Afscheidsrit DDAR in Nederland

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
pronkie001
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door pronkie001 » 26 mei 2013, 08:59

Gisteren met de rit mee geweest die door het spoorforum was georganiseerd.
De rit starte in Amersfoort en ging via Zwolle, Meppel terug naar Zwolle over de Hanzelijn richting Naarden-Bussem.
Vandaar uit ging de rit via Hilversum naar Baarn om vervolgens kop te maken en naar Utrecht Mailiebaan te rijden.
Daar was een uur de tijd om foto's te maken, daarna weer terug naar Amersfoort waar de rit eindigde. Wederom een geslaagde dag.
Dit stel wordt terzijde gesteld en daarna gesloopt.
Afbeelding DDAR met loc 1715 bij station 't Harde.
Afbeelding Oud en nieuw naast elkaar, niet alle maar veel DDAR/DDM worden omgebouwd tot DDZ.
Afbeelding Station Meppel, kop maken om vervolgens via de Hanzelijn verder te rijden.
Afbeelding Station Naarden-Bussem
Afbeelding Op station Hilversum was er een korte fotostop.
Afbeelding Station Baarn met op de achtergrond de niet meer gebruikte koningklijke wachtkamer.
Afbeelding Utrecht Maliebaa, het spoorwegmuseum.
Afbeelding Hier eindigde de rit op station Amersfoort.
Laatst gewijzigd door pronkie001 op 26 mei 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.


TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door TrainzDr3ver » 26 mei 2013, 13:54

Mooie foto's!
Spijtig dat ze niet meer samen met de 1700 locs gaan rijden, vond het persoonlijk de tofste samenstelling van de NS :D

Gebruikersavatar
Thieskes
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 apr 2008, 20:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door Thieskes » 27 mei 2013, 20:40

Fraaie serie platen.
Voor zover ik weet worden de tussenrijtuigen gebruikt bij de ombouw (en verlenging) van DDAR naar DDZ

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door Retard » 28 mei 2013, 00:59

Mooie foto's :D

Hoe oud zijn die DDAR's?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4228
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door Steve » 28 mei 2013, 09:31

Retard schreef:Mooie foto's :D

Hoe oud zijn die DDAR's?
Gebouwd tussen 1991 en 1994... :wink:

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door Retard » 28 mei 2013, 11:05

Steve schreef:
Retard schreef:Mooie foto's :D

Hoe oud zijn die DDAR's?
Gebouwd tussen 1991 en 1994... :wink:
Ik was daar ook gaan kijken, maar kon dat moeilijk geloven. Ik zit namelijk veel op de Bordeauxrode Klassiekskes...

Peter Eijkman

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door Peter Eijkman » 28 mei 2013, 11:47

Om precies te zijn: de DDAR is geleverd tussen 1991 en-94 "uit de mal" : die was nog aanwezig van het oudere DDM-1 ( de 6 en 7 stammen met een 1800 en de rode banken) NS zat met een groot materieeltekort vanwege de OV studentenkaart, en kon op deze wijze relatief snel en goedkoop aan nieuw dubbeldeksmaterieel komen De uitsparing in het dak van het stuurrijtuig is daar een gevolg van: op die plek zat in het DDm1 stuurrijtuig een stroomafnemer- die trouwens alleen als doel had de stam te verwarmen en verlichten als de 1800 loc er niet bij stond. Het DDm 1 was alleen bedoeld als spitstrein (=P trein) en de loc werd geacht overdag in de goederendienst of in de getrokken treinen Haarlem-Maastricht dienst te doen..

-Jeroen-

Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland

Bericht door -Jeroen- » 30 mei 2013, 21:56

Vergeet ook niet dat de asbeststellen Mat'54 aan de kant moesten begin jaren'90.
De stellen met glaswol mocht wat langer blijven doorrijden, maar zijn ook redelijk snel enkele reis sloper gegaan.
Thieskes schreef:Fraaie serie platen.
Voor zover ik weet worden de tussenrijtuigen gebruikt bij de ombouw (en verlenging) van DDAR naar DDZ
Een deel van de tussenrijtuigen kan gebruikt worden, maar het gaat niet uitkomen om ze allemaal op te maken. Een aantal tussen- en resterende stuurstandrijtuigen zal overblijven. Die zullen terzijde gaan en op termijn naar de sloper als ze niet worden verkocht. ICK heeft ook een aantal jaren terzijde gestaan, maar daar is recent ook het nodige van verkocht. Wellicht dat die rijtuigen op lange termijn nog een 2e leven krijgen.

Plaats reactie