18 september 2019 Dailly - Nismes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

18 september 2019 Dailly - Nismes

Bericht door Paul » 21 sep 2019, 15:38

De derde etappe van de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' bracht mij van Dailly naar Nismes, een mooie wandeling van ca. 15 km door bos en velden van de 'Calestienne' of Kalksteenzoom die door ons land loopt van Chimay over Couvin en Han-sur-Lesse naar Remouchamps. Wie kalksteen zegt, zegt grotten: de wandeling kwam dan ook voorbij de 'Grottes de Neptune' in Petigny, uitgegraven door het Eau Noire dat in Nismes terug aan de oppervlakte komt. Negen uur in trein en bus om vier uur te wandelen: de meeste mensen vinden dat gekkenwerk maar voor ons is het een ideale combinatie van twee hobby's. Het weer was zonnig met lichte bewolking, niet te warm, ideaal wandelweer.

De heenreis verliep als volgt:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC1806 07:26 07:48 +1 M6 + HLE1825
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC4529 08:01 09:35 +11 HLE2748 + M6
Charleroi-Sud - Mariembourg S64 3910 10:12 10:59 +1 MW4132
Mariembourg - Couvin vervangbus NMBS 11:09 11:19 stipt VanHool (Voyages Bourdon)
Couvin-Gare - Dailly-Place TEC60/1 12:14 12:24 +7 VanHool 4674

De IC4529 zat bomvol en het was dan ook rechtstaan geblazen van Berchem tot Brussel-Noord. In de Noord-Zuidverbinding stond ook nog ergens een defecte trein, zodat alle treinverkeer in Brussel vertraging opliep. In Brussel-Centraal hadden we +12, in Brussel-Zuid vertrokken we met +17, de vertraging werd lichtjes ingelopen en we kwamen aan met +11 in Charleroi. Ik had gelukkig de nodige marge ingebouwd voor de overstap in Charleroi, wat achteraf gezien niet nodig bleek want de stoptrein naar Mariembourg wachtte mooi op aansluiting met IC2030 die met 8 minuten vertraging aankwam in Charleroi (terwijl de NMBS-app nochtans aangeeft dat er maximaal op 5 minuten vertraging wordt gewacht...).

In het station van Mariembourg was er ongewone activiteit: dieselloc CFL/CFB 1605 (ex-5215) werd overgebracht naar de CFV3V voor het festivalweekend van 21-22 september.

Spoorlijn 134 wordt grondig gerenoveerd en daarom rijden er tot einde oktober vervangbussen tussen Mariembourg en Couvin. Dat is allemaal prima, alleen is er in dat verband geen overleg geweest met de TEC. Zo komt het dat onze vervangbus in Couvin aankomt om 11u19, juist op het moment dat je de TEC-bussen die daar om 11u18 vertrekken, ziet wegrijden... Tijd dus voor een korte verkenning en een koffie in het stadje aan het Eau Noire in afwachting van de bus van 12u14, die op een woensdag vol scholieren zit, en nog voller loopt in het dorpje Pesche, waar een grote middelbare school gevestigd is. Gelukkig duurt de rit naar Dailly niet lang.

Voor de terugreis waren er twee mogelijkheden. In Nismes de bus ofwel tot Mariembourg, en dan via dezelfde route als de heenreis terug naar huis, ofwel in diezelfde bus van expreslijn 56 blijven zitten tot Namen, en vandaar met de trein verder. Voor de afwisseling koos ik voor de tweede optie, die bovendien een halfuur sneller is dan de eerste.

Nismes-Église - Namur TEC56 16:50 18:24 -4 comfortabele Hercules Iribus 4335
Namur - Brussel-Noord IC2439 18:46 19:47 stipt HLE2154 + M4
Brussel-Noord - Antw.Berchem IC2018 20:02 20:29 +1 M6 + HLE1884
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC720 20:43 21:00 -1 485

Afbeelding Sorry voor de povere kwaliteit van de foto's... Ik ben een sukkel op dat gebied.

Afbeelding Mariembourg

Afbeelding Vervangbus naar Couvin

Afbeelding Het station van Couvin tijdens de werken

Afbeelding Afbeelding
Lijn 134 wordt volledig vernieuwd. Bovendien wordt de gelijkgrondse overweg over de drukke N5 in Frasnes vervangen door een brug.

Afbeelding Op een - veel te ruim uitgemeten - rotonde voor Koning Auto maakt deze stoomloc reclame voor de CFV3V...


Plaats reactie