Leuven 13-10-2012

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Leuven 13-10-2012

Bericht door Marianne »

Op 13-10 ben ik met mijn vaste reisgezel naar Leuven geweest. Helaas was het die dag niet zulk best weer, maar gelukkig hadden we een paraplu bij. Hier volgt een verslag van deze dag.
We hadden de Beneluxtrein van 9:34 in Roosendaal. Deze kwam keurig op tijd aan en de tractie werd geleverd door de 2801.
Na een overstap kwamen we aan in Leuven, waar het stond te regenen. Toen we een koffie hadden gedronken in een nabijgelegen gelegenheid regende het nog, maar we gingen toch de stad bekijken. We kwamen eerst door een winkelstraat en nadat we nog even een boekwinkel hadden bekeken werd het droog en volgden we de bordjes Klein Begijnhof. Of wij liepen verkeerd of het was iets anders, in ieder geval hielden de bordjes met Klein Begijnhof ineens op en hebben we het maar even aan een voorbijganger gevraagd, die ons de weg wees.
Het Klein Begijnhof bestond uit een paar straatjes met mooie witte huisjes, die pal grensden aan een zo te zien erg oud kolossaal fabriekspand. Ook een oud uitziende kerk maakte daar deel van uit.
Afbeelding Klein begijnhof

Het fabriekspand bleek deel uit te maken van een rijtje van zulke hallen. Allemaal wel een beetje vervallen met kapotte ruiten. De naam van de straat leek te wijzen op iets met glas. Nu zaten er volgens een paar borden nog wel logistieke bedrijven in, hoewel ze er wel leeg en verlaten uitzagen.
Afbeelding Fabriekspanden
Afbeelding Interieur van een van die panden

We liepen weer terug richting centrum en de markt, waar het stadhuis wel het middelpunt van vormt, vanwege de rijke versiering. De kathedraal had een toren die nooit afgebouwd was.
Er scheen ook nog een Groot Begijnhof te zijn en dus volgden we de wegwijzers weer. We liepen langs een barokkerk en de fraaie universiteitsgebouwen.

Via een straat die behoorlijk steil omlaag liep kwamen we bij het Groot Begijnhof. Dit bestond uit een aantal straten met kinderkoppen, met weer een kerk en ook veel groen.
Afbeelding Groot begijnhof

Via het Wolfspoortpad (geen poort meer te zien, alleen een stuk muur) liepen we weer richting universiteitsgebouwen en terug naar de markt. Daar nog even het interieur van de kathedraal bezichtigd en daarna ging het erg hard regenen.

We besloten terug naar het station te gaan en ook in Leuven werd op verschillende plaatsen aan de weg gewerkt (in het weekend rust natuurlijk).
Afbeelding Graafmachines

Aan het station waren ook werkzaamheden. Leuven had een mooi station vond ik wel. Erg licht en ruim van opzet met een best wel sierlijke overkapping. Ook veel sporen, maar het was niet druk met treinverkeer, maar dat kwam door het weekend denk ik.
Afbeelding Stationgebouw
Afbeelding Overkapping van het station
Afbeelding Klassiek motorstel op Leuven

We namen de L-trein terug richting Mechelen. Dit was een sprinter en die kwam een kwartier voor vertrektijd al binnen en keerde ook te Leuven.
Afbeelding Sprinter richting Mechelen

In Mechelen hadden we aansluiting op weer een L-trein naar Antwerpen, deze trein was een ongemoderniseerde break.
Uiteindelijk in Antwerpen ook weer de L-trein terug naar Roosendaal genomen.
Afbeelding L-trein naar Roosendaal
Afbeelding Cargo bij Ekeren, niet zo'n beste foto door treinraam genomen

Ik vond Leuven een mooie en aangename stad, ondanks het slechte en grijze weer. Er stonden veel fraaie en ook oud aandoende panden. Niet alles scheen echt oud, veel is heropgebouwd, maar dat doet niet veel af aan de mooiheid vind ik.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Leuven 13-10-2012

Bericht door Lukas »

Hoi,

Marianne,

Bedankt voor de mooie foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Leuven 13-10-2012

Bericht door Asterix »

Die fabriekspanden zijn de oude bottelarijen van - onder meer - Stella Artois. Die gaan het komende decennium tegen de vlakte om plaats te maken voor een nieuw stadsdeel :wink:
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Leuven 13-10-2012

Bericht door groentje »

Een kleine correctie: Leuven is geen bisdomszetel, dus de grote kerk is de St-Pieterskerk, niet kathedraal. En je hebt geen foto genomen van het stationsgebouw zelf (tijdelijk gesloten voor renovatie, vandaar die containers)? Een mooie serie, in elk geval. Ook een kroegentocht gedaan op de Oude Markt?
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Leuven 13-10-2012

Bericht door Marianne »

Bedankt voor de reacties en uitleg.
Bottelarijen dus, nu ben ik toch wel bij, dat ik die nog even vast heb kunnen leggen, voor ze tegen de vlakte gaan.

Excuus dat ik kathedraal schreef, inplaats van kerk, bedankt voor de verheldering. Ah, dus niet het stationsgebouw, nu we kwamen op de perrons via het busstation, dus het noodstationsgebouw hebben we niet gezien, of niet bij stilgestaan dat het containers waren.

Nee, een kroegentocht hebben we niet gehouden. Wel nog wat gedronken in een cafeetje, voordat we weer richting station gingen. Nu ben ik ook niet zo'n alcohol-drinker :wink:

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Leuven 13-10-2012

Bericht door groentje »

Och, het is een grote kerk, hoor, en een belangrijke kerk in het bisdom, maar de kathedralen zijn in Mechelen en Brussel (de bisdommen volgen betrekkelijk correct de provinciegrenzen, met uitzondering van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, dat dus het arrondissement Mechelen omvat, de provincies Vlaams- en Waals-Brabant, en Brussel.) Er is best wat te zien in Leuven, zoals de schitterende kerktoren van de St-Geertruikerk, de Universiteitsbibliotheek, de Lakenhalle en het Stadhuis, of nog universiteitscolleges als Van Dale, Hogenheuvel, etc. En vlak buiten Leuven-centrum vind je de Abdij van Park.
Plaats reactie