ttb map 56 (foto 1 - 10)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door overweg13 »

We pakken een nieuwe map aan, met nog eens 80 foto's. Dit zijn de eerste 10: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2316872.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door trainlovertje »

Wederom een leuke reeks foto's die mij een beeld geven hoe de de spoorwegwereld eruitzag toen ik nog niet geboren was.
Over foto 5, een vraag die niet echt over de foto zelf gaat: waarom heeft men het nieuwe perron eigenlijk in het verlengde van het andere gebouwd? Kan het zijspoor in het station van Phillipeville eigenlijk gebruikt worden om een andere trein te laten kruisen? Zo nee, wat is dan het nut van twee perrons in dat station?
Over foto 9 aan de rechterzijde: is dat een Frans rijtuig (Corail?) op de verbinding van Parijs naar Keulen/Dortmund? Ik heb geen idee welke rijtuigen er in de jaren tachtig op die EuroCity-verbinding reden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door overweg13 »

Waarom die wijziging in Philippeville is doorgevoerd, is me niet duidelijk. De meest voor de hand liggende reden zou wel eens kunnen zijn dat de reizigers dan geen sporen meer over moeten steken. En vermits Philippeville al vele jaren geen personeel meer heeft, zou dat wel eens de reden kunnen zijn; misschien was er zelfs geen mogelijkheid om een tunnel onder de sporen te bouwen. Maar het is mijn gok, misschien kent iemand anders wel de reden.
Het rijtuig is onmiskenbaar een rijtuig van de SNCF: de kans is dan ook groot dat het hier om een trein van de EC-verbinding Köln - Paris-Nd ging.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door Paul »

De reden is zonder enige twijfel dat de sporen niet meer moeten worden overgestoken om naar het andere perron te gaan en er dus geen personeel aanwezig hoeft te zijn. Waarschijnlijk was die oplossing goedkoper dan een tunnel te bouwen. Bovendien is er maar zeer weinig bewoning aan de overzijde van de sporen; een tunnel zou dus weinig of geen meerwaarde geboden hebben. Kruising van reizigerstreinen blijft perfect mogelijk en gebeurt ook een viertal keren per dag volgens de dienstregeling.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door Shrek »

Alle perronoversteken in het hele land worden afgeschaft. Op sommige plaatsen is dat met de standaard-oplossing, een tunneltje, op andere plaatsen is men creatiever.
Zo'n perronoversteek wordt beschouwd als iets gevaarlijk. Misschien is het dat lokaal niet, maar het idee dat je op die plaats mensen uitnodigt op de sporen te komen is nogal contradictorisch met alle campagnes om mensen net van de sporen te houden.
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ttb map 56 (foto 1 - 10)

Bericht door trainlovertje »

Ahzo, bedankt. Dus ik onthoud dat er effectief nog gekruist kan worden en wordt. Dan is het begrijpelijk dat men twee perrons nodig heeft, in dit geval langs elkaar.
Plaats reactie