19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door overweg13 »

We stapten bijna 17 km in Haspengouw, langs GR 412E van Pontillas tot Marneffe. Het hele verhaal vind je op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2342547.

Veel kijk- en leesgenot
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door Terminus »

Wederom leuk verslag!

In de IC2110 is het gratis meenemen van de fiets in theorie niet van toepassing...
Al vermoed ik dat sommige treinbegeleiders het toch toestaan om (verbale) agressie te vermijden, of onder druk van het stationspersoneel dat ook liever die "gierige fietsers" weg heeft uit hun station..
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door overweg13 »

Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook mijn eerste reactie was toen ik al die fietsen zag opduiken.Ik ben het dan gaan uitvlooien: IC 2110 komt in Arlon aan om 13:23, dus ruimschoots na 13:00 en dus zijn fietsen wel toegelaten. Maar ik was hier dus even verrast door als jij.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door Terminus »

Je hebt gelijk! Ik had begrepen dat het ook de bedoeling was dat er geen gratis fietstoeristen op de IC2110 mochten...
Misschien toch een beetje misrekend bij het formuleren van de regels...?

Leuk dat je nog eens een treinbegeleider hebt gezien. Ik zit intussen aan 2 controles op 21 genomen treinen sinds de herneming van de controles.
(En die 2 controles waren nog in juni.)
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door jens123 »

Over controles gesproken: ik ben een tbg die wel controleert en ik heb in mijn 8 jaar als tbg nog nooit zoveel tickets of C170’s uitgeschreven als in de laatste 2 maanden (en ik ben geen jager).
En op bijna iedere trein moet je tussenkomst vragen van securail of V&S. Plezant werken is anders sinds de Corona crisis.
En dan doe ik enkel Benelux of TGV. In de binnenlandse treinen zouden de cijfers qua zwartrijden nog veel hoger zijn...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door overweg13 »

Ik weet ook niet goed wat ik er moet van denken. Stilaan lijkt er een lichte vorm van anarchie te ontstaan in de treinen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tbg's die controleren bewonder en waardeer, maar anderzijds kan ik ook begrijpen dat niet iedereen happig is om zo maar alles uit vreemde handen aan te nemen. Ik heb zelfs een tijdje geaarzeld om die kolom met controle nog verder in te vullen, maar blijf het uiteindelijk toch doen omdat ik hoop dat er ook een evolutie uit zal blijken. Hopelijk in positieve zin, met meer controles.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door dekooiker »

jens123 schreef: 22 aug 2020, 23:10 ik ben een tbg die wel controleert
In Benelux of TGV, ja, daar kan ik me indenken dat er regelmatig controle is. Maar op sommige binnenlandse treinen is het echt huilen met de pet op. Meer dan deuren sluiten en vertrek geven gebeurt daar niet...
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ben aan het pendelen met S5 en soms S9, en zie toch controle, naar ruwe schatting 2 tot 3 keer per 10 ritten. Nauwelijks minder dan anders, dus. Een keer zelfs een apart team van twee die niets anders kwamen doen, los van de treinbegeleider. En, het dient gezegd, keer op keer hoffelijk en vriendelijk en correct.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2347
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 23 aug 2020, 14:41 Ik ben aan het pendelen met S5 en soms S9, en zie toch controle, naar ruwe schatting 2 tot 3 keer per 10 ritten. Nauwelijks minder dan anders, dus. Een keer zelfs een apart team van twee die niets anders kwamen doen, los van de treinbegeleider. En, het dient gezegd, keer op keer hoffelijk en vriendelijk en correct.
Inderdaad, dat is ook mijn ervaring. Ik krijg iets minder vaak controle dan vroeger, maar er is wel degelijk controle. En als het geen vervoerbewijscontrole is, zie je vaak een tbg passeren die controleert of iedereen een masker draagt.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door Terminus »

jens123 schreef: 22 aug 2020, 23:10 Over controles gesproken: ik ben een tbg die wel controleert en ik heb in mijn 8 jaar als tbg nog nooit zoveel tickets of C170’s uitgeschreven als in de laatste 2 maanden (en ik ben geen jager).
En op bijna iedere trein moet je tussenkomst vragen van securail of V&S. Plezant werken is anders sinds de Corona crisis.
En dan doe ik enkel Benelux of TGV. In de binnenlandse treinen zouden de cijfers qua zwartrijden nog veel hoger zijn...
Interessante feedback, Jens.
Het is ook niet simpel... Enerzijds kan je stellen dat het belangrijk is controle te doen omdat er nu al een "lichte vorm van anarchie" is, zoals Vic het noemt. Anderzijds heeft elke treinbegeleider ook zijn eigen situatie, misschien zelf ziek geweest of zieke familieleden, een zwangere partner, ...

Maar in de treinen die ik neem, zie ik ook weinig ander initiatief: te weinig passage in de trein, weinig aankondigingen. Indien een treinbegeleider momenteel geen controle wil doen met gerechtvaardigde (familiale) reden, wil ik daar wel in meegaan. Maar dan kan je toch op zijn minst (extra) aandacht besteden aan je andere taken?

Uit nieuwsgierigheid (en intussen zijn we al ver afgeweken van het reisverslag ;)):
- Jullie zijn meestal met twee. Wat doe je dan als je collega geen controle wenst te doen?
- Zie je hier een groot verschil tussen NS en NMBS? Ik kijk wel eens op het NS-forum en concludeer dat er daar echt nog minder controle is. (Is ook mijn ervaring van voor de Corona-crisis eigenlijk :)).
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: 19 augustus 2020 Pontillas - Marneffe (GR 412E)

Bericht door jens123 »

Terminus schreef: 23 aug 2020, 19:23
jens123 schreef: 22 aug 2020, 23:10 Over controles gesproken: ik ben een tbg die wel controleert en ik heb in mijn 8 jaar als tbg nog nooit zoveel tickets of C170’s uitgeschreven als in de laatste 2 maanden (en ik ben geen jager).
En op bijna iedere trein moet je tussenkomst vragen van securail of V&S. Plezant werken is anders sinds de Corona crisis.
En dan doe ik enkel Benelux of TGV. In de binnenlandse treinen zouden de cijfers qua zwartrijden nog veel hoger zijn...
Interessante feedback, Jens.
Het is ook niet simpel... Enerzijds kan je stellen dat het belangrijk is controle te doen omdat er nu al een "lichte vorm van anarchie" is, zoals Vic het noemt. Anderzijds heeft elke treinbegeleider ook zijn eigen situatie, misschien zelf ziek geweest of zieke familieleden, een zwangere partner, ...

Maar in de treinen die ik neem, zie ik ook weinig ander initiatief: te weinig passage in de trein, weinig aankondigingen. Indien een treinbegeleider momenteel geen controle wil doen met gerechtvaardigde (familiale) reden, wil ik daar wel in meegaan. Maar dan kan je toch op zijn minst (extra) aandacht besteden aan je andere taken?

Uit nieuwsgierigheid (en intussen zijn we al ver afgeweken van het reisverslag ;)):
- Jullie zijn meestal met twee. Wat doe je dan als je collega geen controle wenst te doen?
- Zie je hier een groot verschil tussen NS en NMBS? Ik kijk wel eens op het NS-forum en concludeer dat er daar echt nog minder controle is. (Is ook mijn ervaring van voor de Corona-crisis eigenlijk :)).
Ik controleer alleen als de collega niet wenst te controleren.
Van de NS collega's controleert de overgrote meerderheid niet. Ik moet wel toegeven dat ik daardoor in NL mij qua controle beperk tot de 1e klasse rijtuigen.
Ik heb er alle begrip voor sommige collega's die niet controleren, maar er zijn er helaas velen die profiteren van de situatie. Beetje jammer wel, want daardoor kan de directie als er besparingen gaan moeten komen bv opnieuw de one man car uit de frigo halen.
Ter info ik sprak vandaag met collega's van de tico ploeg van fbmz en zij hebben deze week enkele honderden tickets en C170 opgemaakt...
Plaats reactie