22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door overweg13 »

We verlieten voor een keer de vertrouwde Belgische bodem en stapten langs de GR Uilenspiegel van Sluis naar Oostburg. Vier treinen en een grensoverschrijdende buslijn, 18 km stappen: alles samengebald op deze plaats: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2123792.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 26 feb 2018, 12:52 We verlieten voor een keer de vertrouwde Belgische bodem en stapten langs de GR Uilenspiegel van Sluis naar Oostburg. Vier treinen en een grensoverschrijdende buslijn, 18 km stappen: alles samengebald op deze plaats: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2123792.

Veel kijk- en leesplezier.
Dank voor je zoveelste gedetailleerde verslag Afbeelding
Jij kan zo langzamerhand een boek uitgeven...


In verband met het bijkomend ticket voor de verplaatsing tussen Oostburg en Sluis : hoe complex kunnen ze het maken ??? Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door groentje »

Goh, er bestaat een doorgaand ticket, maar als je een abonnement hebt zoals overweg13, is het goedkoper om enkel het Nederlandse deel bij te betalen. Ik geloof zelfs dat het goedkoper is als je met een Lijnkaart en op saldo met de OV-chipkaart reist, en je dus je reis opdeelt in 2 binnenlandse trajecten. Ik zou al best tevreden zijn dat je niet gedwongen wordt van voertuig te wisselen aan de grens...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 26 feb 2018, 20:58 Goh, er bestaat een doorgaand ticket, maar als je een abonnement hebt zoals overweg13, is het goedkoper om enkel het Nederlandse deel bij te betalen. Ik geloof zelfs dat het goedkoper is als je met een Lijnkaart en op saldo met de OV-chipkaart reist, en je dus je reis opdeelt in 2 binnenlandse trajecten. Ik zou al best tevreden zijn dat je niet gedwongen wordt van voertuig te wisselen aan de grens...
Maar waarom wel tot Sluis en niet tot Oostburg ? Nochtans allebei in Nederland.
En waarom het prijsverschil tussen de ene bus en de andere bus ?
En waarom kan dit niet aan het loket gekocht worden ?
... ...

Met de auto rijdt men ondertussen gewoon de (bijna niet meer zichtbare) grens over en het is niet nodig om extra een speciaal soort benzine te kopen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door groentje »

Tot Sluis is het een bus van De Lijn, ongeacht welk logo erop staat, er voorbij is het een bus van Connexxion, met hun eigen voogdijoverheid, tarieven, regels... Maar dat heb je ook al tussen De Lijn en de TEC, of tussen het ene Verkehrsverbund en het andere in Duitsland. Stom? Ja. Maar het feit dat de bus al gezamenlijk wordt uitgebaat, is al heel wat beter dan wat je pakweg in Molenbeersel, Le Touquet (Komen) of Putte kan zien. Of de totaal triestige situatie tussen bijvoorbeeld Virton en Montmédy(F)...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 26 feb 2018, 21:28
groentje schreef: 26 feb 2018, 20:58Goh, er bestaat een doorgaand ticket, maar als je een abonnement hebt zoals overweg13, is het goedkoper om enkel het Nederlandse deel bij te betalen. Ik geloof zelfs dat het goedkoper is als je met een Lijnkaart en op saldo met de OV-chipkaart reist, en je dus je reis opdeelt in 2 binnenlandse trajecten. Ik zou al best tevreden zijn dat je niet gedwongen wordt van voertuig te wisselen aan de grens...
Maar waarom wel tot Sluis en niet tot Oostburg ? Nochtans allebei in Nederland.
En waarom het prijsverschil tussen de ene bus en de andere bus ?
In feite zou de tariefgrens bij Sint Anna ter Muiden Grens moeten liggen maar in de praktijk is het korte trajectdeel tussen de haltes Sluis Sint Annastraat en Sint Anna ter Muiden Grens met kaartjes van Connexxion en De Lijn te gebruiken zodat er niet zoveel aanvullende kaartjes verkocht moeten worden.
En eigenlijk mag er maar 1 prijs zijn voor het aanvullende kaartje. Zo te zien was het in de tweede bus juist: 2,50. Die prijs vind ik ook terug op 9292.nl en op de Connexxion-website.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door kika »

groentje schreef: 26 feb 2018, 22:33 Tot Sluis is het een bus van De Lijn, ongeacht welk logo erop staat, er voorbij is het een bus van Connexxion, met hun eigen voogdijoverheid, tarieven, regels... Maar dat heb je ook al tussen De Lijn en de TEC, of tussen het ene Verkehrsverbund en het andere in Duitsland. Stom? Ja. Maar het feit dat de bus al gezamenlijk wordt uitgebaat, is al heel wat beter dan wat je pakweg in Molenbeersel, Le Touquet (Komen) of Putte kan zien. Of de totaal triestige situatie tussen bijvoorbeeld Virton en Montmédy(F)...
Erg vaak heb je een overeenkomst tussen de buren dat beide tickets geldig zijn over het hele traject. Of dat er 1 uitbater is van de hele lijn. Behalve dat er nauwelijks iets rijdt tussen Virton/Montmédy, wat is de situatie? Je kan toch gewoon een 'horizon' nemen? Uiteraard is het ook stom dat je tussen Edingen en Geraardsbergen niet met je Lijn ticket op de trein mag en ook niet met je NMBS biljet op de bus :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door groentje »

De TEC heeft de middelen voor de bus naar Montmédy verhuisd naar extra bussen richting Torgny en andere grensdorpjes, waardoor er vandaag... geen enkele verbinding meer is naar Montmédy.
Het nadeel van lijnen die aan één bepaald bedrijf zijn gegund, zoals bijvoorbeeld De Lijn die van Turnhout naar Tilburg rijdt, is dat de Nederlandse reiziger er niets meer aan heeft, hij kan er niet meer terecht met z'n Nederlandse OV-chipkaart, en de buslijn is er dan ook verlegd van een stedelijke route naar een route via de ringweg. Eerder bestond er het systeem dat NMVB-bussen die pakweg naar Gent reden, slechts reizigers konden afzetten wanneer ze richting Gent reden, en alleen maar reizigers konden oppikken als ze naar buiten Gent reden. Ik ben geen voorstander van dat model.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door dekooiker »

Dat laatste gold voor bussen die tot 1977 door de NMBS uitgebaat werden.
Ik vind het dan net wel handig als gebruiker van buiten de stad.
Je zit niet met het halteren binnen stadsgebied voor reizigers die van het stedelijk vervoer, dat meestal frequenter rijdt, en wint zo tijd.
Onder het argument tijd wil De Lijn zelfs geen biljetten op het voertuig meer verkopen dus waarom die regel niet weder invoeren?
Die maatregel gold enkel voor de gemeenschappelijke vakken met als voorbeeld Mortsel-Antwerpen.
Daar kon je alleen per tram op het gemeenschappelijk vak reizen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door overweg13 »

De specialist grensoverschrijdende lijnen wist te vertellen dat de lijn Brugge - Breskens de enige lijn is met een tweeslachtig tarief. En inderdaad lijkt dat te gelden voor de andere lijnen van De Lijn die de grens oversteken (Hulst, Tilburg...) maar niet voor de lijnen van de TEC. Zo is er een probleem met lijn 385 Eupen - Monschau en ook op de lijn Virton - Montmédy hebben we ooit nog bijbetaald voor het deel op Frans grondgebied.
Voor de lijn naar Breskens lijkt vooral de lengte van de lijn op Nederlands grondgebied voor problemen te zorgen: door gebruik te maken van biljetten van De Lijn zouden de Nederlanders veel te goedkoop (tegen het Belgische tarief...) kunnen reizen, en vandaar het toch wat omslachtige compromis.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door groentje »

Je zou er ook een Nederlandse lijn van kunnen maken, dan, maar of ze in Westkapelle zitten te wachten om een OV-chipkaart te moeten kopen om naar Brugge te kunnen... Ook het Belgische stuk is toch wel wat lang.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 27 feb 2018, 09:36De specialist grensoverschrijdende lijnen wist te vertellen dat de lijn Brugge - Breskens de enige lijn is met een tweeslachtig tarief. En inderdaad lijkt dat te gelden voor de andere lijnen van De Lijn die de grens oversteken (Hulst, Tilburg...) maar niet voor de lijnen van de TEC. Zo is er een probleem met lijn 385 Eupen - Monschau en ook op de lijn Virton - Montmédy hebben we ooit nog bijbetaald voor het deel op Frans grondgebied.
Voor de lijn naar Breskens lijkt vooral de lengte van de lijn op Nederlands grondgebied voor problemen te zorgen: door gebruik te maken van biljetten van De Lijn zouden de Nederlanders veel te goedkoop (tegen het Belgische tarief...) kunnen reizen, en vandaar het toch wat omslachtige compromis.
Op de bussen van De Lijn naar Maastricht gold in Maastricht ook altijd het plaatselijke tarief. Vroeger de strippenkaart (wel eens meegemaakt dat een chauffeur die met de hand invulde...) maar ik weet niet hoe dat nu is. Maar voor doorgaande internationale ritten gold wel het tarief van De Lijn en had je niet twee kaartjes nodig.
Bij de TEC zijn er wel meer lijnen waar aan beide kanten van de grens een ander tarief geldt, zo ook de drukke lijn 14 Eupen - Aken.

Groetjes,
Rian
AK81

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door AK81 »

Gisteren met de bus 3x de grens over (zie relaas bij het internationaal deel van dit forum). Het uitzoeken van al die tarieven, dienstregelingen, reiswegen, etc... is voor velen onder ons een deel van de hobby. Niets mis mee maar 'Jan met de Pet' heeft daar geen boodschap aan en wil zo simpel en snel mogelijk vervoert worden.
Als politici écht willen dat we het openbaar vervoer meer gaan gebruiken dan moet daar dringend iets aan gedaan worden. Als ik met de auto op reis ga naar bijvoorbeeld Nederland stap ik in, start de motor, stel de gsp in en rij weg. Doe je hetzelfde met het openbaar vervoer ben je eerst enkele dagen zoet met de goedkoopste formule te vinden, een aanvaardbare dienstregeling en vertrek je met een map aan treinbiljetten, kortingskaarten, busticketjes, mobib, etc...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door Shrek »

AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:47 Als politici écht willen dat we het openbaar vervoer meer gaan gebruiken dan moet daar dringend iets aan gedaan worden. Als ik met de auto op reis ga naar bijvoorbeeld Nederland stap ik in, start de motor, stel de gsp in en rij weg. Doe je hetzelfde met het openbaar vervoer ben je eerst enkele dagen zoet met de goedkoopste formule te vinden, een aanvaardbare dienstregeling en vertrek je met een map aan treinbiljetten, kortingskaarten, busticketjes, mobib, etc...
Wat je zegt gaat echt niet op voor de veel gebruikte bestemmingen hoor. Een ticketje naar centrum Parijs of naar Schiphol heb je echt zo geboekt.
Alle assen waar veel vraag naar is worden goed verzorgd, bedrijven als Thalys of Eurostar zijn dan ook erg gevoelig voor deze materie.
Het is voornamelijk op bestemmingen waar geen kat komt dat het moeilijker is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 februari 2018 Sluis - Oostburg

Bericht door overweg13 »

Dat past ook helemaal in de visie van politici en OV-CEO's. Voor hen is er niemand zo gek om dit allemaal uit te zoeken - wij dus wel - en dus heeft het ook geen zin de zaken te vereenvoudigen. Wie toch met de bus (of de trein) de grens oversteekt, doet dat telkens met dezelfde lijn en die weet dus na enkele keren wel hoe de vork aan de steel zit. Om het allemaal nog wat overzichtelijker te maken hebben ze nu ook hier bij ons vervoerregio's uitgevonden; ze moeten nog wel worden geïmplementeerd, maar let op mijn woorden: zodra die ingevoerd zijn, wordt het waarschijnlijk wel niet moeilijker om het gepaste tarief te vinden - want die zullen overal gelijk zijn - maar wel om uit te zoeken hoe je binnen die regio tot in de kleinste plaatsen kunt reizen - als dat überhaupt nog zal kunnen - en hoe je van de ene regio in de andere raakt. Want dat zou wel eens sterk van regio tot regio kunnen verschillen, de huidige situatie aan de landsgrenzen enkele keren overgedaan binnen Vlaanderen dus... Voor de beleidsmakers is OV in de eerste plaats van a naar b reizen, waarbij a en b voor elk individu vastliggen: a is dan bijvoorbeeld het thuisadres, b de werkplaats of school, of favoriete supermarkt, of altijd weer datzelfde stadje. Dat iemand het OV ook wil gebruiken zoals anderen de auto gebruiken om zich van a naar het hele alfabet en meer te verplaatsen komt duidelijk nooit aan bod en is de voorbije 50 jaar eigenlijk ook nooit meer aan bod gekomen.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 27 feb 2018, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie