24 september 2019 Houthalen - Bokrijk GR 564

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

24 september 2019 Houthalen - Bokrijk GR 564

Bericht door overweg13 »

We stapten van Houthalen naar Bokrijk, over GR 564 Lommel - Huy. Lees alles over de erg mooie wandeltocht en over onze verplaatsing met treinen en bus op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2269961.

Veel kijk- en leesgenot.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 24 september 2019 Houthalen - Bokrijk GR 564

Bericht door Terminus »

Wederom een boeiend verslag, Vic.

I.v.m. de controle in IC1541. Deze trein is een van die treinen waar onderweg regelmatig van boordchef wordt gewisseld (en die geen, of slechts voor een kort deel, een controlebediende mee heeft). Het is uiteraard geen excuus om niemand gezien te hebben tijdens het hele traject Bokrijk-Brussel, maar zulke situaties bemoeilijken wel de controle. Ok, er is altijd een "dienstovergave" bij het aflossen, maar er is toch een groot verschil tussen continu wisselen van boorchef of een boorchef die van Genk (of Hasselt) tot Brugge gaat en zelf zijn werk kan indelen.

Er is of was ook een 18** Oostende-Antwerpen waarbij afgelost werd in Brugge, Gent en Sint-Niklaas. Ongetwijfeld noodzakelijk om de puzzel te kunnen leggen wegens het personeelstekort, maar mits wat samenloop van omstandigheden (iemand die uitgebreid aankondigt tussen Oostende en Brugge --> Voor je het weet zijn we in Brugge en is er amper gecontroleerd, een defecte ITRIS, een aflos die laattijdig arriveert waardoor er niet deftig info kan doorgegeven worden) is er tussen Oostende-Antwerpen in rijtuig X geen controle geweest.

En uiteraard zijn er collega's (zoals in elk bedrijf zeker) die er echt geen zin in hebben. Of iemand die tijdens een vorige rit iets heeft meegemaakt en wel zijn trein wil verzekeren, maar de controle even op een lager pitje zet...

Maar ik stel ook vast dat de controle deze periode weer aan het afnemen is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 24 september 2019 Houthalen - Bokrijk GR 564

Bericht door overweg13 »

Ik probeer in zo een geval niet alleen gal te spuwen maar ook zalvend te eindigen, zoals je ongetwijfeld wel al gemerkt zult hebben. En die gal die komt pas bovendrijven als het enkele keren na elkaar al te gortig is geweest. (Lang niet al onze treinritten worden vermeld in de blog.) Maar ik zal de laatste zijn om het volledige corps van de treinbegeleiders af te breken: de meesten doen hun job inderdaad zoals het hoort, ik begrijp ook dat niet iedereen altijd in topvorm kan zijn - wie zou dat wel zijn? - en dat er soms ook dingen gebeuren die zelfs de bestmenende man of vrouw ertoe brengt even uit te blazen. (Overigens heb ik het gisteren nog meegemaakt dat de tbg wél controleerde, maar tenzij de NMBS plots een nieuw potentieel aan eersteklasreizigers heeft ontdekt - iedereen gewoon liet zitten, terwijl de bezettingsgraad in tweede klas rond de 40% lag. Je weet natuurlijk nooit wie wel een eersteklasbiljet heeft, maar in dit geval had ik daar waarschijnlijk gegronde twijfels over.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie