Lyon 2013 (herzien, december 2013)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Lyon 2013 (herzien, december 2013)

Bericht door Accelerat »

Deze zomer woon ik tijdelijk in Lyon. Een heerlijke stad vind ik het, al is het alleen al om al het vervoersnetwerk hier. Daarbij is Lyon ook nog eens de slagader van mijn favoriete hogesnelheidstrein; de TGV. Daarom wat foto's:

In Lyon heb je twee echt grote treinstations; Part-Dieu, het echte hoofdstation ten oosten van het centrum en Perrache, het oude station in het zuiden. Ik heb het geluk precies tussen deze twee stations in te wonen net na de aftakking richting Perrache. De aftakking ligt zowat voor m'n voordeur maar deze is eigenlijk best rustig. Ieder uur een TGV van Lyon-Perrache, via Part-Dieu naar Parijs en hooguit 5 TER's per uur er nog bij. Drie weken geleden was ik al eens op Part-Dieu geweest, maar Perrache was ik nog niet geweest. Gisteren had ik een vrije dag maar was het vreselijk benauwd en warm weer, dus kwam ik pas 's avonds nog een keer buiten. En toen ben ik naar Perrache gewandeld:
Afbeelding Sfeerplaatje van Lyon-Perrache vanaf de zuidkant. Perrache is qua architectuur en sfeer hetzelfde als Valence, Avignon en Marseille; Zuid-Frans!
Afbeelding De TER uit Dijon-Ville is zojuist aangekomen, na een uurtje rust ging deze om 22h08 weer terug naar Mâcon.
Afbeelding De Bourgogne-stuurstand, speciaal met sluitseintjes.
Afbeelding TGV Duplex uit Parijs komt binnengereden, TB ziet spotter en vind het wel leuk om z'n trein meteen op sluitseinen te gooien. :')

Tegen 21h00 ben ik weer naar huis gegaan, ik wilde graag de TER uit Tours nog fotograferen maar dan zou het net te donker zijn.
Begin van deze middag ben ik eens naar m'n tijdelijke Heimatbahnhof Jean-Macé gegaan. Dat ligt zoals gezegd precies tussen Part-Dieu en Perrache.
Afbeelding TGV Duplex rijdt in unité multiple van Lyon-Perrache via Lyon Part-Dieu naar Parijs.
Afbeelding Aubergine dubbeldekker als TER naar Saint-André Le Gaz
Afbeelding ...in gewoon TER blauw vind ik ze mooier.
Afbeelding Bombardier-treinstel.
Afbeelding TGV uit Parijs nadert z'n eindhalte Lyon Perrache.
Afbeelding Een van de toffere dieselstellen naar mijn mening.
Afbeelding Een "nez-de-boeuf" (="rundvleeshoofd") stuurstand afkomstig uit de Alpen.
Afbeelding _O_ TGV PSE in "oude" livrei _O_ In de nieuwe carmillon-kleuren vind ik ze er echt niet meer uit zien...
Afbeelding Toegegeven, ze zijn niet meer in de beste staat. Maar ik vond het wel ontzéttend tof dat er nog een spoor te vinden was de begintijd; het meest oude TGV-logo dat er is. 8)
Afbeelding De stoptrein naar Parijs wordt klaargezet in Lyon Part-Dieu. :D
Afbeelding TER uit Genève sjeest z'n eindbestemming binnen.
Afbeelding Had ik _eindelijk_ de mogelijkheid om een TGV PSE in volle lengte in de zon te fotograferen, rijdt dat ding net weg als ik bijna bij de loc ben. -O-
Afbeelding TGV Duplex Marseille-Nantes was op de een of andere manier samengevoegd met de TGV Marseille-Basel tot aan Lyon Part-Dieu.
Afbeelding En uiteraard nèt wanneer die POS vertrekt, komt er een TER voor te staan. De romantiek van stationskiekjes maken. :')
Afbeelding TER richting Besançon.

Kortom; Lyon Part-Dieu is eigenlijk een ongelofelijk klote station om te fotograferen; (vertraagde) treinen komen af en aan, alle treinen krijgen 5 minuten voor vertrek een spoor toegewezen, alle omroepen blèèren door elkaar heen en er is maar één passagetunnel om van sporen te wisselen en die zijn ook nog eens onhandig. ...Maar die "tussenperrons" zorgen wel dat de treinen vol in het zonlicht staan. :)
Laatst gewijzigd door Accelerat op 11 dec 2013, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lyon 2013

Bericht door kika »

Ha goed om te zien en lezen dat dat treinenbloed in je verder kruipt waar het niet kan gaan :lol:
jumper

Re: Lyon 2013

Bericht door jumper »

Hele mooie foto's! Nog van dat!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Lyon 2013

Bericht door Accelerat »

Inmiddels ben ik al lang en breed weer terug, maar deze zomerse sporige foto's uit Lyon wilde ik nog graag even delen:
Afbeelding Tramlijn T2 van St. Priest Bel Air naar Perrache nadert z'n eindpunt.
Afbeelding Ook deze TGV Duplex die de uursdienst Parijs-Lyon verzorgt nadert z'n eindpunt: Lyon-Perrache. Rechts is direct ook te zien waar de meeste Benelux-bewoners Lyon mee associëren; file. :mrgreen:
Afbeelding Inmiddels heeft dezelfde TGV kopgemaakt en wordt klaargemaakt voor de retourrit naar Parijs.
Afbeelding ...En toen ging hij weer naar Parijs!
Afbeelding TER richting Valence davert over de Rhône spoorbrug.
Afbeelding TGV stel 4518 is nog vol in de ankers aan het gaan terwijl hij door de Lyonnese voorstad Vénissieux davert.
Afbeelding TER naar Bourg-en-Bresse rijdt door het station van Jean-Macé heen.
Afbeelding TER naar Saint André le Gaz aan het remmen voor z'n haltering in Jean-Macé.
Afbeelding Z2 stelletje op Lyon-Part Dieu.
Afbeelding Een soort IC-TER die vanuit Lyon naar midden Frankrijk rijdt.
Afbeelding Ik wist niet eens dat ze bestonden, totdat ik het zag; TGV POS "Lyria" van Basel naar Marseille.
Afbeelding Een van de zovele TGV's Brussel-Lyon.
Afbeelding TGV PSE klaar voor z'n vertrek naar Montpellier.
Afbeelding ...Maar als de Brussel TGV's met een Duplex erachter reden was het feest compleet!
Afbeelding Dubbele TGV PSE in nieuwe livrei met een geknutselde neus als TGV van Marseille naar Metz.
Afbeelding _EINDELIJK_ een TGV RD fatsoenlijk voor m'n lens, is de livrei compléét verkloot door de Technicentres.
Afbeelding ...Maar de 714 met de 614 is dan wel weer leuk!
Afbeelding Aubergine TER met een 'gewone' TER erachter.
Afbeelding Spits TGV naar Toulouse.
Afbeelding IC-TER uit Marseille heeft z'n bijna vier uur durende rit erop zitten.
Afbeelding Nog een PSE voor de lens, maar nog met een stukje "echt origineel TGV-oranje" erop.
Afbeelding Eenmaal terug verhuizen heb ik dit wel in stijl gedaan; met TGV Duplex vanaf het schitterende Lyon-Perrache in de 1e klas.
Afbeelding Zo ongeveer de meest klassieke treinenfoto die er is uit Frankrijk; Thalys op gare du Nord met een TGV PSE ernaast.

Ik hoop volgend jaar weer terug te kunnen verhuizen. 8)
Plaats reactie