Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland
Geplaatst: 07 jan 2022, 16:35
In de Herfstvakantie van vorig jaar ben ik voor de eerste keer op Interrail-reis gegaan, gedurende 8 dagen (za 30/10/2021 t.e.m. za 06/11/2021) heb ik met mijn 1e klasse Interrail-pass 4 landen bezocht: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein.
Via deze "fotoreportage" / recensie wil ik even kwijt wat ik van deze reis vond, hoe de spoorwegen in deze andere landen zijn gereld en misschien anderen inspireren voor een eigen Interrail-reis.
Aan de onderkant van elke dag vind je ook meer details over de specifieke treinen die ik heb genomen tijdens mijn reis en de materieelinzet hierop.
Veel lees- en kijkplezier!
Dag 1 (zaterdag 30 oktober 2021): Brussel -> Semmering
Deze eerste dag was redelijk saai, bijna een hele dag op ICE'tjes.
De dag begon rond 08:00 op station Brussel-Zuid, waar we na een bezoekje aan de Carrefour (die nog handig uitkwam besefte ik later) gingen we naar spoor 6 voor de ICE van 08:25 richting Frankfurt (Main) Hbf.
Dus ik vol goede moed richting de twee 1e klasse wagons, maar deze goede moed was al snel weg.
Eens opgestapt waren de meeste plaatsen gereserveerd, en dat had ik niet verwacht, ik had 1e klasse ingeschat als zijnde rustig en altijd plek vrij, dus was het het niet waart om €10 uit te geven aan stoelreservaties, maar blijkbaar is dit bij de Deutsche Bahn dus wel wat anders.
Tot Liège-Guillemins waren er nog 4 stoelen vrij, maar daarna heb ik van Liège tot Köln genoten van een warme chocomelk in de BordBistro, ik had eerst een Franzözisch frühstuck gevraagd, maar de croissants waren spijtig genoeg op, dus werd het maar een chocomelk.
Gelukkig herkende de Train Manager ons nog van onze passen te hebben gecontroleerd in de 1e klasse dus kregen we van hem een "lieblingsgast"-chocolaatje.
Gelukkig ging het na Köln (even) beter met de plaatsen in 1e klas, blijkbaar waren 75% van de reizigers uit Brussel reizigers met als eindbestemming Berlin die in Köln moesten overstappen.
Dus tussen Köln en Frankfurt heb ik plaatsgenomen in een gezellig en lege 6-persoons coupé.
Eens aangekomen in Frankfurt trokken we eerst richting de DB-lounge, die goed verstopt was in een hotel net buiten het treinstation, maar spijtig genoeg (en ik had dat kunnen weten had ik de DB website deftiger gelezen) zijn Interrail-reizigers niet toegelaten in de DB lounges.
Dus ik een kleine chocoladekoek gekocht in Frankfurt met de hoop te kunnen genieten van een deftig middagmaal op de ICE richting Wien.
Eénmaal opgestapt op de ICE, zat de 1e klasse weer volledig vol gereserveerd, dus dacht ik naar de BordBistro te gaan voor de lunch, maar tot mijn grote verbazing was de BordBistro gesloten en hadden ze alleen "notverkauf", met M&M's, Snickers en belegd notenbrood.
Dus dan maar zo'n notenbrood gekocht, en het is omdat het het enige was dat ze nog in de aanbieding hadden (en het was nog maar 13:00), want dat notenbrood was niet te eten.
En blijkbaar vinden enkel de Duitsers het oké om zomaar de BordBistro te sluiten zonder deftig alternatief, want de conductrice van de ÖBB die in Passau de trein overnam kon er ook niet mee lachen, ze zei "het is niet de eerste keer en zeker niet de laatste dat de Duitsers een trein zonder restaurant meegeven".
Na een rit van zo'n 6u was ik dan uiteindelijk, hongerig, aangekomen in Wien-Meidling.
Hier had ik een overstaptijd van zo'n 25min. op de RailJet richting Wiener Neustadt, dus was er genoeg tijd om even de ÖBB lounge in te gaan voor een gratis drankje.
In de RailJet, die tot mijn grote verbazing werd gereden door de České dráhy, was het restaurant gelukkig wel open, en heb ik genoten van de heerlijke tortilla's.
Na Wiener Neustadt ging het dan per REX tot Payerbach-Reichenau waarna het verder ging per Desiro op de R91 tot Semmering.
Dit was mijn eerste ervaring met de Oostenrijkse versie van de Desiro ML en wat een verschil met de Belgische exemplaren, deftige stoelen, weliswaar geen 1e klasse aanwezig maar 2e klasse was naar mijn mening comfortabel genoeg.
Treinen en materieelsinzet op dag 1:
- ICE 13: Brussel-Zuid (v. 08:25) - Frankfurt (Main) Hbf (a. 11:31): BR406 / ICE-3
- ICE 27: Frankfurt (Main) Hbf (v. 12:22) - Wien-Meidling (a. 18:40): BR411 / ICE-T
- RJ 371: Wien-Meidling (v. 19:05) - Wiener Neustadt Hbf (a. 19:30): ČD RailJet
- REX 2357: Wiener Neustadt Hbf (v. 19:35) - Payerbach-Reichenau (a. 20:09): ÖBB CityJet dubbeldekkers
- R91 7541: Payerbach-Reichenau (v. 20:12) - Semmering (a. 20:41): ÖBB 4744 / Desiro
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 2.57&z=7.5
Foto's dag 1: https://imgur.com/a/nJ8GYBu
Dag 2 (zondag 31 oktober 2021): Semmering
De zondag spendeerde we in het skidorp Semmering zelf, aangezien het zomerseizoen net 3 dagen gedaan was en het winterseizoen nog minstens een maand op zich liet wachten was het er vrij doods.
Ik heb 's ochtends de "Bahnwanderweg" gedaan, dit is een prachtige wandeling langs de Semmerinspoorlijn, die tevens ook op de lijst van UNESCO-werelderfgoed staat.
De wandeling gaat langs alle "highlights" van de route: het Adlitzgraben-Viadukt en het Ghega-Museum aan de voet van het Kalte-Rinne-Viadukt.
Het Ghega Museum is een projectje van een bejaarde bewoner een spoorwegfanaat, die daar verschillende krantenknipsels heeft liggen met nieuws over de Semmeringbahn, oude spoorwegspullen en zelfs een miniatuurversie van het Kalte-Rinne-Viadukt.
Na de wandeling van zo'n 8km kwamen we aan in het dorpje Breitenstein waar we na een uurtje wachten op het station, wat in Oostenrijk niet erg is aangezien bijna alle stations, zelfs kleine dorpsstationnetjes zoals Breitenstein hebben gratis toiletten en een verwarmde wachtruimte binnen.
Treinen en materieelsinzet op dag 2:
- R91 7533: Breitenstein (v. 12:33) - Semmering (a. 12:41): ÖBB 4024 / Talent
Foto's dag 2: https://imgur.com/a/bxK0zlw
Dag 3 (maandag 1 november 2021): Semmering -> Innsbruck
Tijdens ons verblijf in Semmering ontdekte ik dat het station "Wolfsbergkogel" dichterbij de studio waar ik verbleef lag dan station Semmering.
Dus nam ik vanuit Wolfsbergkogel de R91-stoptrein naar Mürzzuschlag om daar over te stappen op de S9 van Graz richting Bruck an der Mur.
Eens aangekomen in Bruck an der Mur ging het per S8 richting Leoben om daar over te stappen op de IC met als eindbestemming Lienz in Osttirol.
Dit is waarschijnlijk niet de meest logische route, aangezien de Transalpin naar Zürich 5min. na de IC naar Lienz vertrekt en direct richting Innsbruck gaat.
Maar de spoorlijn tussen Leoben en Klagenfurt is echt wel de moeite waard, in tegenstelling tot de autoweg zit je vaak hoger in de bergen met een mooi uitzicht over de lager gelegen dorpen.
In deze IC, en dat is iets unieks voor Oostenrijkse InterCity's was ook een restauratierijtuig aanwezig, dus heb ik genoten van het uitzicht en van een heerlijke pasta met paprikasaus.
Eens aangekomen in Klagenfurt dook ik weer eventjes de lounge in voor een gratis "Eisthee" vooraleer door te gaan richting Schwarzach-St. Veit.
De trein rijdt tussen Spittal en Schwarzach over de Tauernbahn, en dat is zeker ook een aanrader om te doen.
In Schwarzach ging het dan per REX tot Zell am See, waar ik heb genoten van een heerlijke pizza in opnieuw een redelijk doods en verlaten skidorp vooraleer terug te gaan richting station voor de IC "Hahnenkamm" richting Innsbruck, de eindbestemming van deze dag.
Treinen en materieelsinzet dag 3:
- R91 7525: Wolfsbergkogel (v. 08:39) - Mürzzuschlag (a. 08:57): ÖBB 4024 / Talent
- S9 4031: Mürzzuschlag (v. 09:10) - Bruck/Mur (a. 09:52): ÖBB 4744 / Desiro
- S8 4553: Bruck/Mur (v. 10:06) - Leoben (a. 10:18): ÖBB 4024 / Talent
- IC 533 "Lienzer Dolomiten": Leoben (v. 10:25) - Klagenfurt Hbf (a. 12:20): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen
- IC 793: Klagenfurt Hbf (v. 12:45) - Schwarzach-St. Veit (a. 14:48): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen + CityShuttle-stuurstandrijtuig
- REX 1518: Schwarzach-St. Veit (v. 15:12) - Zell Am See (a. 12:44): ÖBB 4024 / Talent
- IC 518 "Hahnenkamm": Zell Am See (v. 17:44) - Innsbruck Hbf (a. 19:40): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 1.92&z=7.5
Foto's dag 3: https://imgur.com/a/kFMjskA
Dag 4 (dinsdag 2 november 2021): Innsbruck
Niet veel spectaculairs gedaan op deze dag, gewoon een kleine citytrip van Innsbruck en omstreken gedaan.
Een keertje per buslijn J naar Nordkette en Igls en met de Stubaitalbahn naar Mutters.
Foto's dag 4: https://imgur.com/a/ULaCtHJ
Dag 5 (woensdag 3 november 2021): Innsbruck -> Buchs SG
Dag 5 werd weer een reisdag waarin we 3 landen gingen doorkruizen.
Het begon allemaal rond 10:45 in Innsbruck, Oostenrijk waar we klaarstonden op spoor 3 voor de RJX richting Bregenz.
Deze reed weer over een prachtige route langs mooie bergriviertjes met kristalhelder water en de Arlbergspoorlijn, met vele lange tunnels.
Het voordeel van 1e klasse in de Oostenrijkse RailJet (voor mij dan toch) is dat je eten kan bestellen via het internet van de trein en dat komen ze dan vervolgens leveren aan je zitplaats.
Zo heb ik ter hoogte van Langen am Arlberg genoten van een lekkere fusili met bolognese.
Na een rit van zo'n 2,5u tot Bregenz ging het verder met de S1 richting Lindau-Insel in Duitsland, het is een mooi ouderwets dorpje op een schiereiland maar langer dan 45min. kon ik me hier niet vermaken, dus ging het weer snel terug met de S1 richting Bregenz om erna per S3 tot het Zwitserse St. Margrethen te gaan en dan de laatste trein, de Zwitserse S4 tot Buchs SG.
Buchs is normaal gezien het station voor Liechtenstein, en verder, maar door werkzaamheden werden de treinen vervangen door bussen tussen Sargans, Buchs en Feldkirch, dus het was behoorlijk druk op het busstation waar een kleine Solaris Urbino 12 van de Vienna Airport Lines klaarstond voor een rit richting Feldkirch als "stopbus" via Schaan-Vaduz, ...
Treinen en materieelsinzet dag 5:
- RJX 660: Innsbruck Hbf (v. 10:48) - Bregenz (a. 13:17): ÖBB RailJet
- S1 5616: Bregenz (v. 13:20) - Lindau-Insel (a. 13:33): ÖBB 4024 / Talent
- S1 5619: Lindau-Insel (v. 14:21) - Bregenz (a. 14:37): ÖBB 1116 + CityJet-dubbeldekkers
- S3 5769: Bregenz (v. 14:47) - St. Margrethen SG (a. 15:04): ÖBB 4024 / Talent
- S4 11455: St. Margrethen SG (v. 15:07) - Buchs SG (a. 15:43): RaBe 526 / FLIRT
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 5.87&z=8.5
Foto's dag 5: https://imgur.com/a/PZAveRA
Dag 6 (donderdag 4 november 2021): Liechtenstein
Dit werd net zoals dag 4 een niet zo spectaculaire dag op gebied van spoorwegen en treinen, ik bezocht de hoofdstad van Liechtenstein Vaduz om daarna via de waterval van Rietli terug te keren richting het appartement in Buchs.
Dag 7 (vrijdag 5 november 2021): Buchs SG -> Mainz
Op dag 7 werd de terugreis richting België ingezet, vanuit Buchs ging het eerst per S4 naar Sargans om daar over te stappen op de IC-3 richting Zürich en Basel.
De route tussen Sargans en Zürich was weer een adembenemende route langs verschillende meren, er zijn natuurlijk mooiere trajecten in Zwitserland, zoals de Glacier Express die ik eerst wou doen maar blijkbaar niet rijdt in de herfst.
Eens aangekomen in Zürich ging het verder met de IC naar Stuttgart, deze werd gereden met comfortabele EW IV rijtuigen van de SBB, maar had spijtig genoeg geen restauratierijtuig, maar gelukkig was dat al van bij het plannen van de reis bekend dus had ik in Buchs al een belegd broodje gekocht in de lokale supermarkt.
Met de IC gingen we tot Tuttlingen waar we overstapten op de RE naar Donaueschingen om daar weer over te stappen op de S10 naar Freiburg over de Höllentalbahn.
Deze spoorweg heeft al eens een aflevering gekregen van het Nederlandse "Rail Away", dus dan weet je wel dat de spoorlijn de moeite waard is.
Het eerste deel tot Titisee was vooral vlak en door de bossen, maar vanaf Titisee werd het wel spectaculair.
Je merkte echt dat de trein daalde, de Höllentalbahn is dan ook één van de steilste spoorlijnen van Duitsland met een max. steigingspercentage van 5,5%.
Daardoor waren er vroeger nog 2 locomotieven nodig, maar tegenwoordig kunnen de Alstom Coradia-treintjes die er rijden dat goed aan alleen.
In Freiburg ging het per ICE tot Mannheim, wederom in 2e klasse want de 1e klasse was weer vol gereserveerd.
Daarna nog een klein stukje per IC tot Mainz, hier was ik één van de enigen in de 1e klasse, dus je merkt het verschil wel tussen ICE en IC.
Treinen en materieelsinzet op dag 7:
- S4 11427: Buchs SG (v. 08:47) - Sargans (a. 09:01): RaBe 526 / FLIRT
- IC 564: Sargans (v. 09:27) - Zürich HB (a. 10:22): SBB 460 + IC2000-rijtuigen
- IC 280: Zürich HB (v. 10:37) - Tuttlingen (a. 11:58): SBB 420 (vanaf Singen ÖBB 1116) + EW_IW-rijtuigen
- RE55 3210: Tuttlingen (v. 12:13) - Donaueschingen (a. 12:34): BR643 / Talent
- S10 9716: Donaueschingen (v. 12:48) - Titisee (a. 13:34): BR1440 / Coradia Continental
- S1 9620: Titisee (v. 15:08) - Freiburg (Breisgau) Hbf (a. 15:48): BR1440 / Coradia Contintental
- ICE 104/204: Freiburg (Breisgau) Hbf (v. 15:56) - Mannheim Hbf (a. 17:26): BR406 / ICE-3
- IC 1912: Mannheim Hbf (v. 17:38) - Mainz Hbf (a. 18:15): DB 101 + IC-rijtuigen
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 19.5&z=7.5
Foto's dag 7: https://imgur.com/a/wR0cqwQ
Dag 8 (zaterdag 6 november 2021): Mainz -> Brussel
Deze dag draaide enkel rond één spoorlijn: de Linke Rheinstrecke tussen Mainz en Koblenz.
Het was eerst de bedoelen deze te doen met de Desiro's van TransRegio op de RB26, maar aangezien ik het reizen vrij "moe" was geworden heb ik de dag ingekort om al rond 15u in Brussel te zijn, dus werd het de ICE tussen Mainz en Koblenz.
Na een citytrip Koblenz van anderhalf uur ging het richting station Stadtmitte voor de RE5 (Rhein-Ruhr-Express) naar Köln, en ik moet zeggen dat de eerste klas in de Desiro HC'tjes toch wel beter was voor een regionaal product vergeleken met de Talentjes van de DB die we meehadden op de RE55 tussen Tuttlingen en Donaueschingen (zie dag 7).
Spijtig genoeg ontbreekte de helft van de trein dus werd door de conducteur beslist om de eerste klasse te deklasseren tussen Bonn en Köln.
Na een lekkere curryworst te hebben gegeten bij de Schweinske in Köln Hbf, zeker een aanrader, ging het naar de laatste trein van de reis: de ICE naar Brussel.
Treinen en materieelsinzet op dag 8:
- ICE 1610: Mainz Hbf (v. 08:49) - Koblenz Hbf (a. 09:42): BR411 / ICE-T
- RE5 28516: Koblenz-Stadtmitte (v. 11:18) - Köln Hbf (a. 12:28): BR462 / Desiro HC
- ICE 314: Köln Hbf (v. 13:43) - Brussel-Noord (a. 15:26): BR406 / ICE-3
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 792.83&z=6
Foto's dag 8: https://imgur.com/a/CAe2VMQ
Ik vond het een zeer leuke reis waar ik heb uit geconcludeerd dat een zitplaatsreservatie op de ICE wel handig is en dat naar mijn mening Oostenrijk een beter spoorland is dan Zwitserland.
Via deze "fotoreportage" / recensie wil ik even kwijt wat ik van deze reis vond, hoe de spoorwegen in deze andere landen zijn gereld en misschien anderen inspireren voor een eigen Interrail-reis.
Aan de onderkant van elke dag vind je ook meer details over de specifieke treinen die ik heb genomen tijdens mijn reis en de materieelinzet hierop.
Veel lees- en kijkplezier!
Dag 1 (zaterdag 30 oktober 2021): Brussel -> Semmering
Deze eerste dag was redelijk saai, bijna een hele dag op ICE'tjes.
De dag begon rond 08:00 op station Brussel-Zuid, waar we na een bezoekje aan de Carrefour (die nog handig uitkwam besefte ik later) gingen we naar spoor 6 voor de ICE van 08:25 richting Frankfurt (Main) Hbf.
Dus ik vol goede moed richting de twee 1e klasse wagons, maar deze goede moed was al snel weg.
Eens opgestapt waren de meeste plaatsen gereserveerd, en dat had ik niet verwacht, ik had 1e klasse ingeschat als zijnde rustig en altijd plek vrij, dus was het het niet waart om €10 uit te geven aan stoelreservaties, maar blijkbaar is dit bij de Deutsche Bahn dus wel wat anders.
Tot Liège-Guillemins waren er nog 4 stoelen vrij, maar daarna heb ik van Liège tot Köln genoten van een warme chocomelk in de BordBistro, ik had eerst een Franzözisch frühstuck gevraagd, maar de croissants waren spijtig genoeg op, dus werd het maar een chocomelk.
Gelukkig herkende de Train Manager ons nog van onze passen te hebben gecontroleerd in de 1e klasse dus kregen we van hem een "lieblingsgast"-chocolaatje.
Gelukkig ging het na Köln (even) beter met de plaatsen in 1e klas, blijkbaar waren 75% van de reizigers uit Brussel reizigers met als eindbestemming Berlin die in Köln moesten overstappen.
Dus tussen Köln en Frankfurt heb ik plaatsgenomen in een gezellig en lege 6-persoons coupé.
Eens aangekomen in Frankfurt trokken we eerst richting de DB-lounge, die goed verstopt was in een hotel net buiten het treinstation, maar spijtig genoeg (en ik had dat kunnen weten had ik de DB website deftiger gelezen) zijn Interrail-reizigers niet toegelaten in de DB lounges.
Dus ik een kleine chocoladekoek gekocht in Frankfurt met de hoop te kunnen genieten van een deftig middagmaal op de ICE richting Wien.
Eénmaal opgestapt op de ICE, zat de 1e klasse weer volledig vol gereserveerd, dus dacht ik naar de BordBistro te gaan voor de lunch, maar tot mijn grote verbazing was de BordBistro gesloten en hadden ze alleen "notverkauf", met M&M's, Snickers en belegd notenbrood.
Dus dan maar zo'n notenbrood gekocht, en het is omdat het het enige was dat ze nog in de aanbieding hadden (en het was nog maar 13:00), want dat notenbrood was niet te eten.
En blijkbaar vinden enkel de Duitsers het oké om zomaar de BordBistro te sluiten zonder deftig alternatief, want de conductrice van de ÖBB die in Passau de trein overnam kon er ook niet mee lachen, ze zei "het is niet de eerste keer en zeker niet de laatste dat de Duitsers een trein zonder restaurant meegeven".
Na een rit van zo'n 6u was ik dan uiteindelijk, hongerig, aangekomen in Wien-Meidling.
Hier had ik een overstaptijd van zo'n 25min. op de RailJet richting Wiener Neustadt, dus was er genoeg tijd om even de ÖBB lounge in te gaan voor een gratis drankje.
In de RailJet, die tot mijn grote verbazing werd gereden door de České dráhy, was het restaurant gelukkig wel open, en heb ik genoten van de heerlijke tortilla's.
Na Wiener Neustadt ging het dan per REX tot Payerbach-Reichenau waarna het verder ging per Desiro op de R91 tot Semmering.
Dit was mijn eerste ervaring met de Oostenrijkse versie van de Desiro ML en wat een verschil met de Belgische exemplaren, deftige stoelen, weliswaar geen 1e klasse aanwezig maar 2e klasse was naar mijn mening comfortabel genoeg.
Treinen en materieelsinzet op dag 1:
- ICE 13: Brussel-Zuid (v. 08:25) - Frankfurt (Main) Hbf (a. 11:31): BR406 / ICE-3
- ICE 27: Frankfurt (Main) Hbf (v. 12:22) - Wien-Meidling (a. 18:40): BR411 / ICE-T
- RJ 371: Wien-Meidling (v. 19:05) - Wiener Neustadt Hbf (a. 19:30): ČD RailJet
- REX 2357: Wiener Neustadt Hbf (v. 19:35) - Payerbach-Reichenau (a. 20:09): ÖBB CityJet dubbeldekkers
- R91 7541: Payerbach-Reichenau (v. 20:12) - Semmering (a. 20:41): ÖBB 4744 / Desiro
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 2.57&z=7.5
Foto's dag 1: https://imgur.com/a/nJ8GYBu
Dag 2 (zondag 31 oktober 2021): Semmering
De zondag spendeerde we in het skidorp Semmering zelf, aangezien het zomerseizoen net 3 dagen gedaan was en het winterseizoen nog minstens een maand op zich liet wachten was het er vrij doods.
Ik heb 's ochtends de "Bahnwanderweg" gedaan, dit is een prachtige wandeling langs de Semmerinspoorlijn, die tevens ook op de lijst van UNESCO-werelderfgoed staat.
De wandeling gaat langs alle "highlights" van de route: het Adlitzgraben-Viadukt en het Ghega-Museum aan de voet van het Kalte-Rinne-Viadukt.
Het Ghega Museum is een projectje van een bejaarde bewoner een spoorwegfanaat, die daar verschillende krantenknipsels heeft liggen met nieuws over de Semmeringbahn, oude spoorwegspullen en zelfs een miniatuurversie van het Kalte-Rinne-Viadukt.
Na de wandeling van zo'n 8km kwamen we aan in het dorpje Breitenstein waar we na een uurtje wachten op het station, wat in Oostenrijk niet erg is aangezien bijna alle stations, zelfs kleine dorpsstationnetjes zoals Breitenstein hebben gratis toiletten en een verwarmde wachtruimte binnen.
Treinen en materieelsinzet op dag 2:
- R91 7533: Breitenstein (v. 12:33) - Semmering (a. 12:41): ÖBB 4024 / Talent
Foto's dag 2: https://imgur.com/a/bxK0zlw
Dag 3 (maandag 1 november 2021): Semmering -> Innsbruck
Tijdens ons verblijf in Semmering ontdekte ik dat het station "Wolfsbergkogel" dichterbij de studio waar ik verbleef lag dan station Semmering.
Dus nam ik vanuit Wolfsbergkogel de R91-stoptrein naar Mürzzuschlag om daar over te stappen op de S9 van Graz richting Bruck an der Mur.
Eens aangekomen in Bruck an der Mur ging het per S8 richting Leoben om daar over te stappen op de IC met als eindbestemming Lienz in Osttirol.
Dit is waarschijnlijk niet de meest logische route, aangezien de Transalpin naar Zürich 5min. na de IC naar Lienz vertrekt en direct richting Innsbruck gaat.
Maar de spoorlijn tussen Leoben en Klagenfurt is echt wel de moeite waard, in tegenstelling tot de autoweg zit je vaak hoger in de bergen met een mooi uitzicht over de lager gelegen dorpen.
In deze IC, en dat is iets unieks voor Oostenrijkse InterCity's was ook een restauratierijtuig aanwezig, dus heb ik genoten van het uitzicht en van een heerlijke pasta met paprikasaus.
Eens aangekomen in Klagenfurt dook ik weer eventjes de lounge in voor een gratis "Eisthee" vooraleer door te gaan richting Schwarzach-St. Veit.
De trein rijdt tussen Spittal en Schwarzach over de Tauernbahn, en dat is zeker ook een aanrader om te doen.
In Schwarzach ging het dan per REX tot Zell am See, waar ik heb genoten van een heerlijke pizza in opnieuw een redelijk doods en verlaten skidorp vooraleer terug te gaan richting station voor de IC "Hahnenkamm" richting Innsbruck, de eindbestemming van deze dag.
Treinen en materieelsinzet dag 3:
- R91 7525: Wolfsbergkogel (v. 08:39) - Mürzzuschlag (a. 08:57): ÖBB 4024 / Talent
- S9 4031: Mürzzuschlag (v. 09:10) - Bruck/Mur (a. 09:52): ÖBB 4744 / Desiro
- S8 4553: Bruck/Mur (v. 10:06) - Leoben (a. 10:18): ÖBB 4024 / Talent
- IC 533 "Lienzer Dolomiten": Leoben (v. 10:25) - Klagenfurt Hbf (a. 12:20): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen
- IC 793: Klagenfurt Hbf (v. 12:45) - Schwarzach-St. Veit (a. 14:48): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen + CityShuttle-stuurstandrijtuig
- REX 1518: Schwarzach-St. Veit (v. 15:12) - Zell Am See (a. 12:44): ÖBB 4024 / Talent
- IC 518 "Hahnenkamm": Zell Am See (v. 17:44) - Innsbruck Hbf (a. 19:40): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 1.92&z=7.5
Foto's dag 3: https://imgur.com/a/kFMjskA
Dag 4 (dinsdag 2 november 2021): Innsbruck
Niet veel spectaculairs gedaan op deze dag, gewoon een kleine citytrip van Innsbruck en omstreken gedaan.
Een keertje per buslijn J naar Nordkette en Igls en met de Stubaitalbahn naar Mutters.
Foto's dag 4: https://imgur.com/a/ULaCtHJ
Dag 5 (woensdag 3 november 2021): Innsbruck -> Buchs SG
Dag 5 werd weer een reisdag waarin we 3 landen gingen doorkruizen.
Het begon allemaal rond 10:45 in Innsbruck, Oostenrijk waar we klaarstonden op spoor 3 voor de RJX richting Bregenz.
Deze reed weer over een prachtige route langs mooie bergriviertjes met kristalhelder water en de Arlbergspoorlijn, met vele lange tunnels.
Het voordeel van 1e klasse in de Oostenrijkse RailJet (voor mij dan toch) is dat je eten kan bestellen via het internet van de trein en dat komen ze dan vervolgens leveren aan je zitplaats.
Zo heb ik ter hoogte van Langen am Arlberg genoten van een lekkere fusili met bolognese.
Na een rit van zo'n 2,5u tot Bregenz ging het verder met de S1 richting Lindau-Insel in Duitsland, het is een mooi ouderwets dorpje op een schiereiland maar langer dan 45min. kon ik me hier niet vermaken, dus ging het weer snel terug met de S1 richting Bregenz om erna per S3 tot het Zwitserse St. Margrethen te gaan en dan de laatste trein, de Zwitserse S4 tot Buchs SG.
Buchs is normaal gezien het station voor Liechtenstein, en verder, maar door werkzaamheden werden de treinen vervangen door bussen tussen Sargans, Buchs en Feldkirch, dus het was behoorlijk druk op het busstation waar een kleine Solaris Urbino 12 van de Vienna Airport Lines klaarstond voor een rit richting Feldkirch als "stopbus" via Schaan-Vaduz, ...
Treinen en materieelsinzet dag 5:
- RJX 660: Innsbruck Hbf (v. 10:48) - Bregenz (a. 13:17): ÖBB RailJet
- S1 5616: Bregenz (v. 13:20) - Lindau-Insel (a. 13:33): ÖBB 4024 / Talent
- S1 5619: Lindau-Insel (v. 14:21) - Bregenz (a. 14:37): ÖBB 1116 + CityJet-dubbeldekkers
- S3 5769: Bregenz (v. 14:47) - St. Margrethen SG (a. 15:04): ÖBB 4024 / Talent
- S4 11455: St. Margrethen SG (v. 15:07) - Buchs SG (a. 15:43): RaBe 526 / FLIRT
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 5.87&z=8.5
Foto's dag 5: https://imgur.com/a/PZAveRA
Dag 6 (donderdag 4 november 2021): Liechtenstein
Dit werd net zoals dag 4 een niet zo spectaculaire dag op gebied van spoorwegen en treinen, ik bezocht de hoofdstad van Liechtenstein Vaduz om daarna via de waterval van Rietli terug te keren richting het appartement in Buchs.
Dag 7 (vrijdag 5 november 2021): Buchs SG -> Mainz
Op dag 7 werd de terugreis richting België ingezet, vanuit Buchs ging het eerst per S4 naar Sargans om daar over te stappen op de IC-3 richting Zürich en Basel.
De route tussen Sargans en Zürich was weer een adembenemende route langs verschillende meren, er zijn natuurlijk mooiere trajecten in Zwitserland, zoals de Glacier Express die ik eerst wou doen maar blijkbaar niet rijdt in de herfst.
Eens aangekomen in Zürich ging het verder met de IC naar Stuttgart, deze werd gereden met comfortabele EW IV rijtuigen van de SBB, maar had spijtig genoeg geen restauratierijtuig, maar gelukkig was dat al van bij het plannen van de reis bekend dus had ik in Buchs al een belegd broodje gekocht in de lokale supermarkt.
Met de IC gingen we tot Tuttlingen waar we overstapten op de RE naar Donaueschingen om daar weer over te stappen op de S10 naar Freiburg over de Höllentalbahn.
Deze spoorweg heeft al eens een aflevering gekregen van het Nederlandse "Rail Away", dus dan weet je wel dat de spoorlijn de moeite waard is.
Het eerste deel tot Titisee was vooral vlak en door de bossen, maar vanaf Titisee werd het wel spectaculair.
Je merkte echt dat de trein daalde, de Höllentalbahn is dan ook één van de steilste spoorlijnen van Duitsland met een max. steigingspercentage van 5,5%.
Daardoor waren er vroeger nog 2 locomotieven nodig, maar tegenwoordig kunnen de Alstom Coradia-treintjes die er rijden dat goed aan alleen.
In Freiburg ging het per ICE tot Mannheim, wederom in 2e klasse want de 1e klasse was weer vol gereserveerd.
Daarna nog een klein stukje per IC tot Mainz, hier was ik één van de enigen in de 1e klasse, dus je merkt het verschil wel tussen ICE en IC.
Treinen en materieelsinzet op dag 7:
- S4 11427: Buchs SG (v. 08:47) - Sargans (a. 09:01): RaBe 526 / FLIRT
- IC 564: Sargans (v. 09:27) - Zürich HB (a. 10:22): SBB 460 + IC2000-rijtuigen
- IC 280: Zürich HB (v. 10:37) - Tuttlingen (a. 11:58): SBB 420 (vanaf Singen ÖBB 1116) + EW_IW-rijtuigen
- RE55 3210: Tuttlingen (v. 12:13) - Donaueschingen (a. 12:34): BR643 / Talent
- S10 9716: Donaueschingen (v. 12:48) - Titisee (a. 13:34): BR1440 / Coradia Continental
- S1 9620: Titisee (v. 15:08) - Freiburg (Breisgau) Hbf (a. 15:48): BR1440 / Coradia Contintental
- ICE 104/204: Freiburg (Breisgau) Hbf (v. 15:56) - Mannheim Hbf (a. 17:26): BR406 / ICE-3
- IC 1912: Mannheim Hbf (v. 17:38) - Mainz Hbf (a. 18:15): DB 101 + IC-rijtuigen
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 19.5&z=7.5
Foto's dag 7: https://imgur.com/a/wR0cqwQ
Dag 8 (zaterdag 6 november 2021): Mainz -> Brussel
Deze dag draaide enkel rond één spoorlijn: de Linke Rheinstrecke tussen Mainz en Koblenz.
Het was eerst de bedoelen deze te doen met de Desiro's van TransRegio op de RB26, maar aangezien ik het reizen vrij "moe" was geworden heb ik de dag ingekort om al rond 15u in Brussel te zijn, dus werd het de ICE tussen Mainz en Koblenz.
Na een citytrip Koblenz van anderhalf uur ging het richting station Stadtmitte voor de RE5 (Rhein-Ruhr-Express) naar Köln, en ik moet zeggen dat de eerste klas in de Desiro HC'tjes toch wel beter was voor een regionaal product vergeleken met de Talentjes van de DB die we meehadden op de RE55 tussen Tuttlingen en Donaueschingen (zie dag 7).
Spijtig genoeg ontbreekte de helft van de trein dus werd door de conducteur beslist om de eerste klasse te deklasseren tussen Bonn en Köln.
Na een lekkere curryworst te hebben gegeten bij de Schweinske in Köln Hbf, zeker een aanrader, ging het naar de laatste trein van de reis: de ICE naar Brussel.
Treinen en materieelsinzet op dag 8:
- ICE 1610: Mainz Hbf (v. 08:49) - Koblenz Hbf (a. 09:42): BR411 / ICE-T
- RE5 28516: Koblenz-Stadtmitte (v. 11:18) - Köln Hbf (a. 12:28): BR462 / Desiro HC
- ICE 314: Köln Hbf (v. 13:43) - Brussel-Noord (a. 15:26): BR406 / ICE-3
Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 792.83&z=6
Foto's dag 8: https://imgur.com/a/CAe2VMQ
Ik vond het een zeer leuke reis waar ik heb uit geconcludeerd dat een zitplaatsreservatie op de ICE wel handig is en dat naar mijn mening Oostenrijk een beter spoorland is dan Zwitserland.