De Belgische stations
De Belgische stations
Een nieuw fototopicje ziet het daglicht!
Het is de bedoeling dat we hier alfabetisch de lijst afgaan van de Belgische reizigersstations. Bij ieder station is het de bedoeling dat iedereen zo snel mogelijk wat foto's over dat station plaatst (Perrons, stationsgebouw, stationsomgeving, ...). Pas op! Het is niet de bedoeling dat er hier allemaal foto's van verschillende stations door mekaar gaan staan. Anders nemen we één station per dag!
Het eerste station van de lijst is dat van Aalst! Dus nu mogen er allemaal foto's geplaatst worden die een beeld geven van het station van Aalst!
Het is de bedoeling dat we hier alfabetisch de lijst afgaan van de Belgische reizigersstations. Bij ieder station is het de bedoeling dat iedereen zo snel mogelijk wat foto's over dat station plaatst (Perrons, stationsgebouw, stationsomgeving, ...). Pas op! Het is niet de bedoeling dat er hier allemaal foto's van verschillende stations door mekaar gaan staan. Anders nemen we één station per dag!
Het eerste station van de lijst is dat van Aalst! Dus nu mogen er allemaal foto's geplaatst worden die een beeld geven van het station van Aalst!
We gaan dan maar verder met het volgende station op de lijst, namelijk dat van Aalter!
Hier heb ik twee fotootjes van! Eén van het stationsgebouw en één van het 'intérieur de la gare'!
Het station van Aalter beschikt over 4 perronsporen. De middelste zijn geschikt voor 160 km/u, terwijl de buitenste (denk ik) geschikt zijn voor 90 km/u, maar die worden enkel maar gebruikt om goederentreinen aan de kant te zetten om ze door een reizigerstrein te laten passeren.
De loketten in het stationsgebouw zijn nog iedere dag geopende.
Ieder uur stoppen er twee treinen per richting:
IC G Oostende - Antwerpen-Centraal.
L-trein Brugge - Gent-Sint-Pieters
In de spits stoppen er nog een aantal P-treinen richting Brussel of Oostende. In de zomer stoppen er ook een aantal ICT's richting kust.
Hier heb ik twee fotootjes van! Eén van het stationsgebouw en één van het 'intérieur de la gare'!
Het station van Aalter beschikt over 4 perronsporen. De middelste zijn geschikt voor 160 km/u, terwijl de buitenste (denk ik) geschikt zijn voor 90 km/u, maar die worden enkel maar gebruikt om goederentreinen aan de kant te zetten om ze door een reizigerstrein te laten passeren.
De loketten in het stationsgebouw zijn nog iedere dag geopende.
Ieder uur stoppen er twee treinen per richting:
IC G Oostende - Antwerpen-Centraal.
L-trein Brugge - Gent-Sint-Pieters
In de spits stoppen er nog een aantal P-treinen richting Brussel of Oostende. In de zomer stoppen er ook een aantal ICT's richting kust.
- Bijlagen
-
- Stationsgebouw (27/06/2005)
- FLT_1x.jpg (67.78 KiB) 9670 keer bekeken
-
- Intérieur de la gare (27/06/2005)
- FLT_2x.jpg (85.91 KiB) 9670 keer bekeken
Volgend station: Aarschot
Aarschot is gelegen op de lijn 35 Leuven - Aarschot - Hasselt. Vanuit Aarschot takt ook de lijn 16 Aarschot - Lier af.
Hoeveel perronsporen er liggen, dat zullen de mensen wel vertellen die wat meer met dit station vertrouwd zijn kunnen vertellen!
Voorts zijn er vier verbindingen (3 in het weekend) die dit station bedienen, aangevuld met piekuurtreinen in de spits:
IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren. Deze trein bedient dit station enkel op weekdagen en heeft één trein per uur per richting.
IR c Antwerpen-Centraal - Luik - Flémalle-Haute. Bedient Aarschot 7/7 en heeft één trein per uur per richting.
L Leuven - Antwerpen-Centraal. Rijdt 7/7 en heeft één trein per uur per richting.
L Leuven - Hasselt. Rijdt 7/7 en heeft op weekdagen één trein per uur per richting, in het weekend is dit één trein om de twee uur per richting van de L-verbinding Landen - Leuven - Hasselt.
Voila, nu nog foto's, aub!
Aarschot is gelegen op de lijn 35 Leuven - Aarschot - Hasselt. Vanuit Aarschot takt ook de lijn 16 Aarschot - Lier af.
Hoeveel perronsporen er liggen, dat zullen de mensen wel vertellen die wat meer met dit station vertrouwd zijn kunnen vertellen!
Voorts zijn er vier verbindingen (3 in het weekend) die dit station bedienen, aangevuld met piekuurtreinen in de spits:
IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren. Deze trein bedient dit station enkel op weekdagen en heeft één trein per uur per richting.
IR c Antwerpen-Centraal - Luik - Flémalle-Haute. Bedient Aarschot 7/7 en heeft één trein per uur per richting.
L Leuven - Antwerpen-Centraal. Rijdt 7/7 en heeft één trein per uur per richting.
L Leuven - Hasselt. Rijdt 7/7 en heeft op weekdagen één trein per uur per richting, in het weekend is dit één trein om de twee uur per richting van de L-verbinding Landen - Leuven - Hasselt.
Voila, nu nog foto's, aub!
Volgend station: Aarsele.
Deze stopplaats is gelegen op de L73 Deinze - De Panne tussen Deinze en Lichtervelde. Het beschikt over 2 perronsporen en de sporen zijn er geschikt voor 120 km/u. Ticketjes moet je op de trein kopen, omdat er al lang geen loketten meer zijn.
De IR-trein Brussel - De Panne rijdt er ieder uur zonder te stoppen voorbij. Op weekdagen stoppen er maar twee à drie treinen op een hele dag per richting. In het weekend is er geen bediening.
Zijn er hier foto's van deze stopplaats waar er nog nauwelijks treinen stoppen?
Deze stopplaats is gelegen op de L73 Deinze - De Panne tussen Deinze en Lichtervelde. Het beschikt over 2 perronsporen en de sporen zijn er geschikt voor 120 km/u. Ticketjes moet je op de trein kopen, omdat er al lang geen loketten meer zijn.
De IR-trein Brussel - De Panne rijdt er ieder uur zonder te stoppen voorbij. Op weekdagen stoppen er maar twee à drie treinen op een hele dag per richting. In het weekend is er geen bediening.
Zijn er hier foto's van deze stopplaats waar er nog nauwelijks treinen stoppen?