Beginnend treinspotter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Beginnend treinspotter

Bericht door Desirotje »

Ik ben beginnend treinspotter en zoek plaatsen waar ik mooie foto's kan nemen.

Ik neem nu bijna al mijn foto's bij de spoorlijn 50/50A in de Vianestraat in Ternat/Sint-Katharina-Lombeek, exacte locatie is 50.862945, 4.153959 .
Dat is niet zo'n geschikte locatie om foto's te nemen want er staat een groot hek voor het spoor en er komt niet veel spannend materiaal voorbij.

Wat er daar voorbij komt:
-MS08 Desiro
-Klassiekjes
-MS80 Break's
-MS96 Deense Snuit
-HLE 18/19 + M6
-HLE 21 + M4 (weet niet of dit nog altijd rondrijdt, heb het al een maand niet meer gezien)
-Heel af en toe eens een werkkraan

Ik ben al heel blij dat er daar zo veel verschillend materiaal voorbij komt, maar zoek een beter punt om foto's te maken.
Weet iemand een beter punt daar in de buurt zijn?

Weet iemand of er in de buurt nog andere treinen rijden?
Ik wil zeker nog het volgende zien:

-MS86
-MS75
-HLD 62/63
-HLD 55
-HLR77/78
-Werktreinen en Spoorkranen

Alvast Bedankt
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
vdabeeb
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2010, 18:33

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door vdabeeb »

Hallo,

Op die plaats is er enkel voorstadsverkeer van en naar Brussel. Aan al de nieuwe lijnen worden er afsluitingen gezet die het fotograferen onmogelijk maken.

In Liederkerke is het verkeer hetzelfde.

Als je naar Denderleeuw gaat zijn er een aantal goederentreinen gedurende de dag.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door ryckaert »

Voor HLR 77/78 kun je best tussen Gent en Zeebrugge staan. Voor HLD55/62 moet je al geluk hebben dat er één langs komt maar dan heb je volgens mij de meeste kans nabij Merelbeke. Voor fotopunten kan ik je vooral helpen op lijn 50A tussen Gent en Brugge.

Als je veel verschillend materieel als treinspotter wilt zien is het handig dat je niet altijd in dezelfde buurt blijft maar ook eens richting Antwerpen of de kust of ... gaat.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Stijn91 »

Vanaf eind augustus kun je weer elke dag 2 MS86 zien die komen van P7954 en normaal rond 9u vanuit Aalst naar Brussel rijden via L50A (normaal).
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door loic1811 »

Veel verschillende locaties nemen , Misschien heb je wel het zelfde materieel maar ook wel een andere foto ( een desiro in de ardennen is toch iets anders dan in het binnenland ) . Op de lijn 50 is er wel een veldwegje tussen Essene-Lombeek en Ternat . Als je er in de namiddag gaat staan sta je ook goed voor de zon en heb je ook een pak P treinen . Rond 18u20 is er ook een T13 met platte wagens richting gent - Zeehaven . Veel geluk en plezier !
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Dieselfreak »

Desirotje schreef:Ik wil zeker nog het volgende zien:

-MS86
-MS75
-HLD 62/63
-HLD 55
-HLR77/78
-Werktreinen en Spoorkranen
Voor MS75 en MS86 moet je op lijn 12 zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Steve »

Op dit moment zul je op lijn 12 niet al te veel MS86'en meer zien, buiten een klein aantal P-treinen.

De beste kans maak je op en langs lijn 26, op de verbindingen (Geraardsbergen -) Halle - Boondaal - Merode - Vilvoorde (- Mechelen). Van de drie verbindingen per uur wordt aan beide kanten ook steeds eentje omgeleid naar Etterbeek en Brussel-Luxemburg.

Verder vind je er nog redelijk wat tussen Lier en Herentals, tussen Antwerpen en Lokeren, tussen Sint-Niklaas en Leuven (via Mechelen) en in beperkte mate ook op de IR tussen Antwerpen en Brussel, al wisselt de materieelinzet daar vrij frequent (21+M5, MS08, MS80, MS86, ...).

Buiten de genoemde zones zijn er nog een een of een paar P-treinen in en rond Aarschot, Geraardsbergen/Aat en Dendermonde. In het algemeen zul je ze in de reguliere dienst ook vrijwel niet meer in Wallonië aantreffen, met uitzondering van de P-treinen rond Aat (waarvan eentje tot Jurbise doorrijdt). Niet zo heel lang geleden zat er uitzonderlijk wel eens eentje op de IC Charleroi - Antwerpen (- Essen), maar ik denk niet dat dat recent nog gebeurd is.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Desirotje »

Vandaag ben ik tussen 10u20 en 11u25 gaan treinspotten op mijn voorlopig vaste plek in Ternat langs L50A.
Er staat een grote kast van Infrabel met opschrift "FGSP_50A_152".

Wat ik daar gespot heb:

543 AM96
452 AM96
HLE 1817 + M6
Desiro 08047 + 08110
HLE 1841 + M6
Desiro 08106 + 08558
HLE 1909 + M6
HLE 1814 + M6
434 BREAK MS80
HLE 1804 + M6
08016 Desiro
08151 Desiro
HLE 1919 + M6
HLE 1838 + M6 + HLE 1903
544 + 566 AM96

Deze namiddag nog eens gaan kijken langs deze lijn, en een betere plaats zoeken om foto's te nemen.
Is dat veldwegje waar ik die T13 + platte wagens kan zien aan de Affligemstraat? (2 min van station Essene-Lombeek)

Morgen eens proberen of ik in Liedekerke of Denderleeuw kan geraken, gezelschap van collega treinspotters zou ook wel eens leuk zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Steve »

Geen idee over welk veldwegje loic1811 het precies had - er zijn in ieder geval meerdere plaatsen aan die kant van de lijn waar je degelijke foto's zou moeten kunnen maken. Of anders zet je je op het tegenoverliggende perron van een van de stations, zo heb je tenminste geen bovenleidingspalen in de weg. Essene-Lombeek zou een goede kandidaat zijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Stijn91 »

Misschien dat je eens langs L50A moet fietsen om goeie plaatsen te vinden.

De spoorwegbaan eens proberen, ligt tussen station Liedekerke en de splitsing met L50 en L50A.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door am62 »

En er nog aan toevoegen als je in de regio Geraardsbergen een fotootje wilt nemen, dan kan je altijd even zoeken op http://spoorwegknooppuntfgra.be. Er is een overzicht per gemeente gemaakt. http://www.spoorwegknooppuntfgra.be/p/o ... ijnen.html
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door loic1811 »

Afbeelding

Ik bedoel dit baantje :-) Als je in Essene - Lombeek afstapt moet je dan eerst richting de affligem , daar naar en dan voor de overweg naar Rechts , dan kom je in de Korenbloemstraat en daar kan je dan op dat veld baantje terecht gekomen :-) Maar zoals hier al vermeld is zijn er nog een pak andere plekjes :)
Gregory88

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Gregory88 »

Desirotje schreef:Deze namiddag nog eens gaan kijken langs deze lijn, en een betere plaats zoeken om foto's te nemen.
Is dat veldwegje waar ik die T13 + platte wagens kan zien aan de Affligemstraat? (2 min van station Essene-Lombeek)
Voor die T13 met E37941 kan je eens op de brug van de Heirbaan gaan staan in Ternat bvb.. Is 9,5 kans op 10 stipt tussen 18u20 en 18u30 in de buurt daar, zoals Loic zei. En voor deze goederentrein, kan je hier ook de spits op foto zetten.
In bijlage een voorbeeld foto. :wink:
Bijlagen
fb23.jpg
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Desirotje »

Dan ga ik morgen weer op pad.

Bij goed weer ga ik naar Ternat.
Bij slecht weer ga ik richting Liedekerke. wat foto's nemen op het perron.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Beginnend treinspotter

Bericht door Desirotje »

Deze voormiddag terug naar Ternat geweest. Toen er 2 mannen van Infrabel aankwamen heb ik mij rap uit de voeten gemaakt :lol:

Deze namiddag gaan fietsen langs L50A en misschien naar Liedekerke.
Vanavond naar de brug aan de Heirbaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie