Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Paul »

Gisteren ging ik met de trein naar een vergadering in Haarlem. Mijn reis verliep als volgt.

Sint-Niklaas 07:44 (+1) - Antwerpen-Centraal 08:09 (+5)
Antwerpen-Centraal 08:30 - Amsterdam-Centraal 09:42 (Thalys, stipt)
Amsterdam-Centraal 09:50 - Haarlem 10:06 (stipt)

Haarlem 15:50 - Roosendaal 17:29 (+5)
Roosendaal 17:48 (+25) - Antwerpen-Berchem 18:21 (+22) (Benelux)
Antwerpen-Berchem 18:58 - Sint-Niklaas 19:15 (stipt)

Ik heb een paar opmerkingen en vragen.

(1) Ik heb mijn vervoerbewijzen gekocht via b-europe.com. Aangezien ze terugbetaald werden door de organisatie, heb ik niet veel moeite gedaan om de goedkoopste formule te vinden. De heenreis werd door b-europe opgesplitst in drie delen. Daarbij kostte het traject Sint-Niklaas - Antwerpen 6,60 euro! Ik had nochtans opgegeven "65+" en "50% korting NMBS" (ik heb een kortingskaart grote gezinnen). Zes komma zestig euro! Terwijl een gewoon biljet Sint-Niklaas - Antwerpen volle prijs slechts 4,50 euro kost. Dat is toch bandieterij! Bovendien stond op dat biljet vermeld "uitsluitend geldig in combinatie met Thalys". Is dat misschien de formule "elk Belgisch station"? Maar dat stond niet op het biljet. Het was enkel geldig tussen Sint-Niklaas en zone Antwerpen.

(2) Tijdens de hele reis heen en terug heb ik geen enkele controle gehad. Op geen enkele trein, ook niet op de Thalys. Ik heb mijn vervoerbewijzen alleen nodig gehad om in Haarlem het station te verlaten en weer binnen te gaan via de poortjes.

(3) Bij de terugreis was er in Roosendaal iets vreemds aan de hand. Bij aankomst werd er in de trein omgeroepen: "Reizigers richting Brussel kunnen in Roosendaal overstappen op de IC naar Brussel-Zuid op spoor 4a. Die trein rijdt echter met ongeveer een halfuur vertraging. Reizigers naar Antwerpen kunnen beter de stoptrein naar Antwerpen van 17 uur 51 nemen op spoor 1".
Op de tv-schermen met vertrektijden stond inderdaad een "vervangende trein naar Antwerpen" aangegeven om 17:51 op spoor 1. Op het aanwijsscherm op spoor 1 stond aangegeven "17:51 Antwerpen-Centraal NIET INSTAPPEN". Rond 17u40 kwamen op spoor 1 twee varkensneuzen aangereden uit België (de reguliere stoptrein). Na het uitstappen van de reizigers werden de deuren onmiddellijk gesloten en werd de trein vakkundig 'leeggemaakt' door de treinbegeleider. De grote groep reizigers die zich inmiddels op het perron had verzameld, bleef braaf wachten, gezien de melding "NIET INSTAPPEN". Er werd niets meer omgeroepen en om 17u49 vertrok de trein leeg richting België. Iedereen dus maar weer terug naar spoor 4a om daar op de vertraagde Benelux te wachten...
Wat is er gebeurd? Heeft de Nederlandse treindienstleiding gedacht dat die Belgische trein, die - zo vermoed ik - volgens het boekje leeg terug moet (naar Essen? naar Antwerpen?), deze keer wel reizigers zou meenemen gezien de grote vertraging van de Benelux? Dat zou overigens wel handig geweest zijn, maar is dus mooi niet doorgegaan.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Meesterpeter »

Wel opvallend dat je je druk maakt om een prijsverschil van rond de twee euro, maar dat je de organisatie welke uiteindelijk jou vervoer moest vergoeden, Euro 82,90 liet betalen voor een enkeltje St Niklaas naar Haarlem, terwijl dat ook voor Euro 37.40 had gekund met de gewone trein, waarbij je slechts 40 minuten langer onderweg was geweest.

Reizigers meenemen in een LM (leeg materieel) trein is bijna nooit mogelijk en toegestaan, vaak loopt LM uit op een emplacement en komt dus niet op een station (bv Antwerpen).

Veel mensen willen graag gecontroleerd worden, maar je betaald om vervoerd te worden. Natuurlijk is het wel prettig en vooral klantvriendelijk als het treinpersoneel zich af en toe even laat zien aan de reizigers, al is het maar voor reisinformatie en voor het veiligheidsgevoel.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Paul »

Meesterpeter schreef: 16 sep 2017, 11:39 Wel opvallend dat je je druk maakt om een prijsverschil van rond de twee euro, maar dat je de organisatie welke uiteindelijk jou vervoer moest vergoeden, Euro 82,90 liet betalen voor een enkeltje St Niklaas naar Haarlem, terwijl dat ook voor Euro 37.40 had gekund met de gewone trein, waarbij je slechts 40 minuten langer onderweg was geweest.
Dat had gekund, maar dan moest ik nog vroeger vertrekken - wat ik niet wilde - of kwam ik te laat op de vergadering. Mijn vraag is waarom b-europe manifest teveel aanrekent voor het traject Sint-Niklaas - Antwerpen. Overigens kloppen de bedragen die u noemt niet. De prijs voor de Thalys varieert naargelang het moment waarop je boekt, en met de gewone trein is het voor mij 31,10 euro en geen 37,40.
Reizigers meenemen in een LM (leeg materieel) trein is bijna nooit mogelijk en toegestaan, vaak loopt LM uit op een emplacement en komt dus niet op een station (bv Antwerpen).
Dat weet ik ook wel. Mijn vraag is waarom het dan wel zo werd omgeroepen door het NS-personeel.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Meesterpeter »

Dan kan het LM eerst verkeerd in de digitale systemen hebben gestaan, namelijk als rezigerstrein of de NMBS gaf later geen toestemming voor het Nederlandse verzoek en is dit teruggedraaid waarna er "niet instappen" verscheen.
Een extra NMBS trein inleggen omdat de IC-Brussel 30 minuten te laat is wordt in principe nooit gedaan.

Waarom het kaartje 2 euro duurder is kan je het best voorleggen aan b-Europese.com en dan even alhier vermelden.
Had je een los kaartje gekocht dan had je inderdaad minder betaald.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Terminus »

Worden er tegenwoordig nog "extra treinen" ingelegd bij uitval van de Beneluxtrein?
Vroeger kon je wel eens dat geluk hebben. Ik herinner het me een 3tal keer toen ik nog in Mechelen woonde en naar Brussel pendelde (nog voor de route via de luchthaven). Ik herinner me ook nog een keer toen we in Roosendaal gestrand waren en er 2 (!) MR75 aankwamen die de internationale trein gingen vormen. Maar de laatste jaren niet meer gezien...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Nadleeh »

Enkel bij geplande uitval, dus werkzaamheden bijvoorbeeld, zover ik weet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Portbou »

Meesterpeter schreef: 16 sep 2017, 11:39 Wel opvallend dat je je druk maakt om een prijsverschil van rond de twee euro,
Je kan het ook anders uitdrukken : een verborgen prijsverhoging van bijna 50%.


maar dat je de organisatie welke uiteindelijk jou vervoer moest vergoeden, Euro 82,90 liet betalen voor een enkeltje St Niklaas naar Haarlem, terwijl dat ook voor Euro 37.40 had gekund met de gewone trein, waarbij je slechts 40 minuten langer onderweg was geweest.
Wat wil je hier nu mee zeggen ? Dat de Thalys een nutteloze trein is ?

40 minuten x 2 = 80 minuten = 16,66% van een werkdag van 8 uur.
Werkuren zijn ook niet bepaald gratis in onze streken...


Veel mensen willen graag gecontroleerd worden, maar je betaald om vervoerd te worden.
Misschien moet er dan toch eens één en ander opnieuw geformuleerd worden op de websites van NMBS en Thalys.
Bvb. toevoegen van woorden als "misschien", "eventueel", "als we er zin in hebben...",...
http://www.belgianrail.be/nl/stations-en-trein/tips-vlot-reizen.aspx schreef: 6. Aan boord van de trein komt de treinbegeleider langs. Je moet altijd in staat zijn hem/haar jouw vervoersbewijs te tonen.
https://www.thalys.com/be/nl/diensten/aan-bord/ontdek-comfort-thalystrein#controle-van-het-plaatsbewijs schreef: Controle aan boord :
De Train Managers controleren of uw plaatsbewijs in orde is



Natuurlijk is het wel prettig en vooral klantvriendelijk als het treinpersoneel zich af en toe even laat zien aan de reizigers, al is het maar voor reisinformatie en voor het veiligheidsgevoel.
Daarover zijn we het dan eens.
Doordat steeds meer stations onbemand zijn is de treinbegeleider nog het enige direct menselijke contact dat nog bestaat tussen de maatschappij en de klanten. Als die zich dan ook niet meer laat zien...
Bovendien leven we in tijden waarin mensen zich sneller onveilig voelen. Ook om die reden zou het treinpersoneel "aanweziger" moeten zijn.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Meesterpeter »

Portbou schreef: 17 sep 2017, 20:44
Wat wil je hier nu mee zeggen ? Dat de Thalys een nutteloze trein is ?
40 minuten x 2 = 80 minuten = 16,66% van een werkdag van 8 uur.
Werkuren zijn ook niet bepaald gratis in onze streken...
Nergens heb ik aangegeven dat de Thalys een nutteloze trein is (zit er overigens vaak genoeg in), maar het ging hier in dit topic over geldbedragen.
Overigens ging Topicstarter alleen heen met de Thalys, dus geen 80 minuten tijdwinst op zijn werkdag, maar de eerder door mij gestelde 40 minuten.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door groentje »

Ik zou gokken dat het ticket dat NMBS Europe je verkocht aan TCV-tarief is, dus internationaal tarief. Dat is geloof ik iets hoger.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 16 sep 2017, 11:08(1) Ik heb mijn vervoerbewijzen gekocht via b-europe.com. Aangezien ze terugbetaald werden door de organisatie, heb ik niet veel moeite gedaan om de goedkoopste formule te vinden. De heenreis werd door b-europe opgesplitst in drie delen. Daarbij kostte het traject Sint-Niklaas - Antwerpen 6,60 euro! Ik had nochtans opgegeven "65+" en "50% korting NMBS" (ik heb een kortingskaart grote gezinnen). Zes komma zestig euro! Terwijl een gewoon biljet Sint-Niklaas - Antwerpen volle prijs slechts 4,50 euro kost. Dat is toch bandieterij! Bovendien stond op dat biljet vermeld "uitsluitend geldig in combinatie met Thalys". Is dat misschien de formule "elk Belgisch station"? Maar dat stond niet op het biljet. Het was enkel geldig tussen Sint-Niklaas en zone Antwerpen.
6,60 is de prijs voor het tarief "Connection":
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 1aa393e757
Dat kan weliswaar voor ieder station in België worden afgegeven maar er staan blijkbaar wel stationsnamen op. Voor Thalys-tickets heb ik tot nu toe niet zo'n gesplitste afgifte gezien, maar alleen de EBS-toevoeging (en meerprijs) op hetzelfde Thalys-ticket. Dat laatste kost echter 7 euro extra dus de aparte afgifte is eigenlijk altijd goedkoper.
Voor korte aansluitende trajecten is een gewoon kaartje inderdaad goedkoper, zeker als je ook nog korting hebt. In dit geval zou een aansluitend kaartje volgens de internationale NMBS-tabel 5 euro zijn geweest en dus met 50% korting 2,50:
http://jizdenka.idos.cz/IT.aspx
Het verschil is daarmee dus 4,10. De NMBS kan dit afgeven en is in feite ook verplicht dat te doen onder Verordening 1371/2007, die verplicht om de goedkoopste optie aan te bieden. Ik ben benieuwd naar de smoes waarmee ze dat niet doen.
NS lijkt dit overigens wel correct te hanteren. Bij een testje vanaf Rotterdam kreeg ik voor Rotterdam - Antwerpen 60 euro, Rotterdam - Sint-Niklaas 65 euro en Rotterdam - Gent-Dampoort 66,60, telkens met dezelfde Thalys. Bij het inzetten van 50% korting in België zakten de prijzen voor Sint-Niklaas en Gent naar 62,50 resp. 65,30. Dat komt precies overeen met de verwachte prijzen uit de internationale tarieftabel. Enige nadeel van NS is dat er nog een creditcardtoeslag is maar dat zal uiterlijk begin volgend jaar verleden tijd moeten zijn.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 16 sep 2017, 12:29de gewone trein is het voor mij 31,10 euro en geen 37,40.
De prijzen zijn in feite 36,40 en 30,10 (zoals je bv. bij NS kunt zien) maar de NMBS doet er 1 euro "systeemkosten" bij:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 0bc3207019

Groetjes,
Rian
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door railtravelmanager »

hoi,

Sint Niklaas - Antwerpen kan aan € 4,50 als wij boeken via agentensysteem van NMBS Europe krijgen wij ook deze prijs beschikbaar.

NMBS Europe verkoopt echter de binnenlandse seniortarieven niet via hun site dat kan enkel via NMBS Mobility

Erwin
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door rvdborgt »

railtravelmanager schreef: 19 sep 2017, 11:30Sint Niklaas - Antwerpen kan aan € 4,50 als wij boeken via agentensysteem van NMBS Europe krijgen wij ook deze prijs beschikbaar.
Interessant. Daarmee wordt het verschil tussen wat de NMBS had moeten aanbieden en wat ze daadwerkelijk vroegen nog wat groter...

Het was me dit jaar trouwens al opgevallen dat de prijzen naar de grenspunten op basis van de binnenlandse tarieven lijken te zijn, behalve voor Roosendaal grens.

Groetjes,
Rian
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door railtravelmanager »

er is nog zo een voorbeeld

Siegburg/Bonn - Antwerpen met ICE via Brussel Noord

kost bijvoorbeeld 1 ticket € 65,90 maar als je boekt tot Brussel Noord en er apart een connection tarief bijzet kom je op € 55,90 + € 6,60 = € 3,40 besparing ook dat tarief komt niet automatisch tevoorschijn op de website NMBS Europe :(

dus voor het stuk Brussel Antwerpen vragen ze € 10,00 terwijl een binnenlandstarief one way maar € 7,60 is ....

Erwin
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Sint-Niklaas - Haarlem en terug 15 september 2017

Bericht door Paul »

Ik heb vandaag eindelijk antwoord gekregen op mijn vraag aan b-europe.

Mijn vraag op 16 september was:

"Voor het traject Sint-Niklaas - Antwerpen werd 6,60 euro aangerekend. Bij de boeking had ik ingevuld: 65+ en 50% korting in België (kortingkaart Grote Gezinnen code 040). Een gewoon reisbiljet Sint-Niklaas - Antwerpen kost 4,50 euro (volle prijs) of 2,80 euro (met korting). Ik begrijp niet waarom b-europe 6,60 euro aanrekent. Ik vraag terugbetaling van € 3,80 (6,60 - 2,80 = 3,80)."

Het antwoord luidt als volgt:

"Beste meneer Kevers
Bedankt voor uw aanvraag van 16.09.2017.
U kocht een binnenlands biljet aan via onze website voor internationale treinreizen (www.b-europe.com). Via deze website wordt slechts een beperkt aantal binnenlandse tarieven aangeboden, voor reizigers die aansluitend een internationale treinreis wensen aan te kopen. Dit laat de klant toe zijn volledige reis in één keer te boeken.
De kortingstarieven die u wenste te boeken, kunnen niet geboekt worden via de website voor internationale reizen.
We zijn bereid om uitzonderlijk en uit commerciële overwegingen het verschil van € 3.80 terug te betalen.
Indien u in de toekomst voor binnenlandse reizen het voordeligste tarief wenst aan te kopen, verwijzen wij u graag naar http://www.belgianrail.be/nl.
We hopen u ook in de toekomst tot onze trouwe klanten te mogen rekenen."
(ondertekend door een "Customer care Assistant" van b-europe)

Ik vind het goed dat ze mij 3,80 euro willen terugbetalen, maar het ging mij toch eerder om het principe.
Volgens mij kloppen er twee dingen niet in het antwoord.
1° "U kocht een binnenlands biljet aan". Dat klopt niet. Ik boekte een internationale reis van Sint-Niklaas naar Haarlem. B-europe verkocht mij een plaats op de Thalys met aanvulling 'Elk Belgisch station' (of 'Connection', of hoe dat ook mag heten).
2° "De kortingstarieven die u wenste te boeken, kunnen niet geboekt worden via de website voor internationale reizen". Dat klopt evenmin. Want voor de terugreis Haarlem - Sint-Niklaas, met gewone treinen, kreeg ik wel 50% korting voor het Belgische deel van de reis.

Met andere woorden: ze willen mij "uit commerciële overwegingen" het teveel betaalde bedrag wel terugbetalen, maar ze hebben niets bijgeleerd...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie