31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

Op 31 juli stapten we langs de Via Brabantica, een Compostelaroute, van Bergen-op-Zoom naar Zandvliet, meer dan 21 km ver, hoofdzakelijk over Nederlands grondgebied. Vier treinen en 3 bussen brachten ons ter plaatse en terug. Lees er alles over op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2060642.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door groentje »

Hey, Vic, waar vind je tegenwoordig welke bussen je moet nemen in Nederland. Bij Arriva vind ik geen netplannen meer. Tenzij je het gewoon houdt op Google Maps, natuurlijk...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Hey, Vic, waar vind je tegenwoordig welke bussen je moet nemen in Nederland. Bij Arriva vind ik geen netplannen meer. Tenzij je het gewoon houdt op Google Maps, natuurlijk...
Dienstregelingen vind je nog wel, al is het zoeken, en voor de rest heb ik vooral gebouwd op vroegere ervaringen en op ov9292.nl. Maar ik zou inderdaad waarschijnlijk moeten zoeken en misschien niet vinden als ik ergens te lande van A naar B zou moeten reizen. Ik heb dus wat geluk gehad...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door groentje »

Ik ga eens de vraag stellen aan Rover, denk ik.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

Goed idee, mogelijk is dit wat ook ons te wachten staat als men het onooglijke Vlaanderen ook nog eens opsplitst in vervoerregio's met elk hun eigen structuur en manier om de gegevens aan de man te brengen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Bergen-op-Zoom
Overigens zonder streepjes. Maar ja, ook op de borden in België staat het verkeerd.

Lijnennetkaarten staan hier:
https://www.arriva.nl/noordbrabant/reis ... geling.htm

Beetje contra-intuïtief, via het menu Reisinformatie > Dienstregeling.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

Bedankt voor de correctie. In België zouden we het ongetwijfeld wel met streepjes schrijven (vb. Sint-Job-in-'t-Goor) maar ik leg me graag neer bij de Noord-Nederlandse gewoonten.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door groentje »

Bedankt, Rian. Ik was blijkbaar niet ver genoeg naar beneden gescrolld, want daar had ik al gekeken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door Portbou »

Zandvliet - Antwerpen [771] 16:21 17:06 +6 ab4791 Van Hool New AG300 Zandvliet
Wat een vreemde reisweg volgt deze bus.
Van de halte "Zandvliet Stelplaats" tot de halte "Berendrecht Oprit A12" is het 500m wandelen.

Met de bus (vertrek "Zandvliet Stelplaats" om 16u21) wordt er tussen deze beide haltes een toeristische rondrit door de dorpscentra van Zandvliet en Berendrecht georganiseerd en dan wordt de halte "Berendrecht Oprit A12" pas om 16u39 bereikt...

Op die manier duurt de reis met de snelbus naar Antwerpen dus 45'.

Als je weet dat de normale afstand tussen Zandvliet en Antwerpen +/- 21 km bedraagt haalt onze snelbus dus niet eens een gemiddelde van 30 km/h.

Wat een ongeloofwaardig aanbod :(

De bus rijdt lang stipt, maar uiteindelijk stropt het weer in Antwerpen. Zes minuten vertraging is geen drama, maar tenslotte is dit het hart van de vakantieperiode.
Langs de reisweg van deze bus ligt vlak na Kinepolis (ex-Metropolis) de halte "Antwerpen Noorderlaan". Deze ligt op slechts 400m van het NMBS-station Luchtbal.

Als je met deze bus meereist om de trein te gaan nemen in Antwerpen Centraal ben je toch eigenlijk beter af met een overstap hier ?
- De wandeling van de Rooseveltplaats naar de perrons in Antwerpen Centraal is langer
- Je kan niet vast geraken in de chaos van het Antwerpse binnenstadsverkeer (en daardoor je trein missen)

Maar op de site van De Lijn wordt daarvoor geen reclame gemaakt (de nabijheid van station Luchtbal wordt op geen enkele manier aangegeven).
Zie ik iets over het hoofd ?

(Het zou natuurlijk nog beter zijn als station Luchtbal 3x of 4x per uur bediend zou worden ipv de huidige 2x)
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door FLV-FGSP »

>(Het zou natuurlijk nog beter zijn als station Luchtbal 3x of 4x per uur bediend zou worden ipv de huidige 2x)

Dat wordt vanaf december het geval, op werkdagen zullen er 4 treinen per uur stoppen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: Wat een vreemde reisweg volgt deze bus.
Van de halte "Zandvliet Stelplaats" tot de halte "Berendrecht Oprit A12" is het 500m wandelen.
De bus rijdt lang stipt, maar uiteindelijk stropt het weer in Antwerpen. Zes minuten vertraging is geen drama, maar tenslotte is dit het hart van de vakantieperiode.
Langs de reisweg van deze bus ligt vlak na Kinepolis (ex-Metropolis) de halte "Antwerpen Noorderlaan". Deze ligt op slechts 400m van het NMBS-station Luchtbal.

Als je met deze bus meereist om de trein te gaan nemen in Antwerpen Centraal ben je toch eigenlijk beter af met een overstap hier ?
- De wandeling van de Rooseveltplaats naar de perrons in Antwerpen Centraal is langer
- Je kan niet vast geraken in de chaos van het Antwerpse binnenstadsverkeer (en daardoor je trein missen)

Maar op de site van De Lijn wordt daarvoor geen reclame gemaakt (de nabijheid van station Luchtbal wordt op geen enkele manier aangegeven).
Zie ik iets over het hoofd ?

(Het zou natuurlijk nog beter zijn als station Luchtbal 3x of 4x per uur bediend zou worden ipv de huidige 2x)
Als de 771 niet eerst dat ommetje zou maken, zou je de bus eigenlijk evengoed volledig kunnen afschaffen, want het resterende deel bereikt dan onvoldoende potentiële klanten. Althans, ik veronderstel dat dit de redenering is. Overigens ligt de stelplaats van Zandvliet tamelijk ver weg van interessante woonkernen en dus zijn Zandvliet en Berendrecht interessante klantentrekkers.

Wat de overstap in Luchtbal betreft: ook de planner van de NMBS geeft deze niet. De voordelen die je aanhaalt snijden uiteraard wel hout, maar anderzijds maakt het voor ons niet zo verschil, tenzij dat we een extra overstap krijgen. Het veel grotere aanbod uit Antwerpen-Centraal weegt zeker op tegen de kleine voordelen die je met een overstap in Luchtbal krijgt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef:
(Het zou natuurlijk nog beter zijn als station Luchtbal 3x of 4x per uur bediend zou worden ipv de huidige 2x)
Dat wordt vanaf december het geval, op werkdagen zullen er 4 treinen per uur stoppen.
Goed nieuws voor de Antwerpse mobiliteit !
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:De voordelen die je aanhaalt snijden uiteraard wel hout, maar anderzijds maakt het voor ons niet zo verschil, tenzij dat we een extra overstap krijgen. Het veel grotere aanbod uit Antwerpen-Centraal weegt zeker op tegen de kleine voordelen die je met een overstap in Luchtbal krijgt.
Toch denk ik dat je - op hetzelfde spitsuur maar dan buiten het vakantieseizoen! - sneller terug in Halle zou staan met een overstap in Luchtbal.
Het verkeer in de Antwerpse binnenstad zit dan heel erg vast en jouw bus evenzeer...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door overweg13 »

Eerlijk? Ik heb aan Luchtbal gewoon niet gedacht. De macht der gewoonte, zeker? De bus nemen in Antwerpen, dat is het Rooseveltplein, al weet ik dat een heleboel bussen daar nu niet meer komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 31 juli 2017 Bergen-op-Zoom - Zandvliet (Via Brabantica)

Bericht door Shrek »

Pas vanaf december dit jaar zullen zowel de NMBS als De lijn luchtbal voorstellen als echte intermodale hub. De Lijn plant trouwens op termijn meer tramlijnen langs luchtbal te laten passeren, waardoor het veel interessanter wordt als overstappunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Plaats reactie