Zwitserland intensief... zomer 2016.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Portbou »

Deze zomer was ik enkele dagen in Zwitserland onderweg.

Ik had een Swiss Pass voor 3 dagen en heb een nogal intensief programma afgewerkt.
Ondertussen zijn de spoorwegen die ik bereisde ook inbegrepen in het Interrail-ticket.
Wat mij betreft warm aanbevolen.

Kaartje van de bereisde lijnen is hier te vinden (klik voor grote versie) :
Afbeelding


De reis begint in Zürich. Ik kwam er met de nachttrein EN414 vanuit Kroatië.
EN 414 : Zagreb Gl. Kol. 18h38 - Zürich 09h20.


Een blik op de vertrektabel van Zagreb Glavni Kolodvor : Afbeelding
En dan op het eerste perron even langs het stationskapelletje : Afbeelding ...want uit nostalgie naar mijn (nog) jongere jaren ga ik de nacht in een zitplaats doorbrengen.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" dus nog snel een schietgebedje om een leeg compartiment af te smeken ... 8)


Hier mijn Sparnight-ticket, omgerekend ongeveer 70€. Een weekje op voorhand gekocht in het station van Zagreb. Afbeelding
In eerste instantie lijkt mijn schietgebedje te werken, na vertrek in Zagreb heb ik in elk geval het rijk alleen. Afbeelding
Het is de eerste maal dat ik de volledige lijn tussen Zagreb en Ljubljana bereis, een mooie rit door de Sava-vallei.
De omstandigheden (schemering en vensters die niet open kunnen) maakten fotograferen niet echt mogelijk.


In Ljubljana is mijn schietgebedje dan helaas uitgewerkt...
Tot de volgende ochtend in Feldkirch zitten we nu met zes in mijn compartiment. Bovendien zijn mijn medereizigers nogal "volumineus", het wordt wel erg krap.

Tussen korte dutjes door breng ik dan ook nogal wat tijd in de gang door om letterlijk op adem te komen... :? Afbeelding
In Schwarzach Sankt Veit voorziet de uurregeling meer dan een uur stilstand om op het treingedeelte Graz-Zürich te wachten.
Ook al niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Slapen lukt me echt tien keer beter in een rijdende trein.


Maar goed, stipt op tijd en al bij al nog redelijk monter bereik ik stipt op tijd Zürich waar ik eerst nog wat plaatjes van mijn nachttrein maak.

Papieren koersbordje : Afbeelding
Dit is het zitrijtuig van de Sloveense spoorwegen waarin ik de nacht doorbracht : Afbeelding
En dit is het rijtuig waar ik bij een volgende gelegenheid toch maar weer voor ga kiezen :!: Afbeelding
Ook het slaaprijtuig Graz-Zürich viel me nog speciaal op. Een AB30 als ik me niet vergis ? In elk geval mijn favoriete type slaapwagen in de tijd dat ik als steward werkte bij Wagons-Lits. Afbeelding
Vervolgens een zware aderlating om dit ticket te bekomen.
Daar moeten we dus maximaal gebruik van gaan maken in de komende drie dagen 8) Afbeelding
Deze treinen zal ik vandaag nemen : Afbeelding
Onderweg van Zürich naar Luzern : Afbeelding
De SBB CFF FFS denkt ook aan de klanten van de toekomst : Afbeelding
In Luzern overstap op deze trein richting Sankt-Gallen : Afbeelding
Slechts één halte verder stap ik alweer af voor een bezoek aan iets dat al heel lang op mijn lijstje stond : Afbeelding
Hier enkele beelden van mijn bezoek aan het Verkehrshaus. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sneeuwruimer vanop de Gotthard-bahn : Afbeelding Afbeelding
Zo zag het er op de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein uit (enkele decennia geleden...) :Afbeelding
De Gotthardlijn in de buurt van Wassen, met de bekende keertunnels. Hier kom ik later vandaag nog "in het echt"...Afbeelding Afbeelding
De spoorweg waakte ooit over de jongedames op reis : Afbeelding
Deze opstelling stond er naar aanleiding van de opening van de Gotthard-Basistunnel die eerder in 2016 openging en sinds december 2016 ook door reizigerstreinen gebruikt wordt. Afbeelding
Het was een erg interessant bezoek. Ik bracht uiteraard de meeste tijd door in het gedeelte dat aan de spoorwegen gewijd is maar vond ook de sectie over de luchtvaart zeer interessant.


Verderzetting van de reis langs de noordkant van het Vierwoudstedenmeer : Afbeelding Afbeelding
Onderweg komen we langs een plaatsje dat bekend is bij liefhebbers van ons koningshuis. Afbeelding
En al snel kom ik aan in Arth-Goldau : Afbeelding
Blik naar het zuiden : Afbeelding
De ICN naar Lugano laat ik voorbijgaan : Afbeelding
Want ik ga met deze trein verder : Afbeelding
Bij het uitrijden van Arth-Goldau krijg ik de raad een andere hobby te zoeken !
Wat hebben mensen toch tegen treinliefhebbers :wink: ? Afbeelding
We komen de voorziene driemaal voorbij de kerk van Wassen... Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En komen dan aan in Göschenen, vlak voor het noordportaal van de "oude" Gotthardtunnel.
Dit is de laatste zomer voor de ingebruikname van de basistunnel. Ik vermoed dus dat er wat meer spottersactiviteit is dan anders...
Er staan in elk geval heel wat mensen te fotograferen op het ogenblik dat ik aankom : Afbeelding
Mooie perronoverkapping : Afbeelding
Het noordportaal (anno 1882) : Afbeelding
Mijn volgende bestemming staat hier aangegeven : Afbeelding
Een halfuur voor mijn trein richting Andermatt zie ik deze alvast de klim aanvatten : Afbeelding
En dit is de trein waarmee ik zal vertrekken richting Andermatt en Brig, deze vertrekt vanaf het plein voor het stationsgebouwtje van Göschenen : Afbeelding
We zijn begonnen aan de klim : Afbeelding
Göschenen ligt al vrij snel diep onder ons : Afbeelding
De oude Gotthardpasweg : Afbeelding
We naderen Andermatt : Afbeelding
Verder reizend richting Brig bereiken we het station van Realp. Afbeelding
Realp is de oostelijke terminus van de autotrein door de Furka-basistunnel. Afbeelding Afbeelding
De "Furka-Bergstrecke" is ondanks opening van de basistunnel behouden gebleven en wordt nog steeds gebruikt door toeristische treinen.
Mijn gewone regionale trein gaat wel via de basistunnel. Aan de westkant van de tunnel bereiken we het station van Oberwald. Afbeelding
Hier nog wat verdere beelden van de "afdaling" naar Brig : Afbeelding Afbeelding
Dit is de avontuurlijke hangbrug nabij Fürgangen-Belwald : Afbeelding
Afwisselend over gewone spoorweg en tandradspoorweg gaat de afdaling verder Afbeelding Afbeelding
Kort voor 19u bereiken we het station van Fiesch en hou ik het fotograferen voor bekeken.
Afbeelding


In Brig aangekomen is het een tiental minuutjes stappen tot aan mijn hotel.
Onderweg steek ik de "Rotten" over, niet veel meer dan een beek...
Moeilijk voorstelbaar dat deze verderop uitgroeit tot de uit de kluiten gewassen Rhône. Afbeelding
Dit is mijn onderkomen voor de komende nacht : Afbeelding
Na het avondeten is het even extra slikken bij het zien van de rekening. Na enkele dagen Kroatië (in weinig toeristische gebieden) is het contrast met de Zwitserse prijzen eens zo groot :o Afbeelding
Hoe het de volgende dag verder ging lezen jullie in een volgende post.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door groentje »

Laat maar komen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Portbou »

.
Dag 2... blauw aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Afbeelding


Kort voor halfnegen wandel ik door het centrum van Brig weer naar het station. Afbeelding
Het is sowieso hoog tijd dat ik hier weg ben want jodelen is niets voor mij :mrgreen: Afbeelding
Dit zijn de treinen die vandaag op mijn programma staan : Afbeelding
Eerste etappe is dus de rit naar Zermatt. Afbeelding
Op de tafeltjes in de trein staan plannetjes van de lijn die we gaan berijden : Afbeelding
En dit is waar we naartoe gaan :) Afbeelding
Tussen Brig en Visp gaat het nog door de Rhônevallei. Rechts van ons klimt de "oude" Bergstrecke van de Lötschberg omhoog. Afbeelding
Onderweg kruisen we één van de drie Glacier-Express treinen die vandaag van Zermatt naar Sankt Moritz rijden. Afbeelding
Het landschap wordt behoorlijk spectaculair. Afbeelding
Aankomst in Zermatt bij stralende zon, de volgende Glacier-Express van vandaag staat er net klaar voor vertrek. Afbeelding
Zermatt is auto- en vrachtwagenvrij. Onder andere de plaatselijke supermarktketen wordt dus ook per spoor bevoorraad. Afbeelding
Voor het station staan deze alternatieve vervoermiddelen (elektrisch) : Afbeelding
Ik maak een korte wandeling door het stadje waar Zwitserland trots op mag zijn. Afbeelding
En hier is dan de Matterhorn : Afbeelding
Vlak naast de kerk zijn er heel wat graven terug te vinden van Matterhorn-klimmers die het niet overleefd hebben... Afbeelding
Zelfs mijn trolley voelt zich welkom nu. Afbeelding
Geen tijd voor eten, de volgende trein roept... Afbeelding
Terug aan het station. Ook paard en kar worden nog frequent als alternatief vervoermiddel gebruikt in Zermatt. Afbeelding
Dit is de erg polyglotte vertrektabel van het station in Zermatt. Om 11h13 daal ik weer af tot in in Visp. Afbeelding
Ook in de gewone regionale treinen rijden soms rijtuigen met panoramische ramen mee.
(Of was dit echt een toevalstreffer ?) Afbeelding
In Visp overstap op de IC-trein naar Domodossola. Afbeelding Afbeelding
Ondanks het feit dat ik nu een stukje door Italië zal reizen hoef ik geen bijkomend ticket aan te schaffen.
Zowel de Simplon-lijn tot Domodossola als de volledige Centovalli-lijn tussen Domodossola en Locarno zijn inbegrepen in de SwissPass.


In Brig stappen twee Zwitserse politieagenten in met een groepje "ongewensten" dat terug naar Italië wordt gedeporteerd.
(Wel erg in contrast met dat verwelkomende bankje van Zermatt van daarstraks...) Afbeelding
Aankomst in Domodossola.
Hier werden de "ongewensten" overgenomen door een viertal carabinieri die onze trein al staan op te wachten. Afbeelding
Overstap op de Centovalli-lijn naar Locarno. Afbeelding
Wat ik niet wist is dat er voor deze rit een speciaal panorama-treinstel gebruikt wordt...
Een klein supplement is verschuldigd. Afbeelding
De mooie grote ramen... kunnen helaas niet geopend worden. Afbeelding
Helemaal vooraan kan je ook naar voor kijken, de stuurpost neemt slechts de helft van de breedte van het treinstel in. Afbeelding
We gaan alweer aan de klim. Afbeelding
De stationsgebouwtjes in Italië vind ik best geslaagd. Afbeelding Afbeelding
Zicht op enkele seinen. Afbeelding
Af en toe is mijn zicht op de spoorweg voor ons geblokkeerd.
Maar ik vind het prima, die ene vrouwelijke treinliefhebster op de wereld wil ik geen strobreed in de weg leggen... Afbeelding
Kruising met een Zwitsers treinstel : Afbeelding
Zodra we Locarno naderen gaat de lijn ondergronds : Afbeelding
Het station Sant Antonio doet denken aan ons Brussel-Kapellekerk : Afbeelding
Aangekomen in het FART-station van Locarno : Afbeelding
Korte wandeling tot aan het meer : Afbeelding
En dan naar het FFS-station van Locarno Afbeelding
Dit is mijn volgende trein. Mijn bestemming is opnieuw Göschenen. Afbeelding
Ook ten zuiden van de Gotthardtunnel is er een punt waar men dankzij keertunnels drie "verdiepingen" van dezelfde lijn kan zien. Afbeelding
En dan gebeurt er iets erg eigenaardigs... Mijn trein loopt 10 minuten vertraging op.
Dat zijn we niet gewend van de Zwitsers. Het is ook de enige vertraging die ik in deze drie dagen zal beleven.


