naar aanleiding van de melding op beluxtrains.net i.v.m. IC 1505, of er op de IC E-relatie nu nog extra M6-materieel wordt ingezet. De eerste drie puntjes in mijn opsomming, die overeenstemmen met jouw opmerking, zijn daarbij eigenlijk niet relevant, aangezien deze ritten reeds lang M6-materieel hebben. Het spreekt vanzelf dat deze behouden zijn gebleven. Laat ons de discussie daarom misschien terugbrengen naar mijn oorspronkelijke vraag.

Groeten,
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 9 oktober 2012 Maldegem

Bericht door Retard »

Molenbruch Y. schreef:
Maar waarvan komt dat stel dan. Vergeet niet dat er meer IC E materieel in Oostende dan in Brugge overnacht. Ik heb gezien dat enkel het materieel van E1507, dat de dag ervoor E1542 heeft gedaan, in Brugge overnacht. Dan moeten er toch een aantal in Oostende vertrekken?
Uit officiële info van december 2011 haal ik onderstaande gegevens, betreffende de overnachting van het materieel van de IC E-relatie te Brugge en/of Oostende in de nachten van weekdag op weekdag:
* het materieel van IC 1504 (één M6-stam over zijn gehele traject) is daags voordien aangekomen te Brugge als 1543 (eveneens één M6-stam over zijn gehele traject) en daarna leeg uitgeweken naar Oostende.
* het materieel van IC 1525/1506 (resp. 1625/1606), zijnde twee M6-stammen, is daags voordien aangekomen te Oostende als 1544 (twee M6-stammen) en daarna leeg uitgeweken naar Brugge.
* het materieel van IC 1526/1507 (resp. 1626/1607), zijnde twee M6-stammen, heeft daags voordien de ritten 1542/1523 (resp. 1642/1623) verzekerd en overnacht gewoon te Brugge.
* de ritten 1541 en 1505 rijden (op de vermelde datum) met AM 96.

Mijn vraag was, naar aanleiding van de melding op beluxtrains.net i.v.m. IC 1505, of er op de IC E-relatie nu nog extra M6-materieel wordt ingezet. De eerste drie puntjes in mijn opsomming, die overeenstemmen met jouw opmerking, zijn daarbij eigenlijk niet relevant, aangezien deze ritten reeds lang M6-materieel hebben. Het spreekt vanzelf dat deze behouden zijn gebleven. Laat ons de discussie daarom misschien terugbrengen naar mijn oorspronkelijke vraag.

Groeten,
Bedankt
Ik heb overigens gezien dat E1517 nu ook met M6 wordt gereden, daar dat vroeger niet zo was. E1522 is nog altijd AM 96.
Plaats reactie