EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door DMT1996BL »

Hallo iedereen

Iemand toevallig in dit forum foto’s van het oude station van Blankenberge waar het station vol stond van treinen? Of iemand die foto’s heeft waar de uitwijk bundel van Uitkerke vol staat van Breaks of DMT’s? Vroeger werd er blijkbaar gekoppeld met DMT’s, iemand een idee naar waar deze treinstellen gingen? Er kwam daar vroeger ook een trein die enkel op zondag naar Luxemburg reed, de zogenaamde Luxemburg-Express. Kwamen er ook geen T13 loc’s met M6’en of DMT’s (nr. 501 - 524) die naar Aarlen reden vanuit Blankenberge? Vroeger waren er ook Breaks naar Sint-Niklaas.

Mocht er iemand foto’s hebben, laat gerust iets weten. Ik zou dan ook enkel de foto’s gebruiken in een album die ik enkel bewaar voor mezelf. Of om ze eventueel eens te posten op een Facebook groep met uiteraard de naam van de fotograaf erbij... Maar u zou mij hier enorm veel plezier mee doen om mij nog eens te laten wegdromen naar deze mooie glorie tijd.

Alvast bedankt
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Horatio »

https://www.uitkerke.be/LUCHT/LUCHT_FRAMESET.htm

Op deze site vind je een heleboel luchtfoto’s van Blankenberge en Uitkerke daterend van 1985. Jammergenoeg heeft de fotograaf blijkbaar zijn best gedaan om het station zo weinig mogelijk in beeld te brengen :roll: . In de map ‘Blankenberge 3’ vind je een luchtfoto waarbij het station letterlijk vol staat met Breaks :D . Op een bepaald spoor is te zien dat er zelfs 6 gekoppelde 2-ledige Breaks nog in bordeaux livrei staan.
Hopelijk ben je hier iets mee.

Mvg
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is een "DMT"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 05 jul 2020, 17:40 Wat is een "DMT"?
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS96
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door jan_olieslagers »

potvrdr_xxxx__xxx_yyy__!@#$%^&*("&&%%!!!

Waarom kan dat dan niet MS96 genoemd worden of desnoods AM96? Waarom hanteert men elf-en-dertig codes voor een en hetzelfde model trein? "That's to confuse the enemy", zekers? :(

Nu, aan u zal het niet gelegen hebben, beste @Shrek, maar ik erger me bont en blauw aan de verwarring die gezaaid wordt. En ja, ik had het kunnen uitgevlooid hebben - maar waarom was dat nodig geweest? Is het nu echt teveel gevraagd dat er een en dezelfde codificatie zou gebruikt worden door alle betrokkenen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door trainlovertje »

Een paar maand geleden heb je deze vraag nog eens gesteld, waarvoor DMT staat. En je kreeg eenzelfde antwoord als ik nu ga geven: DMT is een begrip dat even vaak gebruikt wordt als bijvoorbeeld Break, zeker intern, dus dat zal je hier in de toekomst zonder enige twijfel nog zien terugkomen.
Ook al is DMT een afkorting, het wordt niet gebruikt als afkorting, maar als eigennaam, want er zijn meer mensen die DMT gebruiken dan zij die weten waarvoor het eigenlijk staat. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Steven »

Hij had het ook kunnen weten doordat de schrijver de nummers van de stellen vermeld heeft. Dat gezegd zijnde is de naam DMTachterhaald aangezien alle nieuwe treinen die sindsdien gekocht zijn per definitie een DMT zijn :wink:

DMT, driefasige motoren, moteur triphasé, kortweg wisselstroommotor. HLE13, 18 en 19 voldoen er aan maar evengoed de Desiro alsook de nieuwe M7 zal er mee voorzien zijn. Doch ja de MR96 was de eerste in zijn soort in België bij de NMBS en de rest is geschiedenis. De meeste gebruikte term tussen de collega’s is volgens mij echter nog steeds de term met het jaartal. DMT hoor ik steeds minder.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Horatio »

Steven schreef: 05 jul 2020, 19:38 ... De meeste gebruikte term tussen de collega’s is volgens mij echter nog steeds de term met het jaartal. DMT hoor ik steeds minder.
Misschien in depot Brussel-Zuid dat je het minder hoort, maar in alle depots in Vlaanderen waar ik kom wordt consequent de benaming DMT gebruikt voor een MR96. Dat je DMT minder hoort is naar mijn vaststelling absoluut geen waar.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door rvdborgt »

Horatio schreef: 05 jul 2020, 23:21
Steven schreef: 05 jul 2020, 19:38 ... De meeste gebruikte term tussen de collega’s is volgens mij echter nog steeds de term met het jaartal. DMT hoor ik steeds minder.
Misschien in depot Brussel-Zuid dat je het minder hoort, maar in alle depots in Vlaanderen waar ik kom wordt consequent de benaming DMT gebruikt voor een MR96. Dat je DMT minder hoort is naar mijn vaststelling absoluut geen waar.
Ik zie "DMT" af en toe in dit forum. Ik hoor "DMT" nooit. Misschien omdat ik niet in de depots kom?

Groetjes,
Rian
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door profke »

Draaistroom Motor / Moteur Trifase
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door jan_olieslagers »

Ja okee, maar daarmee zegt men toch niets over een of ander type van tractiemateriaal? Eerder werd reeds gemeld dat dit zowel op stellen kan slaan, bv. de AM/MS96, maar ook op Desiro en ook nog op M7; als op locs (HLE13, 18 en 19, volgens @Steven). De taalslordigheidscultuur zit blijkbaar diep ingebakken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 06 jul 2020, 12:57 De taalslordigheidscultuur zit blijkbaar diep ingebakken.
Klopt, en vermits dit forum over alle aspecten van de spoorwegen gaat nemen we die taalslordigheidscultuur hier dus over :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hmmmmm, "we"? Niet iedereen, dus.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door Steven »

tja Jan, het is nu eenmaal een feit dat de MR96 de bijnaam DMT zullen blijven behouden onder een deel mensen, zoveel is zeker. Ze waren de eerste die deze naam kregen. In de dagelijkse taal (ook buiten de spoorwegen) zijn er voorbeelden zat die iets gelijkaardig ondergaan hebben. Het merk BIC is ook zoiets. Iedereen zegt wel eens mag ik uwe bic lenen om iets om te schrijven ook al weten we perfect dat niet elke balpen een bic is. Sommige woorden, afkortingen gaan nu eenmaal een eigen leven leiden. Maak u er iets minder druk u, je zal er minder stress aan over houden :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: EXT/ICT treinen Blankenberge vroeger

Bericht door jan_olieslagers »

Dankjewel, beste Steven, de stress heb ik reeds lang afgeleerd als het over de spoorwegen gaat - en niet alleen over hun taalslordigheidscultuur, helaas.

Uw voorbeeld van een "bic" lijkt me nogal relevant, en terecht: toen ik jong was (lang geleden, dus, toen de beesten nog spraken :) ) was dat inderdaad een courante uitdrukking; vandaag hoor ik het amper nog. Ook dat zal er wel mee te maken hebben in welke middens men zich zoal beweegt, vermoedelijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie