Pagina 1 van 14

NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Geplaatst: 26 nov 2013, 22:13
door Meesterpeter
Fotoalbum NMBS uit de oude diadoos

Zo af en toe krijg ik de vraag of ik niet wat uit mijn omvangrijke diaverzameling wil digitaliseren. Eigenlijk heb ik daar altijd weinig zin in (!) want het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde, immers ruim 95 procent van de dia's is nog van prima kwaliteit en zo heel af en toe worden ze ook nog vertoond.
Anderzijds is digitaliseren en als album op het Spoorforum plaatsen ook wel weer leuk, want voor vooral de jongere kijker kan zo eens zien wat er in die jaren te beleven was, en voor de oudere kijker is het vaak een bron van herkenning.
Voor de nu nog jonge generatie is het misschien maar moeilijk voor te stellen dat er toen nog geen Internet was, geen forums met info, geen mobieltjes, geen digitale camera's en wilde je wat kopen in het buitenland, dan moest er eerst geld gewisseld worden. Er werd ook weinig gefotografeerd, vooral in België kreeg je vaak het idee dat je de enige was, en dat gaf soms weer wat commotie met het plaatselijke spoorwegpersoneel....... Fotograferen was niet altijd toegestaan en er werd niet geschroomd om de gendarmerie er bij te roepen, als je het beter wist !
Alles ging toen op foto of dia, waarbij het altijd maar weer afwachten was, wat de ontwikkelcentrale er van maakte. Ik heb altijd alleen maar met dia gewerkt, omdat ik dat zo veel mooier vond. In de '70 en '80 jaren verzond ik de films per post naar Agfa in Arnhem (ontwikkelen was toen nog inclusief in de filmprijs) en na zo'n 1 á 2 weken hield ik dan de deurmat goed in de gaten, want dan kon de film terugkomen. Eigenlijk ging er met het verzenden nooit wat fout, de toen nog PTT deed netjes haar werk. De ontwikkelcentrale zelf was eigenlijk het grote risico: verkeerd ontwikkelen (als fotofilm bijvoorbeeld), verkeerd knippen (door één of meerdere dia's heen), of te kort of lang in het ontwikkelbad (bv door filmbreuk ergens in het proces, immers alle te ontwikkelen films werden aan elkaar geplakt) kwamen helaas wel eens voor. Tegenwoordig is er met een beetje digitaal bewerkingsprogramma van een mislukte opname nog heel wat te maken, een dia is echter goed, of mislukt. Vooral bij de oudere films, bv de Agfa CT-18 en CT-64, was een goede belichtingskeuze zeer belangrijk, één diafragma te hoog of te laag, en de dia was al niet bruikbaar meer.
Dia's vertonen doe ik nog regelmatig voor kennisen en bv ook voor bijvoorbeeld de NVBS of Railtheater. Dan komt de nostalgie weer boven water, snoeren over de vloer, zoemende projector, rammelende magazijnen en een groot scherm. Maar dan zie je ook hoe goed de kwaliteit van een dia eigenlijk ook was, prachtige verzadigde kleuren en als je een goede film gebruikte, meer dan haarscherp. Daar kan digitaal nog steeds niet tegen op.

Eigenlijk alleen enkele '80 jaren zijn wat minder geweest bij AGFA, deze dia's ruiken zeer chemisch, en worden erg paars, oude Kodak dia''s uit de begin jaren '60 worden oranje. Gelukkig is daar nu digitaal veel aan te doen, waarbij de originele kleuren weer aardig terugkomen.
Natuurlijk werd er in die tijd niet lukraak maar geschoten, immers elke dia koste wat zakgeld. Meestal maakte ik per excursiedag zo'n 20 dia's, dus voordat je dan een leuke verzameling had, was je wel even verder. Tegenwoordig maak je mee dat men 500 digitale foto's op één dag maakt: Ik denk dan altijd, wat moet je daar nu allemaal mee. Op het moment heb ik bijna 1200 dia's van de NMBS, genomen tussen 1979 en 2010, mijn laatste diajaar.....
Van deze forse serie heb ik er nu dus een aantal onlangs gedigitaliseerd, welke een leuk overzicht geven van de NMBS in die analoge periode.

Regelmatig zal ik er enkele bijplaatsen in dit topic. En een "Gratitudes" geven mag altijd :D

Veel kijkplezier toegewenst, Peter

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 26 nov 2013, 22:15
door Meesterpeter
Over en uit voor de oude E-loks in België.........

Op de foto lok 2226 uit 1954, gebouwd bij BND - LA Brugeoise et Nicaise & Delcurve, het latere BN en was dus reeds zo'n 57 (!) jaar oud op dat moment.
station Schaarbeek bij Brussel is voor aanvang van de avondspits altijd een leuke fotoplek aangezien hier vele Piekuurtreinen beginnen om de forensen vanuit Brussel te gaan vervoeren.

PETER

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 26 nov 2013, 22:18
door Meesterpeter
Reeks 52

De "Bolle Neuzen", gebouwd midden jaren '50 reden eind '80er jaren nog redelijk veel in de goederendienst, met name op de zeer fraai gelegen Athus-Meuse lijn in Ardennen.
In de reizigersdienst kwamen deze prachtige locs alleen nog voor in de uurdienst van Namen naar Dinant, een lijn welke ik regelmatig bezocht om van het prachtige motorgeluid van deze locs te genieten.
Na de komst van de elektrische tractie op deze lijn was het gedaan met deze excursies......... slechts de dia's herinneren aan deze mooie tijd.
Enkele verbouwde "Bolle Neuzen" doen nog dienst voor werktreinen, maar dit is een aflopende zaak. Gelukkig zijn er enkele bewaard gebleven in originele toestand (dus zonder nieuwe cabine zoals bij de lok op de foto hieronder) welke nog regelmatig op de baan verschijnen.

Veel kijkplezier, PETER

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 26 nov 2013, 22:19
door Meesterpeter
NMBS reeks 55

De NMBS reeks 55 reed tot de elektrificatie van de lijn Luik < > Luxemburg de doorgaande treinen op deze lijn.
De Noordlijn is zeker een van de mooiste spoorlijnen in de directe omgeving van Nederland, echter door het plaatsen van de bovenleiding is er toch veel van het aantrekkelijke verdwenen. Ook het goederenvervoer op deze lijn is thans nihil.
De reizigerstreinen (één keer in de twee uur) worden tegenwoordig gereden met de NMBS reeks 13 of de soortgelijke CFL serie 3000.
Op het Luxemburgse deel van de lijn is wat meer reizigersvervoer, veelal uitgevoerd met de CFL serie 4000 met DD-rijtuigen.
Op de opname hieronder een NMBS reeks 55 met M2-rijtuigen onderweg richting Luxemburg (stad), kort voor het plaatsen van de bovenleiding. Om voldoende plaats te hebben voor het plaatsen van de bovenleidingpalen is er één spoor verwijderd. De lijn heeft tegenwoordig dus veel enkelsporige delen, wat de dienstuitvoering nogal belemmerd.

PETER

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 27 nov 2013, 19:25
door dekooiker
Mooi initiatief.
Ik hoop dat er ook wat bundels-vormingsstations-Scheldekaaien (dromen mag!) gefotografeerd werden ;-)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 27 nov 2013, 22:29
door Meesterpeter
@-dekooiker: Helaas daar heb ik geen foto's........ Dat blijft dus dromen :wink:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NMBS Reeks 29

Op 31 maart 1990 was er vanuit Brussel een speciale rit waarbij oa ook lok 2912 (ex 101.012 Bouwjaar 1949) meereed. De rit voerde via Schaarbeek, Mechelen naar Antwerpen. Aldaar een "line-Up" met Treinstel 1935 en E-lok 2802 (ex 120.002 Bouwjaar 1950). Hierna ging de rit de Antwerpese havens in. Later op de dag werd er weer via Mechelen en Waterloo naar Charleroi gereden. Beide loks reden afwissend een goederentrein ( met allemaal afgekeurde wagens.....!) en rijtuigen type M1.
Op de foto de excusietrein in de zeer vroege ochtend in het station van Eppegem (tussen Brussel en Mechelen), nog onder de oude orginele bovenleiding uit 1935.

Groeten, Peter

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:44
door Meesterpeter
NMBS reeks 54

Op het zonnige maar wat verlaten emplacement van Bertrix in de Belgische Ardennen rangeert de 5401 in haar nadagen. De lok, gebouwd in 1957, reed ooit de internationale treinen van Brussel naar Amsterdam vv.

Die tijd ligt al ver achter haar, toen ik de lok fotografeerde op het nog bovenleidingloze emplacement naast het station. Ze verkeerde duidelijk in slechte staat en was in de goederendienst duidelijk aan lager wal geraakt.
Tegenwoordig is de gehele Athus-Meuse-lijn voorzien van bovenleiding, maar het is er flink stiller geworden, niet alleen qua motorgeluid (!) maar vooral wat trein- en rangeerbewegingen....... PETER

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 28 nov 2013, 13:24
door Bibke
Meesterpeter schreef:De lok, gebouwd in 1957, reed ooit de internationale treinen van Brussel naar Amsterdam vv.
Klein anekdote rond deze reeks. De 5401 t.e.m. 5404 werden later gebouwd dan de 5405 t.e.m. 5408 (gebouwd in 1955).
Lees meer over het type- 202, 203 en 204 later de reeks 52, 53 en 54 hier: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=63

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 28 nov 2013, 13:31
door Shrek
Meesterpeter schreef:Tegenwoordig is de gehele Athus-Meuse-lijn voorzien van bovenleiding, maar het is er flink stiller geworden, niet alleen qua motorgeluid (!) maar vooral wat trein- en rangeerbewegingen....... PETER
Dat laatste is niet waar hoor, zowel het aantal treinen als de tonnages op de Athus-Meuse zijn enorm gestegen in vergelijking met de jaren '80 en '90.

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 28 nov 2013, 13:34
door Steve
Inderdaad - de laatste Op De Baan bevat er trouwens een uitgebreid artikel over.

Het is wel zo dat je de goederentreinen minder opmerkt omdat er geen brullende diesels meer voor hangen, en ook omdat één moderne elektrische locomotief op die gerenoveerde sporen veel meer aankan dan wat de dieseltjes ooit konden.

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 28 nov 2013, 16:21
door HLE 2302
Shrek schreef:
Meesterpeter schreef:Tegenwoordig is de gehele Athus-Meuse-lijn voorzien van bovenleiding, maar het is er flink stiller geworden, niet alleen qua motorgeluid (!) maar vooral wat trein- en rangeerbewegingen....... PETER
Dat laatste is niet waar hoor, zowel het aantal treinen als de tonnages op de Athus-Meuse zijn enorm gestegen in vergelijking met de jaren '80 en '90.
Maar er zijn minder rangeerbewegingen dan vroeger veronderstel ik dan ? Zoals Montzen vroeger leefde passeren de trein er nu hoofdzakelijk nog, en daar stopt het.

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 29 nov 2013, 13:36
door Meesterpeter
Bedankt voor de aanvullingen.
Ik sta natuurlijk niet dagelijks langs de Athus-Meuse lijn, en zeker niet nu de lijn elektrisch is.
Mijn opmerking ontstond dan ook zuiver door eigen waarneming langs de lijn, maar bv ook te Bertrix in de eerste jaren direkt nadat de lijn van bovenleiding was voorzien. Aldaar was altijd wel wat te beleven, mede door het depot aldaar. Tijdens mijn reisjes aldaar was het er later uitgestorven, geen rangeerbewegingen meer, maar toen dus ook geen doorkomende goederentreinen.

Goed te lezen dat het vervoer over deze fraai gelegen lijn is aangetrokken na de elektrificatie, is dit in ieder geval niet voor niets gedaan :D

Met vriendelijke groeten, Peter

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 29 nov 2013, 13:48
door Dieselfreak
Meesterpeter schreef:Om voldoende plaats te hebben voor het plaatsen van de bovenleidingpalen is er één spoor verwijderd. De lijn heeft tegenwoordig dus veel enkelsporige delen, wat de dienstuitvoering nogal belemmerd.
Waarom hebben ze die lijn dan onder draad gebracht? Als dat een spoor kost, wat de dienst flink hindert... Men heeft kennelijk liever een verstoorde dienst, dan met diesels te blijven rijden. :roll:

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 29 nov 2013, 19:14
door Shrek
Dieselfreak schreef:Waarom hebben ze die lijn dan onder draad gebracht? Als dat een spoor kost, wat de dienst flink hindert... Men heeft kennelijk liever een verstoorde dienst, dan met diesels te blijven rijden. :roll:
In de tijd van de elektrificatie was er daar zeer weinig verkeer. 1 spoor kon toen perfect.
Maar met de verstoring valt het daar zeer goed mee. Andere enkelsporige trajecten veroorzaken veel meer hinder.

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Geplaatst: 29 nov 2013, 20:01
door Steven
En de elektrische treinen die er nu rijden presteren een stuk beter dan de diesels van toen.