Pagina 2 van 3

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 23 nov 2016, 08:45
door trainlovertje
groentje schreef:Overigens, de foto met als onderschrift het Bondsdaggebouw is een foto van het Bunderskanzleramt, oftewel huize Merkel, de ambtswoning van de Bondskanselier. de Bondsdag zetelt in het Rijksdaggebouw, dat dus wel zijn naam heeft behouden, terwijl het parlement dat niet heeft gedaan.
Juist, ik heb het aangepast!

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 29 jan 2017, 14:37
door trainlovertje
Vandaag een nieuwe post gepubliceerd: een fotocollage van enkele kleine en iets grotere uitstapjes in binnen- en buitenland tijdens de maanden oktober en november van vorig jaar. Ik heb onder meer de IZY naar Parijs getest, ben eens naar Londen geweest en heb een wandeling langs Lijn 97 gemaakt.
Fotocollage te bekijken op: http://treinenineuropa.blogspot.be/

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 28 jul 2017, 20:37
door trainlovertje
Na lange tijd heb ik weer eens een reisverslag afgewerkt. Het gaat over een reis via Stuttgart, Wenen, Praag, Dresden, Hamburg en Zürich in december 2016. Het interessantste gedeelte is ongetwijfeld het gedeelte Hamburg: Miniatur Wunderland, de nieuwe nachttreinen en autotreinen komen daar aan bod! Zelf reis ik met de nachttrein van Hamburg naar Zürich.
Alles te bekijken op: https://treinenineuropa.blogspot.be/
Volgend verslag zal gaan over een InterRail-trip van 15 dagen, gemaakt in de eerste helft van mei dit jaar. Ik hoop in de nabije toekomst genoeg tijd te vinden om daarvan een verslag te maken.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 29 jul 2017, 09:33
door FLV-FGSP
Leuk verslag! Uit eigen ervaring (https://keeseurotravel.wordpress.com/20 ... 2-proloog/) weet ik hoeveel tijd daar in kan kruipen.

Wat je vraag over de Zwitserse panto betreft: het sleepstuk is daar smaller dan in Duitsland, zie
https://de.wikipedia.org/wiki/Stromabnehmer.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 26 nov 2017, 18:07
door trainlovertje
Het eerste deel van mijn grote InterRail-trip begin mei staat online: https://treinenineuropa.blogspot.be/
In dit deel komen vooral Frankrijk, Spanje, Italië en de sluiting van de Brusselse Noord-Zuidverbinding in eigen land ter sprake.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 28 nov 2017, 22:04
door Portbou
Leuk dat je weer zo'n uitgebreid verslag maakte.
reserveringen vastleggen
Je nam heel veel treinen met verplichte reservering. Waar heb je deze aangekocht ? Kan dat tegenwoordig al wat makkelijker online ?

Bovendien lopen de kosten wel op met al die extra reserveringen. Is het uiteindelijk niet goedkoper om met Prem's en andere vroegboektickets te reizen ipv. met Interrail ?
want ik wou diezelfde avond nog in Madrid geraken.
...alvast een stevig programma voor de eerste dag :mrgreen:
Maar hier controleren ze blijkbaar ook geen biljetten, ook al geraak je vanuit Frankrijk zonder enige controle op de trein.
Denk dat we hier al met velen zijn die opgemerkt hebben dat er maar weinig controle is op de Franse treinen. En in het zuiden misschien nog net iets minder dan in het noorden. Onaanvaardbaar die houding maar ja...
Omdat de trein officieel pas om twee minuten na middernacht aankomt, was mijn pas eigenlijk niet geldig als ik geen twee dagen zou inzetten voor deze reis. Een domme regel vind ik dat en dus heb ik dat niet gedaan.
Een goed alternatief zou zijn dat je niet enkel reisdag maar ook reisuur zou kunnen invullen.

Jij zou dan ingevuld hebben : 29/04 05h39
en daarmee zou je kunnen reizen hebben tot 30/04 05h39.

De speciale nachttreinregeling (vertrek vanaf 19h00) met nogal onduidelijke regels zou dan ook kunnen vervallen.
Welja, 04h30 opstaan dus om dan 100 minuten te wandelen richting station Atocha. Rustig ontwaken kan je dat moeilijk noemen.
Moedig :!:
Vreemd genoeg komen er wel redelijk wat treinen uit Spanje aan, maar je kan hier geen trein richting Spanje nemen, omdat ze leeg terugrijden richting Port Bou.
De afspraak is (was?) dat de SNCF voor treinen zorgt die reizigers vervoeren van Cerbère naar Portbou. Maar ze komen die afspraak nauwelijks nog na. De bediening is dus nogal onevenwichtig geworden.
Een foto van de Middellandse Zee, genomen uit de rijdende trein.
Direct aan de andere kant van die afsluiting loopt een wandelpad dat de kust volgt. In 2015 ben ik dat eens afgestapt van Cerbère tot Banyuls, prachtige wandeling.
Deze TER op de foto stopt volgens mij slechts een paar keer meer dan de TGV's
Sterker nog. Enkel Carnoulès wordt door de TGV niet bediend.
waarvan is die witte kleur op de rails en de spoorbedding afkomstig?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
(Gorizia - Nova Gorica) ...maar wat me opviel: in het Italiaanse deel spreekt men enkel Italiaans en in het Sloveense deel enkel Sloveens. En ik vermoed ook dat niet veel Slovenen Italiaans konden en omgekeerd.
Dat zou ik niet zo snel concluderen. Op de Italiaanse wikipedia pagina over Gorizia wordt Sloveens wel degelijk vermeld als gesproken taal. En in Nova Gorica is Italiaans de meest gesproken tweede taal... (dat moet ook wel met al die casino's die iedere dag busladingen Italianen over de vloer krijgen).
De wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
Vond je de wandeling goed aangeduid ? Ik volgde enkele jaren geleden de bordjes 'Piazza Transalpina' maar die stonden niet aan elk kruispunt.

Een bewogen geschiedenis daar in elk geval Afbeelding

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 28 nov 2017, 22:43
door Shrek
Portbou schreef: 28 nov 2017, 22:04
waarvan is die witte kleur op de rails en de spoorbedding afkomstig?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
De infrastructuurbeheerder schildert de rails wit om minder last te hebben van uitzetting door hitte.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 29 nov 2017, 13:24
door trainlovertje
Portbou schreef: 28 nov 2017, 22:04 Leuk dat je weer zo'n uitgebreid verslag maakte.
reserveringen vastleggen
Je nam heel veel treinen met verplichte reservering. Waar heb je deze aangekocht ? Kan dat tegenwoordig al wat makkelijker online ?

Bovendien lopen de kosten wel op met al die extra reserveringen. Is het uiteindelijk niet goedkoper om met Prem's en andere vroegboektickets te reizen ipv. met Interrail ?
Ik had op voorhand 6 treinen vastgelegd voor mijn hele reis, waarvan ik er al 5 had gebruikt toen ik in Marseille aankwam.

TGV Brussel - Montpellier: gewone InterRail-reservatie Brussel - Montpellier was iets van een 60 euro op https://be.voyages-sncf.com/ als ik me niet vergis, inderdaad nauwelijks goedkoper dan Prem's. Maar: als je een binnenlandse reis in Frankrijk reserveert voor InterRail-passholders, betaal je op diezelfde website 10 euro per trein (nadelig als je een reis wil maken met veel overstappen dus). Daarom heb ik Lille-Europe - Montpellier gereserveerd aan 10 euro + Brussel - Lille aan gewoon jongerentarief voor 9 euro (ik ben dan ook nog een paar jaar verwijderd van de 26 jarige leeftijd). Samen dus 19 euro, goedkoper vond ik niet op het wereldwijde web.
RENFE-SNCF Montpellier - Barcelona: ik heb het internet afgezocht, maar kon deze blijkbaar nergens anders reserveren dan op https://reservations.interrail.eu/, het boekingssysteem van InterRail/EuRail. Prijs bedroeg 16 euro op deze boekingssite. Dit ticket is me per post opgestuurd en daarvoor heb ik een supplement betaald. Leuke anekdote: Het ticket van Montpellier (Frankrijk dus) naar Barcelona (Spanje dus) werd me opgestuurd (naar België dus) vanuit Ierland in opdracht van het hoofdkantoor van InterRail en EuRail in Utrecht in Nederland. En aan het logo op het ticket te zien was het blijkbaar uitgegeven door de SJ, de Zweedse Spoorwegen. Het huidige Europese systeem zou nog een succes kunnen worden, niet?
AVE Barcelona - Madrid en Madrid - Figueres: Ik heb op de website van de RENFE gekeken, maar kon blijkbaar nergens gewoon stoelen reserveren, ook niet voor InterRail-passholders. Daarom heb ik deze ook via https://reservations.interrail.eu/ vastgelegd. Ik betaalde er geloof ik 12,50 per reservering, terwijl de prijs van de reservering zelf maar 10 euro bedroeg volgens het bijgevoegde ticket. Deze tickets werden via e-mail opgestuurd.
Intercité Narbonne - Marseille: Deze reservering heb ik dan ook gewoon voor 10 euro kunnen aankopen op https://be.voyages-sncf.com/.

Daarbuiten heb ik op voorhand dan nog 1 Tsjechische trein gereserveerd, dat ging gewoon via e-shop van CD voor 3 euro. In Tsjechië en Polen heb ik dan zelf ook nog een aantal treinen gereserveerd kort voor vertrek en dat lukte altijd zonder problemen (geen volzette treinen, ...)

Portbou schreef: 28 nov 2017, 22:04
(Gorizia - Nova Gorica) ...maar wat me opviel: in het Italiaanse deel spreekt men enkel Italiaans en in het Sloveense deel enkel Sloveens. En ik vermoed ook dat niet veel Slovenen Italiaans konden en omgekeerd.
Dat zou ik niet zo snel concluderen. Op de Italiaanse wikipedia pagina over Gorizia wordt Sloveens wel degelijk vermeld als gesproken taal. En in Nova Gorica is Italiaans de meest gesproken tweede taal... (dat moet ook wel met al die casino's die iedere dag busladingen Italianen over de vloer krijgen).
De wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
Vond je de wandeling goed aangeduid ? Ik volgde enkele jaren geleden de bordjes 'Piazza Transalpina' maar die stonden niet aan elk kruispunt
Wel, het kan zeker wel zijn dat ze Italiaans spreken in Nova Gorica, maar dan toch niet (of nauwelijks) in het station, wat de enige locatie is waar ik geweest ben in Nova Gorica.
In Gorizia dan heb ik niemand echt aangesproken, omdat ik zo snel mogelijk naar Nova Gorica wou om zeker op tijd te zijn voor mijn trein; ik had slechts anderhalf uur overstaptijd. Het kan dus hier ook wel zijn dat ze er Sloveens spreken, maar dat ik heb ik er niet gehoord.
Wat de wandeling betreft: Neen, dat was inderdaad helemaal niet goed aangegeven. Daarom heb ik deze hele wandeling afgelegd met m'n smartphone in de hand: Google Maps helpt je daar natuurlijk geweldig goed mee.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 30 nov 2017, 19:52
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 29 nov 2017, 13:24TGV Brussel - Montpellier: gewone InterRail-reservatie Brussel - Montpellier was iets van een 60 euro op https://be.voyages-sncf.com/ als ik me niet vergis, inderdaad nauwelijks goedkoper dan Prem's. Maar: als je een binnenlandse reis in Frankrijk reserveert voor InterRail-passholders, betaal je op diezelfde website 10 euro per trein (nadelig als je een reis wil maken met veel overstappen dus). Daarom heb ik Lille-Europe - Montpellier gereserveerd aan 10 euro + Brussel - Lille aan gewoon jongerentarief voor 9 euro (ik ben dan ook nog een paar jaar verwijderd van de 26 jarige leeftijd). Samen dus 19 euro, goedkoper vond ik niet op het wereldwijde web.
Een interraiilreservering Brussel - Montpellier kost 20 euro in 2e klas en is niet online te koop:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... f7d31cb984
De SNCF verkoopt alleen binnenlandse Interrail-reserveringen online.
trainlovertje schreef: 29 nov 2017, 13:24RENFE-SNCF Montpellier - Barcelona: ik heb het internet afgezocht, maar kon deze blijkbaar nergens anders reserveren dan op https://reservations.interrail.eu/, het boekingssysteem van InterRail/EuRail. Prijs bedroeg 16 euro op deze boekingssite. Dit ticket is me per post opgestuurd en daarvoor heb ik een supplement betaald. Leuke anekdote: Het ticket van Montpellier (Frankrijk dus) naar Barcelona (Spanje dus) werd me opgestuurd (naar België dus) vanuit Ierland in opdracht van het hoofdkantoor van InterRail en EuRail in Utrecht in Nederland. En aan het logo op het ticket te zien was het blijkbaar uitgegeven door de SJ, de Zweedse Spoorwegen. Het huidige Europese systeem zou nog een succes kunnen worden, niet?
Bij Eurail bv zit er een mens van vlees en bloed die reservering in te kloppen. Daarom dat er zoveel kosten bij komen. De NMBS verkoopt die reserveringen ook maar ook weer niet online:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 4c74b58cc5
trainlovertje schreef: 29 nov 2017, 13:24AVE Barcelona - Madrid en Madrid - Figueres: Ik heb op de website van de RENFE gekeken, maar kon blijkbaar nergens gewoon stoelen reserveren, ook niet voor InterRail-passholders. Daarom heb ik deze ook via https://reservations.interrail.eu/ vastgelegd. Ik betaalde er geloof ik 12,50 per reservering, terwijl de prijs van de reservering zelf maar 10 euro bedroeg volgens het bijgevoegde ticket. Deze tickets werden via e-mail opgestuurd.
Dat kan inderdaad niet online maar wel aan het loket, o.a. bij de NMBS:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... c990d768cf
Portbou schreef: 28 nov 2017, 22:04ik had slechts anderhalf uur overstaptijd.
Er is overigens ook een stadsbus, tegenwoordig zelfs een internationale lijn (ieder uur):
http://www.aptgorizia.it/it/14012/linea ... rnazionale
En nog lijn 1 (binnenlands, ca. 4 per uur) die tot vlakbij het Sloveense station komt.

Groetjes,
Rian

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 30 nov 2017, 21:56
door trainlovertje
rvdborgt schreef: 30 nov 2017, 19:52 Een interraiilreservering Brussel - Montpellier kost 20 euro in 2e klas en is niet online te koop:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... f7d31cb984
De SNCF verkoopt alleen binnenlandse Interrail-reserveringen online.

Bij Eurail bv zit er een mens van vlees en bloed die reservering in te kloppen. Daarom dat er zoveel kosten bij komen. De NMBS verkoopt die reserveringen ook maar ook weer niet online:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 4c74b58cc5

Dat kan inderdaad niet online maar wel aan het loket, o.a. bij de NMBS:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... c990d768cf

Er is overigens ook een stadsbus, tegenwoordig zelfs een internationale lijn (ieder uur):
http://www.aptgorizia.it/it/14012/linea ... rnazionale
En nog lijn 1 (binnenlands, ca. 4 per uur) die tot vlakbij het Sloveense station komt.

Groetjes,
Rian
Wel, dat had ik niet verwacht, dat NMBS Europe al die reserveringen verkocht; ik had zelfs geen weet van het bestaan van die productfiches op hun website. Handig om in de toekomst te gebruiken in ieder geval, dank voor de tip!
Verder had ik er niet aan gedacht om uit te zoeken als er een bus reed tussen beide stations van Gorizia en Nova Gorica. Maar erg was dat niet, want het was geweldig wandelweer die dag.

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 12 dec 2017, 15:16
door trainlovertje
trainlovertje schreef: 30 nov 2017, 21:56
rvdborgt schreef: 30 nov 2017, 19:52 Een interraiilreservering Brussel - Montpellier kost 20 euro in 2e klas en is niet online te koop:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... f7d31cb984
De SNCF verkoopt alleen binnenlandse Interrail-reserveringen online.

Bij Eurail bv zit er een mens van vlees en bloed die reservering in te kloppen. Daarom dat er zoveel kosten bij komen. De NMBS verkoopt die reserveringen ook maar ook weer niet online:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 4c74b58cc5

Dat kan inderdaad niet online maar wel aan het loket, o.a. bij de NMBS:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... c990d768cf

Er is overigens ook een stadsbus, tegenwoordig zelfs een internationale lijn (ieder uur):
http://www.aptgorizia.it/it/14012/linea ... rnazionale
En nog lijn 1 (binnenlands, ca. 4 per uur) die tot vlakbij het Sloveense station komt.

Groetjes,
Rian
Wel, dat had ik niet verwacht, dat NMBS Europe al die reserveringen verkocht; ik had zelfs geen weet van het bestaan van die productfiches op hun website. Handig om in de toekomst te gebruiken in ieder geval, dank voor de tip!
Verder had ik er niet aan gedacht om uit te zoeken als er een bus reed tussen beide stations van Gorizia en Nova Gorica. Maar erg was dat niet, want het was geweldig wandelweer die dag.
Om daar nog even op terug te komen: ik heb vandaag een medewerkster verkoop voor NMBS Europe gesproken en ze vertelde me dat al die buitenlandse verkoop waarbij NMBS niets (of heel weinig) mee te maken heeft zou stoppen vanaf februari. Reden: te weinig interesse van de reizigers, maar wat had je gedacht als bijna geen enkele reiziger weet dat dat aanbod bestaat? Die reserveringen voor de AVE zullen dan in ieder geval niet meer mogelijk zijn...

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 12 dec 2017, 18:30
door Portbou
Maar hier controleren ze blijkbaar ook geen biljetten, ook al geraak je vanuit Frankrijk zonder enige controle op de trein.
Denk dat we hier al met velen zijn die opgemerkt hebben dat er maar weinig controle is op de Franse treinen. En in het zuiden misschien nog net iets minder dan in het noorden. Onaanvaardbaar die houding maar ja...

Vorig weekend was ik ook nog eens in Frankrijk en...
  • Zaterdag 09/12 : Lille Europe 09h13 - Paris Nord 10h14 -> geen controleur gezien
  • Zaterdag 09/12 : Paris Nord 19h48 - Lille Flandres 20h46 -> geen controleur gezien

Voor de terugreis moesten we in Paris-Nord wel door poortjes om op het perron te geraken.
(QR-code van ticket nodig om deze te openen, te vergelijken met de diabolotaks-check in Brussels Airport-Zaventem)

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 12 dec 2017, 20:44
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 15:16Om daar nog even op terug te komen: ik heb vandaag een medewerkster verkoop voor NMBS Europe gesproken en ze vertelde me dat al die buitenlandse verkoop waarbij NMBS niets (of heel weinig) mee te maken heeft zou stoppen vanaf februari. Reden: te weinig interesse van de reizigers, maar wat had je gedacht als bijna geen enkele reiziger weet dat dat aanbod bestaat? Die reserveringen voor de AVE zullen dan in ieder geval niet meer mogelijk zijn...
Kun je wat beter specificeren wat er dan zal verdwijnen? Losse reserveringen in Spanje, begrijp ik. Maar dan ook gewone tickets in Spanje? Ook voor Italië? En voor andere landen die geen buurland zijn?
En welk probleem wordt daarmee volgens de NMBS dan opgelost?

Groetjes,
Rian

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 12 dec 2017, 21:14
door trainlovertje
rvdborgt schreef: 12 dec 2017, 20:44
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 15:16Om daar nog even op terug te komen: ik heb vandaag een medewerkster verkoop voor NMBS Europe gesproken en ze vertelde me dat al die buitenlandse verkoop waarbij NMBS niets (of heel weinig) mee te maken heeft zou stoppen vanaf februari. Reden: te weinig interesse van de reizigers, maar wat had je gedacht als bijna geen enkele reiziger weet dat dat aanbod bestaat? Die reserveringen voor de AVE zullen dan in ieder geval niet meer mogelijk zijn...
Kun je wat beter specificeren wat er dan zal verdwijnen? Losse reserveringen in Spanje, begrijp ik. Maar dan ook gewone tickets in Spanje? Ook voor Italië? En voor andere landen die geen buurland zijn?
En welk probleem wordt daarmee volgens de NMBS dan opgelost?

Groetjes,
Rian
Ik kreeg als voorbeeld dat een Parijs - Barcelona boeken niet meer mogelijk zou zijn. Binnenlandse ritten ook niet. Meer details ken ik er niet van. Ik was namelijk prijs gaan vragen voor de nachttrein Zürich - Zagreb en ze vertelde me daarbij dat ik "net op tijd" was. Ik heb er dan maar bij gezegd dat dat een triestige zaak is, wat zijzelf ook vond. Het enige gemak voor NMBS is volgens mij dat de opleiding tot internationaal loketbediende minder uitgebreid wordt...

Re: Blog: Treinen In Europa

Geplaatst: 12 dec 2017, 21:42
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 21:14
rvdborgt schreef: 12 dec 2017, 20:44Kun je wat beter specificeren wat er dan zal verdwijnen? Losse reserveringen in Spanje, begrijp ik. Maar dan ook gewone tickets in Spanje? Ook voor Italië? En voor andere landen die geen buurland zijn?
En welk probleem wordt daarmee volgens de NMBS dan opgelost?
Ik kreeg als voorbeeld dat een Parijs - Barcelona boeken niet meer mogelijk zou zijn. Binnenlandse ritten ook niet. Meer details ken ik er niet van. Ik was namelijk prijs gaan vragen voor de nachttrein Zürich - Zagreb en ze vertelde me daarbij dat ik "net op tijd" was. Ik heb er dan maar bij gezegd dat dat een triestige zaak is, wat zijzelf ook vond. Het enige gemak voor NMBS is volgens mij dat de opleiding tot internationaal loketbediende minder uitgebreid wordt...
Geen Parijs - Barcelona meer? Dat is totaal belachelijk. Brussel - Barcelona is prima in 1 dag te doen.
Geldt dat alleen voor reserveringen of ook voor normale tickets?

Groetjes,
Rian