Zwitserland intensief... zomer 2016.
Zwitserland intensief... zomer 2016.
Deze zomer was ik enkele dagen in Zwitserland onderweg.
Ik had een Swiss Pass voor 3 dagen en heb een nogal intensief programma afgewerkt.
Ondertussen zijn de spoorwegen die ik bereisde ook inbegrepen in het Interrail-ticket.
Wat mij betreft warm aanbevolen.
Kaartje van de bereisde lijnen is hier te vinden (klik voor grote versie) :
De reis begint in Zürich. Ik kwam er met de nachttrein EN414 vanuit Kroatië.
EN 414 : Zagreb Gl. Kol. 18h38 - Zürich 09h20.
Een blik op de vertrektabel van Zagreb Glavni Kolodvor :
En dan op het eerste perron even langs het stationskapelletje : ...want uit nostalgie naar mijn (nog) jongere jaren ga ik de nacht in een zitplaats doorbrengen.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" dus nog snel een schietgebedje om een leeg compartiment af te smeken ...
Hier mijn Sparnight-ticket, omgerekend ongeveer 70€. Een weekje op voorhand gekocht in het station van Zagreb.
In eerste instantie lijkt mijn schietgebedje te werken, na vertrek in Zagreb heb ik in elk geval het rijk alleen.
Het is de eerste maal dat ik de volledige lijn tussen Zagreb en Ljubljana bereis, een mooie rit door de Sava-vallei.
De omstandigheden (schemering en vensters die niet open kunnen) maakten fotograferen niet echt mogelijk.
In Ljubljana is mijn schietgebedje dan helaas uitgewerkt...
Tot de volgende ochtend in Feldkirch zitten we nu met zes in mijn compartiment. Bovendien zijn mijn medereizigers nogal "volumineus", het wordt wel erg krap.
Tussen korte dutjes door breng ik dan ook nogal wat tijd in de gang door om letterlijk op adem te komen...
In Schwarzach Sankt Veit voorziet de uurregeling meer dan een uur stilstand om op het treingedeelte Graz-Zürich te wachten.
Ook al niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Slapen lukt me echt tien keer beter in een rijdende trein.
Maar goed, stipt op tijd en al bij al nog redelijk monter bereik ik stipt op tijd Zürich waar ik eerst nog wat plaatjes van mijn nachttrein maak.
Papieren koersbordje :
Dit is het zitrijtuig van de Sloveense spoorwegen waarin ik de nacht doorbracht :
En dit is het rijtuig waar ik bij een volgende gelegenheid toch maar weer voor ga kiezen
Ook het slaaprijtuig Graz-Zürich viel me nog speciaal op. Een AB30 als ik me niet vergis ? In elk geval mijn favoriete type slaapwagen in de tijd dat ik als steward werkte bij Wagons-Lits.
Vervolgens een zware aderlating om dit ticket te bekomen.
Daar moeten we dus maximaal gebruik van gaan maken in de komende drie dagen
Deze treinen zal ik vandaag nemen :
Onderweg van Zürich naar Luzern :
De SBB CFF FFS denkt ook aan de klanten van de toekomst :
In Luzern overstap op deze trein richting Sankt-Gallen :
Slechts één halte verder stap ik alweer af voor een bezoek aan iets dat al heel lang op mijn lijstje stond :
Hier enkele beelden van mijn bezoek aan het Verkehrshaus.
Sneeuwruimer vanop de Gotthard-bahn :
Zo zag het er op de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein uit (enkele decennia geleden...) :
De Gotthardlijn in de buurt van Wassen, met de bekende keertunnels. Hier kom ik later vandaag nog "in het echt"...
De spoorweg waakte ooit over de jongedames op reis :
Deze opstelling stond er naar aanleiding van de opening van de Gotthard-Basistunnel die eerder in 2016 openging en sinds december 2016 ook door reizigerstreinen gebruikt wordt.
Het was een erg interessant bezoek. Ik bracht uiteraard de meeste tijd door in het gedeelte dat aan de spoorwegen gewijd is maar vond ook de sectie over de luchtvaart zeer interessant.
Verderzetting van de reis langs de noordkant van het Vierwoudstedenmeer :
Onderweg komen we langs een plaatsje dat bekend is bij liefhebbers van ons koningshuis.
En al snel kom ik aan in Arth-Goldau :
Blik naar het zuiden :
De ICN naar Lugano laat ik voorbijgaan :
Want ik ga met deze trein verder :
Bij het uitrijden van Arth-Goldau krijg ik de raad een andere hobby te zoeken !
Wat hebben mensen toch tegen treinliefhebbers ?
We komen de voorziene driemaal voorbij de kerk van Wassen...
En komen dan aan in Göschenen, vlak voor het noordportaal van de "oude" Gotthardtunnel.
Dit is de laatste zomer voor de ingebruikname van de basistunnel. Ik vermoed dus dat er wat meer spottersactiviteit is dan anders...
Er staan in elk geval heel wat mensen te fotograferen op het ogenblik dat ik aankom :
Mooie perronoverkapping :
Het noordportaal (anno 1882) :
Mijn volgende bestemming staat hier aangegeven :
Een halfuur voor mijn trein richting Andermatt zie ik deze alvast de klim aanvatten :
En dit is de trein waarmee ik zal vertrekken richting Andermatt en Brig, deze vertrekt vanaf het plein voor het stationsgebouwtje van Göschenen :
We zijn begonnen aan de klim :
Göschenen ligt al vrij snel diep onder ons :
De oude Gotthardpasweg :
We naderen Andermatt :
Verder reizend richting Brig bereiken we het station van Realp.
Realp is de oostelijke terminus van de autotrein door de Furka-basistunnel.
De "Furka-Bergstrecke" is ondanks opening van de basistunnel behouden gebleven en wordt nog steeds gebruikt door toeristische treinen.
Mijn gewone regionale trein gaat wel via de basistunnel. Aan de westkant van de tunnel bereiken we het station van Oberwald.
Hier nog wat verdere beelden van de "afdaling" naar Brig :
Dit is de avontuurlijke hangbrug nabij Fürgangen-Belwald :
Afwisselend over gewone spoorweg en tandradspoorweg gaat de afdaling verder
Kort voor 19u bereiken we het station van Fiesch en hou ik het fotograferen voor bekeken.
In Brig aangekomen is het een tiental minuutjes stappen tot aan mijn hotel.
Onderweg steek ik de "Rotten" over, niet veel meer dan een beek...
Moeilijk voorstelbaar dat deze verderop uitgroeit tot de uit de kluiten gewassen Rhône.
Dit is mijn onderkomen voor de komende nacht :
Na het avondeten is het even extra slikken bij het zien van de rekening. Na enkele dagen Kroatië (in weinig toeristische gebieden) is het contrast met de Zwitserse prijzen eens zo groot
Hoe het de volgende dag verder ging lezen jullie in een volgende post.
Ik had een Swiss Pass voor 3 dagen en heb een nogal intensief programma afgewerkt.
Ondertussen zijn de spoorwegen die ik bereisde ook inbegrepen in het Interrail-ticket.
Wat mij betreft warm aanbevolen.
Kaartje van de bereisde lijnen is hier te vinden (klik voor grote versie) :
De reis begint in Zürich. Ik kwam er met de nachttrein EN414 vanuit Kroatië.
EN 414 : Zagreb Gl. Kol. 18h38 - Zürich 09h20.
Een blik op de vertrektabel van Zagreb Glavni Kolodvor :
En dan op het eerste perron even langs het stationskapelletje : ...want uit nostalgie naar mijn (nog) jongere jaren ga ik de nacht in een zitplaats doorbrengen.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" dus nog snel een schietgebedje om een leeg compartiment af te smeken ...
Hier mijn Sparnight-ticket, omgerekend ongeveer 70€. Een weekje op voorhand gekocht in het station van Zagreb.
In eerste instantie lijkt mijn schietgebedje te werken, na vertrek in Zagreb heb ik in elk geval het rijk alleen.
Het is de eerste maal dat ik de volledige lijn tussen Zagreb en Ljubljana bereis, een mooie rit door de Sava-vallei.
De omstandigheden (schemering en vensters die niet open kunnen) maakten fotograferen niet echt mogelijk.
In Ljubljana is mijn schietgebedje dan helaas uitgewerkt...
Tot de volgende ochtend in Feldkirch zitten we nu met zes in mijn compartiment. Bovendien zijn mijn medereizigers nogal "volumineus", het wordt wel erg krap.
Tussen korte dutjes door breng ik dan ook nogal wat tijd in de gang door om letterlijk op adem te komen...
In Schwarzach Sankt Veit voorziet de uurregeling meer dan een uur stilstand om op het treingedeelte Graz-Zürich te wachten.
Ook al niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Slapen lukt me echt tien keer beter in een rijdende trein.
Maar goed, stipt op tijd en al bij al nog redelijk monter bereik ik stipt op tijd Zürich waar ik eerst nog wat plaatjes van mijn nachttrein maak.
Papieren koersbordje :
Dit is het zitrijtuig van de Sloveense spoorwegen waarin ik de nacht doorbracht :
En dit is het rijtuig waar ik bij een volgende gelegenheid toch maar weer voor ga kiezen
Ook het slaaprijtuig Graz-Zürich viel me nog speciaal op. Een AB30 als ik me niet vergis ? In elk geval mijn favoriete type slaapwagen in de tijd dat ik als steward werkte bij Wagons-Lits.
Vervolgens een zware aderlating om dit ticket te bekomen.
Daar moeten we dus maximaal gebruik van gaan maken in de komende drie dagen
Deze treinen zal ik vandaag nemen :
Onderweg van Zürich naar Luzern :
De SBB CFF FFS denkt ook aan de klanten van de toekomst :
In Luzern overstap op deze trein richting Sankt-Gallen :
Slechts één halte verder stap ik alweer af voor een bezoek aan iets dat al heel lang op mijn lijstje stond :
Hier enkele beelden van mijn bezoek aan het Verkehrshaus.
Sneeuwruimer vanop de Gotthard-bahn :
Zo zag het er op de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein uit (enkele decennia geleden...) :
De Gotthardlijn in de buurt van Wassen, met de bekende keertunnels. Hier kom ik later vandaag nog "in het echt"...
De spoorweg waakte ooit over de jongedames op reis :
Deze opstelling stond er naar aanleiding van de opening van de Gotthard-Basistunnel die eerder in 2016 openging en sinds december 2016 ook door reizigerstreinen gebruikt wordt.
Het was een erg interessant bezoek. Ik bracht uiteraard de meeste tijd door in het gedeelte dat aan de spoorwegen gewijd is maar vond ook de sectie over de luchtvaart zeer interessant.
Verderzetting van de reis langs de noordkant van het Vierwoudstedenmeer :
Onderweg komen we langs een plaatsje dat bekend is bij liefhebbers van ons koningshuis.
En al snel kom ik aan in Arth-Goldau :
Blik naar het zuiden :
De ICN naar Lugano laat ik voorbijgaan :
Want ik ga met deze trein verder :
Bij het uitrijden van Arth-Goldau krijg ik de raad een andere hobby te zoeken !
Wat hebben mensen toch tegen treinliefhebbers ?
We komen de voorziene driemaal voorbij de kerk van Wassen...
En komen dan aan in Göschenen, vlak voor het noordportaal van de "oude" Gotthardtunnel.
Dit is de laatste zomer voor de ingebruikname van de basistunnel. Ik vermoed dus dat er wat meer spottersactiviteit is dan anders...
Er staan in elk geval heel wat mensen te fotograferen op het ogenblik dat ik aankom :
Mooie perronoverkapping :
Het noordportaal (anno 1882) :
Mijn volgende bestemming staat hier aangegeven :
Een halfuur voor mijn trein richting Andermatt zie ik deze alvast de klim aanvatten :
En dit is de trein waarmee ik zal vertrekken richting Andermatt en Brig, deze vertrekt vanaf het plein voor het stationsgebouwtje van Göschenen :
We zijn begonnen aan de klim :
Göschenen ligt al vrij snel diep onder ons :
De oude Gotthardpasweg :
We naderen Andermatt :
Verder reizend richting Brig bereiken we het station van Realp.
Realp is de oostelijke terminus van de autotrein door de Furka-basistunnel.
De "Furka-Bergstrecke" is ondanks opening van de basistunnel behouden gebleven en wordt nog steeds gebruikt door toeristische treinen.
Mijn gewone regionale trein gaat wel via de basistunnel. Aan de westkant van de tunnel bereiken we het station van Oberwald.
Hier nog wat verdere beelden van de "afdaling" naar Brig :
Dit is de avontuurlijke hangbrug nabij Fürgangen-Belwald :
Afwisselend over gewone spoorweg en tandradspoorweg gaat de afdaling verder
Kort voor 19u bereiken we het station van Fiesch en hou ik het fotograferen voor bekeken.
In Brig aangekomen is het een tiental minuutjes stappen tot aan mijn hotel.
Onderweg steek ik de "Rotten" over, niet veel meer dan een beek...
Moeilijk voorstelbaar dat deze verderop uitgroeit tot de uit de kluiten gewassen Rhône.
Dit is mijn onderkomen voor de komende nacht :
Na het avondeten is het even extra slikken bij het zien van de rekening. Na enkele dagen Kroatië (in weinig toeristische gebieden) is het contrast met de Zwitserse prijzen eens zo groot
Hoe het de volgende dag verder ging lezen jullie in een volgende post.
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
.
Dag 2... blauw aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Kort voor halfnegen wandel ik door het centrum van Brig weer naar het station.
