6 oktober 2020 Hermeton - Hastière

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

6 oktober 2020 Hermeton - Hastière

Bericht door Paul »

Eerst een bekentenis. Voor de zevende etappe op de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' (Doische - Soulme) ben ik op 22 september met de auto naar Soulme gereden en heb ik het pad naar Doische heen en terug gewandeld. Het was praktisch niet te doen om dit met openbaar vervoer te combineren. De achtste etappe (Soulme - Hermeton) kan enkel op een donderdag: in Soulme zelf komt geen bus; aan de dichtsbijgelegen halte (Gochenée route de Soulme) komt enkel op donderdag (marktdag in Florennes) één bruikbare bus van de TEC; dat zal voor een volgende keer zijn. Op deze dinsdag werd het dus etappe nummer negen, een korte wandeling van Hermeton-sur-Meuse uit het Maasdal omhoog naar de groene hoogvlakte en via Inzemont, met mooi panorama op de Maasmeander en de romaanse abdijkerk (een 11de-eeuwse architecturale parel) van Hastière-par-delà, weer naar beneden naar Hastière-Lavaux. Er was voor deze dag veel regen aangekondigd maar tijdens mijn wandeling bleef het de hele tijd droog, met af en toe een streepje zon.

Zowel de heen- als de terugreis verliepen een beetje anders dan gepland.

Plan heenreis:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC729 09:00 09:17
Antw.Berchem - Brussels Airport IC9216 09:25 09:50
Brussels Airport - Dinant IC2510 10:16 11:57

Maar wegens diverse vertragingen (de Benelux werd aangekondigd met +26) werd het:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC3029 08:44 (+18) 09:03 (+15) break 324
Antw.Berchem - Brussel-Noord IC2031 09:30 (+4) 10:00 (stipt) HLE1852 + M6
Brussel-Noord - Namur IC2410 10:12 (+2) 11:14 (+9) HLE2711 + 11 M4
Namur - Dinant IC2510 11:28 (stipt) 11:57 (+1) desiro 08054
Dinant - Hermeton-Pont TEC 154a 13:07 (stipt) 13:29 (stipt) Mercedes Citaro 505114 van Pirnay

Terugreis:

De planner van de NMBS stelde een avontuurlijke treinreis voor met overstappen in Brussel-Luxemburg, Schaarbeek en Mechelen. Ik koos voor een overstap in Etterbeek, zo kwam ik daar ook nog eens en bovendien kon ik er op hetzelfde perron op aansluiting wachten. Wegens vertraging kwam er nog een overstap in Berchem bij. Het ging als volgt:

Hastière-Gare - Dinant TEC 154a 15:31 (stipt) 15:53 (stipt) Iveco Crossway 420152 van Penning
Dinant - Etterbeek IC2537 16:03 (stipt) 17:17 (+1) desiro 08025
Etterbeek - Schaarbeek S4 2167 17:28 (+2) 17:42 (+3) desiro 08032
Schaarbeek - Mechelen S1 1966 17:54 (+5) 18:13 (+12) desiro 08175
(De P-trein van 18:21 naar Sint-Niklaas was dus al vertrokken. Daarom:)
Mechelen - Antw.Berchem IC3117 18:29 (+1) 18:49 (stipt) varken 834
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC3018 18:57 (stipt) 19:16 (stipt) break 355

Twee TEC-bussen, negen treinen met vijf verschillende soorten materieel en slechts éénmaal controle, namelijk tussen Dinant en Etterbeek.

Hieronder drie foto's van de voormalige stopplaats Hermeton - in augustus 1994 reed daar de stoomtrein die Vic postte in zijn ttb-map 61 (zie http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2352282), maar nu staat het STOP-bord daar zeer terecht want op de overweg is de spoorlijn verdwenen onder een dikke laag asfalt. Heropening van deze lijn zal niet voor morgen zijn.
Dan een panorama vanaf het belvédère van Inzemont op Hastière-par-delà met de 11de-eeuwse romaanse Sint-Pieterskerk.
Ten slotte drie foto's van het Nord Belge-station van Hastière, dat er nog best goed uitziet.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie