NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 20

De vijfentwintig 6-assige loks Reeks 20 werden gebouwd tussen 1975 en 1978. In 2014 gingen de laatste actieve loks buiten dienst.
Naast het zware goederenvervoer reden deze 160 km/h snelle loks ook nog steeds in de reizigersdienst naar onderandere Luxembourg.
Op de foto de lok in de gele kleurstelling, welke al weer jaren verleden tijd is bij de NMBS klaar voor vertrek uit Luxemburg richting België.

Veel Kijkplezier, Peter
(41.07)
Bijlagen
41.07.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door kika »

Meesterpeter schreef:In de nadagen van de lijn Bastogne <> Libramont nam ik ook onderstaande foto. De tijd stond daar geheel stil, zo was mijn gevoel aldaar......
Later, toen de lijn was opgeheven, is het talud van een gedeelte van de spoorlijn hergebruikt voor een weg en fietspad.
Oh, waar dan? Tussen Bastogne en Gouvy ken ik de lijn niet of nauwelijks, maar het deel Bastogne-Libramont heb ik leren kennen en waarderen in de jaren '90 en de laatste keer dat ik er ging wandelen een jaar of 2 terug moet dat beslist op een plek zijn geweest die daardoor niet was aangetast (wel door de tijd, maar da's een tand van een andere categorie).

Erg leuke dia-reeks om door te bladeren trouwens!
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Zowel de lijn Bastogne <> Wiltz alsmede Bastogne <> Bourcy zijn tegenwoordig zeer fraaie fietspaden. Langs oude stations en door de spoortunnels is het mooi fietsen, met fraaie uitzichten over de Ardennen. Zie ook: http://web4our.awardspace.com/index.php ... =008&gif=F

En bedankt voor het compliment over deze NMBS diaserie, er komt nog meer....... :D

Groeten Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door kika »

Aha, maar dat is beide niet op het traject Libramont - Bastogne. In ieder geval goed om te weten, het is een prachtige streek die meerdere bezoekjes verdient.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door dekooiker »

En: net voorbij Bourcy kan je de oude tramlijn naar Houffalize volgen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 20 (vervolg)

En we gaan weer verder met de Reeks 20 :wink:
.......en deze hoort er dan ook bij, een echt tijdsbeeld uit de zomer van 1980 qua NMBS-materieelinzet in Luxemburg.

Veel kijkplezier, Peter
(41.06)
Bijlagen
41.06.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Hove

In 1989 nog een geheel normale inzet op het Belgische spoor, een Reeks 23 met goederentrein bij doorkomst te Hove.

Veel kijkplezier, Peter
(41.419)
Bijlagen
41.419.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Post Motorstel

In 1988 werden 15 motorstellen type AM54 omgebouwd tot postmotorstel.
Net verbouwd en fris in de nieuwe verf zette ik stel 963, de oude 109, op de dia in station Verviers.

Veel kijkplezier, Peter
(41.266)
Bijlagen
41.266 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Poststel 004

Een NMBS poststel, onderweg van Gent St Pieters naar Antwerpen, bij doorkomst in Lokeren. De treinbestuurder bood 's ochtend in Gent nog aan of ik mee wilde rijden, maar koos toch om die mooie zonnige dag onderweg te gaan fotograveren, met onderandere deze foto als resultaat.

Veel kijkplezier, Peter
(41.212)
Bijlagen
41.212.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 25

De in totaal 22 loks van de NMBS Reeks 25 werden gebouwd in 1960. In Nederland is de Reeks 25 vooral bekend door de loks van de onderserie 25.5, de 8 loks welke vanaf 1974 voor de Beneluxtreinen reden tussen Amsteredam en Brussel. Deze loks waren aangepast om ook onder de Nederlandse spanning van 1500/1800 volt te kunnen rijden, todat in 1986 modern Beneluxmaterieel type ICR met NMBS loks Reeks 11 in dienst kwamen.
Enkele van deze loks Reeks 25.5 kwamen later nog in dienst voor de treinen van Lovers oa voor de treinen tussen Amsterdam en Lisse (Keukenhof).
Ook reden de loks nog internationale treinen tussen Amsterdam en Parijs.
In Belgie reden de loks Reeks 25 zowel in de reizigersdienst als in de goederendienst.
De laatste loks Reeks 25 gingen in 2009 buiten dienst.
Op de foto de nog zeer gele 2511 met een flinke goederentrein onderweg vanuit de Antwerpse haven tijdens doorkomst van station Duffel.

Veel kijkplezier, Peter (41.365)
Bijlagen
41.365.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Hove

Lok NMBS 2551 met de trein Amsterdam>Antwerpen>Brussel>Parijs Noord. Een klassieke trein uit de tijd dat men nog niet van de TGV op deze route had gehoord.
Tot april 1987 reden de loks Reeks 25.5 de Beneluxtreinen, daarna waren ze dus nog voor deze Internationale trein aan te treffen en in de binnenlandse goederendienst in Belgie. Tevens deden nog enkele van deze in 1960 gebouwde loks kort dienst bij Lovers Rail.
Lok 2551 is bewaard voor het nageslacht door de TSP.

Veel kijkplezier, Peter (41.416)
Bijlagen
41.416.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef: Lok 2551 is bewaard voor het nageslacht door de TSP.
De fiche van de loc: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Azess

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Azess »

Keer op keer zeer mooie foto's Peter!

Groeten

Peter
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Trein30 »

Keer op keer pracht van foto's, Peter!

Mooi zichtbaar op de foto's van Hove is het 'gat' dat geslagen is bij de afbraak van de oude voetgangersbrug (omstreeks 1987/88); de nieuwe brug was immers een stukje ernaast neergezet. Spijtig genoeg is bij de heraanleg toen ook het mooie bloemenperkje gesneuveld waar de naam van het station in bloemvorm was geplant.

Hoe vaak dat ik daar niet de trein heb genomen, en hoe zeer het me spijt dat ik toen de nummers van die treinen nooit heb neergeschreven... :(
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NS ICR in de verbinding Amsterdam <> Luxemburg

Het is al weer even geleden dat de Nederlandse ICR rijtuigen reden tot aan Luxemburg in de zomer-weekendverbinding.
Uit die periode hierbij een opname van deze trein direct na het verlaten van grensstation Gouvy, met trein naar Luxemburg. In die tijd was deze lijn nog niet voorzien van bovenleiding, en werd er nog met de fraaie blauwe NMBS dieselloks reeks 55 (voorzien van elektrische treinverwarming) gereden.

Veel kijkplezier, Peter
(41.598SF)
Bijlagen
41.598 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie