19 januari 2016 Incourt

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

19 januari 2016 Incourt

Bericht door overweg13 »

We stapten in Incourt. Ons openbaar vervoer behelsde vandaag 6 treinritten en 2 busritten. Daarnaast vind je wat weetjes rond de wandeling op http://blog.seniorennet.be/overweg13/.
Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: 19 januari 2016 Incourt

Bericht door hmmm »

De S-trein bestaat uit één desiro, die om een of andere reden erg ver doorrijdt.
Omdat het galgsein (om eventueel terug te keren in Waver op spoor 2) ongeveer halverwege het perron hangt, is de voorziene plaats om te stoppen inderdaad erg ver richting Ottignies. De logica om een (nieuw) sein net daar te hangen ontgaat mij ook een beetje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 19 januari 2016 Incourt

Bericht door Steven »

Dat heeft er vooral mee te maken om het feit dat daar een wissel ligt. De laatste jaren neemt Infrabel echter de gewoonte om de minimum afstand tussen het sein en een wissel te vergroten. Waarschijnlijk uit de gedachte dat als een trein toch nog voorbij het sein tot stilstand zou komen (na tussenkomst TBL1+ of ETCS) het eerste gevaarlijke punt (zijnde die wissel) toch nog op een bepaalde afstand ligt. In Waver is ETCS ondertussen van toepassing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 19 januari 2016 Incourt

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Dat heeft er vooral mee te maken om het feit dat daar een wissel ligt. De laatste jaren neemt Infrabel echter de gewoonte om de minimum afstand tussen het sein en een wissel te vergroten. Waarschijnlijk uit de gedachte dat als een trein toch nog voorbij het sein tot stilstand zou komen (na tussenkomst TBL1+ of ETCS) het eerste gevaarlijke punt (zijnde die wissel) toch nog op een bepaalde afstand ligt. In Waver is ETCS ondertussen van toepassing.
Ik zou het niet zo erg vinden als de reiziger ook op een of andere manier ingelicht zou worden over deze toestand. Intuïtief stel je je op ter hoogte van overkapping en perron (als je het op die plek niet gewend bent) en dan wordt het dus een eindje meelopen. Zelfs de habitués (in dit geval bijna allemaal scholieren) stonden niet erg ver opgesteld.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 19 januari 2016 Incourt

Bericht door Steven »

Wat best raar is want dat sein staat er zo al enkele jaren. Men kan als reiziger (de scholieren in dit geval) die regelmatig gebruik maken van deze treinen toch al na enkele keren weten dat de trein zover zal stoppen. Tenzij er natuurlijk nog geregeld treinbestuurders zijn die volgens het oude patroon stoppen en dan kan verwarrend zijn natuurlijk.
Plaats reactie