Het is sowieso hoog tijd dat ik hier weg ben want jodelen is niets voor mij
Dit zijn de treinen die vandaag op mijn programma staan :
Eerste etappe is dus de rit naar Zermatt.
Op de tafeltjes in de trein staan plannetjes van de lijn die we gaan berijden :
En dit is waar we naartoe gaan
Tussen Brig en Visp gaat het nog door de Rhônevallei. Rechts van ons klimt de "oude" Bergstrecke van de Lötschberg omhoog.
Onderweg kruisen we één van de drie Glacier-Express treinen die vandaag van Zermatt naar Sankt Moritz rijden.
Het landschap wordt behoorlijk spectaculair.
Aankomst in Zermatt bij stralende zon, de volgende Glacier-Express van vandaag staat er net klaar voor vertrek.
Zermatt is auto- en vrachtwagenvrij. Onder andere de plaatselijke supermarktketen wordt dus ook per spoor bevoorraad.
Voor het station staan deze alternatieve vervoermiddelen (elektrisch) :
Ik maak een korte wandeling door het stadje waar Zwitserland trots op mag zijn.
En hier is dan de Matterhorn :
Vlak naast de kerk zijn er heel wat graven terug te vinden van Matterhorn-klimmers die het niet overleefd hebben...
Zelfs mijn trolley voelt zich welkom nu.
Geen tijd voor eten, de volgende trein roept...
Terug aan het station. Ook paard en kar worden nog frequent als alternatief vervoermiddel gebruikt in Zermatt.
Dit is de erg polyglotte vertrektabel van het station in Zermatt. Om 11h13 daal ik weer af tot in in Visp.
Ook in de gewone regionale treinen rijden soms rijtuigen met panoramische ramen mee.
(Of was dit echt een toevalstreffer ?)
In Visp overstap op de IC-trein naar Domodossola.
Ondanks het feit dat ik nu een stukje door Italië zal reizen hoef ik geen bijkomend ticket aan te schaffen.
Zowel de Simplon-lijn tot Domodossola als de volledige Centovalli-lijn tussen Domodossola en Locarno zijn inbegrepen in de SwissPass.
In Brig stappen twee Zwitserse politieagenten in met een groepje "ongewensten" dat terug naar Italië wordt gedeporteerd.
(Wel erg in contrast met dat verwelkomende bankje van Zermatt van daarstraks...)
Aankomst in Domodossola.
Hier werden de "ongewensten" overgenomen door een viertal carabinieri die onze trein al staan op te wachten.
Overstap op de Centovalli-lijn naar Locarno.
Wat ik niet wist is dat er voor deze rit een speciaal panorama-treinstel gebruikt wordt...
Een klein supplement is verschuldigd.
De mooie grote ramen... kunnen helaas niet geopend worden.
Helemaal vooraan kan je ook naar voor kijken, de stuurpost neemt slechts de helft van de breedte van het treinstel in.
We gaan alweer aan de klim.
De stationsgebouwtjes in Italië vind ik best geslaagd.
Zicht op enkele seinen.
Af en toe is mijn zicht op de spoorweg voor ons geblokkeerd.
Maar ik vind het prima, die ene vrouwelijke treinliefhebster op de wereld wil ik geen strobreed in de weg leggen...
Kruising met een Zwitsers treinstel :
Zodra we Locarno naderen gaat de lijn ondergronds :
Het station Sant Antonio doet denken aan ons Brussel-Kapellekerk :
Aangekomen in het FART-station van Locarno :
Korte wandeling tot aan het meer :
En dan naar het FFS-station van Locarno
Dit is mijn volgende trein. Mijn bestemming is opnieuw Göschenen.
Ook ten zuiden van de Gotthardtunnel is er een punt waar men dankzij keertunnels drie "verdiepingen" van dezelfde lijn kan zien.
En dan gebeurt er iets erg eigenaardigs... Mijn trein loopt 10 minuten vertraging op.
Dat zijn we niet gewend van de Zwitsers. Het is ook de enige vertraging die ik in deze drie dagen zal beleven.
Aankomst in Göschenen dan ook net te laat voor mijn aansluiting naar Andermatt.
De extra tijd dan maar gebruiken om even te kijken naar wat foto's over de bouw van de Gotthardtunnel in de 19de eeuw.
En ook in Andermatt heb ik een halfuurtje meer tijd dan voorzien.
Ondanks de reclame op de lok is dit een gewone regionale trein richting Brig.
Mijn reis gaat verder richting Disentis/Muster.
Vanuit het station is al goed te zien dat er steil geklommen zal moeten worden :
En we zijn vertrokken :
Nauwelijks enkele minuten,later ligt Andermatt al heel diep onder ons :
We klimmen nu naar de Oberalppass in heel mooi avondlicht :
Na de Oberalppass dalend richting Disentis.
De aankondigingen in de trein worden hier ook in het Retoromaans gedaan, klinkt bevreemdend.
Zicht op Disentis
In Disentis een snelle overstap tussen de Matterhorn-Gotthardbahn en de Rhätische Bahn.
Mijn eindbestemming voor vandaag staat hier aangekondigd.
En dit is de trein van Rhätische Bahn die me verder zal brengen.
Iemand benadert me terwijl ik bovenstaande foto sta te maken.
Hij overhandigt me een DVD waarvan hij me bezweert dat ik deze zeker eens moet bekijken.
"Want Zwitserland is zoveel meer dan chocolade en kaas."
Het duurt even voor hij me er van kan overtuigen dat ik de DVD echt gratis voor niets meekrijg
Maar okee, uiteindelijk bedank ik hem en stop de DVD in mijn valies.
Thuisgekomen zal ik merken dat er weliswaar een kort promofilmpje over Zwitserland op staat...
Doch het leeuwedeel van de DVD wordt ingenomen door een film over Jezus
Hier dan nog wat foto's van mijn rit tussen Disentis en Reichenau-Tamins.
(daarna werd het te donker)
Deze kinderen vinden het ook leuk op de trein.
(sorry voor de slechte kwaliteit)
De streek van de Rheinschlucht ziet er heel erg mooi uit.
Vanaf Chur neem ik nog snel de trein richting Arosa tot aan de halte Chur Stadt.
Die halte ligt vlakbij mijn hotel voor vanavond.
Einde van een mooie dag in spoorwegparadijs Zwitserland.
Dag 2... blauw aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Kort voor halfnegen wandel ik door het centrum van Brig weer naar het station.
Het is sowieso hoog tijd dat ik hier weg ben want jodelen is niets voor mij
Dit zijn de treinen die vandaag op mijn programma staan :
Eerste etappe is dus de rit naar Zermatt.
Op de tafeltjes in de trein staan plannetjes van de lijn die we gaan berijden :
En dit is waar we naartoe gaan
Tussen Brig en Visp gaat het nog door de Rhônevallei. Rechts van ons klimt de "oude" Bergstrecke van de Lötschberg omhoog.
Onderweg kruisen we één van de drie Glacier-Express treinen die vandaag van Zermatt naar Sankt Moritz rijden.
Het landschap wordt behoorlijk spectaculair.
Aankomst in Zermatt bij stralende zon, de volgende Glacier-Express van vandaag staat er net klaar voor vertrek.
Zermatt is auto- en vrachtwagenvrij. Onder andere de plaatselijke supermarktketen wordt dus ook per spoor bevoorraad.
Voor het station staan deze alternatieve vervoermiddelen (elektrisch) :
Ik maak een korte wandeling door het stadje waar Zwitserland trots op mag zijn.
En hier is dan de Matterhorn :
Vlak naast de kerk zijn er heel wat graven terug te vinden van Matterhorn-klimmers die het niet overleefd hebben...
Zelfs mijn trolley voelt zich welkom nu.
Geen tijd voor eten, de volgende trein roept...
Terug aan het station. Ook paard en kar worden nog frequent als alternatief vervoermiddel gebruikt in Zermatt.
Dit is de erg polyglotte vertrektabel van het station in Zermatt. Om 11h13 daal ik weer af tot in in Visp.
Ook in de gewone regionale treinen rijden soms rijtuigen met panoramische ramen mee.
(Of was dit echt een toevalstreffer ?)
In Visp overstap op de IC-trein naar Domodossola.
Ondanks het feit dat ik nu een stukje door Italië zal reizen hoef ik geen bijkomend ticket aan te schaffen.
Zowel de Simplon-lijn tot Domodossola als de volledige Centovalli-lijn tussen Domodossola en Locarno zijn inbegrepen in de SwissPass.
In Brig stappen twee Zwitserse politieagenten in met een groepje "ongewensten" dat terug naar Italië wordt gedeporteerd.
(Wel erg in contrast met dat verwelkomende bankje van Zermatt van daarstraks...)
Aankomst in Domodossola.
Hier werden de "ongewensten" overgenomen door een viertal carabinieri die onze trein al staan op te wachten.
Overstap op de Centovalli-lijn naar Locarno.
Wat ik niet wist is dat er voor deze rit een speciaal panorama-treinstel gebruikt wordt...
Een klein supplement is verschuldigd.
De mooie grote ramen... kunnen helaas niet geopend worden.
Helemaal vooraan kan je ook naar voor kijken, de stuurpost neemt slechts de helft van de breedte van het treinstel in.
We gaan alweer aan de klim.
De stationsgebouwtjes in Italië vind ik best geslaagd.
Zicht op enkele seinen.
Af en toe is mijn zicht op de spoorweg voor ons geblokkeerd.
Maar ik vind het prima, die ene vrouwelijke treinliefhebster op de wereld wil ik geen strobreed in de weg leggen...
Kruising met een Zwitsers treinstel :
Zodra we Locarno naderen gaat de lijn ondergronds :
Het station Sant Antonio doet denken aan ons Brussel-Kapellekerk :
Aangekomen in het FART-station van Locarno :
Korte wandeling tot aan het meer :
En dan naar het FFS-station van Locarno
Dit is mijn volgende trein. Mijn bestemming is opnieuw Göschenen.
Ook ten zuiden van de Gotthardtunnel is er een punt waar men dankzij keertunnels drie "verdiepingen" van dezelfde lijn kan zien.
En dan gebeurt er iets erg eigenaardigs... Mijn trein loopt 10 minuten vertraging op.
Dat zijn we niet gewend van de Zwitsers. Het is ook de enige vertraging die ik in deze drie dagen zal beleven.
Aankomst in Göschenen dan ook net te laat voor mijn aansluiting naar Andermatt.
De extra tijd dan maar gebruiken om even te kijken naar wat foto's over de bouw van de Gotthardtunnel in de 19de eeuw.
En ook in Andermatt heb ik een halfuurtje meer tijd dan voorzien.
Ondanks de reclame op de lok is dit een gewone regionale trein richting Brig.
Mijn reis gaat verder richting Disentis/Muster.
Vanuit het station is al goed te zien dat er steil geklommen zal moeten worden :
En we zijn vertrokken :
Nauwelijks enkele minuten,later ligt Andermatt al heel diep onder ons :
We klimmen nu naar de Oberalppass in heel mooi avondlicht :
Na de Oberalppass dalend richting Disentis.
De aankondigingen in de trein worden hier ook in het Retoromaans gedaan, klinkt bevreemdend.
Zicht op Disentis
In Disentis een snelle overstap tussen de Matterhorn-Gotthardbahn en de Rhätische Bahn.
Mijn eindbestemming voor vandaag staat hier aangekondigd.
En dit is de trein van Rhätische Bahn die me verder zal brengen.
Iemand benadert me terwijl ik bovenstaande foto sta te maken.
Hij overhandigt me een DVD waarvan hij me bezweert dat ik deze zeker eens moet bekijken.
"Want Zwitserland is zoveel meer dan chocolade en kaas."
Het duurt even voor hij me er van kan overtuigen dat ik de DVD echt gratis voor niets meekrijg
Maar okee, uiteindelijk bedank ik hem en stop de DVD in mijn valies.
Thuisgekomen zal ik merken dat er weliswaar een kort promofilmpje over Zwitserland op staat...
Doch het leeuwedeel van de DVD wordt ingenomen door een film over Jezus
Hier dan nog wat foto's van mijn rit tussen Disentis en Reichenau-Tamins.
(daarna werd het te donker)
Deze kinderen vinden het ook leuk op de trein.
(sorry voor de slechte kwaliteit)
De streek van de Rheinschlucht ziet er heel erg mooi uit.
Vanaf Chur neem ik nog snel de trein richting Arosa tot aan de halte Chur Stadt.
Die halte ligt vlakbij mijn hotel voor vanavond.
Einde van een mooie dag in spoorwegparadijs Zwitserland.
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
De laatste foto kent als bijnaam : de Grand Canyon van Zwitserland
- Dieselfreak
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
Schitterende foto's! Ik ben vorig jaar ook in Zermatt geweest, ben toen met de Gornergratbahn naar Rotenboden geweest om foto's te maken van de Matterhorn en andere bergen in de omgeving van Zermatt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
.
Dag 3... rood aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Kort na halfnegen verlaat ik mijn hotel.
Het ziet er naar uit dat het ook vandaag een heel mooie zonnige dag wordt.
Onderweg naar het station rijdt de trein vanuit Arosa me voorbij.
Het blijft een vreemd zicht een trein die zich als een tram gedraagt...
Ik ben bijna aan het station als ik nog dit reisbureau tegenkom met een slogan waar ik me wel in kan vinden :
Deze treinen staan op het programma vandaag :
Dit is de eerste. Hiermee reis ik tot Samedan.
Enkele beelden van onderweg (met o.a. het bekende Landwasserviadukt).
In Samedan stap ik over richting Pontresina.
De trein wordt met +7 aangekondigd maar komt gewoon op tijd
Dit stukje lijn vormt een soort by-pass van Sankt Moritz.
Aankomst in Pontresina.
Hier stap ik over richting Tirano.
Van alle mooie lijnen die op mijn programma staan kijk ik het meest uit naar deze Bernina-lijn.
Enkel in het fietsenrijtuig kunnen de ramen open. Dus zoek ik daartussen een plaatsje (en ben niet de enige "fotograaf" met dat idee...)
Er is weliswaar ook een open panoramarijtuig maar daarvoor vind ik het toch net iets te frisjes.
Begin van de reis
In Morteratsch stapt er reeds een meerderheid van de fietsers uit, het wordt een stuk comfortabeler in het fietsrijtuig.
We beginnen te klimmen en het landschap is echt prachtig :
In Alp Grüm stap ik uit.
Dit plaatsje is bekend omdat het in de winter enkel per spoor en niet langs de weg bereikbaar is.
Ik bekijk de open rijtuigen even van dichtbij.
Er bestaat een soort verbroedering tussen de Berninabahn enerzijds en de Hakone Tozan Railway in Japan anderzijds.
Op de stationsgevel hangt een bordje in het Japans dat daarnaar verwijst :
Vanuit Alp Grüm heeft men een heel mooi zicht op een gletsjer op de tegenoverliggende bergflank
Een betere plek voor de lunch kon ik me niet voorstellen.
Temeer daar ook treinen bekeken kunnen worden vanaf het terras.
Deze bocht van 180 graden helpt de treinen om op korte afstand sterk te dalen richting Tirano.
Na de lunch stap ik op de volgende trein zuidwaarts, hier beginnen we aan de 180°-bocht.
Ik bevind me al heel snel veel lager als het terras waar ik zonet nog zat.
En nog een bocht verder zitten we al onderaan de gletsjer.
Er volgt nu een spectaculaire daling tot aan het meer van Poschiavo.
In Le Prese wordt ook deze trein even een soort tram.
Het meer van Poschiavo
En een plaatsje met de toepasselijke naam Miralago.
Een blik op wat mechaniek
We bereiken Brusio voor een laatste hoogtepunt, het 360° keerviaduct.
Vervolgens bereiken we Campocologno, het laatste station in Zwitserland.
En dan rijden we Italië binnen
Door de straten van Tirano
Aankomst in het RhB-station van Tirano
Door deze "douanegang" kom ik op het stationsplein.
Aan dit stationsplein liggen zowel het RhB-station...
...als het FS-station.
Hier moet ik een extra ticketje kopen... maar in Italië is dat zelden echt pijnlijk voor de portemonnee.
En dan naar het perron
Dit is de trein die ik ga nemen tot in Monza.
De lijn waarlangs ik reis volgt voor een groot stuk de oevers van het meer van Como.
Doch dit op vrij grote afstand, er zijn weinig plaatsen waar ik het meer echt kan zien.
Aankomst in Monza.
Aan de overkant van het stationsplein heeft iemand enkele fietsen tegen een gevel geplakt.
Anti-diefstal ?
We zijn in Italië dus vertragingen zijn plots heel normaal.
Ik kan om 17u50 nog prima mee met deze trein van 17u22.
Omwille van de situatie met de vluchtelingen wordt onze trein beperkt tot Chiasso.
De overstap in Chiasso is... chaotisch.
Met deze S-trein reis ik dan nog van Chiasso tot Melide.
In de tunnel onder de perrons hebben enkele kinderen muurschilderingen mogen maken.
Blijkbaar spreekt de TGV nogal tot de verbeelding. Ik zou willen zeggen : "Be careful what you wish for !".
Ze willen echt geen reserveringsplichtige treinen met yield management door de Gotthard-basistunnel.(hoop ik)
En in dit hotel aan het meer van Lugano komt aan deze trip een einde
Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag : Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.
Dag 3... rood aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Kort na halfnegen verlaat ik mijn hotel.
Het ziet er naar uit dat het ook vandaag een heel mooie zonnige dag wordt.
Onderweg naar het station rijdt de trein vanuit Arosa me voorbij.
Het blijft een vreemd zicht een trein die zich als een tram gedraagt...
Ik ben bijna aan het station als ik nog dit reisbureau tegenkom met een slogan waar ik me wel in kan vinden :
Deze treinen staan op het programma vandaag :
Dit is de eerste. Hiermee reis ik tot Samedan.
Enkele beelden van onderweg (met o.a. het bekende Landwasserviadukt).
In Samedan stap ik over richting Pontresina.
De trein wordt met +7 aangekondigd maar komt gewoon op tijd
Dit stukje lijn vormt een soort by-pass van Sankt Moritz.
Aankomst in Pontresina.
Hier stap ik over richting Tirano.
Van alle mooie lijnen die op mijn programma staan kijk ik het meest uit naar deze Bernina-lijn.
Enkel in het fietsenrijtuig kunnen de ramen open. Dus zoek ik daartussen een plaatsje (en ben niet de enige "fotograaf" met dat idee...)
Er is weliswaar ook een open panoramarijtuig maar daarvoor vind ik het toch net iets te frisjes.
Begin van de reis
In Morteratsch stapt er reeds een meerderheid van de fietsers uit, het wordt een stuk comfortabeler in het fietsrijtuig.
We beginnen te klimmen en het landschap is echt prachtig :
In Alp Grüm stap ik uit.
Dit plaatsje is bekend omdat het in de winter enkel per spoor en niet langs de weg bereikbaar is.
Ik bekijk de open rijtuigen even van dichtbij.
Er bestaat een soort verbroedering tussen de Berninabahn enerzijds en de Hakone Tozan Railway in Japan anderzijds.
Op de stationsgevel hangt een bordje in het Japans dat daarnaar verwijst :
Vanuit Alp Grüm heeft men een heel mooi zicht op een gletsjer op de tegenoverliggende bergflank
Een betere plek voor de lunch kon ik me niet voorstellen.
Temeer daar ook treinen bekeken kunnen worden vanaf het terras.
Deze bocht van 180 graden helpt de treinen om op korte afstand sterk te dalen richting Tirano.
Na de lunch stap ik op de volgende trein zuidwaarts, hier beginnen we aan de 180°-bocht.
Ik bevind me al heel snel veel lager als het terras waar ik zonet nog zat.
En nog een bocht verder zitten we al onderaan de gletsjer.
Er volgt nu een spectaculaire daling tot aan het meer van Poschiavo.
In Le Prese wordt ook deze trein even een soort tram.
Het meer van Poschiavo
En een plaatsje met de toepasselijke naam Miralago.
Een blik op wat mechaniek
We bereiken Brusio voor een laatste hoogtepunt, het 360° keerviaduct.
Vervolgens bereiken we Campocologno, het laatste station in Zwitserland.
En dan rijden we Italië binnen
Door de straten van Tirano
Aankomst in het RhB-station van Tirano
Door deze "douanegang" kom ik op het stationsplein.
Aan dit stationsplein liggen zowel het RhB-station...
...als het FS-station.
Hier moet ik een extra ticketje kopen... maar in Italië is dat zelden echt pijnlijk voor de portemonnee.
En dan naar het perron
Dit is de trein die ik ga nemen tot in Monza.
De lijn waarlangs ik reis volgt voor een groot stuk de oevers van het meer van Como.
Doch dit op vrij grote afstand, er zijn weinig plaatsen waar ik het meer echt kan zien.
Aankomst in Monza.
Aan de overkant van het stationsplein heeft iemand enkele fietsen tegen een gevel geplakt.
Anti-diefstal ?
We zijn in Italië dus vertragingen zijn plots heel normaal.
Ik kan om 17u50 nog prima mee met deze trein van 17u22.
Omwille van de situatie met de vluchtelingen wordt onze trein beperkt tot Chiasso.
De overstap in Chiasso is... chaotisch.
Met deze S-trein reis ik dan nog van Chiasso tot Melide.
In de tunnel onder de perrons hebben enkele kinderen muurschilderingen mogen maken.
Blijkbaar spreekt de TGV nogal tot de verbeelding. Ik zou willen zeggen : "Be careful what you wish for !".
Ze willen echt geen reserveringsplichtige treinen met yield management door de Gotthard-basistunnel.(hoop ik)
En in dit hotel aan het meer van Lugano komt aan deze trip een einde
Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag : Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.
- Dieselfreak
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
Schitterende foto's weer! Vooral die met die spoorwegviaducten. Die extreem steile of zelfs loodrechte wanden zijn toch vrij kenmerkend voor de Zwitserse Alpen.
Zou je dat aub eens kunnen vertalen, want je verstaat het kennelijk wel vrij goed?Portbou schreef:Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag : Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
Dapper Zwitserland, geen kampioen van Europa maar wereldkampioen glas recycleren
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
Ah, de Bernina, staat ook nog altijd op mijn lijstje. Mooie foto's, ook!
Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.
Helemaal juist :-)Paul schreef:Dapper Zwitserland, geen kampioen van Europa maar wereldkampioen glas recycleren
Mijn reis was kort na het Europees Kampioenschap Voetbal, vandaar...