11 juni 2020 Nismes - Vierves

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

11 juni 2020 Nismes - Vierves

Bericht door Paul »

Sinds 8 juni zijn daguitstappen weer toegestaan en dus ging ik, gewapend met een mondmasker, op weg voor de vierde etappe van de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie', van Nismes naar Vierves, een kleine 15 km door bossen en kalkweiden in het dal van de Viroin, een van de mooiste streken van ons land. Het weer was bewolkt en later zonnig, prima wandelweer.

De heenreis verliep als volgt:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC728 08:01 08:17 stipt 448 (MS96)
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC2030 08:30 10:06 +4 HLE1874 + M6
Charleroi-Sud - Couvin S64 3910 10:12 11:07 stipt MW4120
Couvin-Gare - Nismes-Église TEC60/3 11:15 11:27 stipt bus VanHool

De reis verliep zo goed als probleemloos, tussen Sint-Niklaas en Brussel zat er wat volk op de treinen, iedereen mooi gemondmaskerd (wat een variaties!), maar verder kon je ze op één of twee handen tellen, in Couvin stapten we nog met z'n drieën uit. Vier minuten vertraging werden opgebouwd bij het binnenrijden van Brussel en dat bleef zo tot in Charleroi. Daar had ik dus slechts twee minuten tijd om van spoor 2 naar spoor 11 te snellen en op het nippertje de aansluiting naar Couvin te halen. Je kunt niet zeggen dat er echt 'gewacht' werd op die aansluiting. Enkel in de motorwagen naar Couvin liet een treinbegeleider zich zien om te vragen of we wel degelijk 'vers Mariembourg et Couvin' gingen. Nergens controle van vervoerbewijzen. In de bussen van de TEC moet je achteraan instappen en zit de chauffeur veilig achter een scherm van plexiglas. Maar er wordt nog steeds vriendelijk 'bonjour!' en 'au revoir!' gezegd zoals in Wallonië meestal de goede gewoonte is.

Terugreis:

Vierves-Église - Couvin TEC60/3 16:37 17:00 stipt Irisbus Crossway 4340
Couvin - Charleroi-Sud S64 8716 18:02 19:01 +6 MW4151
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC4519 19:23 20:59 stipt M4 + HLE2736
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC1842 21:12 21:32 +2 HLE1850 + M6

Bij de TEC geldt thans de regel dat je altijd een geldig vervoerbewijs bij je moet hebben maar dat je het niet moet ontwaarden als het ontwaardingstoestel niet toegankelijk is (omdat het zich achter de plexiglas-afsluiting bevindt). Dat was in deze comfortabele Irisbus het geval en dus reisde ik met mijn multiflex gratis. Twee treinen liepen een kleine vertraging op: bij het binnenrijden van Charleroi stonden we twee keer stil voor een rood sein, en vanaf Sint-Niklaas-Oost was het 'kruipen' van dubbelgeel naar dubbelgeel tegen 30 km/u. Reed er werkelijk een andere trein in de weg, of werden de seinen te laat opengezet? Al mijn treinen zijn vandaag stipt op tijd vertrokken en reden onderweg ook op tijd, alleen bij het binnenrijden van stations liep het een paar keer mis. Maar geen gezeur, ik kijk tevreden terug op een geslaagde uitstap.

Afbeelding Het mooi gerestaureerde station van Olloy. Twee vrijwilligers van de CFV3V hebben zopas het gras gemaaid.

Afbeelding
Het kasteel van Vierves met op de voorgrond de spoorlijn Mariembourg - Treignes.

Afbeelding Het (troosteloze) station van Couvin. Links MW4107 die leeg terug naar Mariembourg zal rijden, rechts MW4151 die om 18u02 zal vertrekken als S64 8716. Waar het bekladde K-rijtuig rechts - dat er al jaren staat - voor dient, weet ik niet. Het busstation, uiterst links op de foto, wordt heraangelegd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 11 juni 2020 Nismes - Vierves

Bericht door groentje »

Wil ik ook nog wel eens doen..
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 11 juni 2020 Nismes - Vierves

Bericht door overweg13 »

Dit is inderdaad een klassieker. Wij deden het eerder als onderdeel van GR125, ik veronderstel dat de Trappistenroute perfect met de 125 samenloopt. Het is echt wel een prachtige tocht met veel variatie. Wij werken nog één locale tocht af (Thuis aflevering 3 - te vinden op routeyou, en dan denk ik dat we ook weer het land in trekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie