Antwerpen Centraal - 26/03/2007

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Wover

Antwerpen Centraal - 26/03/2007

Bericht door Wover »

Hallo,

omdat Tom007 het zo lief vroeg in deze topic ben ik er eens met het fototoestel op uitgetrokken om het nieuwe niveau -2 in Antwerpen Centraal op plaatjes vast te leggen.

Het is hier eigenlijk mijn eerste volwaardige reportage, hopelijk kunnen jullie ervan genieten :)
Afbeelding Het uitzicht vanop niveau +1 (sporen 1 tem 6)
Afbeelding Het uitzicht vanop niveau 0 (toekomstig commercieel centrum)
Afbeelding Op hetzelfde niveau. Een varkensneus staat klaar om richting Brussel te vertrekken.
Afbeelding De roltrap van niveau 0 naar -1. Zoals je ziet zit er een knik in, wat eigenlijk best wel gevaarlijk is, want als je gewoon bent van altijd door te stappen op een roltrap, gaat het plots toch onverwacht naar beneden :).
Afbeelding Niveau -1, foto richting tunnel (noorden). Op dit niveau zullen de sporen 11 tem 14 komen. Vanaf dit platform kan je evenwel niet op de perrons van dit niveau komen (ook niet in de toekomst).
Afbeelding Wanneer -1 in dienst komt is de Metro die kant op, maar voorlopig zijn deze toegangen nog afgesloten.
Afbeelding En dan komen we terecht op niveau -2. Hier komen sporen 21 tem 24. De nieuwe huisstijl is duidelijk aanwezig.
Afbeelding Ook in de affiches vinden we de nieuwe huisstijl terug.
Afbeelding Iets wat nog niemand zal opgemerkt hebben: tussen de pilaren bevinden zich spiegels aan het plafond.
Afbeelding Spoor 21, zoals je ziet zijn de perrons erg lang ;)
Afbeelding De keuze van lichtinfrastructuur is niet slecht gekozen. Misschien hebben ze een beetje afgezien van UGC Cinema's, wat even verderop ligt.
Afbeelding Sporen 22 en 23, je ziet ook een soort boog, die staat er eigenlijk wat vreemd, maar past toch wel in het geheel. Deze hadden ze misschien nog wat kunnen accentueren met wat mooie blauwe lichtjes ;).
Afbeelding Nog eens spoor 22.
Afbeelding De nooduitgang is die kant op.
Afbeelding De nieuwe displays die ook de haltes aangeven.
Afbeelding Wederom dezelfde displays.
Afbeelding Het "totaalbeeld" met AVG, displays en "seinstatusweergevers" (ik weet de juiste term niet :oops: )
Afbeelding Break 368 komt aan op spoor 21. Tevens het einde van mijn reportage, want die trein moest ik hebben tot Leuven, eindstation.
Afbeelding Op de terugweg heb ik wel nog snel een foto'tje genomen van het nieuwe, bijna afgewerkte station van Leuven. Ook hier wordt gretig gebruik gemaakt van licht ;).

Dat was het, hopelijk hebben jullie ervan genoten en tot een volgende keer :).
Laatst gewijzigd door Wover op 26 mar 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

seinstatusweergevers zijn officieel herhalingseinen of kortweg herhalers :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

morgen ga ik er ook eens kijken :D
enrico

Bericht door enrico »

zo een mooie foto's
ze maken inderdaad gebruik van licht wat het extra mooi maakt.
ik ga zeker eens gaan kijken in antwerpen centraal.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen Centraal - 26/03/2007

Bericht door dentheo »

[quote="Wover"]Hallo,

omdat Tom007 het zo lief vroeg in deze topic ben ik er eens met het fototoestel op uitgetrokken om het nieuwe niveau -2 in Antwerpen Centraal op plaatjes vast te leggen.

Het is hier eigenlijk mijn eerste volwaardige reportage, hopelijk kunnen jullie ervan genieten :)

Prachtig.

Twee slimmigheidjes, heb ik me laten vertellen.

Die blauwe kleur zou iets te maken hebben met nooduitgangen...code ?

De betonnenboog zou benadrukken dat je daar het oude station binnenrijd, juist onder andere boog....


Theo
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Zaterdag had ik al gezien dat de wegwijzers op -2 viertalig zijn: Nederlands in het groot en de andere drie talen iets kleiner. Maar nu zie ik toch iets vreemds op de derde laatste foto van dit topic: het bordje dat het spoor aanduidt is tweetalig F-N met voorrang voor het Frans. Is dat normaal?


Trouwens, mooie reportage, Wover :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Ruben schreef:Zaterdag had ik al gezien dat de wegwijzers op -2 viertalig zijn: Nederlands in het groot en de andere drie talen iets kleiner. Maar nu zie ik toch iets vreemds op de derde laatste foto van dit topic: het bordje dat het spoor aanduidt is tweetalig F-N met voorrang voor het Frans. Is dat normaal?


Trouwens, mooie reportage, Wover :wink:
daar zal nog wel is een vb reactie op volgen zeker :-)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:
Ruben schreef:Zaterdag had ik al gezien dat de wegwijzers op -2 viertalig zijn: Nederlands in het groot en de andere drie talen iets kleiner. Maar nu zie ik toch iets vreemds op de derde laatste foto van dit topic: het bordje dat het spoor aanduidt is tweetalig F-N met voorrang voor het Frans. Is dat normaal?


Trouwens, mooie reportage, Wover :wink:
daar zal nog wel is een vb reactie op volgen zeker :-)
pfft, vitten ja. Dat is zoals ze daar met de steun van het Vlaams Belang in Mortsel de foto's van het koningshuis hebben weggehaald. In plaats dat ze hun bezig houden met een nieuwe straat of hondenuitwerpselen i.p.v. foto's van de koning.
Thomas

Bericht door Thomas »

Die woorden in de muren zoals METRO en het utigang symbool. Komen daar nog inkleuringen op, want ik vind het niet echt zo zichtbaar.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Ruben schreef:Zaterdag had ik al gezien dat de wegwijzers op -2 viertalig zijn: Nederlands in het groot en de andere drie talen iets kleiner. Maar nu zie ik toch iets vreemds op de derde laatste foto van dit topic: het bordje dat het spoor aanduidt is tweetalig F-N met voorrang voor het Frans. Is dat normaal?


Trouwens, mooie reportage, Wover :wink:
daar zal nog wel is een vb reactie op volgen zeker :-)

Er moeten nog veel bordjes gekocht, opgehangen, verhangen. Kom met de roltrap naar beneden en je weet niet welk perron waar ligt, links of rechts.
Achter de grote openingen in baksteen vindt je dan reuze plasma schermen en zie je dat je daar niet moet zijn.

Maandag werden er ijverig blauwe bordjes gezet en weer verandert om de gaten op te vullen. Ieman die via de centrale trap naar boven komt vanuit de hall vindt zelfs NIETS....


Maar alle NMBS mensen waren reuze enthousiast dat moett ik toegeven zelf zo fier als een gieter. Niettegenstaande het uitvallen van de aanduidingen tussen 13:00 en 14:00... :cry:
Sander

Bericht door Sander »

Leuk station om te springen is het in ieder geval, je valt diep genoeg...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Thomas schreef:Die woorden in de muren zoals METRO en het utigang symbool. Komen daar nog inkleuringen op, want ik vind het niet echt zo zichtbaar.
Aanduiding nooduitgang zal een grafisch speeltje zijn. Enkel de officiële groen-witte aanduidingen zijn van tel.
sweek

Bericht door sweek »

Ben ik de eerste die het niet zo mooi vind? Zo grijs en beton allemaal... dan vind ik Leuven toch een stuk mooier worden!
Ook erg arrogant van mensen om het meteen het mooiste station van Europa te gaan noemen. Daar vind ik een aantal anderen toch ook voor in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het is echt wel een chiq station hoor, het mooiste waar ik al geweest ben :P
sweek

Bericht door sweek »

Shrek schreef:het is echt wel een chiq station hoor, het mooiste waar ik al geweest ben :P
Mwuah, voor mij is dat denk ik St. Pancras. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie