22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Bericht door overweg13 »

We stapten langs GR 563 (Vesdre en Hautes Fagnes) van Botrange naar Sart-lez-Spa. Het werd een prachtige tocht van iets meer dan 16 km, eerst door de Venen, daarna door de erg mooie vallei van de Hoëgne. Met vier treinen en twee bussen maakten we het zaakje rond. Lees het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2349470.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Bericht door Bibke »

Mooie reportage, er zitten ook geweldig mooie foto's bij.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: 22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Bericht door wva »

Prachtige streek!
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Bericht door Terminus »

Hallo,

i.v.m. het "knippen" van tickets:

Ik denk dat het voorlopig nog wel interessant is zolang NMBS met invulpassen werkt. Door te knippen kan je de fraude beperken, of op zijn minst aantonen dat de klant gefoefeld heeft
(Nog meer dan het "knippen" lijken invulpassen me niet meer van deze tijd. Maar naar ik heb begrepen wordt het digitaliseren ervan vooral tegengewerkt door de politiek)

Maar op termijn zou het verdwijnen van de kniptang in binnenlandse treinen logisch zijn (is ook het geval bij NS: degene die er eentje hebben, mogen ze houden. Nieuwe bedienden krijgen er geen meer)

Misschien heeft het wel nog waarde in internationale treinen (b.v. Benelux-trein)? Ik heb te weinig zich op de soorten tickets waarmee de treinbegeleiders daar geconfonteerd worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa GR563

Bericht door overweg13 »

Het is lange tijd inderdaad een middel tot controle geweest, maar daar zijn ondertussen zoveel voorwaarden aan verbonden dat het achteraf bekeken nog nauwelijks als controlemiddel bruikbaar is:
1. zeker nu, maar ook voordien werd er op sommige verbindingen niet tot nauwelijks gecontroleerd. Ik heb KeyCards liggen waar geen enkele van de tien ritten geknipt is geweest;
2. veel stempels zijn gewoon onleesbaar omdat de tbg geen inkt getankt heeft;
3. meer en meer stempels zijn zonder meer fout, omdat de tbg de stempel niet heeft aangepast;
4. laat ons eerlijk zijn: een papieren vervoerbewijs is stilaan de uitzondering geworden.

M.a.w. mocht de NMBS vroeg of laat de knip gebruiken in geval van betwisting (bijv. bij een compensatie-aanvraag), dan is de kans bijzonder klein dat ze er hun gelijk mee kunnen halen. Het heeft natuurlijk iets folkloristisch, maar of het echt nog enig nut heeft, durf ik te betwijfelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie