22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Bericht door overweg13 »

We stapten van Gouvy naar het eindpunt van deze GR in Troisvierges, goed voor een 15-tal km. Zes treinen hadden we nodig om ons naar het beginpunt van de tocht en terug naar huis te brengen. Gewoontegetrouw vind je het allemaal hier: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2067348.
Veel kijk- en leesgenot.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Bericht door Portbou »

Leuk, die gele vertrektabel uit 1971. Dat mag je gerust vaker doen :D .

Als we ervan mogen uitgaan dat er tussen 1971 en 1972 niet teveel veranderd is kan ik als volgt aanvullen :

14:15 296 Amsterdam Centraal Station 18:54
met stops in Vielsalm, Trois-Ponts, Rivage, Liège Guillemins, Visé, Maastricht, Sittard, Eindhoven, Utrecht CS

16:09 297 Luxembourg 17:20 - Basel SNCF 21:45 - Milano Centrale 05:45 (- Genova 08:40 - Livorno 13:00)
met stops in Troisvierges, Clervaux, Ettelbruck, Mersch, Luxembourg, Thionville, Metz, Strasbourg, Colmar, Mulhouse, Basel, Olten, Luzern, Arth-Goldau, Bellinzona, Lugano, Chiasso


Deze trein bevatte
zitrijtuigen 2de klasse + restaurant Amsterdam-Basel en vv.
zitrijtuigen 1ste en 2de klasse Liège-Milano en vv.
In de zomerperiode zitrijtuigen 1ste en 2de klasse Amsterdam-Milano-Genova-Livorno en vv.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Bericht door overweg13 »

Bedankt! Toen ik de trein later leerde kennen - in 1971 was ik 18 en eerder beperkt in mijn verplaatsingen - was het een echte probleemtrein geworden, met vaak een uur of meer vertraging. Het was zo erg dat de NMBS een eigen trein inlegde omdat personeel dat vanuit Gouvy naar Liège moest, te vaak te veel vertraging opliep. Voor alle duidelijkheid: in 1971 was er van deze trein nog geen sprake.
En verder is er een geleidelijke aftakeling gekomen, nog voor de andere internationale treinen voor de bijl gingen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Bericht door Paul »

De 296/297 was een internationale trein die in de jaren '60 en '70 - toen ik nogal eens ging treinspotten in Luik-Guillemins - veel genomen werd door families van Italiaanse gastarbeiders die werkten in de Luikse en Limburgse steenkoolmijnen. In Luik-Guillemins werden dagelijks twee tot vier bruine FS-rijtuigen aangehaakt richting Italië, en je kon dan getuige zijn van uitbundige Italiaanse afscheidsrituelen...

In de zomer, bij het begin en het einde van de vakantieperiodes, waren er geregeld een of twee versterkingstreinen met veel rijtuigen, sommige vertrokken uit Hasselt en hadden bestemmingen tot diep in het zuiden van Italië en zelfs Sicilië. Op lijn 42 - toen nog volledig dubbelsporig en niet-geëlektrificeerd - reden dan kort na elkaar twee of drie zeer lange internationale treinen, allemaal gesleept door twee diesellocs van reeks 55 of CFL reeks 16 of 18. Dat gaf veel spektakel!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 augustus 2017 Gouvy - Troisvierges (GR57)

Bericht door overweg13 »

Ik heb net de periode nadien meegemaakt, toen het bepaald met deze trein van kwaad naar erger ging. Ik denk dat hij uiteindelijk nog een vijftal, niet altijd even frisse rijtuigen meehad. De ondergang van het Limburgse mijnwezen zou dus ook wel eens het einde van deze trein hebben kunnen ingeluid, al was hem uiteindelijk hetzelfde lot beschoren van alle klassieke internationale treinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie