Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door mijack1985 »

Gisteren en ik met mijn broertje en nichtjes gaan toeren. We hadden 2 maanden terug bij Albert Heijn NS dagkaarten gekocht.
De dames hadden besloten om naar Zaandam en Den Helder te gaan. Zaandam vanwege de Primark en Den Helder, omdat ze er nog nooit geweest waren.

We vertrokken zaterdagochtend met de trein van 09:33. Waarna we vervolgens overstapten in 's-Hertogenbosch op de IC naar Zaandam. Tot nog toe dan nog geen foto's gemaakt. Dat zou later volgen.

Na een uurtje winkelen hadden mijn broertje en ik het wel gezien in de Primark, dus wij gingen alvast naar 't station.
De dames zouden (veel) later volgen. Nu Volgen wat foto's. Gek genoeg alleen maar van IC's, terwijl er ook gewoon Sprinters hier stoppen.
Afbeelding NS VIRM IV als IC Den Helder - Nijmegen.
Afbeelding VIRM VI links als IC Maastricht - Alkmaar, rechts vertrekt de IC naar Nijmegen.
Afbeelding Vertrek van de VIRM VI naar Alkmaar.
Afbeelding Aankomst van een VIM IV als IC Alkmaar - Maastricht.
Afbeelding Afbeelding Doorkomst van twee ICMm III'tjes als IC Amersfoort - Enkhuizen. Deze trein stopt niet in Zaandam.
Afbeelding Afbeelding Binnenkomst en vertrek van een VIRM VI als IC Nijmegen - Den Helder.
Afbeelding En ook nog een busfoto. Hier een Berkhof Ambassador als Connexxion R-Net, Zaandam busstation.

Toen de dames waren gearriveerd, namen we de eerste beste trein naar Den Helder. Na een rit van een uur kwamen we aan in de marine stad. Daar lekker gegeten en uitgewaaid aan de dijk.
Afbeelding Achter de dijk ligt de zee.
Afbeelding Afbeelding Aan de kade.
Afbeelding het was laag water op dat moment.

En natuurlijk ook foto's van treinen en bussen.
Afbeelding Connexxion Mercedes Citaro, Den Helder uitstaphalte.
Afbeelding Connexxion Berkhof Ambassador, Den Helder busbuffer.
Afbeelding Connexxion Mercedes Citaro G, Den Helder busbuffer.
Afbeelding Afbeelding Onze trein terug naar Utrecht, een NS NID. Deze zou uiteindelijk maar tot Amsterdam Centraal rijden en worden vervangen door een VIRM.
Afbeelding NS VIRM & NID steken de koppen bij elkaar.
Afbeelding NS IC treinstellen. NID & VIRM.

NID terug naar Amsterdam was toch een aangename verassing, aangezien de IC Den Helder - Nijmegen door VIRM wordt gereden.

Dat was hem weer voor deze keer.
Peter Eijkman

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Peter Eijkman »

Vanuit Zaandam, met uitzicht op het station zal ik ff zwaaien... :)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Retard »

Fantastische foto's.

Den Helder - Nijmwegen, dat is wel een serieus stuk. En dan nog moeten kopmaken in Arnhem...
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door mijack1985 »

Dank u beiden.

@Retard, klopt. De IC Den Helder - Nijmegen moet in Arnhem kopmaken. Totale reisduur van deze IC 2 uur en 34 minuten. Is niet de langste IC dienst in Nederland.
Peter Eijkman

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Peter Eijkman »

De langste IC van Nederland is de serie 12600 die 's avonds en zondag tussen Vlissingen en Groningen ( via Amsterdam Centraal) rijdt. Vertrek uit Vlissingen om bijvoorbeeld 20.09, aankomst Groningen 2.14... Da's ff doorbijten!
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door mijack1985 »

Peter Eijkman schreef:De langste IC van Nederland is de serie 12600 die 's avonds en zondag tussen Vlissingen en Groningen ( via Amsterdam Centraal) rijdt. Vertrek uit Vlissingen om bijvoorbeeld 20.09, aankomst Groningen 2.14... Da's ff doorbijten!
En die van een half uur eerder gaat naar Leeuwarden. Vertrek 19:38 uit Vlissingen, aankomst om 00:56 in Leeuwarden. Die van 20:08 uit Vlissingen gaat naar Groningen, aankomst 01:24. Tel voor de lol eens hoe vaak die beide treinen stoppen onderweg :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Retard »

De langste IC hier is E2119 in het laatste weekend van juni en de weekends van juli en augustus.
Die vertrekt in Oostende om 18:03 en komt aan in Luxemburg om 22:40.
Dat zijn 4:37 minuten.
Peter Eijkman

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Peter Eijkman »

Retard schreef:De langste IC hier is E2119 in het laatste weekend van juni en de weekends van juli en augustus.
Die vertrekt in Oostende om 18:03 en komt aan in Luxemburg om 22:40.
Dat zijn 4:37 minuten.
En dan nu de uitdaging: De KORTSTE IC van Nederland en België- en dan niet een L of stoptrein (sprinter) die toevallig een keer Ic genoemd wordt.. :)
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Fabian318 »

Wellicht de IC 's avonds tussen Heerlen en Sittard (15 minuten)? Vroeger zeker de IC Enschede - Hengelo als de IC naar Schiphol uit Berlijn kwam.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door mijack1985 »

de 3500 (IC Heerlen - Sittard) 's avonds, daar dacht ik ook aan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Steve »

Als je ritjes 's morgens heel vroeg of 's avonds heel laat neemt, kun je natuurlijk flink wat korte IC's vinden. In België denk ik bijvoorbeeld aan IC 1625 Brugge - Blankenberge (5.35 - 5.49 u, een stuk of 14 km). IC 2203 Hasselt - Genk (5.27 - 5.45 u, een goede 15 km) komt ook aardig in de buurt. 's Avonds heb je natuurlijk vergelijkbare ritjes in de omgekeerde richting.

Het toeval wil overigens dat er geen IC's zijn die slechts Eupen - Welkenraedt doen (ze gaan steeds allemaal van/naar Oostende), anders was dat ongetwijfeld de kortste. Er is wel één P-treintje zo (7495, Eupen 8.49 u - Welkenraedt 8.55 u), en die is mogelijk kandidaat voor kortste trein van België tout court.

Als je de kortste "reguliere" verbindingen bekijkt (zonder P's en gedeeltelijke ritten) , dan zijn de kandidaten volgens mij de IC-P Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal (ongeveer 65 kilometer, wel 56 minuten => fantastische commerciële snelheid trouwens!) binnen de IC's, of de L Brugge - Zeebrugge als je alles bekijkt (zo'n 14 km, 22 minuten, en de bijzonderheid dat hij nooit buiten de gemeentegrenzen van Brugge komt).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Retard »

Tot vorig jaar had je E503, die Welkenraedt-Eupen deed.

Maar dat L-treintje naar Zeebrugge doet geen 22 minuten over 14 kilometer, maar 23 over 15 kilometer.
Dit kan veel rapper, want tien jaar geleden waren het maar vijftien minuten, een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur, voor een L-treintje :)
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door mijack1985 »

Die L-trein (900) Brugge - Zeebrugge zou je een GEN-trein/ S-Bahn van Brugge kunnen noemen dan. :mrgreen:
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Matthias »

Steve schreef:Als je ritjes 's morgens heel vroeg of 's avonds heel laat neemt, kun je natuurlijk flink wat korte IC's vinden. In België denk ik bijvoorbeeld aan IC 1625 Brugge - Blankenberge (5.35 - 5.49 u, een stuk of 14 km). IC 2203 Hasselt - Genk (5.27 - 5.45 u, een goede 15 km) komt ook aardig in de buurt. 's Avonds heb je natuurlijk vergelijkbare ritjes in de omgekeerde richting.

Het toeval wil overigens dat er geen IC's zijn die slechts Eupen - Welkenraedt doen (ze gaan steeds allemaal van/naar Oostende), anders was dat ongetwijfeld de kortste. Er is wel één P-treintje zo (7495, Eupen 8.49 u - Welkenraedt 8.55 u), en die is mogelijk kandidaat voor kortste trein van België tout court.

Als je de kortste "reguliere" verbindingen bekijkt (zonder P's en gedeeltelijke ritten) , dan zijn de kandidaten volgens mij de IC-P Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal (ongeveer 65 kilometer, wel 56 minuten => fantastische commerciële snelheid trouwens!) binnen de IC's, of de L Brugge - Zeebrugge als je alles bekijkt (zo'n 14 km, 22 minuten, en de bijzonderheid dat hij nooit buiten de gemeentegrenzen van Brugge komt).
Over die kortste trein van België heb ik nog een kandidaat gevonden die nog korter is. Elke zondag tijdens het universitair academiejaar rijdt er namelijk een P-trein 8374 Leuven-Heverlee (23u31-23u36) die nog een minuut afdoet van de P-trein die u noemde. Straffer dan dat wordt moeilijk denk ik.
Tom024

Re: Zaandam & Den Helder 18-05-13 (20 foto's).

Bericht door Tom024 »

P 8662 Namen 18.50-Jambes 18.56...
Plaats reactie