Zomertripje

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Zomertripje

Bericht door Portbou »

|
| Nu we de periode van de donkere dagen van het jaar echt ingezet hebben is het fijn terug te kunnen blikken op dit zomerreisje...
|

Woensdag 23/08/2017

| Om redenen die aan het einde van mijn reisverslag duidelijk zullen worden begint deze reis met de auto.
| Het gaat oostwaarts... Afbeelding |
|
|
| Enkele honderden kilometers Autobahn verder bereik ik het stadje Giessen.
| Hier blijft mijn wagen achter in een parkeergarage vlakbij het station (tarief 4€ per dag).
|
|
| Op het plein voor het station deze referentie naar Berlijn. Afbeelding |
|
|
| Een beverige foto van mijn vertrekperron Afbeelding |
|
|
| Dit wordt mijn eerste trein. Afbeelding |
|
|
| Het plan voor vanavond en vannacht :
Afbeelding
|
|
|
| Mijn online-ticket. Afbeelding |
|
|
| Hoewel het in en rond het station van Giessen vrij druk was (levendige studentenstad) heb ik de RegionalExpress zo goed als voor mij alleen.
| Overstap in Frankfurt/Main Hbf lukt prima (en foto-loos). Ben dus keurig op tijd om mijn slaapkamertje op wielen te halen. Afbeelding |
|
|
| Op de relatief korte tijd die ik in Frankfurt/Main Süd doorbreng komen er heel wat goederentreinen door het station geraasd.
| Klopt mijn indruk dat er in Duitsland toch nog meer goederenverkeer is dan in België ?
|
|
|
| Middernacht op de stationsklok... maar de stationsspin is nog wakker. Afbeelding |
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

|
Donderdag 24/08/2017
|

Aankondiging van mijn trein. Afbeelding Volgens de informatie op dat scherm zal mijn trein omwille van werken uitzonderlijk stoppen in Gemünden am Main en uitzonderlijk niet in Nürnberg. Dat is wel in tegenspraak met de info op de DB Navigator-app. Afwachten...

Ik heb trouwens nog een andere reden om aan die aankondiging te twijfelen. Het bord op het perron naast het mijne geeft als volgende trein de Nightjet Zürich-Berlin-Hamburg aan... nochtans rijdt deze omwille van de problemen in Rastatt niet momenteel.



Met 10 minuutjes vertraging rijdt mijn trein het station binnen.
Koersbordje :
Afbeelding



Bij het instappen is er geen steward te bespeuren. Ik vermoed dat er bespaard wordt en dat één steward standaard voor meerdere rijtuigen verantwoordelijk is. Ik kan wel zelf naar mijn compartiment, de deur staat gewoon open en alles ligt klaar.


Alvast even ontbijtformulier invullen
Afbeelding

Na een vijftiental minuten komt de steward bij me langs. Hij is erg vriendelijk maar heeft het overduidelijk erg druk met alle instappers uit Frankfurt. Hij neemt mijn biljet en mijn ontbijtbestelling in ontvangst en wenst me dan goedenacht.



Mijn bed voor vannacht...
Afbeelding

...en het Nightjet-pretpakket Afbeelding
(flesje Sekt, flesjes water, pringles, pantoffels, oorstopjes, zeepje, verfrissingsdoekje, handdoek)



Vooral met de pantoffels ben ik blij want het tapijt is niet erg proper. Afbeelding

In het algemeen ziet mijn slaaprijtuig er niet erg goed onderhouden uit. Niet enkel op het tapijt maar ook langs de wanden zitten veel krassen en vlekken. Ook het tafeltje dat aan de wand hangt is niet proper.

Wat ik ook jammer vind is dat de sleutelkaartjes verdwenen zijn. Als je je compartiment verlaat valt de deur in het slot en moet je steeds de steward halen om je deur weer open te maken. Absoluut onpraktisch.

Voor ik ga slapen zit ik nog even met mijn bekertje Sekt aan het raam. Heel fijn om de nachtelijke wereld aan het raam te zien voorbij trekken (ook al zit het voeteneinde van het bed niet echt comfortabel).

Ik ben nog net lang genoeg wakker om te merken dat we Gemünden am Main zonder stoppen voorbijrijden. Ziet er wel een gezellig stadje uit.

|
Afbeelding
|


Rond 02u50 word ik nog even wakker. We staan wel degelijk stil in Nürnberg om te wachten op het treindeel uit Hamburg.
Voorlopig rijden we nog op tijd.
|
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

|
Afbeelding
|

Bruusk word ik gewekt door de treinbegeleidster die mij door de luidsprekers een heel goedemorgen wenst.
Ze meldt ook dat we 'in Kürze" in Wels aankomen.

In eerste instantie vraag ik me (geërgerd) af waarom ze de hele trein al om 06u00 wekt met deze omroep.
Maar dan voegt ze eraan toe dat we "zur Zeit" 165 minuten vertraging hebben.

Het is dus al na 08u30 en ik heb sinds Nürnberg (waar we vermoedelijk uren stilstonden) blijkbaar als een heel stevig blok geslapen.


Dan maar opstaan...
Afbeelding


En ruim de tijd nemen voor mijn componentenontbijt.
Afbeelding


Tussen Linz en Wien doet de machinist goed zijn best en we halen dan toch nog 15 minuten vertraging in.



Het is dus al na 11u als ik in Wien-Meidling afstap. Nog even een foto van mijn slaaprijtuig. Afbeelding


En een beeld van de autotransport-wagens die achteraan meerijden. Afbeelding


Volgens wat ik lees op Drehscheibe worden de grote vertragingen waarmee deze Nightjet bijna alle dagen in Wien aankomt veroorzaakt door problemen met het opladen van de auto's in Hamburg.
Hopelijk wordt hier snel een mouw aan gepast want met dit soort dagelijkse vertragingen gaat Nightjet nooit een business-publiek aantrekken.


Voor mij persoonlijk maakt het minder uit. En ik kan alvast mijn reisbudget verhogen dankzij de "Fahrgastrechten"...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

Vervolg van mijn reisprogramma
Afbeelding |


Deze trein zal me verder brengen. Afbeelding |


Los ticketje koop ik vlak voor vertrek aan de automaat Afbeelding |


De Ventus is overduidelijk familie van onze Desiro Afbeelding
|
Afbeelding |


Dit is de laatste halte in Oostenrijk voor de grensovergang naar Sopron.
De schaduwen hier worden meer door windmolens dan door bomen veroorzaakt... Afbeelding |


En zo bereiken we het einde van deze etappe :
Afbeelding |


De trein die me naar Sopron bracht is eigenlijk een toonbeeld van samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen van verschillende landen.

Het is één enkele regionale trein die drie landen verbindt over lijnen van drie spoorwegmaatschappijen :
  • Van Bratislava Petrzalka (Slowakije - ZSSK) naar Kittsee (Oostenrijk - Oebb)
  • Binnen Oostenrijk : van Kittsee over Wenen naar Ebenfurth over lijnen van de Oebb
  • Vervolgens de lijnen van de Raaberbahn/Gysev tot in Deutschkreutz met onderweg de bediening van Sopron in Hongarije
Hiermee vergeleken zijn we in onze streken toch echt achtergebleven :oops:


Nog een beeld van de buitenkant van mijn Ventus in Sopron, vlak voor hij doorrijdt naar Deutschkreutz Afbeelding |



Ander Gysev-materiaal in het station van Sopron
Afbeelding
|
Afbeelding |


In de onderdoorgang van de perrons heet de Hongaarse (of is het Zwitserse ?) tandartsindustrie mij welkom Afbeelding |


Aan het loket koop ik alvast mijn ticket en reservering voor de IC naar Budapest straks. Afbeelding |


Voorkant van het station Sopron
Afbeelding

|
Afbeelding |



Heel even de stad in voor lunch :
Afbeelding
|
Afbeelding |


Speciale stoelen in het stadsparkje Afbeelding |



Terug in het station voor de volgende etappe.
Als je de tremas wegdenkt en je Engelse bril opzet heeft mijn trein een erg romantische naam.
In het Hongaars verwijst de naam "heel gewoon" naar het heuvellandschap ten zuidwesten van Sopron.
Afbeelding


Het geel-groen van Gysev bevalt me Afbeelding |


Aanvankelijk heb ik een rijtuig bijna voor mij alleen.
Pas vanaf Györ zal de trein goed vollopen. Afbeelding |


Niet zo lang na vertrek in Sopron komen we langs een spoorwegmuseum.
Heeft iemand dat al eens bezocht ? (foto van het internet geplukt) Afbeelding |


Landelijk stationnetje Fertoszentmiklos Afbeelding |


Het Hongaarse landschap is vlak en soms vrij eentonig.
Hoogtepunt voor mij zijn de grote zonnebloemvelden ; uiteraard niet scherp te fotograferen vanuit een rijdende trein maar ik kan het toch niet laten... Afbeelding |


In vol spitsuur bereiken we Budapest-Keleti Afbeelding |


Ik word altijd heel blij van de kenmerkende jingle die hier gebruikt wordt.
Te horen aan het begin van dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=UDPjvYa016U



De uitgebreide werken aan het plein voor het station zijn helemaal afgewerkt.
Ook van de vluchtelingenproblematiek waarmee dit station vorig jaar in alle journaals verscheen is niets meer te merken. Afbeelding |


Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

Budapest is ongetwijfeld een mooie en interessante stad.
Maar het is niet mijn doel voor deze reis.

Een klein eindje wandelen van het station ligt het enorme shopping center Arena Plaza.
Hier ga ik wat reisproviand halen bij Tesco. En ik heb ook nog net voldoende tijd voor een snelle hap in de Pizza-Hut. Afbeelding |



Terug in het station ga ik naar de ticketautomaat. Ik heb gelukkig nog wat tijd over want er staat een lange rij.
Na het ingeven van mijn cijfertjes worden de tickets die ik online bestelde netjes uitgeprint.

Dan even kijken naar het vertrekbord... Afbeelding |


Voor nachttreinliefhebbers zoals ik biedt Budapest-Keleti heel wat opties.
|


Op de avond van 24/08/2017 waren dit de mogelijkheden :
  • 407 (Corona) Budapest 16h40 - Debrecen - Oradea - Cluj Napoca - Brasov 10h00
  • D1204 (Sea<-You Adria) Budapest 18h15 - Balaton - Gyekenyes - Zagreb - Split 07h57
  • 473 (Ister) Budapest 19h10 - Arad - Sighisoara - Brasov - Bucuresti Nord 13h10
  • EN476 (Metropol) Budapest 20h05 - Bratislava - Dresden - Berlin Hbf 09h07
  • EN476-524 (Metropol-Jan Kaspar) Budapest 20h05 - Bratislava - Pardubice - Praha hl.n. 06h39
  • EN476-406 (Metropol-Chopin) Budapest 20h05 - Bratislava - Breclav - Katowice - Warszawa Wschodnia 07h31
  • EN476-406-403 (Metropol-Chopin-Silesia) Budapest 20h05 - Bratislava - Breclav - Bohumin - Krakow Glowny 07h25
  • EN462 (Kalman Imre) Budapest 20h40 - Wien - München Hbf 06h10
  • EN462-EN466 (Kalman Imre-Wiener Walzer) Budapest 20h40 - Wien - Salzburg - Zürich Hbf 0820
  • D341 Budapest 22h25 - Beograd 06h13
  • D347 (Dacia) Budapest 22h50 - Arad - Sibiu - Brasov - Bucuresti Nord 16h00

.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

Het is donderdagavond 24/08/2017 en ik ben in Budapest.


Met een gerichte marketingcampagne SEA<-YOU werft de MAV actief voor de twee nachttreinen richting Adriatische zee die ze in de zomer dagelijks inlegt. Afbeelding |


Ik wil het graag eerst even hebben over de trein die ik niet zal nemen vandaag : "SEA<-YOU Istria".

Vanuit Budapest-Deli vertrekt deze dagelijks om 20u30. Hij heeft enerzijds rijtuigen naar Koper(A. 08h40) voor de vakantiegangers richting Sloveense Rivijera ; anderzijds rijtuigen naar de Kroatische regio Kvarner met bediening van Opatija-Matulji (A.09h07) en Rijeka (A.09h25).

De uurregeling is goed uitgekiend : ook Kroatisch Istrië kan worden bereikt met een vlotte overstap in Hrpelje-Kozina (A.07h57/V.08h00). Reizigers bereiken zo Pazin (A.09h45) en Pula (A.10h45).

Wat ik erg interessant vind aan deze trein is hoe de kosten beperkt worden door zoveel mogelijk te koppelen aan nationale treinen die sowieso al rijden : enkel tussen Boba(Hongarije) en Maribor(Slovenië) rijdt deze trein apart.





Maar laat ik het nu hebben over de trein waarmee ik zal verder reizen vanavond : "SEA<-YOU Adria".
Deze vertrekt om 18h15 vanuit Budapest-Keleti naar Split en zorgt voor een moeiteloze verbinding naar de Kroatische kusten en eilanden van Dalmatië.


Op naar perron 1 dus... Dat ligt nog verbazend ver vanaf de hoofdingang van het station en het grote vertrekbord, ik hou maar enkele minuten over.

Aankondigingsscherm : Afbeelding |


Koersbordje :
Afbeelding |



Op weg naar mijn compartiment in het gloeiend hete slaaprijtuig :
Afbeelding |



En dit is mijn plekje voor de komende nacht. Afbeelding |



Ik doe direct het raam open zodat de rijwind een beetje afkoeling kan brengen.

Ondanks het vroege uur (18u15 !) wordt er blijkbaar verwacht dat ik direct mijn bed ga induiken :twisted:
Dit "vertrek in nachtstelling" lijkt tegenwoordig veralgemeend.

Ik ken het wereldje van de nachttreinen goed en ben ook mondig genoeg om te vragen om mijn bed nog even dicht te doen...
Occasionele reizigers doen dit wellicht niet en die zitten dan wel erg ongemakkelijk.



Ziezo, deze opstelling bevalt me al veel beter : Afbeelding |


De slaapwagenconducteur komt nog eens extra rond met enqueteformulieren. De MAV verzamelt feedback van de reizigers over haar SEA<-YOU-treinen. Ondanks de toch redelijk oude (en niet overal even propere) slaapwagen antwoord ik positief op alle vragen, ik wil niemand een reden geven om aan een afschaffingsronde te beginnen.


Hier nog mijn ticket en reservering : Afbeelding |


En de dienstregeling :
Afbeelding |



Anders dan met de trein naar Koper rijdt deze trein zelfstandig, er wordt niet gekoppeld met een bestaande nationale sneltrein.
Wel zijn er enkele extra zitrijtuigen die maar tot Gyekenyes zullen meerijden. Ik heb de indruk dat die handig gebruikt kunnen worden voor verplaatsingen tussen Budapest en de vele toeristische plekken aan het Balatonmeer die onderweg bediend worden.


Onze rit langs de zuidelijke oever van het Balatonmeer begint nog net op tijd om de zonsondergang mee te pikken. Daarna wordt het snel donker. Afbeelding |


De spoorlijn is enkelsporig en daardoor heeft onze seizoenstrein geregeld langere stilstanden om te kruisen met de reguliere treinen richting Budapest.

Enkele van die stilstanden vinden plaats in stations. Maar enkele andere op korte stukjes dubbelspoor onderweg. Op die plekken kan ik - dankzij mijn open raam en de volmaakte stilte (want geen airconditioning) - mooie kwaakconcerten van de Balatonkikkers beluisteren.



Onze halte in Nagykanizsa Afbeelding |


En onze lange halte in Gyekenyes Afbeelding |



Hier vinden de grenscontroles plaats, Kroatië maakt immers nog geen deel uit van de Schengenzone.

De politie en douane komen mijn donker compartiment binnen en steken zoals gewoonlijk het groot licht aan voor de controle.

Het gaat allemaal vrij snel en vriendelijk. Alleen had ik eraan moeten denken om mijn raam dicht te doen voor ze kwamen, dat had me een korte maar hevige muggenjacht bespaard...


Kort na Gyekenyes steken we de rivier Mur over die de grens vormt met Kroatië en niet lang daarna bereiken we het eerste station Koprivnica. Zodra we daar vertrokken zijn vind ik het een goed moment om mijn bed op te zoeken.


Ziet het er niet gezellig uit ? Afbeelding |



Wordt vervolgd...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

.
Het is donderdagavond 24/08/2017, ik zit op de nachttrein van Budapest naar Split en we verlieten zonet Koprivnica.
Al voor we Zagreb bereiken ben ik naar dromenland vertrokken.

In Ogulin wordt er kopgemaakt en word ik even wakker. Vanaf hier rijdt mijn slaapwagen als eerste rijtuig achter de diesellocomotief. Bij deze trouwens mijn complimenten aan de machinist voor het erg zachte aankoppelen. Omwille van het geluid en de uitlaatgassen gaat mijn raampje wel dicht vanaf hier.

De verdere nacht word ik rustig doorheen het Kroatische achterland gewiegd, het is de perfecte nachttreinrit. De halte in Knin slaap ik nog gewoon doorheen, ik word wakker kort voor we Perkovic bereiken.


Dobro jutro Dalmacija Afbeelding |



Perkovic, letterlijk een ingeslapen stadje... Afbeelding |


Een vergelijkende blik tussen de klok en de dienstregeling geeft aan dat we ongeveer 50 minuten vertraging hebben. En toch staan we relatief lang stil bij groen sein. Afbeelding |


In Perkovic kan er overgestapt worden op een trein naar Sibenik. Hier zien we die lijn aftakken. Afbeelding |


Beetje verfrissen aan mijn (primitieve) lavabo met blik op dit mooie landschap. Afbeelding |
Afbeelding |


Een blik naar achter...
* Mijn slaaprijtuig Budapest-Split hangt als eerste.
* We worden gevolgd door een ligrijtuig en twee zitrijtuigen Budapest-Split.
* Vervolgens zijn er nog twee zitrijtuigen Zagreb-Split. Afbeelding |


En een blik naar voor, onze diesellok met een machtig geluid maar wel iets minder fijne geuren Afbeelding |


We beginnen de zee te zien... Afbeelding |


Ik ben niet de enige die constant aan mijn open raampje staat.
De slaapwagenconducteur had zijn dochtertje mee en die werd wel heeeeel enthousiast toen ze de zee zag. Afbeelding |


Hier zijn we in Rudine, dit klein monumentje langs de lijn herinnert aan het ongeluk uit 2009 Afbeelding |


Er ontspoorde toen een trein waarvan de remmen niet meer werkten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rudine_derailment Afbeelding |


Kort voordien was er op de plaats van de ontsporing een brandvertragend product gesproeid dat de remmen van de voorbijrijdende trein onklaar maakte. Ook de reddingstrein die ter plaatse snelde ontspoorde hierdoor. Daarvan bestaan deze spectaculaire beelden : https://www.youtube.com/watch?v=BC36rB32EEw


Wij raken zonder kleerscheuren beneden en bereiken hier het station van Kastel Stari.
De stationschef lijkt ons eerbiedig te groeten. Afbeelding |


Niet alle seinen langs de lijn zijn al modern Afbeelding |


Hier een zeldzaam stukje dubbelspoor in de buurt van Solin. Afbeelding |


Na een rit door de bundel van Split (waar de reguliere nachttrein Zagreb-Split al gerangeerd stond) volgt nog een relatief lange tunnel onder het stadscentrum. Direct daarna bereiken we ons eindstation, gelegen vlakbij de passagiershaven van Split.


Nog een foto van mijn slaapwagen Afbeelding |


Om de locomotief te fotograferen was ik al te laat, die is hier al aan het omlopen om de trein terug te trekken naar de bundel... Afbeelding |


Uiteindelijk hadden we een kleine 50 minuten vertraging bij aankomst. Op de achtergrond is de Kathedraaltoren te zien, het oude stadscentrum ligt heel dichtbij. Afbeelding |


Een snelle wandeling... over de Riva, de wandelboulevard aan de zuidkant van de oude stad. Afbeelding |


Op Vocni Trg zit schrijver Marko Marulic na al die jaren nog steeds aan zijn eerste pagina... Afbeelding
Onder de vrouwelijke bevolking van Split gaat het verhaal dat Marko de namen noteert van alle mannen die trouw zijn aan hun vrouw. Ondanks het feit dat het standbeeld hier al jaren staat en dat er al vele duizenden mannen voorbijgewandeld zijn... zit hij nog steeds aan zijn eerste pagina :wink:


Mijn tijd in Split is alweer op, ik begeef me naar het gat van Sint-Pieter. Afbeelding |


Wordt vervolgd... maar het zal wel even off-topic worden. Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

(off-topic)

Het is vrijdagochtend 25/08/2017 en ik ben in de haven van Split.

In de zomermaanden komen er iedere ochtend twee nachttreinen aan in Split : enerzijds de reguliere nachttrein Zagreb-Split, anderzijds mijn seizoenstrein Budapest-Split.

Nachttreinreizigers hoeven vanaf het station slechts de straat over te steken om in de haven te komen. Daar kunnen ze verder reizen per Jadrolinija-ferry naar één van de mooie Kroatische eilanden.


Dat is ook wat ik doe en dit is het schip waarmee ik zal verder reizen. Afbeelding |


Binnenwandelen langs de "muil"... Afbeelding |


De skyline van Split wordt al snel kleiner. Afbeelding |


De buitendekken stonden helemaal vol passagiers bij vertrek maar de brandende zon joeg hen al snel naar binnen. Afbeelding |


...in de binnenzalen is het dan ook goed druk. Afbeelding |



Dit is Hvar op Hvar. En dat varen we voorbij. Afbeelding |


Want mijn boot vaart rechtstreeks naar Vela Luka op het eiland Korcula. Afbeelding |


Beeld van het stadje kort voor we aanleggen Afbeelding |


Ik heb wat opzoekingen gedaan maar heb geen verband gevonden tussen de Franse zangeres Dalida en Korcula.
We zullen het er dus maar op houden dat hier een foute fan aan het werk was... Afbeelding |


Mijn reis is nog niet ten einde, ik ga hier overstappen van de linkse boot naar het rechtse bootje. Afbeelding |


Want ik wil naar het eiland Lastovo
Afbeelding |


Het is einde augustus en er is heel veel terugkerend vakantieverkeer vanaf Korcula. Afbeelding |


Richting Lastovo is het veel rustiger. Afbeelding |


Anderhalf uur varen verder komt Lastovo in zicht : Afbeelding |


We naderen de aanlegplaats in Ubli. Afbeelding |


En samen met relatief veel andere voetgangers verlaat ik het schip. Afbeelding |


Dit was de dienstregeling :
Afbeelding |


Ik blijf een weekje op dit mooi en beetje afgelegen eiland.
In een volgend bericht vertel ik hoe mijn terugreis verliep.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

(Ergens in dit verslag zit een beeld van rails doch voor de rest is het weer off-topic.)


Ik breng een week door op het eiland Lastovo.

Met mijn huur-mountainbike kan ik het eiland verkennen tot in al zijn uithoekjes. Afbeelding

Met de zon, zee, zaligheid - verhalen die bij dit weekje Lastovo hoorden zal ik jullie niet vervelen. Afbeelding



De eilanden Lastovo en ook Vis waren in de Joegoslavische periode verboden militair gebied. Enkel soldaten en bewoners mochten zich hier bevinden. Een eventuele invasie van Westerse mogendheden vanuit Italië zou hier op een eerste hindernis gestoten zijn.

Op het "eiland bij het eiland" Prezba heb ik een achtergelaten zeemachtbasis kunnen verkennen, met allerhande gebouwen en een enorm uitgebreid bunkercomplex. Afbeelding



Vanaf aanlegplaats aan zee lagen rails naar de ingang van de bunker om makkelijk materiaal te kunnen aanleveren. Afbeelding


Op verschillende plaatsen langs de kust liggen ingangen naar de bunkers. Afbeelding Afbeelding


Het is een enorm complex. Enkele meters na een ingang is er al een splitsing en zie je meerdere gangen in verschillende richtingen vertrekken... Veel dieper dan ik me dierf wagen. (Veel vieze insecten daar, heb enkele rare beten opgelopen...) Afbeelding


En uitkomend op de gangen allerhande ruimtes waarvan functie niet meer duidelijk is. Afbeelding Afbeelding

Internet bestond nog niet in het Joegoslavisch tijdperk. Ik ben dus blijkbaar niet de eerste amateur-archeoloog hier. Afbeelding


Op regelmatige afstanden ook uitkijktorens (neen, erop klauteren dierf ik niet) Afbeelding


Tito's troepen waren reeds in 1943 aangekomen op dit eiland en bouwden hier een hospitaal voor verzorging van gewonde partizanen. Afbeelding



Het mooiste achtergelaten gebouw aan de baai : ik vermoed dat dit een soort villa voor officieren was. Afbeelding


Zoals in het Joegoslavië-tijdperk de gewoonte was werden de legerbasissen overal te lande bemand door soldaten afkomstig uit andere republieken. Hier op Lastovo zaten dus vooral Servische soldaten, dat is te zien aan de graffiti die ze achterlieten toen ze in 1992 de basis moesten verlaten.

De Kroaten hebben deze graffiti net iets te haastig overschilderd waardoor ze toch nog zichtbaar zijn. Afbeelding Afbeelding


Recentere graffiti daarentegen wordt ongemoeid gelaten ;-) Afbeelding Afbeelding

______________________________________



Duikboten moesten ongemerkt het eiland kunnen bereiken en weer verlaten. Daarvoor werden dit soort tunnels aangelegd, op het eiland Prezba vond ik er twee. Afbeelding Afbeelding



Beetje James Bond sfeer... Afbeelding Afbeelding


Als je alleen naar het water kijkt... lijkt het wel zwembadwater. Afbeelding

Sorry voor het off-topic gaan maar misschien toch interessant voor sommigen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

(terug wat meer on topic)

Na een week is het moment van de terugreis aangebroken. Afbeelding

Deze boot "bevrijdt" me van Lastovo. Afbeelding

Ticket terug naar Split. Afbeelding

De bootreis verloopt voorspoedig. Net zoals op de heenreis moet ik overstappen in Vela Luka op Korcula.
Vanaf daar is de boot overvol met terugkerende toeristen.


Om mijn vertrek niet te moeilijk te maken hebben de weergoden alvast voor een betrokken hemel gezorgd in Split.


Hier mijn tickets voor de terugreis naar Budapest. Afbeelding

Aankondigingsbord van mijn trein Afbeelding

Even langs de trein lopen...
Hier de HZ-zitwagens beperkt tot Zagreb (aankomst daar om 02u13) Afbeelding

De WSBA-ligwagen naar Budapest, ik vermoed dat MAV die huurt in Slowakije. Afbeelding

En dan mijn slaapwagen naar Budapest.
Of dat was althans de bedoeling.
Maar er is overduidelijk iets fout gelopen... Afbeelding

We zijn met een twintigtal reizigers die in de slaapwagen gereserveerd hebben.

De meeste van mijn medereizigers zijn Hongaarse terugkerende vakantiegangers.
Ik ontmoet ook een jong Frans koppeltje interrailers die een groot deel van hun kleine budget hadden bijeengeschraapt om eens romantisch in een Double te reizen... Zonde.
En ik praat ook even met een Amerikaanse familie die zes plaatsen T3 gereserveerd hadden (aan de zachte prijs van 150 USD per plaats, enkel de reservering ; in een reisbureau "back home in the States").

Wat me erg stoort is dat er niemand van het stationspersoneel aanwezig is om uitleg te geven over het ontbreken van de slaapwagen.
En ook de ligwagenbegeleider verstopt zich voor ons. Hij zegt enkel "Strike Strike".


Affijn, mijn gereserveerde plaats 41 (Single) ziet er dus zo uit. Afbeelding

In het compartiment naast mij zitten 5 Hongaren op elkaars lip. De enen hadden T3 gereserveerd (pl. 31-33-35), de andere Double (pl. 32-36).

Ik geef hen de tip dat de laatste vier compartimenten van ons rijtuig sowieso leeg zullen blijven.
Ze bekijken me met zo'n blik van "waar bemoeit die man zich mee ?"... En ze hebben nog gelijk ook ;-)

Mijn geluk bij het ongeluk is dat er blijkbaar geen reserveringen waren op de plaatsen 42-44-46. Ik blijf dus alleen.

Ik surf even naar het Drehscheibe Auslandsforum. Daar vind ik al snel een post over een staking bij het personeel van Utasellato. Dat verklaart dus de afwezigheid van de slaapwagen.

Drehscheibe is ook mijn enige bron van informatie want een Kroatische treinbegeleider krijg ik niet te zien.


De stoelen zijn niet uittrekbaar dus in een eerste poging om te gaan slapen strek ik me uit over drie zetels - loodrecht op de gang.

Het lijkt erop dat deze stoelen speciaal ontworpen zijn om net dat te vermijden want tussen de stoelen zitten harde metalen steunen.

Ik breng dan maar een "zo vriendelijk als ik nog kan opbrengen" bezoekje aan de ligwagenbegeleider. Ik vraag en krijg wat beddegoed mee. Vooral het deken dat ik over de metalen steunen kan leggen verbetert mijn situatie. Hier een foto van mijn knutselwerk : Afbeelding

Ondanks het soldaat maken van twee kleine flesjes notenlikeur die ik nog meehad lukt slapen nauwelijks. Vooral het feit dat er geen gordijnen aan de kant van de gang hangen helpt niet : ik vind het geen veilig gevoel dat men mij zo duidelijk kan zien liggen vanuit de gang... Bovendien stroomt er veel te veel licht binnen. Het is dus een lange nacht...
Afbeelding

De grenscontrole is een stuk intensiever dan op mijn heenreis. Vanaf onze aankomst in Koprivnica tot en met ons vertrek in Gyekenyes lopen verschillende instanties door de trein die alles grondig en meermaals controleren.

Na Gyekenyes zie ik dan voor het eerst sinds het vertrek in Split een treinbegeleider.
Op mijn uitdrukkelijke vraag krijg ik dan tenminste een attestje dat het ontbreken van de slaapwagen bevestigt. Afbeelding

Ook voor mijn terugreis kan ik dus wat geld terugvorderen, in dit geval van de MAV Afbeelding

De treinbegeleider waarschuwt me dat er mogelijk dieven in de trein zijn en raadt me aan niet te slapen. Ik ga dus maar rechtzitten en breng de rest van de reis zittend en knikkebollend door. Leuk is anders...

Tijdig bereiken we Budapest-Keleti. Het overkomt me niet dikwijls maar ik ben heel blij dat ik de trein mag verlaten.

Ik breng een kort bezoekje aan de Starbucks naast het station. Dan realiseer ik me dat mijn eerste klas ticket me toegang verleent tot de Business Lounge in het station. Snel daarheen dus.
Afbeelding Afbeelding

Enkele koffies en koekjes later heb ik alweer wat meer vrede met de MAV.

De reis gaat verder, dit is het plan : Afbeelding

En het laatste ticket voor deze reis : Afbeelding

Beeld van de schermen in mijn Railjet-rijtuig Afbeelding

Aan boord van de Railjet rijden vier politiemensen mee, twee Hongaren en twee Oostenrijkers. Dit blijkt toch nog te maken te hebben met de vluchtelingenproblematiek. Alvast in mijn rijtuig worden vier mannen met een donker uiterlijk uit de trein verwijderd in Györ.


Aangekomen in Wien Hauptbahnhof Afbeelding

En na een korte pauze met deze ICE verder naar Duitsland Afbeelding Afbeelding

Haltelijst op de schermen binnenin de trein. Afbeelding

Zoals altijd vermindert mijn enthousiasme om te fotograferen of om gebeurtenissen vast te leggen naarmate het einde van de reis nadert. Gezien het gebrek aan echte nachtrust haal ik ook wat slaap in.

De overstap in Frankfurt verloopt prima en ik bereik Giessen op het voorziene uur.
Daar kan ik nog deze foto van de stationsklok maken... ik ben heel precies 10 dagen weg geweest. Afbeelding

Nog enkele uren autorijden scheiden me van thuis.

Dank voor jullie aandacht.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zomertripje

Bericht door groentje »

Auw, dat moet inderdaad pijn doen. Toch een boeiende reis.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 23 nov 2017, 09:07 Auw, dat moet inderdaad pijn doen. Toch een boeiende reis.
Het ongemak was snel vergeten en de boeiende herinneringen blijven 8)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door trainlovertje »

Klinkt voor mij als een nachtmerrie als je je zo focust op dat bed in die nachttrein. En al helemaal als je wakker moet blijven omdat er pickpockets aanwezig zijn, want zo'n ervaring heb ik ook: een man met een vreemd origine die portefeuilles probeerde te stelen van slapende reizigers langs mij in het zitplaatsrijtuig. Zo snel mogelijk de begeleider gewaarschuwd, maar verder natuurlijk geen oog dicht meer kunnen doen. Ook al was het maar op een gewone stoel, het doet eens zoveel pijn de morgen nadien, omdat je zit te stressen dat die kerel niet in je buurt komt.
Wat was nu trouwens de precieze reden waarom je uit Gießen vertrok? Of misschien heb ik erover gelezen, of misschien is mijn frank niet gevallen doorheen het verhaal?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Zomertripje

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 26 nov 2017, 18:02 Klinkt voor mij als een nachtmerrie als je je zo focust op dat bed in die nachttrein. En al helemaal als je wakker moet blijven omdat er pickpockets aanwezig zijn,
Inderdaad niet leuk... Maar toch weer net niet vervelend genoeg om me de nachttrein helemaal te doen opgeven.
Wat was nu trouwens de precieze reden waarom je uit Gießen vertrok? Of misschien heb ik erover gelezen, of misschien is mijn frank niet gevallen doorheen het verhaal?
Oeps, inderdaad, dat heb ik niet meer vermeld.
Ik moest absoluut terug thuis zijn zaterdag 02/09 en op één dag van Budapest terug naar België sporen lukt niet, en al zeker niet als je wat marge moet laten tussen de nachttrein uit Split en de aansluitende Railjet.

Liever dan een dag eerder te moeten terugkeren vanaf Lastovo heb ik dus de auto gebruikt. De keuze voor Giessen had alles te maken met de goedkope parkeermogelijkheid daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zomertripje

Bericht door Shrek »

Wauw, impressionant verslag :!:
Plaats reactie