Treinen fotograferen in donker

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Treinen fotograferen in donker

Bericht door Merijn »

Heeft er iemand tips hiervoor? Het is voor de e320 die deze avond naar De Panne komt.

Ik neem uiteraard een statief mee. Graag had ik wat tips voiral of het mogelijk is om van een rijdende trein een foto te maken? Sluitertijd, diafragma, ...?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen fotograferen in donker

Bericht door Shrek »

Rijdende treinen in het donker is sowieso één van de moeilijkere zaken om te fotograferen.
Rijdend betekent sowieso een lage sluitertijd, dat moet je dan compenseren met een hoge ISO-waarde.
Gebruik vooral geen lenzen met veel lichtverlies, een lens vast brandpunt is hier een voordeel.

Veel succes ermee in ieder geval :wink:
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Treinen fotograferen in donker

Bericht door HVHTB »

Merijn schreef: 11 jul 2018, 12:22 Heeft er iemand tips hiervoor? Het is voor de e320 die deze avond naar De Panne komt.

Ik neem uiteraard een statief mee. Graag had ik wat tips voiral of het mogelijk is om van een rijdende trein een foto te maken? Sluitertijd, diafragma, ...?

Alvast bedankt!
Wat ik altijd doe met stilstaande treinen is de ISO laag zetten (tussen 100 en 200 (maximaal)), diafragma tussen f5,6 en f8 en sluitertijd kan variëren. Ik stel mijn sluitertijd altijd zo in dat ik op mijn D7200 iets meer dan 2 stops overbelicht. Dus met ingestelde ISO en diafragma een sluitertijd nemen die ongeveer 4 keer langer is dan dat de lichtmeter in de camera voorstelt. Dus neem dat je een voorgestelde sluitertijd krijgt van 2 seconden, dan ongeveer 8 seconden nemen.
Voor de rest zou ik zeggen dat zeker het front van de trein goed belicht moet zijn en mooi aan het perron moet staan. Als dat niet zo is, dan wordt het beeld onderbelicht in de voorgrond en overbelicht in de achtergrond, wat niet mooi is.

Een rijdende trein in het donker fotograferen heb ik 1 keer gedaan, maar dat is eigenlijk niet te doen. Foto's die zo gemaakt worden zijn al bij voorbaad waardeloos. Zelfs met ISO erg hoog ingesteld (over 10000), diafragma volledig open, ga je nog maar met moeite aan een sluitertijd komen van korter dan 1/200. Dan kan je beter filmen.

Ik heb eens even nagekeken, en volgens mij kan je die goed fotograferen in het station van De Panne als hij klaar staat om terug naar Diksmuide te rijden. Net als in het station van Diksmuide als hij daar eventueel stopt om richting De Panne te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen fotograferen in donker

Bericht door Shrek »

Hij keert normaal gezien in Lichtervelde terug naar De Panne.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen fotograferen in donker

Bericht door dentheo »

Straks staat het perron in Lichtervelde vol met strandstoelen :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie