Reportage: Alle stations van belgie

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Hallo forumleden,
Ik ben eindelijk begonnen om deze zomervakantie alle stations af te gaan. Ik heb een wevsite gemaakt die jullie ten alle tijden kunnen bezoeken. Op die site zul ja alle reisverslagen vinden en een kaart waarop je kan zien waar ik geweest ben sinds 28juni. Veel kijk en leesplezier. Hier is de link van mijn eerste verslagje: http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be ... tenlijntje.
Feedback is altijd welkom, maar wees ni te streng, het is men allereerste verslag en site, en ik studeer geen taal-en letterkunde :P
Laatst gewijzigd door benimmeg op 02 jul 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

DAG 2
Beste forumleden,
Dag 2 van mijn trip langs alle belgische stations is erop. Deze keer een korte dag van Lokeren naar Zwijndrecht met de stoptrein. De tekst en foto's zijn te vinden op mijn site : http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be. Veel leesplezier, en feedback blijft welkom.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

DAG 3: In en rond Brussel.
Mijn derde reisdag zit erop om alle stations te bezoeken. Terug heb ik een reisverslag gemaakt die men kan vinden op mijn site onder de reisverslagen. Onder het puntje kaart kan je mijn progressie volgen. Feedback blijft zeker welkom.
site: http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Paul »

Leuke onderneming. Ik ben wel benieuwd met welk vervoersbewijs je rijdt, zodat je lukraak gelijk welke trein kunt nemen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door overweg13 »

benimmeg schreef: 30 jun 2018, 00:50
Feedback is altijd welkom, maar wees ni te streng, het is men allereerste verslag en site, en ik studeer geen taal-en letterkunde :P
Autobestuurders besturen ook geen verkeerskunde en toch verwacht men van hen dat ze de regels respecteren...
Zie ik het goed dat je eigenlijk één grote netverkenning doet maar niet noodzakelijk in elk station uitstapt? Van die netverkenningen heb ik er ook vele jaren na elkaar gedaan, meestal in 10 à 12 dagen, maar ik kon wel uit Halle vertrekken wat dus centraal ligt en de mogelijkheid gaf om in 4 verschillende richtingen te rijden. Maar goed, het is een hele onderneming, hoedje af!
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door groentje »

Er zijn ook 2 Britse Youtubers die zo'n serie hebben gemaakt over hun spoorwegnet, inclusief de typisch Britse Parliamentary stops. Bij hen was de regel dat ze minstens op een trein moesten zitten waarmee ze op elk station konden stoppen om te tellen. Zij zijn overigens een 3-tal maand bezig geweest...
http://www.youtube.com/AllTheStations
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Ducktape »

Paul schreef: 04 jul 2018, 12:22 Leuke onderneming. Ik ben wel benieuwd met welk vervoersbewijs je rijdt, zodat je lukraak gelijk welke trein kunt nemen?
Ik vermoed een Go Unlimited :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Asterix »

Of het is ene van't spoor: vrijkaart en veel vrije tijd. Of ene van TC: vrijkaart en netverkenning tijdens de uren 😜
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Shrek »

Leuk initiatief ! Maar als ik een kleine tip mag geven: jaag al je teksten al eens door de word-spellingcorrector, die haalt de meeste fouten er wel uit :wink:
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door joverwimp »

Is de rubriek 'alle stations bezoeken' niet dezelfde: viewtopic.php?f=3&p=236234#p236234
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Ducktape schreef: 04 jul 2018, 22:48
Paul schreef: 04 jul 2018, 12:22 Leuke onderneming. Ik ben wel benieuwd met welk vervoersbewijs je rijdt, zodat je lukraak gelijk welke trein kunt nemen?
Ik vermoed een Go Unlimited :)
Het is inderdaad een Go Unlimited. En het is een serieuse onderneming. Ik vind het leuk om nieuwe delen te ontdekken. Het is ook niet de bedoeling om dit zo snel mogelijk af te werken, want ik heb ook nog een drukke vakantie met herexamens en gescheiden ouders die beide op reis willen. Ik moet altijd vertrekken vanuit Beervelde, Zwijndrecht of Ieper. Dus niet zo centraal gelegen. De ardennen gaat nog lastig worden, daarom zou in elk station uitstappen heel veel tijd kosten, maar ik neem wel telkens een trein die moet stoppen in het station. Als hij voorbij rijdt zonder stoppen, telt hij niet mee.
joverwimp schreef: 05 jul 2018, 17:14 Is de rubriek 'alle stations bezoeken' niet dezelfde: viewtopic.php?f=3&p=236234#p236234
Inderdaad ook dezelfde rubriek, maar daar vroeg ik hulp, nu ben ik er echt aan begonnen met reportages, dus ik dacht om een nieuwe topic te starten.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

DAG 4: De kust, deel 1 (4 juni)

Weer een dag op de trein. Dit keer een halve dag vanuit Zwijndrecht. 9 treinen en 1 kusttram bracht me naar Poperinge. Je kan het verslag vinden op mijn site: http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

DAG 5: retour naar Zwijndrecht.

Nog korte dag vandaag. Een tripje van Ieper naar Zwijndrecht. Door een storing in Brussel heb ik alle stations tussen Kortrijk en Gent kunnen bezoeken. Meer over deze trip met foto's op mijn site: http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door trainlovertje »

Wel wel, ikzelf doe er nu toch ook al enkele zomers over (wel steeds maar een 5-tal dagen per zomer), sinds de komst van de Go unlimited, om alle spoorlijnen waar personenverkeer over rijdt in dit land bereden te hebben. En met alle, bedoel ik ook echt alle, dus ook alle verbindingssporen. Daarbij mik ik niet steeds op stoptreinen om alle haltes aangedaan te hebben, omdat dat nog meer tijd kost. Ook berijd ik de spoorlijnen niet steeds in beide richtingen. De opdracht is dus licht verschillend, al weet ik niet welke van de twee de moeilijkste of meest tijdrovende is.

Vorige week voor het eerst met de klassieke trein naar Lille gereden, heen via Moeskroen, terug via Doornik. Gisteren voor het eerst L44, L125A en L161D.
Nu rest mij nog L42 (enkel Vielsalm - Gouvy grens), L51A (enkel aftakking naar Zeebrugge-Strand), L69, L82, L116 (enkel tussen Y La Paix en La Louvière-Centre, waar slechts enkele P-treinen rijden), L117 (enkel tussen Y Familleureux en Manage, waar slechts enkele P-treinen rijden), L132/134 en L144 (enkel tussen Y Jemeppe-Froidmont en Jemeppe-sur-Sambre, waar slechts enkele P-treinen rijden). Dat is dan ook echt alles wat me nog rest (en geloof me, ik ken het volledige net, buiten de havengebieden, met al z'n verbindingssporen uit m'n hoofd ondertussen :) ).

Op P-treinen rekenen is soms wel echt tijdrovend, zoals de P-trein van Luxemburg naar Virton om L165/1 tussen de grens met de Luxemburg en Aubange te kunnen berijden. En dan bij aankomst in Virton heb je normaal 3 minuten overstaptijd richting Libramont, maar die trein had ik vorige zomer gemist. Gevolg: nog eens 2 uur wachten op de volgende... Nu rijdt er daar trouwens wel elk uur een trein.

Verder heb ook nog nooit L27 tussen Schaarbeek en Vilvoorde bereden, maar daar worden volgens dienstregeling ook geen treinen ingepland dacht ik. Hetzelfde voor bijvoorbeeld Kontich-Lint en Y Lint op L13. En natuurlijk probeer ik bij omleidingen ook nog steeds nieuwe spoorlijnen en verbindingssporen te berijden waar anders geen passagierstreinen rijden, zoals vorige zomer L26 van Schaarbeek tot Y Keelbeek-Noord toen L161 tussen Brussel Schuman en Brussel Noord buiten dienst was.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door overweg13 »

Wel, wel, in mijn jonge jaren deed ik dit op 10 dagen (Toeristisch abonnement voor 10 opeenvolgende dagen) en dat ook voor 1984 toen het net dus nog veel uitgebreider was. Nu kan ik het eerlijk gezegd niet meer opbrengen. Ik had toen meermaals ritten van iets na vijven 's morgens tot 20-21:00 's avonds. Ik heb die dagen (inclusief samenstellingen, vertragingen...) ooit nog gepubliceerd in dit forum, maar dat moet nu toch alweer al ene jaar of tien geleden zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie