Pagina 1 van 1

21 augustus 2023 Tessenderlo

Geplaatst: 22 aug 2023, 10:41
door ronny
Niet meer bediend maar nog brandend
Niet meer bediend maar nog brandend

Re: 21 augustus 2023 Leopoldsburg

Geplaatst: 22 aug 2023, 13:22
door jan_olieslagers
In Frankrijk zijn ze ook goed in dat soort toestanden. Ergens ten zuiden van Cambrai weet ik een spoor dat helemaal werd uitgebroken, alleen het stuk enkelspoor dat de grote baan kruist ligt er nog, compleet met de signalisatie voor de automobilisten erbij, Andrieskruisen en knipperlichten die natuurlijk niet meer branden. Ik denk dat het een "route nationale" betreft, en dat men het te lastig vond om met "Parijs" af te stemmen om dat laatste beetje ook op te ruimen.

Re: 21 augustus 2023 Leopoldsburg

Geplaatst: 22 aug 2023, 14:38
door nighttrain
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2023, 13:22 In Frankrijk zijn ze ook goed in dat soort toestanden. Ergens ten zuiden van Cambrai weet ik een spoor dat helemaal werd uitgebroken, alleen het stuk enkelspoor dat de grote baan kruist ligt er nog, compleet met de signalisatie voor de automobilisten erbij, Andrieskruisen en knipperlichten die natuurlijk niet meer branden. Ik denk dat het een "route nationale" betreft, en dat men het te lastig vond om met "Parijs" af te stemmen om dat laatste beetje ook op te ruimen.
Die sporen behoren toe aan SNCF Reseau.
Ze vinden het eenvoudiger om te laten liggen wat er al is indien het ienig "kontact" heeft met een route communale/departementale of Nationale.
Moest er enig nood ontstaan om terug in gebruik genomen te worden ,hebben ze geen extra administratie nodig om het terug in te planten en gebruiken wat "verdwenen "is met die mogelijke overheden.
In Calais vinden ze al jaren geen akkoord tussen het departement en SNCF Reseau ,betreffende een spoor op de Boulevard des Alliés ,zie foto https://www.google.com/maps/place/Calai ... ?entry=ttu
En dit om bij eventuele nood de haven te bedienen via verschillende sporen????? Folklorisch!

Re: 21 augustus 2023 Tessenderlo

Geplaatst: 22 aug 2023, 22:25
door Knipex
Mercie,
Ik heb de locatie opgezocht: https://goo.gl/maps/jEx9GuFkQcgDCAiA9

Re: 21 augustus 2023 Tessenderlo

Geplaatst: 23 aug 2023, 09:11
door pietje
Betreffende het overwegbord dat geplaatst is tussen de 2 sporen.
Je moet eerst weten dat die 2 sporen een verschillende eigenaar hadden: het meest oostenlijke was eigendom van de NMBS, terwijl het westelijke een privé spoor was van Tessenderlo Chemie.
Het spoor van Tessenderlo Chemie diende oorspronkelijk voor het vervoer van vracht tussen het Albertkanaal en de fabriek in Tessenderlo en stamde nog van in de tijd dat de fabrieken van Tessenderlo en Ham nog aparte entiteiten waren.
De fabriek van Tessenderlo had een apart gebouw naast het Albertkanaal (op een kleine kilometer van de fabriek in Ham) waar vanalles gelost werd en zo vervoerd werd naar Tessenderlo.
Er is later ook nog een aansluiting gemaakt naar de fabriek van Ham zodat Tessenderlo Chemie interne transporten tussen Ham en Tessenderlo kon doen over het eigen spoor.

Maar in de loop der jaren is het gebruik van dat spoor zodanig achteruit gegaan, ten voordele van vrachtwagens dat Tessenderlo chemie er mee gestopt is en het volledige privé spoor in onbruik geraakt is.
Het is trouwens het privé spoor dat nog jaren gebruikt is voor de railbike, maar ook dat is intussen afgelopen.

Intussen is de eigendom van de fabrieken in Ham en Tessenderlo nogal gewijzigd, dus heb ik niet echt een idee wie er nu eigenaar is van dat spoor, wetende dat er over de hele lengte naast dat spoor leidingen liggen voor beide fabrieken.

Om op dat bord terug te komen: ik denk dat het een bord is van NMBS/Infrabel om hun spoor aan te duiden en dat ze geen zaken hebben met dat 2de spoor enkele meters verder.

Re: 21 augustus 2023 Tessenderlo

Geplaatst: 09 sep 2023, 23:37
door JonasV91
Wel jammer dat er niks meer van gebruikt wordt.

Als ik het via Google Maps/Earth en Openrailwaymaps bekijk lijken daar nog heel wat bedrijven aangesloten op die spoorlijn...