Thalys sneeuw

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Thalys sneeuw

Bericht door benimmeg »

Eindelijk weer eens tijd gehad om te bloggen. Begin februari met de Thalys Sneeuw naar de Franse Alpen gespoord. Het reisverslag van deze trip staat te lezen op mijn site: https://www.allestationsvanbelgie.be/in ... lys-sneeuw

Veel lees- en kijkplezier!
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Thalys sneeuw

Bericht door rdv »

Dank voor de beschrijving.

Wij zijn een paar keer naar Bourg-St-Maurice geweest, maar ipv met de THA de TGV Brussel-Lyon + TER naar Bourg-St-Maurice. Een pak goedkoper, zeker omdat de kinderen niet moeten betalen op de TER. Op de TGV hadden we een soort van groepsprijs (Prems5 of zo - denk dat dat niet meer bestaat). Ook aangenamer qua tijd, de sneeuw-THA vertrekt toch wel vroeg in Brussel-Zuid (rond 7u als ik het me goed herinner).

Ik denk dat het qua reistijd ook niet zo veel langer is, omdat de THA eens voorbij Macon een trage (maar mooie) lijn volgt.
Grootste nadeel vond ik het ontbreken van de bar in de TER (om een baby-flesje op te warmen). De TER die rond 14u in Lyon vertrekt heeft op de ski-zaterdagen een zeer lange samenstelling (tegentrein brengt 's avonds een massa skiers terug naar Lyon) - ruimte zat dus.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Thalys sneeuw

Bericht door benimmeg »

Ik kan enkel spreken over vorig jaar en dit jaar. Vorig jaar vertrok de trein rond 8u te Brussel, dit jaar was dit 10 minuutjes vroeger. Op zaterdag is het van vele stations onmogelijk om voor 8u in Brussel te zijn. Dit is ook de reden waarom we in Gent vertrokken ipv Lokeren of Beervelde.

De TER treinen die we gezien hebben op het laatste stuk zijn inderdaad stuk voor stuk lange dubbeldek treinen.
trainlovertje
Berichten: 2338
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Thalys sneeuw

Bericht door trainlovertje »

Je verslag doet me wat oude herinneringen voor de geest halen...

In de kerstvakanties 2013-2014 en 2014-2015 heb ik met m'n familie de Thalys Sneeuw genomen tot Bourg-St-Maurice. Vertrek in Brussel was inderdaad steeds rond 8u.
Dat eerste jaar verliep alles feilloos, het tweede jaar was de terugreis helemaal anders uitgedraaid. We waren dat jaar te gast in Tignes en op de dag dat we zouden terugkeren naar huis, had het zo hard gesneeuwd dat de rijbaan tussen Tignes en Bour-St-Maurice volledig afgesloten werd op politiebevel. Het werd ons snel duidelijk dat we de trein, die 's zaterdags rond 15u vertrok in het station van Bourg-St-Maurice, zouden missen.
Tot 's avonds hebben we gewacht in een soort conferentiepunt van de gemeente, tot er gecommuniceerd werd dat de weg pas daags nadien open zou gaan. De gemeente had een sporthal voorzien waarin alle gestrande toeristen die nacht konden verblijven. Matrassen en dekens werden eveneens voorzien, maar het was allesbehalve een comfortabele nacht. En de grote kater moesten we toen nog verwerken: voor zes personen nieuwe tickets naar Brussel kopen. Een rechtstreekse Thalys van de Alpen naar Brussel was er op zondag niet en alle TGV's naar Parijs die dag waren al uitverkocht, want er was een massa volk in het station dat hetzelfde had meegemaakt als wij. Ook de toegangswegen naar andere skigebieden in de buurt waren ondergesneeuwd.
Resultaat: €1300 voor 6 personen enkele reis naar Brussel, met de TER Bourg-St-Maurice - Lyon, TGV Lyon - Parijs Gare de Lyon en Thalys Parijs Gare du Nord - Brussel. Ook de rechtstreekse TGV's van Lyon naar Brussel waren helemaal uitverkocht, waardoor we in Parijs nog eens moesten wisselen van station met de RER... Zondagavond rond middernacht, meer dan 24 later dan voorzien, kwamen we aan in het station van Landen.
Welja, dat heeft dan wel wat voor variatie in de planning gezorgd, toch had ik het liever anders beleefd. Ik heb bij Thalys nog een compensatie aangevraagd, omdat we niet hebben kunnen meereizen en bijgevolg andere, veel duurdere tickets hebben moeten kopen. Thalys heeft laten weten dat ze gingen onderzoeken om ons en de andere reizigers die hetzelfde meemaakten een compensatie te kunnen schenken. Helaas, na een aantal weken lieten ze me weten dat er niets van in huis zou komen. Maar gelukkig had ik opgemerkt in de realtime-info dat de Thalys die we hadden moeten nemen in Bourg-St-Maurice met 65 minuten vertraging aangekomen was in Brussel. Daarom heb ik alsnog de een compensatie ontvangen, omdat de trein waar niet eens opzaten ons zogezegd een uur te laat op onze eindbestemming heeft gebracht.

Ok, als je met de auto of bus op vakantie gegaan was, had je waarschijnlijk hetzelfde meegemaakt. Maar toch, het was de laatste keer dat we die trein hebben genomen richting de Alpen, wellicht omwille van dit avontuur.
Plaats reactie