NMBS foto's uit de verzameling van Peter
Geplaatst: 26 nov 2013, 22:13
Fotoalbum NMBS uit de oude diadoos
Zo af en toe krijg ik de vraag of ik niet wat uit mijn omvangrijke diaverzameling wil digitaliseren. Eigenlijk heb ik daar altijd weinig zin in (!) want het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde, immers ruim 95 procent van de dia's is nog van prima kwaliteit en zo heel af en toe worden ze ook nog vertoond.
Anderzijds is digitaliseren en als album op het Spoorforum plaatsen ook wel weer leuk, want voor vooral de jongere kijker kan zo eens zien wat er in die jaren te beleven was, en voor de oudere kijker is het vaak een bron van herkenning.
Voor de nu nog jonge generatie is het misschien maar moeilijk voor te stellen dat er toen nog geen Internet was, geen forums met info, geen mobieltjes, geen digitale camera's en wilde je wat kopen in het buitenland, dan moest er eerst geld gewisseld worden. Er werd ook weinig gefotografeerd, vooral in België kreeg je vaak het idee dat je de enige was, en dat gaf soms weer wat commotie met het plaatselijke spoorwegpersoneel....... Fotograferen was niet altijd toegestaan en er werd niet geschroomd om de gendarmerie er bij te roepen, als je het beter wist !
Alles ging toen op foto of dia, waarbij het altijd maar weer afwachten was, wat de ontwikkelcentrale er van maakte. Ik heb altijd alleen maar met dia gewerkt, omdat ik dat zo veel mooier vond. In de '70 en '80 jaren verzond ik de films per post naar Agfa in Arnhem (ontwikkelen was toen nog inclusief in de filmprijs) en na zo'n 1 á 2 weken hield ik dan de deurmat goed in de gaten, want dan kon de film terugkomen. Eigenlijk ging er met het verzenden nooit wat fout, de toen nog PTT deed netjes haar werk. De ontwikkelcentrale zelf was eigenlijk het grote risico: verkeerd ontwikkelen (als fotofilm bijvoorbeeld), verkeerd knippen (door één of meerdere dia's heen), of te kort of lang in het ontwikkelbad (bv door filmbreuk ergens in het proces, immers alle te ontwikkelen films werden aan elkaar geplakt) kwamen helaas wel eens voor. Tegenwoordig is er met een beetje digitaal bewerkingsprogramma van een mislukte opname nog heel wat te maken, een dia is echter goed, of mislukt. Vooral bij de oudere films, bv de Agfa CT-18 en CT-64, was een goede belichtingskeuze zeer belangrijk, één diafragma te hoog of te laag, en de dia was al niet bruikbaar meer.
Dia's vertonen doe ik nog regelmatig voor kennisen en bv ook voor bijvoorbeeld de NVBS of Railtheater. Dan komt de nostalgie weer boven water, snoeren over de vloer, zoemende projector, rammelende magazijnen en een groot scherm. Maar dan zie je ook hoe goed de kwaliteit van een dia eigenlijk ook was, prachtige verzadigde kleuren en als je een goede film gebruikte, meer dan haarscherp. Daar kan digitaal nog steeds niet tegen op.
Eigenlijk alleen enkele '80 jaren zijn wat minder geweest bij AGFA, deze dia's ruiken zeer chemisch, en worden erg paars, oude Kodak dia''s uit de begin jaren '60 worden oranje. Gelukkig is daar nu digitaal veel aan te doen, waarbij de originele kleuren weer aardig terugkomen.
Natuurlijk werd er in die tijd niet lukraak maar geschoten, immers elke dia koste wat zakgeld. Meestal maakte ik per excursiedag zo'n 20 dia's, dus voordat je dan een leuke verzameling had, was je wel even verder. Tegenwoordig maak je mee dat men 500 digitale foto's op één dag maakt: Ik denk dan altijd, wat moet je daar nu allemaal mee. Op het moment heb ik bijna 1200 dia's van de NMBS, genomen tussen 1979 en 2010, mijn laatste diajaar.....
Van deze forse serie heb ik er nu dus een aantal onlangs gedigitaliseerd, welke een leuk overzicht geven van de NMBS in die analoge periode.
Regelmatig zal ik er enkele bijplaatsen in dit topic. En een "Gratitudes" geven mag altijd
Veel kijkplezier toegewenst, Peter
Zo af en toe krijg ik de vraag of ik niet wat uit mijn omvangrijke diaverzameling wil digitaliseren. Eigenlijk heb ik daar altijd weinig zin in (!) want het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde, immers ruim 95 procent van de dia's is nog van prima kwaliteit en zo heel af en toe worden ze ook nog vertoond.
Anderzijds is digitaliseren en als album op het Spoorforum plaatsen ook wel weer leuk, want voor vooral de jongere kijker kan zo eens zien wat er in die jaren te beleven was, en voor de oudere kijker is het vaak een bron van herkenning.
Voor de nu nog jonge generatie is het misschien maar moeilijk voor te stellen dat er toen nog geen Internet was, geen forums met info, geen mobieltjes, geen digitale camera's en wilde je wat kopen in het buitenland, dan moest er eerst geld gewisseld worden. Er werd ook weinig gefotografeerd, vooral in België kreeg je vaak het idee dat je de enige was, en dat gaf soms weer wat commotie met het plaatselijke spoorwegpersoneel....... Fotograferen was niet altijd toegestaan en er werd niet geschroomd om de gendarmerie er bij te roepen, als je het beter wist !
Alles ging toen op foto of dia, waarbij het altijd maar weer afwachten was, wat de ontwikkelcentrale er van maakte. Ik heb altijd alleen maar met dia gewerkt, omdat ik dat zo veel mooier vond. In de '70 en '80 jaren verzond ik de films per post naar Agfa in Arnhem (ontwikkelen was toen nog inclusief in de filmprijs) en na zo'n 1 á 2 weken hield ik dan de deurmat goed in de gaten, want dan kon de film terugkomen. Eigenlijk ging er met het verzenden nooit wat fout, de toen nog PTT deed netjes haar werk. De ontwikkelcentrale zelf was eigenlijk het grote risico: verkeerd ontwikkelen (als fotofilm bijvoorbeeld), verkeerd knippen (door één of meerdere dia's heen), of te kort of lang in het ontwikkelbad (bv door filmbreuk ergens in het proces, immers alle te ontwikkelen films werden aan elkaar geplakt) kwamen helaas wel eens voor. Tegenwoordig is er met een beetje digitaal bewerkingsprogramma van een mislukte opname nog heel wat te maken, een dia is echter goed, of mislukt. Vooral bij de oudere films, bv de Agfa CT-18 en CT-64, was een goede belichtingskeuze zeer belangrijk, één diafragma te hoog of te laag, en de dia was al niet bruikbaar meer.
Dia's vertonen doe ik nog regelmatig voor kennisen en bv ook voor bijvoorbeeld de NVBS of Railtheater. Dan komt de nostalgie weer boven water, snoeren over de vloer, zoemende projector, rammelende magazijnen en een groot scherm. Maar dan zie je ook hoe goed de kwaliteit van een dia eigenlijk ook was, prachtige verzadigde kleuren en als je een goede film gebruikte, meer dan haarscherp. Daar kan digitaal nog steeds niet tegen op.
Eigenlijk alleen enkele '80 jaren zijn wat minder geweest bij AGFA, deze dia's ruiken zeer chemisch, en worden erg paars, oude Kodak dia''s uit de begin jaren '60 worden oranje. Gelukkig is daar nu digitaal veel aan te doen, waarbij de originele kleuren weer aardig terugkomen.
Natuurlijk werd er in die tijd niet lukraak maar geschoten, immers elke dia koste wat zakgeld. Meestal maakte ik per excursiedag zo'n 20 dia's, dus voordat je dan een leuke verzameling had, was je wel even verder. Tegenwoordig maak je mee dat men 500 digitale foto's op één dag maakt: Ik denk dan altijd, wat moet je daar nu allemaal mee. Op het moment heb ik bijna 1200 dia's van de NMBS, genomen tussen 1979 en 2010, mijn laatste diajaar.....
Van deze forse serie heb ik er nu dus een aantal onlangs gedigitaliseerd, welke een leuk overzicht geven van de NMBS in die analoge periode.
Regelmatig zal ik er enkele bijplaatsen in dit topic. En een "Gratitudes" geven mag altijd
Veel kijkplezier toegewenst, Peter