Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International
Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International
Zoals beloofd hier een beetje foto's van de 1e commerciële rit met de Eurostar van Brussel-Zuid naar de nieuwe terminal St Pancras International op 14/11/2007, tevens de 13de verjaardag van Eurostar. Waren aanwezig van het forum: trainspotterke en zijn bodyguard, en ik.
Nog vlug een beetje promotie maken voor Londen, nét om de hoek. De burgemeester van Brussel, Freddy Thielemans, reist mee en krijgt een micro onder zijn snor geduwd. Veel mediabelangstelling. Enkele stewardeskes ontplooien een spandoek. Stel 3013 (ja ja, 13de verjaardag...) zal ons naar Londen brengen om 10.19. Nog eens de meisjes. Jens Franssen, journalist van Radio 1, is in competitie met zijn vrouwelijke collega die met het vliegtuig reist van Zaventem naar London City Airport. Wie komt het eerst aan in Londen op Trafalgar Square? (Uiteindelijk zou zij met 40 minuten voorsprong aankomen.) Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
Let op de glaasjes bubbels die nog allemaal soldaat moeten worden gemaakt We zijn er, 11.10 u. Even later komt de eerste trein uit Parijs aan. Onze verleidingspogingen bij deze BBC-medewerkster leiden helaas tot niets. Het is drummen om de grote baas van Eurostar en de Brusselse burgemeester in beeld te krijgen. Zelfde beeld bij de trein uit Parijs. Rarara, wiens achterwerk? Uitchecken gebeurt op niveau -1. Kwelende kindertjes verwelkomen de bezoekers. Wat een stootkussens Hoe laat is 't? Beetje muziek ook. Het machtige, prachtige beeld. Pers, pers, en nog eens pers. De langste champagnebar ooit. De Eurostar als buur terwijl je bubbeltjes slurpt En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, ... Het is dankzij deze man, Sir John Betjeman, een dichter, dat St Pancras nog bestaat. Hij startte een campagne om het station van de sloophamer te redden. Stukjes van zijn gedichten zijn dus een gepast eerbetoon. Slechts een paar draadjes scheiden lokale treinen met de Eurostar. Waar sporen we naartoe? Karretje nodig? Nog nog de mix van moderne architectuur en Victoriaanse gotiek tot zijn recht laten komen. Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers. Nog een laatste blik in het station zelf. De inkomhall van St Pancras. Kijkje gaan nemen verderop bij de nieuwe vleugel. De teller is gestopt. Ook de fietsers zijn niet tevreden: geen fietsenstallingen, fiets kan niet zomaar mee op Eurostar. Nu wat nostalgie: hoe zou Waterloo International eruit zien Eurostar, de zuiptrein Ze Kwien: frequent traveller. Doet wel een beetje raar, zo'n verlaten terminal. Ik heb hier 12 jaar ingecheckt... Traantjes drogen en terug naar St Pancras. De incheckhall. De lounge voor de Business-reizigers was helaas nog niet af. Dus maar beetje tussen het gewone voetvolk zitten. (Als verontschuldiging kreeg iedereen wel een flesje champagne en een bon voor nog eens wat flessen wijn.) En we gaan zeker nog niet naar huis Aankomst in FBMZ mét opnieuw muziek. De jarige bestuurder (links) op groot videoscherm. Zo. Ben benieuwd wat trainspotterke gekiekt en nog uitgespookt heeft
Nog vlug een beetje promotie maken voor Londen, nét om de hoek. De burgemeester van Brussel, Freddy Thielemans, reist mee en krijgt een micro onder zijn snor geduwd. Veel mediabelangstelling. Enkele stewardeskes ontplooien een spandoek. Stel 3013 (ja ja, 13de verjaardag...) zal ons naar Londen brengen om 10.19. Nog eens de meisjes. Jens Franssen, journalist van Radio 1, is in competitie met zijn vrouwelijke collega die met het vliegtuig reist van Zaventem naar London City Airport. Wie komt het eerst aan in Londen op Trafalgar Square? (Uiteindelijk zou zij met 40 minuten voorsprong aankomen.) Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
Let op de glaasjes bubbels die nog allemaal soldaat moeten worden gemaakt We zijn er, 11.10 u. Even later komt de eerste trein uit Parijs aan. Onze verleidingspogingen bij deze BBC-medewerkster leiden helaas tot niets. Het is drummen om de grote baas van Eurostar en de Brusselse burgemeester in beeld te krijgen. Zelfde beeld bij de trein uit Parijs. Rarara, wiens achterwerk? Uitchecken gebeurt op niveau -1. Kwelende kindertjes verwelkomen de bezoekers. Wat een stootkussens Hoe laat is 't? Beetje muziek ook. Het machtige, prachtige beeld. Pers, pers, en nog eens pers. De langste champagnebar ooit. De Eurostar als buur terwijl je bubbeltjes slurpt En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, ... Het is dankzij deze man, Sir John Betjeman, een dichter, dat St Pancras nog bestaat. Hij startte een campagne om het station van de sloophamer te redden. Stukjes van zijn gedichten zijn dus een gepast eerbetoon. Slechts een paar draadjes scheiden lokale treinen met de Eurostar. Waar sporen we naartoe? Karretje nodig? Nog nog de mix van moderne architectuur en Victoriaanse gotiek tot zijn recht laten komen. Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers. Nog een laatste blik in het station zelf. De inkomhall van St Pancras. Kijkje gaan nemen verderop bij de nieuwe vleugel. De teller is gestopt. Ook de fietsers zijn niet tevreden: geen fietsenstallingen, fiets kan niet zomaar mee op Eurostar. Nu wat nostalgie: hoe zou Waterloo International eruit zien Eurostar, de zuiptrein Ze Kwien: frequent traveller. Doet wel een beetje raar, zo'n verlaten terminal. Ik heb hier 12 jaar ingecheckt... Traantjes drogen en terug naar St Pancras. De incheckhall. De lounge voor de Business-reizigers was helaas nog niet af. Dus maar beetje tussen het gewone voetvolk zitten. (Als verontschuldiging kreeg iedereen wel een flesje champagne en een bon voor nog eens wat flessen wijn.) En we gaan zeker nog niet naar huis Aankomst in FBMZ mét opnieuw muziek. De jarige bestuurder (links) op groot videoscherm. Zo. Ben benieuwd wat trainspotterke gekiekt en nog uitgespookt heeft
Bedoel je de oude Vertrekhal (check-inrijen 11 & 12)? Heeft men die onlangs gesloten dan?Bartjedj schreef:De oude incheck-hall van Zaventem hebben ook nog lang leeggestaan nadat de nieuwe geopend waren. Was toen een leuke plaats om weg van de drukte te wachten op je vlucht.
Nu zijn ze echter gesloten, met niet meer dan een paar houten platen.
Ah, we hebben nog een vraagje voor nighttrain
We hadden de indruk dat woensdagmorgen de kerstverlichting in de zuidtunnel brandde aan de Britse kant. Of hadden we toen al te veel gedronken?
Dat was wel handig want je moet toch af en toe eens slikken om de druk in je oren weer op een normaal niveau te brengen
We hadden de indruk dat woensdagmorgen de kerstverlichting in de zuidtunnel brandde aan de Britse kant. Of hadden we toen al te veel gedronken?
Dat was wel handig want je moet toch af en toe eens slikken om de druk in je oren weer op een normaal niveau te brengen
Worden omgebouwd voor easyjets etc. de goedkope vliegers....Jeroen schreef:Bedoel je de oude Vertrekhal (check-inrijen 11 & 12)? Heeft men die onlangs gesloten dan?Bartjedj schreef:De oude incheck-hall van Zaventem hebben ook nog lang leeggestaan nadat de nieuwe geopend waren. Was toen een leuke plaats om weg van de drukte te wachten op je vlucht.
Nu zijn ze echter gesloten, met niet meer dan een paar houten platen.
Ik weet niet of ze de oude ronde satelliet terug gaan gebruiken...
Met een klein weekje vertraging, maar hier volgen mijn foto's!
Brussel-Zuid werd voor de gelegenheid in een mini-concertzaal omgetoverd. De TV-schermen mogen voor de eerste keer London Saint Pancras weergeven! En ook op het grote paneel mocht de eerste Eurostarrit niet ontbreken. Op een groot scherm was er een promotiefilmpje te zien over het nieuwe station van Saint Pancras. Als eerste reiziger naar perron! Veel mediabelangstelling. En ook meneer de Burgemeester was mee! Eurostar 3013 had de eer de eerste Eurostar van Brussel naar London Saint Pancras te brengen. Let ook op het bordje "London 2012" op de flanken, verwijzend naar het jaar en de locatie waar de Olympische spelen dan zullen plaatsvinden. De achterzijde van het Eurostarstel, met nummer 3014. Geen vermelding bij "via", want door de staking in Frankrijk mogen we aan volle snelheid Lille-Europe passeren! Een bezoekje aan het barrijtuig mocht er zeker niet aan ontbreken... ...alwaar we verrast werden door gratis champagne à volonté! Zo meteen duikt de neus van Eurostar 3013 onder de overkapping van London Saint Pancras! Al een voorsmaakje van wat komen zal op vlak van mediabelangstelling. En dan het grote moment, als één van de eerste reizigers uitstappen in London Saint Pancras, maar dan toch wel al met een goe stuk in mijn botten. Onze trein werd op ontblokking gevolgd door de Eurostar uit Paris-Nord. Meneer de Burgemeester van Brussel Freddy Thielemans die een speech houdt voor het station, met links van hem de CEO van Eurostar, Richard Brown. Grote persbelangstelling na aankomst van onze trein. Een symbolisch moment. Burgemeester Thielemans geeft de grand chef van Eurostar een beeldje van het Tattomium. Ook heel wat aandacht voor de trein uit Parijs, maar toch iets minder dan bij die uit Brussel. Buiten de terminal stonden gewone stervelingen te drummen om een glimp te kunnen opvangen van de Eurostartreinen. Het prachtige beeld onder de overkapping. Eurostar 3107/3108 die dient als geluidsmuur tussen de champagnebar en de rest van de Eurostarterminal. Het was Eurostar 3231/3232 die de rit vanuit Parijs mocht verzekeren. De trein uit Parijs (vooraan) en Brussel (achteraan). De crew van de Paris-Londres die voor de pers poseert. Richard Brown nog eens met zijn beeldje van het Tattomium. London Saint Pancras kan terecht een pracht van een station genoemd worden. Eurostar 3219/3220 staat er maar wat werkloos bij. Een tip voor wie binnenkort eens naar Londen gaat: Het London Transport Museum. Wij hadden jammer genoeg pech, want het museum wordt nu donderdag pas heropend. Dit museum bevindt zich aan Covent Garden. Een wandeling in Hyde Park mocht er niet aan ontbreken, waar het krioelde van deze schattige beestjes: Maar mooie liedjes duren niet lang! Terug naar de Terminal voor de laatste Eurostar naar Brussel van 19u35. Het was Eurostar 3221/3222 die ons in 1 uur en 46 minuten ( ) terug in Brussel zou afzetten. En als afsluiter van deze reportage ... het symbool van Londen, de Tower Bridge!
Brussel-Zuid werd voor de gelegenheid in een mini-concertzaal omgetoverd. De TV-schermen mogen voor de eerste keer London Saint Pancras weergeven! En ook op het grote paneel mocht de eerste Eurostarrit niet ontbreken. Op een groot scherm was er een promotiefilmpje te zien over het nieuwe station van Saint Pancras. Als eerste reiziger naar perron! Veel mediabelangstelling. En ook meneer de Burgemeester was mee! Eurostar 3013 had de eer de eerste Eurostar van Brussel naar London Saint Pancras te brengen. Let ook op het bordje "London 2012" op de flanken, verwijzend naar het jaar en de locatie waar de Olympische spelen dan zullen plaatsvinden. De achterzijde van het Eurostarstel, met nummer 3014. Geen vermelding bij "via", want door de staking in Frankrijk mogen we aan volle snelheid Lille-Europe passeren! Een bezoekje aan het barrijtuig mocht er zeker niet aan ontbreken... ...alwaar we verrast werden door gratis champagne à volonté! Zo meteen duikt de neus van Eurostar 3013 onder de overkapping van London Saint Pancras! Al een voorsmaakje van wat komen zal op vlak van mediabelangstelling. En dan het grote moment, als één van de eerste reizigers uitstappen in London Saint Pancras, maar dan toch wel al met een goe stuk in mijn botten. Onze trein werd op ontblokking gevolgd door de Eurostar uit Paris-Nord. Meneer de Burgemeester van Brussel Freddy Thielemans die een speech houdt voor het station, met links van hem de CEO van Eurostar, Richard Brown. Grote persbelangstelling na aankomst van onze trein. Een symbolisch moment. Burgemeester Thielemans geeft de grand chef van Eurostar een beeldje van het Tattomium. Ook heel wat aandacht voor de trein uit Parijs, maar toch iets minder dan bij die uit Brussel. Buiten de terminal stonden gewone stervelingen te drummen om een glimp te kunnen opvangen van de Eurostartreinen. Het prachtige beeld onder de overkapping. Eurostar 3107/3108 die dient als geluidsmuur tussen de champagnebar en de rest van de Eurostarterminal. Het was Eurostar 3231/3232 die de rit vanuit Parijs mocht verzekeren. De trein uit Parijs (vooraan) en Brussel (achteraan). De crew van de Paris-Londres die voor de pers poseert. Richard Brown nog eens met zijn beeldje van het Tattomium. London Saint Pancras kan terecht een pracht van een station genoemd worden. Eurostar 3219/3220 staat er maar wat werkloos bij. Een tip voor wie binnenkort eens naar Londen gaat: Het London Transport Museum. Wij hadden jammer genoeg pech, want het museum wordt nu donderdag pas heropend. Dit museum bevindt zich aan Covent Garden. Een wandeling in Hyde Park mocht er niet aan ontbreken, waar het krioelde van deze schattige beestjes: Maar mooie liedjes duren niet lang! Terug naar de Terminal voor de laatste Eurostar naar Brussel van 19u35. Het was Eurostar 3221/3222 die ons in 1 uur en 46 minuten ( ) terug in Brussel zou afzetten. En als afsluiter van deze reportage ... het symbool van Londen, de Tower Bridge!
Re: Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International
Joehoe! De 3 musketiers staan in "The Bulletin" (weliswaar zonder foto)! Ik heb het tijdschrift wel nog niet in mijn bezit.Patrick schreef: Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
(P.S.: Het is eigenlijk geen Brits tijdschrift maar wordt wel door Engelstaligen in Brussel uitgegeven.)
Re: Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International
Late reactie van één van de dames op de foto:Patrick schreef:Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers.
Dear Patrick,
Thank you very much for sending large photo and the photos of St Pancras.
We are delighted to have a record of the day. We did not save the Ashford
International to Brussels link but we will fight on. Today I travelled, for
the first time, on the Disneyland train to Lille where I had to change to
the London-Brussels Eurostar. There was a long queue at Ashford, all going
to Disney, so the train was full. Staff told me the Disney train is always
like that. We feel it is unacceptable to force Brussels passengers on to a
train that is already so busy at this time of year - and at a more
expensive ticket. This is what we have to do in order to be in Brussels for
Monday morning.
Good luck with your interest in rail networks. It's a very interesting
topic around Europe at the moment.
(Mrs Edith Robson is the Ashford woman who organised the petition that got
15,000 signatures and she has done great work in research into the facts and
figures. She was surprised and very pleased with the photo! We work with
her on this campaign.)
Best wishes,
Mary-Jo Mullarkey