Pagina 1 van 1

16 juli 2019 Chimay - Scourmont

Geplaatst: 23 jul 2019, 18:30
door Paul
De 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' loopt, grotendeels over bestaande GR-paden, van Scourmont (Chimay) via Rochefort naar Orval, in totaal 290 km. Of mijn leeftijd en gezondheid nog zullen toelaten dit pad ooit helemaal af te wandelen weet ik niet, maar ik kan er alvast aan beginnen. Mijn vrouw en ik ontdekten dit bijzondere GR-pad begin juni tijdens een kort verblijf in de abdij van Scourmont en we wandelden toen al over de eerste 3 km. Vandaag staat de volgende etappe op het programma. Rekening houdend met de OV-mogelijkheden in de regio zit er niet anders op dan een deel van het traject heen en terug te lopen, met een paar kleine varianten zodat het geheel van de nog resterende bedding van een oude buurtspoorlijn in het bos van Forges in de wandeling opgenomen wordt.

De heenreis verliep als volgt:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC728 08:00 08:17 stipt 473 (MS96)
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC2030 08:30 10:05 +19 HLE1864 + M6
Charleroi-Sud - Chimay-Gare TEC109a 11:18 12:34 +1 (bustype niet genoteerd)

De IC naar Charleroi kwam stipt aan in Antwerpen-Berchem maar bleef bijna een kwartier staan in het station. "Wegens een technische probleem zullen we hier blijven, ongeveer 10 minuten vertraging", aldus de omroep door de (franstalige) treinbegeleider. Bij het instappen had ik op het perron een jeugdbewegingsgroep met minstens twintig fietsen zien staan; mogelijk had het 'technisch probleem' daarmee te maken, de speciale deur van het multifunctionele M6-rijtuig haperde misschien? Wat er ook van zij, 19 minuten vertraging bij aankomst in Charleroi betekende dat de bus van 10u15 vertrokken was. Tijd voor een koffie met croissant en trams en bussen kijken.

De wandeling liep van Chimay zuidwaarts, door het 'Forêt du Pays de Chimay', over de waterscheidingslijn tussen Maas- en Seinebekken tot vlak in de buurt van de bron van de Oise, en terug over de bedding van de voormalige buurtspoorweglijn Chimay - Forges - Cul-des-Sarts - Petite-Chapelle tot in het dorp van Forges. Deze tramlijn werd geopend in 1903-1904, gesloten voor reizigers in 1954, voor goederen in 1960 en opgebroken in de jaren 1960-1963. Het baanvak Chimay - Forges was aangelegd met vier rails, zodat normaalsporige goederenwagons de (keramiek)industrie in Bourlers en Forges konden bereiken. Onderweg vond ik nog een paar stille getuigen, en tramstation en -stelplaats van Forges zijn nog in hun volle glorie te bewonderen (zie foto's).

De terugreis verliep probleemloos:

Forges Dépôt - Chimay-Gare TEC60/1 17:04 17:12 stipt Van Hool
Chimay-Gare - Charleroi-Sud TEC109a 17:31 18:40 +6 Mercedes Citaro
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC2018 18:55 20:29 +2 HLE1876 + M6
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC720 20:43 21:00 stipt 464 (MS96)

Afbeelding De mooie gevel van Charleroi-Sud. Robbedoes en de even rode postbus houden symmetrisch de wacht.

Afbeelding Het voormalige station van Chimay. Waar vroeger de perrons lagen, is nu het busstation. Op de voorgrond is de goederenkoer met laadperron nog aanwezig. Daar gebeurde destijds de uitwisseling tussen grote spoorweg en NMVB.

Afbeelding

Afbeelding Stille getuige van de in 1963 opgebroken buurtspoorlijn met 4 rails: deze schroef ligt daar al langer dan een halve eeuw verloren in het bos...

Afbeelding Nog een stille getuige. CV = Chemins de fer Vicinaux

Afbeelding Tramstation en -stelplaats van Forges.

Afbeelding Het tramstation langs de zonnekant.

Afbeelding De loodsen van de stelplaats.

Afbeelding Idem.

Afbeelding Een kleinere loods (voor de stoomlocs?) achterin.

Afbeelding De opschriften in kleurige keramiektegels, vervaardigd in de lokale fabrieken (zie http://forhischi.wpweb.fr/2016/02/25/us ... -a-forges/)!

Paul