Foto's van Durk (The_Knitter)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Omdat ik nooit hele grote verslagen van 1 dag online zet, zal ik hier af en toe eens foto's online zetten. Het zullen hier voornamelijk Belgische foto's treffen, maar af en toe zal er ook een andere trein voorbij komen.

We starten dit topic met 9 juni 2013, met de Weedfree, die de Kempen bezocht:
Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93226)
Vandaag reed de zogenaamde Weedfree door België over de spoorlijnen 29 en 15. Als eerste werd lijn 29 naar Turnhout aangedaan, en passeert de fotografen in een heerlijk zonnetje vlak voor Tielen en is onderweg naar Turnhout.

Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228)
Na de vorige foto bij Tielen is doorgereden naar de spoorlijn 15 tussen Olen en Geel.
Aldaar werd deze fotostek in het weiland uitgekozen. Wel was het nog even een fotograaf met zijn auto buiten beeld krijgen (vriendelijk aangesproken), en deze beste fotograaf kwam toen bij ons staan.
De trein passeert hier de fotograaf als trein 93228 onderweg naar Neerpelt.

Opmerkzaam is dat er vanaf maandag 10-6-2013 de bovenleidingswerkzaamheden starten op dit stuk, dus zal betekenen dat wij vrijwel de laatste foto hier hebben kunnen maken zonder portalen.

Afbeelding
Infrabel 6244 + Weedfree + 6297 (93228)
Na een tijdje kon de trein weer goed voor de zon gefotografeerd worden bij Zolder, en werd deze kans ook meegepikt.
Als trein 93230 en 4 minuten te vroeg passeert deze fraaie onkruidverdelgingstrein "Weedfree" de fotograaf opweg naar Hasselt.

Afbeelding
Infrabel 6297 + Weedfree + 6244 (93119)
De trein ging ruim een uur te vroeg uit Hasselt weer terug naar Lier als trein 93119, en werd tussen Geel en Olen nog even vastgelegd door de fotograaf.
Hier werd even goed gestunteld door de fotografen, daar een andere landgenoot (Nederlander) en een andere Belg hier al met een ladder stonden. En daar kwamen wij nog met mijn ladder bij, op dit heuveltje. Na wat moeite was het allemaal pasklaar gemaakt...

Afbeelding
Infrabel 6207 + Grindtrein
In Lier werd nog even gekeken of er iets van de Weedfree te fotograferen was, en of er nog een leuke werktrein zou staan. Leuk werkmaterieel in overvloede, maar ook deze fraaie grindtrein met voorop de 6207 stond te genieten van de weekendrust. De Weedfree werd hem niet meer, gezien er volop verkeerd licht stond.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Wij blijven even bij deze oude trouwe diesels, waar ik nog een paar foto's van heb ...

Op 25 maart 2012, de dag na de HLE26-rit van de TSP, stond ik wat rond te hobbelen op Brussel Zuid, en kwam ik deze trein tegen:
Afbeelding
Infrabel(of TUC-Rail?) 5503+werktrein+5535
Na een stop van circa 15 minuten vertrek uit het station vertrokken.

Op 8 Juni 2013 reed Mercia Charters een extra trein door België, waarbij voornamelijk gebruik werd gemaakt van de TSP 6077 en de 202.020, maar vanaf Saint-Ghislain naar Chatelet en Raccordement Porta werd de trein geleid door de Infrabel 6323.
Afbeelding
Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
Trein passeert de fotografen bij Jemappes.

Na de kering bij Raccordement Porta kwam de Infrabel 6323 wederom voorop:
Afbeelding
Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
De auto's rechts in beeld zijn van een paar vissers daar.

Op 7 September 2013 werd er naar Saint-Ghislain gespoord. In Brussel Zuid troffen wij 2xTUC-rail HLD55 aan met ballasttrein, maar omdat deze niet fotografeerbaar waren (ver buiten het perron), werd maar weer vertrokken. Wij wilden op tijd in Saint-Ghislain zijn. Helaas had onze IR-trein +30, waardoor wij niet verder dan Mons reden. De volgende had +43. Dus in Mons een lange overstap moeten nemen, en kwam dit fraaie treintje voorbij:
Afbeelding
Infrabel 6323 + Werktrein
Volgens een reactie op Flickr was dit een trein die de smeerpotten langs de lijn op bochtige trajecten vult.

De laatste kwalitatief doorlaatbare foto van de HLD62'en op dit moment is die van afgelopen zondag 6 oktober 2013 in Brussel Zuid.
Afbeelding
Infrabel 6249 + 6254 met Ballasttrein in Brussel Zuid
Dit weekend waren er werkzaamheden aan spoor 11 in Brussel Zuid. De sporen werden volledig vernieuwd, en vandaag moest er weer nieuwe ballast worden gestort.
Met diverse rangeerbewegingen heen en weer, met op kop de 2 fraaie Infrabel diesels, de 6249 en 6254, werd dit klusje geklaard.

Ik zal straks nog eens een aantal foto's van de oude diesels van de TSP in actie hier aan dit topic toevoegen.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Foto's van mijn TSP-diesellokkenverzameling:

We gaan beginnen met een bescheiden (in bruikleen?) lokje van de CFL, de 806:
Afbeelding
TSP (ex-CFL) 806+4 rijtuigen+NMBS 29.013+TSP 65 018

Op 6 oktober 2012 kon mijn eerste foto van zo'n oude Diesel vastgelegd worden, met dank aan een contact op Flickr om wat informatie te delen.
Afbeelding
PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077
Deze dag was er een rondrit door België, geen fotorit. Dat noodde mij niet gelijk tot deelname, maar een bezoek aan het Trammuseum in Brussel.

Zelf had ik het idee om naar de bocht van Ekeren te gaan, gezien de trein eerst naar Antwerpen Haven zou gaan. Qua tijd zou ik andere plekken niet of nauwelijks kunnen redden. Door het slechte weer heb ik mij tot een station beperkt, en ditmaal Antwerpen-Berchem gekozen. Daarbij kwam nog eens dat de IC een vertraging van circa 35 minuten had bij aankomst te Antwerpen door een storing in de infrastructuur bij Lage Zwaluwe, en daardoor achter de stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

Met dank aan de onderstationschef van de exacte tijd en spoor op te vragen, kon ik hier netjes staan. Achter mij stond een trein, waar hij ook voor waarschuwde. Hier stond ik net droog :-)
Het betreft een fraaie stam van de TSP, en als ik mij niet vergis zit er een K1-rijtuig in die destijds bij de SSN was.

Afbeelding
PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077 en een NMBS Break
Hierna ben ik naar de andere kant van het station gewandeld voor een nieuwe plaat. Hier is de trein net in beweging gekomen, terwijl de trein op spoor 5 ook vertrekt.

Afbeelding
PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077
Na een ochtend vol met regen, werd het in de middag beter. Rond kwart over 1 hield het op met regenen. Ik heb toen nog genoten bij het Trammuseum in Brussel, maar wilde weer optijd terug zijn op Brussel voor de Benelux Olympische Spelen-stam, maar natuurlijk de TSP niet te vergeten.

Hier is de TSP net het Zuidstation van Brussel binnengereden met een vertraging van 23 minuten. Ook was oorspronkelijk het plan om de trein op spoor 8 te behandelen, maar dat spoor was buiten dienst door werken. Dan word het gokken waar de trein komt. Ik zag dat spoor 10 enige tijd leeg was, en ineens verscheen er "niet instappen" op de borden op dit perron. Het moest dus wel!
Hier staat de trein te wachten alvorens het weer verder mag richting Schaarbeek Groep R.

Daarna kon pas op 8 juni 2013 weer een foto gemaakt worden van één van de TSP-diesels. Nog niet alle foto's van deze dag staan online ;)
Afbeelding
PFTTSP 6077 + K1A + I2AR + K1A + K1A + 202.020 - Tubize
De PFTTSP werd ingehuurd door Mercia Charters om een rondrit door België te rijden vanaf Brussel.
De route startte eerst vanaf Brussel via lijn 96 naar Tubize, om vervolgens de diesellijn 115 naar Quenast te betreden. Het stuk tussen Tubize en Quenast wordt normaalgesproken enkel bediend voor de steengroeve aldaar, maar vandaag dus deze fraaie bijzondere trein.

Na een bezoekje aan Quenast werd er met de 6077 voorop weer vertrokken naar Tubize als trein 18050, en passeert hier de 2 fotografen tussen Quenast en Tubize.
In Tubize is een richtingwissel nodig, waarna de trein verder richting lijn 117 ev richting Saint-Ghislain gaat.

Afbeelding
PFTTSP 202.020 + K1A 21019 + 21127 + I2A 9001 + K1A 21122 + 6077
Ondanks dat de trein keurig op tijd naar Tubize vertrokken was, kon de PFTTSP het niet laten om vertraagd verder te gaan. Met circa 15 minuten in de vertraging (te verwijten aan een vertraagde IR naar Binche die hier al van de lijn is afgestoken), komt trein 18051 langs Godarville en zal even later het PFTTSP-depot Saint-Ghislain bezoeken.

Afbeelding
PFTTSP 202.020 + K1A 21019 + 21127 + I2AR 9001 + K1A 21122 + 6077 + Infrabel 6323
Vlak voor aankomst van Raccordement Porta

En afgelopen zondag nog de eer om bij de TSP-reis aanwezig te zijn, ook nog lang niet alles online.
Afbeelding
TSP 5941 + rijtuigen + 6077
Met de laatste foto-excursie van de TSP werd de Linker Scheldeoever bereikt, en staat de trein hier voor het Deurganckdok te poseren voor de fotografen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door Bibke »

Mooie reportage.

Ter info: De CFL 806 is door enkele leden van het TSP aangekocht.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Omdat de CFL 1800'en ook wat te maken hebben met het Belgische materieel, doe ik hier ook even mijn huidige foto-collectie plaatsen van dit prachtige materieel.

Afbeelding
CFL 1818 met goederentrein te Esch/Alzette
Mijn allereerste foto van een CFL 1800 was op 13 juli 2011, toen ik nog maar kort bezig was met wat wild-weg fotograferen. Ik was met een kennis een rondje aan het doen door Luxemburg (en verbleven op een camping in Reisdorf), en kwam dit ineens langsplanken. Tsja, zo zou ik tegenwoordig niet meer een foto schieten, maar ik toon hem toch.

Op 15 februari 2013 was ik weer in Luxemburg met een andere kennis, met als hoofddoel deze fraaie diesels op te zoeken. Daar ze toch nog minimaal 2 vaste diensten hebben, konden wij onze stekken opzoeken op deze ijzig koude dag.
Afbeelding
CFL 1818 + keteltrein
Nog steeds dagelijks (ma-vr) rijden de magnifieke diesellocs tussen Luxemburg Triage en Bertrange met een keteltrein voor Shell en Q8. Doordat de trein aan de vroege kant was, werd gekozen voor het rechterspoor naar Bertrange (vanuit de fotograaf gezien linkerspoor) te nemen. Hierdoor kon vrijwel gelijk hierna over het normale spoor de IC naar Brussel doorrijden, en werd er geen enkele trein gehinderd. Voor ons was dat veel fijner! Nu konden wij nog snel naar Noertzange.

Met een grote dieselpluim en gebrul passeert hier de 1818 naar Bertrange. De dieselwalmen waren enkele minuten na passage nog te ruiken...
En daarvoor hebben we 2u13 op dit saaie station gebivakkeerd, in de ijzige kou :shock:

Afbeelding
CFL 1817 + lege schroottrein
Na Hollerich werd doorgereden naar Noertzange. Waar hoop gevestigd was dat de werkzaamheden aan het station inmiddels afgerond waren, bleek dat het hier al enige tijd stil ligt. Het is maar half afgemaakt.

Er werd niet gegokt om naar Schifflange te gaan, wat maar goed ook was. Nog geen 15 minuten na aankomst in Noertzange passeert de vrijwel dagelijks rijdende lege schroottrein en/of beladen staaltrein Belval - Bettembourg het station van Noertzange. In de tegenrichting rijdt eerst de trein met de beladen schroottrein en/of lege staaltrein, waarna gekeerd wordt in Belval en met een lege/beladen wagenset retour gegaan wordt.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Vandaag met geluk in Brussel geweest, mijn eerste blauwe TUC-rail 55'ers op de plaat.
Afbeelding
TUC-rail 5505+5515 met ballasttrein
Dit weekend waren er werkzaamheden tussen Brussel Noord en Brussel Centraal op de sporen 3 en 4. Hierdoor waren er ook op Brussel Noord ook 2 sporen buiten dienst. Hier staat de 5505, die defect was geraakt, met de 5515 te wachten totdat zij in actie mogen komen om ballast te storten.
Volgens de machinist (Treinbestuurder) waren er problemen met de 5505, waardoor de frontseinen ook niet werkten. De trein werd bediend vanuit de tweede loc, de 5515.

Helaas was het in Brussel ook met vlagen slecht weer, en heb ik veel regen gezien.
Ondanks het weer vind ik de foto nog aardig geslaagd, hoewel ik graag voor een herkansing ga, want ben niet helemaal tevreden.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door sammarco1 »

Dit zijn allemaal mooie foto's

Goh, ik zou het wel tof vinden als je er enkele bij mij op trainpaparazzo wil zetten !

Alvast bedankt

Hey als je dat ziet zitten, schrijf even een mailtje, dan maak ik een accountje voor je aan.

info@trainpaparazzo.be

Spoorse froetjes
:D

Klik ook even op het logo hieronder
Afbeelding
**********************************************************************************************************
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Zondag een HLE20 in Brussel :D

Afbeelding
NMBS 2005 + EuroCity
Op deze zondag 8 december zaten wij op spoor 10 een broodje naar binnen te werken, toen er luid gebrul kwam aanrijden. Dat moest bijna wel een HLE20 zijn, en jawel, de 2005 mocht een defecte HLE13 weer vervangen.
Hier staat de 2005 te wachten op vertrektijd met een sleepje rijtuigen als EuroCity richting Basel SBB.

Binnenkort zal ik hier meer foto's van de HLE20 plaatsen ;)
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Op 13 December heb ik mijn nieuwe fotocamera + lenzen opgehaald, en zijn in de Antwerpse haven beland vanuit Roosendaal. Daar troffen wij nog de bediening van Oiltanking Antwerp Stolthaven.

Afbeelding
B-Logistics 7819 + 3 Ketelwagens
Vandaag even een rondje op geluk door de havens van Antwerpen gereden, en kwamen wonder boven wonder nog iets leuks tegen.

In de Antwerpen Lillohaven was de B-Logistics 7819 met diverse ketelwagens aan het slepen ter hoogte van Oiltanking Antwerp Stolhaven. Er werden wagons uitgehaald en geplaatst.
Hier heeft de 7819 bijna 3 lege ketelwagens (2x leeg Hexeen en 1x leeg Chloor) op een kleine zijbundel geplaatst. Deze wagons moesten van het terrein verdwijnen om nieuwe wagons te kunnen plaatsen.

Afbeelding
B-Logistics 7819 + 1 Ketelwagen
Na het plaatsen van 3 ketelwagens in de bundel voor Solvay (die haalt ze zelf met een rangeerlok op vanaf deze bundel) werd er één ketelwagen beladen met buteen opgehaald die bij Solvay beladen is, en werd weer richting Oiltanking gereden om met de lok te assisteren bij het aanleveren van nieuwe ketelwagens, die door loc 7821 werden aangeleverd.

Afbeelding
B-Logistics 7821 + Ketelwagens
Om de nieuwe wagens te plaatsen bij Oiltanking was een goed doordacht rangeerplan nodig, en zo geschiedde ook.

Nadat de 7819 met één losse ketelwagen met Buteen was teruggekomen, werd deze wagon losgekoppeld.
Loc 7821 stond achter de fotograaf met een sleep ketelwagens beladen met Ethyleendichloride gereed. De poort van Oiltanking kan alleen geduwd worden betreden, dus moest loc 7821 van de trein af, en werd op een zijspoortje geparkeerd. Loc 7819 koppelde vervolgens de sleep aan, en trok de sleep voorbij de aansluiting waar de 7821 stond, zodat de 7821 aan de achterzijde zich kon plaatsen.
Loc 7819 verliet de trein weer, en ging zich weer met de losse ketelwagen samenvoegen. Omdat de rangeerder (er was maar één aanwezig voor beide locs) op de 7821 stond, werd de hulp nog ingeroepen van de interne rangeerder van Oiltanking, zodat de rangeerder een enorme loop bespaard bleef.
Hier passeert de 7821 geduwd met een 15-tal ketelwagens, en heeft inmiddels al een goede sleep binnen de hekken staan.

Afbeelding
B-logistics 7819 + 1 Ketelwagen
Nadat de nieuwe wagenset geplaatst was, werd er met de 7821 vertrokken naar het seintje. De 7819 werd vertrekgereed gemaakt (sluitlantaarn achterop, werd aangekoppeld enz.), en de rangeerder ging de papierwinkel in orde maken bij de poort. Hierna kon deze trein ook vertrekken, maar moest nog steeds wachten tot de 7821 als losse lok vertrokken was richting Antwerpen Noord.

Afbeelding
B-Logistics 7821
Omdat de Lillobrug open gestaan had, konden wij deze locs nog inhalen via de snelweg. Een opmerkelijke brug, want het fiets- en bromfietsverkeer wordt in beide richtingen gestremd voor er een trein kan passeren. Deze brug is alleen toegankelijk voor uitzonderlijk wegverkeer; Normaal wegverkeer dient de Tijsmanstunnel te nemen (via de snelweg). Alleen via een aanvraag wordt de brug geopend voor dit verkeer. Fietsers en bromfietsers dienen rekening te houden met lange wachttijden, en kunnen een brugopening aanvragen via de intercom die zich bij de slagbomen enkele tientallen meters achter de fotograaf bevind (of aan de andere zijde van de brug). Zonder aanvraag is de brug niet te betreden.

Na een aantal minuten wachten passeerde de 7821 als losse loc richting Antwerpen Noord, deze had op dit moment zijn rangeerklus voltooid.
Helaas hebben we na ruim een kwartier wachten de 7819 + 1 ketelwagen hier niet voorbij zien komen; Toen ging de brug open, en stond de trein nog steeds voor het rode sein. Wij zijn toen weer verder gegaan.

De auto die voor het stoplicht halverwege de brug staat, is van de brugwachter. De brug is theoretisch standaard gesloten voor fietsers, bromfietsers en treinverkeer, en gaat alleen op verzoek open voor dit verkeer. Indien er geen trein passeert, is in theorie ook de brug open, zodat het scheepvaartverkeer kan doorvaren. De brug sluit alleen als het verzoek is geweest.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door sammarco1 »

Allemaal knappe foto's, je mag er een paar op www.trainpaparazzo.be posten...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Om even bij het "dieseltijdperk" te blijven:

Afbeelding
TUC-rail 5519 + Engema-bvl trein
Te Herentals (B) staat de fraaie 5519 met de bovenleidingstrein van Engema te wachten op de volgende inzet, die op de diesellijn richting Mol zal zijn. De lijn Herentals - Mol wordt geëlektrificeerd, en is al erg ver gevorderd.
16 Februari 2014

Afbeelding
Infrabel 6292 + 6295 + 6291
Te Lier stonden 3 fraaie HLD62'en opgesteld, te wachten op een volgende inzet. Van voor naar achter waren het de 6292+6295 (gekoppeld) en vlak daarachter stond de 6291 los.
16 Februari 2014

En een oude Belg in actie :mrgreen:
Afbeelding
LOCON 9802 (ex-ACTS 6702 / NMBS 6325) + Kolentrein
De Kolentreinen van TX Logistics in de Sloehaven worden door LOCON bij de OVET gebracht, en ook beladen. Hiervoor heeft LOCON de fraaie 9802, de ex-ACTS 6702 / NMBS 6325, tot hun beschikking staan in de Sloehaven.
Na enkele honderden meters zal de trein geduwd bij de Ovet naar binnen rijden, en kan het beladen gaan starten.

Hier sta ik op een 'dijk', met links gelijk de zee in beeld. Ook de vele windmolens wekken veel energie op, maar achter de fotograaf ligt toch nog steeds een kolencentrale.

Helaas is dit vervoer niet standaard, soms wordt ook bestemming Amsterdam Westhaven ipv Vlissingen Sloehaven gekozen om te beladen.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door sammarco1 »

Knappe foto's allemaal. mogen gezien worden...

Ik heb er de vorige zondag in Rotterdam Waalhaven weze gaan spotten.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Alweer een tijdje stil geweest hier, maar ik heb echt niet stilgezeten hoor :mrgreen:
Echter is het fotograferen in België op een laag pitje geweest door andere dingen die ik prioriteiten gaf.

Vandaag een rondje gedaan van Antwerpen - Lier - Blankenberge - Brugge - Leuven - Luchthaven - Antwerpen. Vervoer van- en naar Antwerpen met de auto.
Alvast 2 foto's:

AfbeeldingNMBS 4138 + 4142 + 4144 + 4169 (ICT 6712) by Durk Houtsma., on Flickr
Na een lange rit, die voor een groot deel onder de draad plaats vond, kwam een fraai setje van 4 MW41'en aan in Blankenberge, met ondergetekende als reiziger. Na een snelle wandeling kon de trein vanaf het andere perron nog geklikt worden, terwijl de machinist net zijn trein weer opgebouwd heeft om leeg naar Brugge te vertrekken om de trein te parkeren op het opstelterrein.
In de avond gaan deze 4 stellen weer terug vanuit Blankenberge naar Hamont, en zal dan weer leeg uit Hamont naar Mol rijden voor opstel en tanken.

Rechts staat de IC-trein naar Genk gereed met loc 1920 voorop. met apar

Voor de oplettende kijker valt het op dat het stationsgebouw hier verdwenen is. Dit stationsgebouw is met de grond gelijkgemaakt, en de diensten zijn (tijdelijk) in de oude bibliotheek gehuisvest. Er zijn plannen voor nieuwbouw met apartementen, maar die werkzaamheden schieten niet op qua voorbereiding.

AfbeeldingCFL 3005 + Luxemburg - Blankenberge Expres (18518) by Durk Houtsma., on Flickr
Vandaag reed uiteraard de Luxemburg - Blankenberge Expres ook weer, en die werd even in Brugge geklikt. De trein heeft de eindbestemming Blankenberge al bijna bereikt.

De rijtuigsamenstelling was:
NMBS - 51 88 21-70 039-1
CENTRALBAHN - D-CBB 56 80 22-40 180-2 Bm
CENTRALBAHN - D-CBB 56 80 89-80 105-0 (???)
CENTRALBAHN - D-CBB 56 80 88-70 101-2 WRmh
NMBS - 51 88 21-70 025-0
CENTRALBAHN - D-DME 56 80 22-30 004-6 Bm
CENTRALBAHN - D-CBB 56 80 10-40 124-4 Am
CENTRALBAHN - D-CBB 56 80 10-40 191-9 Am
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door The_Knitter »

Afbeelding
NMBS 08530 (IR 3915) by Durk Houtsma., on Flickr
Vandaag was ik met een paar kennissen een rondje wezen treinen, en kwamen ook in Binche. Een 34 minuten durende kering in Binche noodde mij maar even de trein hier te fotograferen, langs het oude stationsgebouw, die al in 1857 werd geopend. Inmiddels is er aan de wachtruimtes op het middenperron weinig eer meer te halen, en is het een en ander bij het stationsgebouw ook al niet meer in de beste staat.
Er huisvest nog wel een echte stationschef en lokettist, terwijl er regulier elk uur een trein stopt. In het weekend is de treindienst beperkt tussen Binche en Brussel Noord, terwijl er doordeweeks doorgereden wordt naar Louvain-La-Neuve-Université.
Op de foto ziet u Desiro 08530, die nog maar enkele maanden in dienst is bij de NMBS, naast het 157 jaar oude station.

Vroeger was dit nog een doorgaande spoorlijn, spoorlijn 108. Van Erquelinnes via Binche richting Mariemont, waar de lijn via L112 verder verloopt. Tegenwoordig is er nog weinig van het tracé tussen Erquelinnes en Binche in dienst, en mogelijk is er ook nog weinig van te vinden. De laatste reizigerstrein op de gehele lijn reed op 4 november 1962, en de laatste goederentrein reed tot 1984 nog tot Grand-Reng. In 1987 zijn de sporen tussen Erquelinnes en Binche opgebroken, en later heeft men een fietspad op het oude spoortracé gebouwd.
In 9 mei 1983 werd de elektrificatie tussen Mariemont en Binche voltooid, maar door het dalende verkeer op de lijn werd het goederenverkeer op 31 december 1999 definitief beëindigd, en heeft men op 18 februari 2002 het dubbelsporige tracé buitendienst gesteld en (deels) opgebroken.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Foto's van Durk (The_Knitter)

Bericht door wattman »

Leuk om Binche weer eens terug te zien. Ik ben hier sinds 1993 niet meer geweest. Ik vrees altijd erg voor de toekomst van dergelijke stationsgebouwen. Herbestemming lijkt me de enige oplossing. Gelet op het beperkte verkeer hier zijn zakelijk gezien investeringen nooit rendabel.
Plaats reactie