Aankomst in Göschenen dan ook net te laat voor mijn aansluiting naar Andermatt. Afbeelding
De extra tijd dan maar gebruiken om even te kijken naar wat foto's over de bouw van de Gotthardtunnel in de 19de eeuw. Afbeelding
En ook in Andermatt heb ik een halfuurtje meer tijd dan voorzien.
Ondanks de reclame op de lok is dit een gewone regionale trein richting Brig. Afbeelding Afbeelding
Mijn reis gaat verder richting Disentis/Muster. Afbeelding
Vanuit het station is al goed te zien dat er steil geklommen zal moeten worden : Afbeelding
En we zijn vertrokken : Afbeelding
Nauwelijks enkele minuten,later ligt Andermatt al heel diep onder ons :Afbeelding
We klimmen nu naar de Oberalppass in heel mooi avondlicht : Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Na de Oberalppass dalend richting Disentis.
De aankondigingen in de trein worden hier ook in het Retoromaans gedaan, klinkt bevreemdend. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zicht op Disentis Afbeelding
In Disentis een snelle overstap tussen de Matterhorn-Gotthardbahn en de Rhätische Bahn.


Mijn eindbestemming voor vandaag staat hier aangekondigd. Afbeelding
En dit is de trein van Rhätische Bahn die me verder zal brengen. Afbeelding
Iemand benadert me terwijl ik bovenstaande foto sta te maken.

Hij overhandigt me een DVD waarvan hij me bezweert dat ik deze zeker eens moet bekijken.
"Want Zwitserland is zoveel meer dan chocolade en kaas."
Het duurt even voor hij me er van kan overtuigen dat ik de DVD echt gratis voor niets meekrijg :D
Maar okee, uiteindelijk bedank ik hem en stop de DVD in mijn valies.

Thuisgekomen zal ik merken dat er weliswaar een kort promofilmpje over Zwitserland op staat...
Doch het leeuwedeel van de DVD wordt ingenomen door een film over Jezus :lol: Afbeelding
Hier dan nog wat foto's van mijn rit tussen Disentis en Reichenau-Tamins.
(daarna werd het te donker)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Deze kinderen vinden het ook leuk op de trein.
(sorry voor de slechte kwaliteit) Afbeelding
De streek van de Rheinschlucht ziet er heel erg mooi uit. Afbeelding
Vanaf Chur neem ik nog snel de trein richting Arosa tot aan de halte Chur Stadt.
Die halte ligt vlakbij mijn hotel voor vanavond.


Einde van een mooie dag in spoorwegparadijs Zwitserland.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Steven »

De laatste foto kent als bijnaam : de Grand Canyon van Zwitserland
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Dieselfreak »

Schitterende foto's! Ik ben vorig jaar ook in Zermatt geweest, ben toen met de Gornergratbahn naar Rotenboden geweest om foto's te maken van de Matterhorn en andere bergen in de omgeving van Zermatt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Davy »

Zeer mooie plaatjes, een genot om te bekijken!
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door wattman »

Leuk verslag! Genoten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Portbou »

.
Dag 3... rood aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Afbeelding


Kort na halfnegen verlaat ik mijn hotel.
Het ziet er naar uit dat het ook vandaag een heel mooie zonnige dag wordt. Afbeelding
Onderweg naar het station rijdt de trein vanuit Arosa me voorbij.
Het blijft een vreemd zicht een trein die zich als een tram gedraagt... Afbeelding
Ik ben bijna aan het station als ik nog dit reisbureau tegenkom met een slogan waar ik me wel in kan vinden : Afbeelding
Deze treinen staan op het programma vandaag : Afbeelding
Dit is de eerste. Hiermee reis ik tot Samedan. Afbeelding
Enkele beelden van onderweg (met o.a. het bekende Landwasserviadukt). Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In Samedan stap ik over richting Pontresina. Afbeelding
De trein wordt met +7 aangekondigd maar komt gewoon op tijd :) Afbeelding
Dit stukje lijn vormt een soort by-pass van Sankt Moritz. Afbeelding
Aankomst in Pontresina. Afbeelding
Hier stap ik over richting Tirano.
Van alle mooie lijnen die op mijn programma staan kijk ik het meest uit naar deze Bernina-lijn. Afbeelding
Enkel in het fietsenrijtuig kunnen de ramen open. Dus zoek ik daartussen een plaatsje (en ben niet de enige "fotograaf" met dat idee...)
Er is weliswaar ook een open panoramarijtuig maar daarvoor vind ik het toch net iets te frisjes. Afbeelding
Begin van de reis Afbeelding
In Morteratsch stapt er reeds een meerderheid van de fietsers uit, het wordt een stuk comfortabeler in het fietsrijtuig. Afbeelding
We beginnen te klimmen en het landschap is echt prachtig : Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In Alp Grüm stap ik uit.
Dit plaatsje is bekend omdat het in de winter enkel per spoor en niet langs de weg bereikbaar is. Afbeelding Afbeelding
Ik bekijk de open rijtuigen even van dichtbij. Afbeelding
Er bestaat een soort verbroedering tussen de Berninabahn enerzijds en de Hakone Tozan Railway in Japan anderzijds.
Op de stationsgevel hangt een bordje in het Japans dat daarnaar verwijst : Afbeelding
Vanuit Alp Grüm heeft men een heel mooi zicht op een gletsjer op de tegenoverliggende bergflank Afbeelding
Een betere plek voor de lunch kon ik me niet voorstellen. Afbeelding
Temeer daar ook treinen bekeken kunnen worden vanaf het terras. Afbeelding
Deze bocht van 180 graden helpt de treinen om op korte afstand sterk te dalen richting Tirano. Afbeelding
Na de lunch stap ik op de volgende trein zuidwaarts, hier beginnen we aan de 180°-bocht. Afbeelding
Ik bevind me al heel snel veel lager als het terras waar ik zonet nog zat. Afbeelding
En nog een bocht verder zitten we al onderaan de gletsjer. Afbeelding
Er volgt nu een spectaculaire daling tot aan het meer van Poschiavo. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In Le Prese wordt ook deze trein even een soort tram. Afbeelding Afbeelding
Het meer van Poschiavo Afbeelding
En een plaatsje met de toepasselijke naam Miralago. Afbeelding
Een blik op wat mechaniek Afbeelding
We bereiken Brusio voor een laatste hoogtepunt, het 360° keerviaduct. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vervolgens bereiken we Campocologno, het laatste station in Zwitserland. Afbeelding
En dan rijden we Italië binnen Afbeelding
Door de straten van Tirano Afbeelding
Aankomst in het RhB-station van Tirano Afbeelding
Door deze "douanegang" kom ik op het stationsplein. Afbeelding
Aan dit stationsplein liggen zowel het RhB-station... Afbeelding
...als het FS-station. Afbeelding
Hier moet ik een extra ticketje kopen... maar in Italië is dat zelden echt pijnlijk voor de portemonnee. Afbeelding
En dan naar het perron Afbeelding
Dit is de trein die ik ga nemen tot in Monza. Afbeelding Afbeelding
De lijn waarlangs ik reis volgt voor een groot stuk de oevers van het meer van Como.
Doch dit op vrij grote afstand, er zijn weinig plaatsen waar ik het meer echt kan zien.


Aankomst in Monza. Afbeelding
Aan de overkant van het stationsplein heeft iemand enkele fietsen tegen een gevel geplakt.
Anti-diefstal ? Afbeelding
We zijn in Italië dus vertragingen zijn plots heel normaal.
Ik kan om 17u50 nog prima mee met deze trein van 17u22. Afbeelding
Omwille van de situatie met de vluchtelingen wordt onze trein beperkt tot Chiasso.
De overstap in Chiasso is... chaotisch.


Met deze S-trein reis ik dan nog van Chiasso tot Melide. Afbeelding
In de tunnel onder de perrons hebben enkele kinderen muurschilderingen mogen maken.
Blijkbaar spreekt de TGV nogal tot de verbeelding. Afbeelding Ik zou willen zeggen : "Be careful what you wish for !".
Ze willen echt geen reserveringsplichtige treinen met yield management door de Gotthard-basistunnel.(hoop ik)


En in dit hotel aan het meer van Lugano komt aan deze trip een einde Afbeelding
Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag : Afbeelding Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Dieselfreak »

Schitterende foto's weer! Vooral die met die spoorwegviaducten. Die extreem steile of zelfs loodrechte wanden zijn toch vrij kenmerkend voor de Zwitserse Alpen.
Portbou schreef:Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag : Afbeelding Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.
Zou je dat aub eens kunnen vertalen, want je verstaat het kennelijk wel vrij goed?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Paul »

Dapper Zwitserland, geen kampioen van Europa maar wereldkampioen glas recycleren
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door groentje »

Ah, de Bernina, staat ook nog altijd op mijn lijstje. Mooie foto's, ook!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zwitserland intensief... zomer 2016.

Bericht door Portbou »

Paul schreef:Dapper Zwitserland, geen kampioen van Europa maar wereldkampioen glas recycleren
Helemaal juist :-)
Mijn reis was kort na het Europees Kampioenschap Voetbal, vandaar...
Plaats reactie