Zwitserland Erstfeld 2016

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Zwitserland Erstfeld 2016

Bericht door dentheo »

Ik was enkele dagen in Zwitserland, eind Juni, kans gehad om rond de Gotthard te zwerven.
Enkele malen enkele uren "vrij" genomen om in Erstfeld rond te kijken.
In Erstfeld komen de goederentreinen aan met één lok uit richting het Noorden en vertrekken de helling van de Gotthard op met twee of drie locomotieven. Ik meen 1400 T met 2 vooraan, tot 1800 ton met drie, twee voor en één achter. Splitsen is nu bijna onmogelijk, want het sporenplan is sterk vereenvoudigd tov 10 jaar geleden.
De bundel is nu omgebouwd tot opstelplaats voor onderhoudsvoertuigen van SBB voor beide (?) tunnels. Beton tussen sporen voor toegang met zwaar materieel etc.etc.

Het oud depot is in gebruik voor SBB Historic en Re4/4 opstelplaats, krokodil staat nu binnen.
Nieuwste brandweer en interventietrein staat ook aan de westzijde.
Andere zijde van de straat zijn de opstelsporen voor DB en BLS lokomotieven , hoofdzakelijk traxx.

Het station heeft vier doorgaande sporen waarvan 3 met perron. Hierop staan soms drie goederentreinen tegelijk. Was vroeger rustiger omdat men meer sporen ter beschikking had. Alles wordt in alle richtingen gebruikt. Reizigersinfo op klappers wordt soms niet aangepast...

Wat gebeurde er zoal:

1) Uitrukken nieuwe brandweertrein naar het noorden, komt half uur later binnen en sleept SBB containertrein mee.
Blijft op hoofdspoor staan, brandweertrein eraf, versterking achteraan en alles de Gotthard op.
Bereidwillige SBB machinist legt uit: geen locstoring wel een ETCS storing op deel rond Altdorf in aanloop op nieuwe tunnel. Storingfrequentie nog één à tweemaal per 24h. Introductie goederentreinen in nieuwe tunnel is daarom paar maand uitgesteld tot september.

2) DB trein komt binnen met één lok traxx, andere wacht al op uithaalspoor richting berg. Beide koppelen, remproef via venstertjes op tweede lok.
Bij de start naar de berg, driemaal (!!) noodremming in de wisselstraat , gans station onbereikbaar uit zuiden. Na derde remming neemt seinhuis de wisselstraat terug, zodat het laatste wissel beschikbaar komt voor een andere wisselstraat en de wachtende ICN over verkeerd spoor door het station kan. Daarna verloopt start vlot.

3) Een traxx 2 maakt een rondje in het station vanaf uithaalspoor aan de noordkant, helemaal naar het zuiden. Dan terug over ander spoor en weer naar uithaalspoor. Rust. Een half uur later gaat hij weer op stap, maar wacht in hoofdspoor. Dan komt er achter hem BLS containertrein binnen met één traxx. Beide combineren en achteraan nog een traxx erbij. Dan vertrekt het geheel bergop Traxx2+traxx + trein + traxx.

Toen ik zaterdag voorbijreed op weg naar huis bleken er enkele loks van Historic op stap te zijn in Erstfeld....
Op sommige momenten stond ik met twee Italianen, een uur later met twee Fransen, Erstfeld blijft populair.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie