22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 27 feb 2018, 17:00
AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:47 Als politici écht willen dat we het openbaar vervoer meer gaan gebruiken dan moet daar dringend iets aan gedaan worden. Als ik met de auto op reis ga naar bijvoorbeeld Nederland stap ik in, start de motor, stel de gsp in en rij weg. Doe je hetzelfde met het openbaar vervoer ben je eerst enkele dagen zoet met de goedkoopste formule te vinden, een aanvaardbare dienstregeling en vertrek je met een map aan treinbiljetten, kortingskaarten, busticketjes, mobib, etc...
Wat je zegt gaat echt niet op voor de veel gebruikte bestemmingen hoor. Een ticketje naar centrum Parijs of naar Schiphol heb je echt zo geboekt.
Alle assen waar veel vraag naar is worden goed verzorgd, bedrijven als Thalys of Eurostar zijn dan ook erg gevoelig voor deze materie.
Het is voornamelijk op bestemmingen waar geen kat komt dat het moeilijker is.
Zelfs voor veel gebruikte bestemmingen moet je soms goed zoeken om het goedkoopste ticket te vinden. Uit eigen ervaring de laatste maanden:
- van Gent naar Parijs: via Brussel of via Lille? En als je via Lille boekt, nagaan waar je de goedkoopste formule krijgt (bij b-europe of bij SNCF);
- van Sint-Niklaas naar Amsterdam: b-europe rekende een te duur tarief aan voor Sint-Niklaas - Antwerpen;
enz.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef: 27 feb 2018, 17:13 maar wel om uit te zoeken hoe je binnen die regio tot in de kleinste plaatsen kunt reizen - als dat überhaupt nog zal kunnen - en hoe je van de ene regio in de andere raakt. Want dat zou wel eens sterk van regio tot regio kunnen verschillen, de huidige situatie aan de landsgrenzen enkele keren overgedaan binnen Vlaanderen dus...
Stel je voor: Je reist van Zichen naar Visé, moet daar wachten op een bus van de lijn 139 en verwanten om dan ergens ten velde weer over te stappen om tot in de Voerstreek te geraken.
Een ander voorbeeld dat treintrambus graag aanhaalt is de lijn 19 Diest-Geel/Tessenderlo.
Je zou denken dat deze lijn door ofwel Vlaams-Brabant ofwel door Antwerpen uitgebaat wordt maar het is Limburg die de pluimen op de hoed steekt.
(Destijds was dit een lijn van de stelplaats Tessenderlo.)
Met de regio's zou deze lijn best naar Antwerpen of Vlaams-Brabant verkassen.
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 feb 2018, 17:00
AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:47Als politici écht willen dat we het openbaar vervoer meer gaan gebruiken dan moet daar dringend iets aan gedaan worden. Als ik met de auto op reis ga naar bijvoorbeeld Nederland stap ik in, start de motor, stel de gsp in en rij weg. Doe je hetzelfde met het openbaar vervoer ben je eerst enkele dagen zoet met de goedkoopste formule te vinden, een aanvaardbare dienstregeling en vertrek je met een map aan treinbiljetten, kortingskaarten, busticketjes, mobib, etc...
Wat je zegt gaat echt niet op voor de veel gebruikte bestemmingen hoor. Een ticketje naar centrum Parijs of naar Schiphol heb je echt zo geboekt.
Alle assen waar veel vraag naar is worden goed verzorgd, bedrijven als Thalys of Eurostar zijn dan ook erg gevoelig voor deze materie.
Het is voornamelijk op bestemmingen waar geen kat komt dat het moeilijker is.
Het is echt niet zo moeilijk om bestemmingen te vinden waarbij het niet zo eenvoudig meer is. Probeer bv. eens een reis Brussel - Basel uit te zoeken. Of Brussel - Hannover. Dat begint er al mee dat de prijs voor dezelfde reis soms op verschillende plaatsen anders is (NMBS, SNCF, DB, NS, Trainline.eu, ...) en sommige treinen zijn niet overal boekbaar (Thalys...). Als je dat nog vermenigvuldigt met een paar routeverianten, dan verliezen veel mensen het overzicht.
Wat betreft jouw voorbeeld: een ticket naar Parijs heb je inderdaad zo geboekt, maar doe dat beter niet via de SNCF want die biedt online het tarief naar "elk Belgisch station" niet aan. En de NMBS zelf vraagt je soms ook te veel want die biedt juist altijd het tarief "Elk Belgisch station" aan, ook als iets anders goedkoper is. Leuven - Parijs boek je beter bij NS dan bij NMBS, zeker als je bij de NMBS 50% korting hebt...

Om weer wat terug te komen naar het onderwerp: het uitzoeken van lokaal vervoer op je bestemming is vaak ook een kunst op zich. Het tariefsysteem is overal anders, dus je begint iedere keer opnieuw. Internet is vaak wel erg behulpzaam maar het kost nog steeds een hoop tijd.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door dekooiker »

Uitzoeken van lokaal vervoer?
Daar is OW13 ongetwijfeld de specialist in!
De trein.
Alleen voor durvers.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door thejay »

dekooiker schreef: 27 feb 2018, 17:40 Stel je voor: Je reist van Zichen naar Visé, moet daar wachten op een bus van de lijn 139 en verwanten om dan ergens ten velde weer over te stappen om tot in de Voerstreek te geraken.
Een ander voorbeeld dat treintrambus graag aanhaalt is de lijn 19 Diest-Geel/Tessenderlo.
Je zou denken dat deze lijn door ofwel Vlaams-Brabant ofwel door Antwerpen uitgebaat wordt maar het is Limburg die de pluimen op de hoed steekt.
(Destijds was dit een lijn van de stelplaats Tessenderlo.)
Met de regio's zou deze lijn best naar Antwerpen of Vlaams-Brabant verkassen.
Het toewijzen van een lijn aan een vervoerregio (als zijnde de opdrachtgever/beheerder) gebeurt in principe volgens de afstand. Tenzij de lijn deel uitmaakt van een lijnenbundel, dan komt ook de frequentie op het gezamenlijke deel om de hoek kijken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door overweg13 »

Dank je, Tom. Maar ik heb me wel al dikwijls de bedenking gemaakt dat je onmogelijk van de doorsneeburger kunt verwachten dat hij eerst alles uitzoekt in spoorboekjes (ik heb net weer mijn exemplaar laten inbinden ondanks de fouten in de pdf's!), busboekjes, staf- en andere kaarten. Al moet ik als gebruiker met een liefde-haatverhouding tot de elektronica toegeven dat het allemaal een stuk eenvoudiger is geworden, in die mate dat ik me soms afvraag hoe we 40 jaar geleden op onze bestemming geraakten, met voor de bussen vaak erg rudimentaire info. We zullen wel enkele keren veel geluk gehad hebben. En de elektronische planners onderscheiden zich nog altijd door soms erg fantasierijke verbindingen voor te stellen, terwijl de meeste reizigers niet op zoek zijn naar de snelste oplossing maar naar de best haalbare. Dat laatste kan blijkbaar niet geprogrammeerd worden, o.a. omdat de planner natuurlijk moeilijk kan oordelen over wat haalbaar is en wat niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door dekooiker »

Die fantasierijke verbindingen waardeer ik alsook de eenvoud van het plannen.
Daar stopt de zegen van de informatica.
Je kan geen netkaarten meer kopen noch dienstregelingboekjes.
Als je aan het wandelen bent zonder internetverbinding en er loopt iets mis (een omleiding bijvoorbeeld) dan is het handig om in oogopslag te zien welke de eventuele mogelijkheden zijn.
Je moet dus goed gewapend aan de tocht beginnen.

Ik zou hierop als antwoord kunnen krijgen dat je altijd een plan B moet hebben.
Graag gedaan :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door profke »

AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:47 ..., stel de gsp in en rij weg. ...
GSP . Geplooid Straten Plan ? heb k ook doch op de moto lijkt me dat nogal moeilijk...
:lol:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door kika »

groentje schreef: 27 feb 2018, 00:50 De TEC heeft de middelen voor de bus naar Montmédy verhuisd naar extra bussen richting Torgny en andere grensdorpjes, waardoor er vandaag... geen enkele verbinding meer is naar Montmédy.
Oh, ik dacht dat er nog 1 schoolrit werd gedaan. Jammer.
Het nadeel van lijnen die aan één bepaald bedrijf zijn gegund, zoals bijvoorbeeld De Lijn die van Turnhout naar Tilburg rijdt, is dat de Nederlandse reiziger er niets meer aan heeft, hij kan er niet meer terecht met z'n Nederlandse OV-chipkaart, en de buslijn is er dan ook verlegd van een stedelijke route naar een route via de ringweg.
Zo'n systeem komt vaker voor bij bijvoorbeeld Duitse verkeersregio's. Maar ook binnen 1 regio met verschillende steden waar je rond moet lopen met 7 verschillende kaartjes: 3 voor binnen deze steden, 3 voor korte afstanden binnen deze steden en 1 voor langere afstanden van/naar of tussen deze steden. Plus hetzelfde in kindertarief. Bij Tilburg-Turnhout vind ik het acceptabel omdat het 'begrensd' is, maar doe mij ook maar het oude Maastrichtse bussysteem wat Rian oprakelde. Een kleine tikkel meer werk voor de organisatoren maar zoveel makkelijker voor honderden reizigers.
Eerder bestond er het systeem dat NMVB-bussen die pakweg naar Gent reden, slechts reizigers konden afzetten wanneer ze richting Gent reden, en alleen maar reizigers konden oppikken als ze naar buiten Gent reden. Ik ben geen voorstander van dat model.
Ik ook niet

Netplannen zijn inderdaad iets wat ik soms ook mis, want zo'n plan B, is voor mij nog vaker onvoldoende. En uitzoeken van lokaal vervoer, het is een (ondergewaardeerde) kunst. Bushaltes die 5 minuten stappen van elkaar verwijderd zijn, maar wel hetzelfde heten, vind je soms niet via internet, noch aan de lokale paal. Enneh shrek: veelgebruikte verbindingen, dan meestal ook enkel tussen de hele grote centra en niet meer dan dat.
AK81

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door AK81 »

profke schreef: 28 feb 2018, 13:27
AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:47 ..., stel de gsp in en rij weg. ...
GSP . Geplooid Straten Plan ? heb k ook doch op de moto lijkt me dat nogal moeilijk...
:lol:
Zo'n geplooid stratenplan is ook veel overzichtelijker dan de gps alleen vertelt het gsp niet hoe je moet rijden, dat mag je er zelf bij fantaseren 😀

En netkaarten zijn goud waard, op een routeplanner zie je niet welke alternatieven er in de buurt beschikbaar zijn. Maar de digitale dictatuur zorgt ervoor dat je bijna nergens nog aan een deftige netkaarten geraakt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door dekooiker »

Je zou de netkaarten van De Lijn of NMBS kunnen afdrukken op groot formaat bij een handelaar.
Doe er dan meteen genoeg (tot de volgende aanpassingen).
De enige regio waar het echt kin kloppen is, is Henegouwen.
Men vertikt het om er ook maar moeite te doen voor een kaartje.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie