Foto's van BlubBlub

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Foto's van BlubBlub

Bericht door BlubBlub »

366 op spoor 1 in Turnhout Afbeelding HLE1866 rijdt Herentals binnen Afbeelding Vertrek van MW4193 uit Herentals naar Mol Afbeelding Seinhuis B4 in Neerpelt en in de achtergrond MW4183. Afbeelding
Laatst gewijzigd door BlubBlub op 19 apr 2013, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Een eerste poging

Bericht door Retard »

Bij de eerste staat dat bordje wel in de weg. Wel leuk dat daar ook vélo's opstaan!
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Een eerste poging

Bericht door dentheo »

Waarom hangen die "netten" aan het seinhuis ?
Theo
Groeten vanop de Heide
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Een eerste poging

Bericht door BlubBlub »

dentheo schreef:Waarom hangen die "netten" aan het seinhuis ?
Omdat er stukken steen naar beneden komen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een eerste poging

Bericht door Bibke »

BlubBlub schreef:
dentheo schreef:Waarom hangen die "netten" aan het seinhuis ?
Omdat er stukken steen naar beneden komen.
Dak bedoel je.
Mijn foto's van 03 aug 2007: http://s184.beta.photobucket.com/user/b ... 6654515439
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een eerste poging

Bericht door Steve »

In de fotografie zijn in feite twee zaken van belang: de technische opstelling (je fototoestel, lenzen enzovoort) en de fotograaf.

De foto's zijn over het algemeen goed scherp, dus ik denk dat je een goed toestel hebt. Zit dus volgens mij goed.

Als fotograaf (dus daar waar je de dingen zelf in handen hebt) kun je met weinig moeite heel veel verbeteren. Het sleutelwoord is "compositie". Als fotograaf bepaal je zelf wat je in beeld brengt en welke plaats alles op de foto staat, en daar zou je echt aan moeten werken. Weinigen zitten immers te wachten om een foto waar je slechts een stukje van de trein in de hoek van de foto ziet, of een sterke close-up van de neus van de trein en verder weinig interessants.

Probeer eerst en vooral eens om de trein volledig in beeld te brengen (van begin tot einde). En als je dan toch een vrij goed toestel hebt, zie gerust ruim: neem ook maar een goed deel van de omgeving mee. Dat maakt de foto zoveel sprekender, en je kunt nog steeds wat croppen (een deel van de foto wegknippen) op de computer. Veel liever zo dan omgekeerd: wat niet op de foto staat, kun je er achteraf ook niet meer bij toveren. :wink:

Nog een tip: kijk goed naar belichting. Als er zonlicht is, probeer je dan indien mogelijk zo op te stellen dat datgene wat je fotografeert (hier dus de trein) van dat zonlicht kan genieten. Dat fleurt de foto sterk op. Een foto van een mooi belichte achtergrond maar een trein die helemaal in de schaduw staat is ook niet alles. Tegenlicht is zeker te vermijden: zoals jij als mens moeite hebt om iets goed te zien als de zon recht in je ogen schijnt, heeft je fototoestel (=> veel minder geperfectioneerd dan het menselijke oog!) nog veel meer moeite om in zulke omstandigheden een goede foto te maken. Idealiter zit de zon ergens achter je, of opzij (maar zorg dan dat je aan de goede kant staat). Let wel op bij felle/lage zon die pal achter je zit: je kunt dan reflecties krijgen op ramen en bijvoorbeeld glimmende metaaloppervlakten.

Ik kijk alvast uit naar je volgende reeks - als je een beetje let op de bovenvermelde zaken, kun je volgens mij prima foto's maken!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Een eerste poging

Bericht door Bordensteker »

Ik sluit me geheel aan bij de opmerkingen van de voorgaande spreker.

En ik wil even aandacht vragen voor nog een ander aspect: op foto 2 en 4 is een overeenkomst te zien: er staat op beide foto's een schoorsteen mooi recht.
Gezien de rest van foto 4 zou het hier echter beter zijn om het seinhuis zelf recht te hebben staan.
Door 'vertekening' (dat is het strikt genomen niet, maar zo ervaren wij dat bij het kijken naar een foto; buiten in het echt compenseert ons brein daar vanzelf voor!) als gevolg van het perspectief is het overigens vrijwel altijd onmogelijk om alle verticale objecten rechtop weer te geven in de foto, maar de meest opvallende lijnen kunnen toch het beste mooi verticaal staan.
In geval van digitale foto's kun je een vergissing op dit gebied overigens achteraf nog goed compenseren in de nabewerking op je computer.

Belichtingsfouten bij tegenlichtopnamen (bijvoorbeeld omdat je camera dat automatisch veroorzaakt) kun je overigens ook tot op zekere hoogte achteraf corrigeren, maar dat lukt de ene keer beter dan de andere.
Omdat een trein een langwerpig ding is komt er vaak relatief veel lucht op treinenfoto's. De ingebouwde belichtingsmeter raakt daardoor gemakkelijk uit balans. Als die lucht heel licht van tint is op sommige dagen, kun je ook vooraf je camera instelling aanpassen (bijvoorbeeld met een stand gemarkeerd alsof die voor foto's op een helwitte skipiste is bedoeld). Maar aarzel ook dan niet om de belichting achteraf thuis nog verder aan te passen.

Bij een zoomobjectief kun je veelal het beste met een wat langere brandpuntsafstand werken, dus inzoomen op iets in de verte. En vaak moet je dan dus zorgen niet te dicht bij je onderwerp te staan!
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Een eerste poging

Bericht door BlubBlub »

Merci voor de tips - ik ga het proberen bij te houden de volgende keer dat ik op stap ga :-)

Het toestel zelf is een compactcamera van ik denk 4j oud... momenteel ga ik het nog even bij dat kleine ding houden tot ik overtuigd ben dat dit iets is dat gaat blijven.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Een eerste poging

Bericht door sammarco1 »

Oh bluberde blup... Als je wat inspiratie zoekt om mooie foto's te maken, kijk dan ook eens op www.trainpaparazzo.be in de fotogallerij , of op andere verschillende fotoblog's van leden hier op het forum.

De hierboven vermelde tips zijn bijzonder veel waard, dus neem die maar goed in acht.

Mijn comentaar over de eerste foto: als het de bedoeling was om die break te fotograferen, dan is je opzet mislukt. Immers laat je me het bord zien en niet die trein.

de 2e foto vertikaal getrokken heeft niet zoveel zin, en langs de peronkant waar de trein langskomt zie je de draaistellen niet. OOk heeft het weinig zin om vertikaal te fotograferen.

De 41 reeks staat er maar een stukje op en allemaal schaduw op de kop.

Het seinhuis is een goed onderwerp, maar staat scheef... Dat moet kaars recht staan.

Als het je eerste foto's zijn, ok, maar eigenlijk om eerlijk te zijn... Allemaal vuilbak, niet publiceerbaar. Dat is niet slecht bedoeld, maar als je echt foto's wil publiceren, moet je de criteria van vorige schrijvers wel hanteren. Daar zitten alle juiste tips in.

Voor de rest wil ik toevoegen... Ga zoveel mogelijk buiten de stations of in de velden fotograferen. Ook foto's genomen vanaf een peron zijn niet erg geliefd van wege het afdak links boven dat meestal zwart van de schaduw ziet, en het puntperspectief dat heel saai oogt.

Neem een laddertje mee om op te gaan staan om foto's vanuit de hoogte te nemen. Die gaan ook heel goed.

Verder, het aller belangrijkste: Neem de veiligheid aan het spoor in het hoogste vaandel. Voor jezelf en voor het spoorpersoneel. Fluojasje, en steeds goed uitkijken is de boodschap.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Een eerste poging

Bericht door kika »

Ik ben het er niet helemaal met je eens: foto's van perrons en stations(gebouwen) kunnen ook prachtig zijn. Of een emplacement zonder treinen. Het is niet enkel dat ding met wielen, alles wat er rondhangt en loopt en ligt kan ook een dankbaar onderwerp zijn. Vandaag ben ik stuurman aan wal :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een eerste poging

Bericht door Steven »

sammarco1 schreef: .

Verder, het aller belangrijkste: Neem de veiligheid aan het spoor in het hoogste vaandel. Voor jezelf en voor het spoorpersoneel. Fluojasje, en steeds goed uitkijken is de boodschap.
Als je veilig staat tov het spoor heb je zo'n fluohesje niet nodig, die dingen zijn enkel noodzakelijk als je binnen het vrij ruimteprofiel aanwezig moet zijn.

Als je dus op de juiste afstand staat heb je dat niet nodig tenzij je graag wil bezien worden als vogelverschikker.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Een eerste poging

Bericht door BlubBlub »

sammarco1 schreef:Oh bluberde blup... Als je wat inspiratie zoekt om mooie foto's te maken, kijk dan ook eens op http://www.trainpaparazzo.be in de fotogallerij , of op andere verschillende fotoblog's van leden hier op het forum.

De hierboven vermelde tips zijn bijzonder veel waard, dus neem die maar goed in acht.
Ik heb die tips in mijn achterhoofd - de uwe ook trouwens.
sammarco1 schreef:Mijn comentaar over de eerste foto: als het de bedoeling was om die break te fotograferen, dan is je opzet mislukt. Immers laat je me het bord zien en niet die trein.
Op zich was dit een opdrachtje "geef aandacht aan je onderwerp door gebruik te maken van een voorgrond". Dat bord had om het goed te hebben maar voor 75% in beeld mogen staan en helemaal in de hoek moeten hangen. Maar bon - je mag als beginner ook minder gelukte foto's online zetten vind ik.
sammarco1 schreef:de 2e foto vertikaal getrokken heeft niet zoveel zin, en langs de peronkant waar de trein langskomt zie je de draaistellen niet. OOk heeft het weinig zin om vertikaal te fotograferen.

De 41 reeks staat er maar een stukje op en allemaal schaduw op de kop.
Acknowledged.
sammarco1 schreef:Het seinhuis is een goed onderwerp, maar staat scheef... Dat moet kaars recht staan.
Dat is imho ook al vermeld geweest.
sammarco1 schreef:Als het je eerste foto's zijn, ok, maar eigenlijk om eerlijk te zijn... Allemaal vuilbak, niet publiceerbaar. Dat is niet slecht bedoeld, maar als je echt foto's wil publiceren, moet je de criteria van vorige schrijvers wel hanteren. Daar zitten alle juiste tips in.
Ik vind dat ik al mijn stapjes online mag zetten, zeker in het begin. Je kan niets leren zonder foutjes te maken.
sammarco1 schreef:Voor de rest wil ik toevoegen... Ga zoveel mogelijk buiten de stations of in de velden fotograferen. Ook foto's genomen vanaf een peron zijn niet erg geliefd van wege het afdak links boven dat meestal zwart van de schaduw ziet, en het puntperspectief dat heel saai oogt.

Neem een laddertje mee om op te gaan staan om foto's vanuit de hoogte te nemen. Die gaan ook heel goed.

Verder, het aller belangrijkste: Neem de veiligheid aan het spoor in het hoogste vaandel. Voor jezelf en voor het spoorpersoneel. Fluojasje, en steeds goed uitkijken is de boodschap.
Ik vind stations op zich wel een leuke omgeving. Misschien vind ik ooit genoeg tijd om een hele lijn op foto te krijgen.
Een extra voordeel van een trein die stilstaat, is dat je meer tijd krijgt om na te denken hoe je het beeld wil opbouwen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Een eerste poging

Bericht door dekooiker »

Herentals en Lier zijn alvast goede stations om te beginnen fotograferen.
Met en zonder trein want de sporen voor goederentreinen en werktreinen kunnen ook dienen als studie-object.
Veel oefenen dus en je zult zien dat je in de beginperiode toch foto's maakt die later waardevol zullen blijken.
De trein.
Alleen voor durvers.
wattman
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Een eerste poging

Bericht door wattman »

sammarco1 schreef:Ga zoveel mogelijk buiten de stations of in de velden fotograferen. Ook foto's genomen vanaf een peron zijn niet erg geliefd van wege het afdak links boven dat meestal zwart van de schaduw ziet, en het puntperspectief dat heel saai oogt.
De ervaring leert dat een "saaie stationsplaat" na 25 jaar en een grondige renovatie van de omgeving plotseling een waardevol document kan worden. Ik zie op internet heel veel langs de baan genomen foto's in een buitengewoon voorspelbaar 3/4 perspectief vanuit een veld. Ik zou daarom niet te hard zeggen " Ga zoveel buiten..."
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Een eerste poging

Bericht door dekooiker »

Inderdaad.
Op die manier maakte ik amper 10 jaar geleden m'n eerste foto's die nu heel wat minder ordinair lijken dan toen.
Overkapping of niet, kop in de schaduw of niet, dat maakt dan niet uit.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie