28 november 2023 - Bierges

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

28 november 2023 - Bierges

Bericht door overweg13 »

We stapten 11 km in Bierges. Zes treinen volstonden om ons daar en terug naar huis te brengen. Lees het verslag, inclusief een brief aan CEO Dutordoir, op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2573681.

Veel lees- en kijkgenot.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door Portbou »

Het gebrek aan controle en sanctionering leidt niet enkel tot misbruik van de eerste klasse.
Het leidt er ook toe dat meer en meer mensen zonder ticket reizen.

Op de S1-treinen tussen Mechelen en Brussel wordt er ofwel niet ofwel heel meegaand gecontroleerd.

Met meegaand bedoel ik :
Bij het aantreffen van een reiziger zonder ticket vraagt de TBG om ticket te kopen + toeslag.
Als reiziger daar niet op ingaat wordt hij/zij gewoon gevraagd om op het volgende station uit te stappen.
Geen verdere sancties.

Iedere keer dat zich zoiets voordoet zijn er meer reizigers die besluiten om in het vervolg ook geen tickets meer te kopen.

Begrijp me niet verkeerd : ik heb er alle begrip voor dat TBG's confrontaties willen vermijden. Ze staan er immers altijd alleen voor als er agressie van komt.

Maar dat er vanuit hogerhand niet ingegrepen wordt met gespierdere controles begrijp ik niet.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door Klassiekje »

Deze toestand zal niet meer verbeteren.

Men is jammer genoeg de NMBS van binnenuit kapot aan het maken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: 30 nov 2023, 23:44 Het gebrek aan controle en sanctionering leidt niet enkel tot misbruik van de eerste klasse.
Het leidt er ook toe dat meer en meer mensen zonder ticket reizen.

Op de S1-treinen tussen Mechelen en Brussel wordt er ofwel niet ofwel heel meegaand gecontroleerd.

Met meegaand bedoel ik :
Bij het aantreffen van een reiziger zonder ticket vraagt de TBG om ticket te kopen + toeslag.
Als reiziger daar niet op ingaat wordt hij/zij gewoon gevraagd om op het volgende station uit te stappen.
Geen verdere sancties.

Iedere keer dat zich zoiets voordoet zijn er meer reizigers die besluiten om in het vervolg ook geen tickets meer te kopen.

Begrijp me niet verkeerd : ik heb er alle begrip voor dat TBG's confrontaties willen vermijden. Ze staan er immers altijd alleen voor als er agressie van komt.

Maar dat er vanuit hogerhand niet ingegrepen wordt met gespierdere controles begrijp ik niet.
Ik geef inderdaad toe dat ik een en ander te strikt vanuit het oogpunt van eerste klas bekijk, maar uiteraard heb je gelijk: het is waarschijnlijk niet in te schatten hoeveel inkomsten de NMBS tegenwoordig misloopt door zwart- en grijsrijden. En ik moet spijtig genoeg ook toegeven dat het niet evident is voor een tbg om te controleren en te sanctioneren. Maar waar moet je personeel halen voor de TICO-ploegen als je niet eens genoeg tbg's hebt. (Ik vermoed dat de 3061 afgeschaft werd omdat er geen tbg was.)
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door ovspotter_be »

overweg13 schreef: 01 dec 2023, 10:48 (Ik vermoed dat de 3061 afgeschaft werd omdat er geen tbg was.)
E3061 werd dinsdag inderdaad afgeschaft wegens de afwezigheid van een treinbegeleider.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door overweg13 »

Wat ik me dan afvraag: ofwel is die tbg zelf niet in Ottignies geraakt omdat de trein die hem moest brengen afgeschaft of in vertraging was, ofwel is die tbg ziek (moet die dat niet melden dat hij niet komt, zodat de reiziger tenminste tijdig ingelicht kan worden) ofwel heeft die onderweg een zwaar ongeval gehad zodat hij niet meer kon verwittigen. In 2 van deze 3 gevallen zou er toch een mechanisme moeten zijn dat de reiziger op de hoogte brengt. Ongetwijfeld zaten er in die afgeschafte trein nog reizigers voor Limal, Bierges en Wavre en toch denk ik dat wij de enigen zijn die overgestapt zijn op de 4581, niet omdat iemand de moeite had gedaan om die mogelijkheid te vermelden. Als beide treinen niet naast elkaar gestaan hadden en als op de desiro van de 4581 de bestemming niet was aangeduid, zouden we ook niet overgestapt zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door jan_olieslagers »

In 2 van deze 3 gevallen zou er toch een mechanisme moeten zijn dat de reiziger op de hoogte brengt.
Het gebrek aan communicatiekultuur blijft een grote zwakte van NMBS, zoal ik reeds tot in den treure heb herhaald. Ik verneem ook niets over plannen of zelfs maar ambities om daar iets aan te doen.

Helaas is de laksheid van de controles nog veel erger - zonder enige blaam aan de tbg's , die verdienen alle begrip en respect.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 01 dec 2023, 10:48 Ik geef inderdaad toe dat ik een en ander te strikt vanuit het oogpunt van eerste klas bekijk, maar uiteraard heb je gelijk: het is waarschijnlijk niet in te schatten hoeveel inkomsten de NMBS tegenwoordig misloopt door zwart- en grijsrijden.
Ik vind het allebei even belangrijk.

In beide gevallen loopt de NMBS inkomsten mis en in beide gevallen voelen eerlijke reizigers zich bekocht.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door Stoomloc »

Off topic, op flessen getrokken en misschien niet helemaal correct, maar ik ga het toch nog effe reageren.

Wie geen ticket heeft, zou geen station binnen mogen. Middel: poortjes aan de stations. Heel simpel! Zo maak je zwartrijden (nagenoeg) onmogelijk en kunnen treinbegeleiders gerust hun werk doen in combinatie met mobiele teams.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door ovspotter_be »

Ga eens in Nederland of Brussel vragen wat ze van die poortjes vinden.
De echte zwartrijders blijven het doen, door middel van het poortje in te trappen (Nederland) of de noodknop in te duwen (Brussel).
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door nighttrain »

Klassiekje schreef: 01 dec 2023, 01:23 Deze toestand zal niet meer verbeteren.

Men is jammer genoeg de NMBS van binnenuit kapot aan het maken.
De toestand Is altijd slecht geweest,met dit verschil dat de « stoute clienten » stouter zijn geworden door de jaren heen,en nog stouter zullen worden. Bij gebrek aan vervolging en bestraffing. Het gerecht gaat 20 jaar een zaak voorbereiden die 40 jaar geleden Is gebeurt en de « daders «  zich aan de andere kant van de wereld zich bevinden.
Betreft de TBG/wachters/hoofdwachters. Hun probleem Is dat een heel klein gedeelte hun Job doen en deden. En als ze hun job doen,reageren ze ook nog eens anders in functie van hun eigen parameters. Ze waren soms met geen stokken uit de pakwagen of eerste klas te krijgen. Mijn laatste als eerste klas reiziger bevestigen dit jammer genoeg.
Trouwens hoe ver staat het onderzoek naar de « seinvoorbijrijding »van enkele weken geleden?
En als zij die hun job doen geen steun krijgen van hun chefs,spoorwegpolitie,parket dan Is het het van de dam.
Hebben jullie het interview gezien van VRT aan een gesloten overweg met de woorvoerder betreffende deze problematiek?
Wel gedurende dit interview, reden 5 fietsers door de gesloten overweg. Zelfde oorzaken als deze problematiek.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: 28 november 2023 - Bierges

Bericht door desirootje »

dit is al tal van keren opgebracht maar zou ook niet werken, veel onderdoorgangen dienen om de wijken aan de voor en achterkant van het station te verbinden, deze zijn te belangrijk voor de steden en gemeentes en die zullen dit tegen werken, je zou de poortjes aan de trappen kunnen zetten maar dan krijg je verschrikkelijke opstropping bij elke trein die aankomt of elke veel voorkomende overstap.
Andere stations maken gebruik van een overweg om tussen de 2 perrons te gaan, hier is er een grote kans dat al die mensen zorgen voor een opstropping aan het ene poortje aan de overweg en een gevaarlijke situatie veroorzaken waar autobestuurders moeten opletten dat er niemand op straat loopt of uit de weg geduwd wordt.
Die poortjes zijn niet moeilijk te omzeilen maar zorgen ervoor dat het station meer wordt afgezonderd van de rest van de stad/gemeente dan die nu al is.
Het enige dat werkt is gevolgen voor hun acties, iets wat de gemiddelde TBG niet al te graag geeft uit schrik voor agressie, dus moeten we de agressie afschrikken. De vraag is dan of de meerkosten aan securail zullen opwegen tegenover de extra boetes en betaalde tickets...
Plaats reactie