NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Dieselfreak »

Meesterpeter schreef:Twee opnames te Antwerpen Centraal, met een tijdsverschil van 37 jaren. Het station is enorm veranderd, het materieel nog steeds hetzelfde.....
Nou nou, nog steeds hetzelfde... het enige uit 1979 wat er vandaag nog te vinden is, zijn de Varkensneuzen, en dan nog met een andere livrei en andere lampen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Namen - 1987

Een in die jaren dagelijkse materieel ontmoeting te station Namen. In 2002 gingen de laatste locs Reeks 52 buiten dienst. Ook in 2002 was het station geheel vernieuwd en kon je in de open lucht niet meer fotograferen. Tegenwoordig liggen de sporen in een nogal donkere stationstunnel waarop het nieuwe reizigersgedeelte gebouwd is. Alleen het historische stationsgebouw aan de stadzijde bleef staan.

Veel kijkplezier, Peter
(41.160-SF)
Bijlagen
41.160 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 23

De loks Reeks 23 zijn rond de 60 jaren oud geworden. Niet veel E-loks in Europa halen tegenwoordig deze leeftijd in de actieve dienst.
In totaal zijn er 83 van deze loks gebouwd.
Op de foto een lok Reeks 23 met kolentrein, waarvan enorme stofwolken tijdens het rijden opwoeien, tijdens het doorrijden van het kleine station van Ghlin, nabij Monsen / Bergen aan de (oude) hoofdlijn Brussel <> Parijs.
Lok 2329 heeft het nog uitgehouden tot december 2011.......

Groeten Peter (41.166)
Bijlagen
41.166-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 20

Helaas is de 6-assige lok 2019 al weer even buiten dienst, net als de rest van deze toch wel modern ogende machines Reeks 20. In 1988 was de lok pas 11 jaren oud en had nog de originele groene kleurstelling. Op Antwerpen Dam passeerde de lok mij met een goederentrein richting de Antwerpse havens.

Veel kijkplezier, Peter
(41.220-SF)
Bijlagen
41.220-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Mechelen - 13 juli 2016

Tussen al die oude opnames even wat actueels er tussendoor, twee opnames in het station van Mechelen.
Het was bepaald geen echt zomerweer, maar onder de stationskap sta je lekker droog :D

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_9247-SF.JPG
IMG_9244-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Roosendaal - 2004
Bijlagen
117 - SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef:Roosendaal - 2004
http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/on ... roosendaal
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Maastricht

In 2004 een alledaags beeld in station Maastricht, er veranderd veel op het spoor.......

Veel kijkplezier, Peter
(224-SF)
Bijlagen
223 - SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Turnhout - 1991

Speciaal voor de dieselloks Reeks 70 reisde ik in 1991 naar Turnhout. En ik had geluk, lok 7004 was druk bezig met rangeren op het station.
Lok 7005 (bouwjaar 1954) is als museumlok bewaard gebleven

Veel kijkplezier, Peter
(41-652-SF)
Bijlagen
41.652.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef:Station Turnhout - 1991

Speciaal voor de dieselloks Reeks 70 reisde ik in 1991 naar Turnhout. En ik had geluk, lok 7004 was druk bezig met rangeren op het station.
Lok 7005 (bouwjaar 1954) is als museumlok bewaard gebleven

Veel kijkplezier, Peter
(41-652-SF)
Link naar de 7005: http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/ma ... 05-270-005
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS 7618

Diesellocomotief 2205 wordt op 16 maart 1955 geleverd aan de Nederlandse Spoorwegen. In 1959/1960 krijgt de lok voor diensten op grensbaanvakken naar Duitsland het hoge 3e frontsein. In 1972 wordt de 2205 voorzien van een ATB installatie, welke echter nog experimenteel van karakter is. In 1974 wordt bij een grote revisie de lok meteen gehuisstijld, waarbij de lok onder andere de nummer- en fabrieksplaten verliest. Vervolgens krijgt de lok in mei 1982 zijn definitieve (fase 2) ATB installatie. De lok doet vervolgens tot eind augustus 1991 dienst bij de Nederlandse Spoorwegen.

In 1995 wordt de lok als een van de 25 verkocht aan de NMBS, waar de lok omgenummerd word in NMBS 7618 en aangepast aan de dienst in België. Uiteindelijk is de lok in mei 2003 overbodig. De SHD weet de lok, samen met de 7608, te verwerven en in 2004 komt de lok naar Nederland. Na een verblijf van 2 jaar op het tractieterrein van Groningen heeft de lok sinds 2006 als thuisbasis ‘Amersfoort Hoofdwerkplaats’

In 2015 komt eindelijk de definitieve vrijgave van de ingebouwde ATB fase 3 installatie met ATB vv en sindsdien doet de lok regelmatig dienst op het net, vaak in combinatie met het CTO Meetrijtuig en rijtuig Plan E.

(tekst: Stichting Historisch Dieselmaterieel)

Veel kijkplezier, Peter
(14.87-SF)
Bijlagen
14.87-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Brussel Noord - 1979

In 1979 reden de nog in Sabena blauw geschilderde treinstellen tussen Brussel en de luchthaven Zaventem. Op de foto met najaarskleuren de relatief nieuwe 856, welke gebouwd is in 1971 langs het perron van Brussel Noord.

Veel kijkplezier, Peter
(41.04-SF)
Bijlagen
41.04-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Haren-Zuid 1989

Tien jaren later dan de foto hierboven rijdt het blauwe NMBS treinstel 600 bij Haren-Zuid in de richting van Brussel.

Veel kijkplezier, Peter
(41.371-SF)
Bijlagen
41.371SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door trainlovertje »

Meesterpeter schreef: Tien jaren later dan de foto hierboven rijdt het blauwe NMBS treinstel 600 bij Haren-Zuid in de richting van Brussel.
Een vraagje daarbij: er zijn drie sporen te zien. Ik veronderstel twee van L36. En dat derde? Is dat L36C dat misschien enkelsporig verliep tussen Schaarbeek en de luchthaven?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Juist, is het derde spoor van Schaarbeek naar Zaventem en verder.
Volgens de huidige sporentekeningen, ben al even niet meer geweest in Haren-Zuid, zouden er nu vier sporen moeten lopen op deze plek ?

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie