Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International

Bericht door Patrick »

Zoals beloofd hier een beetje foto's van de 1e commerciële rit met de Eurostar van Brussel-Zuid naar de nieuwe terminal St Pancras International op 14/11/2007, tevens de 13de verjaardag van Eurostar. Waren aanwezig van het forum: trainspotterke en zijn bodyguard, en ik.

Nog vlug een beetje promotie maken voor Londen, nét om de hoek. Afbeelding Afbeelding De burgemeester van Brussel, Freddy Thielemans, reist mee en krijgt een micro onder zijn snor geduwd. Afbeelding Veel mediabelangstelling. Enkele stewardeskes ontplooien een spandoek. Afbeelding Stel 3013 (ja ja, 13de verjaardag...) zal ons naar Londen brengen om 10.19. Afbeelding Nog eens de meisjes. Afbeelding Jens Franssen, journalist van Radio 1, is in competitie met zijn vrouwelijke collega die met het vliegtuig reist van Zaventem naar London City Airport. Wie komt het eerst aan in Londen op Trafalgar Square? (Uiteindelijk zou zij met 40 minuten voorsprong aankomen.) Afbeelding Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
Let op de glaasjes bubbels die nog allemaal soldaat moeten worden gemaakt :P Afbeelding We zijn er, 11.10 u. :D Afbeelding Afbeelding Even later komt de eerste trein uit Parijs aan. Afbeelding Onze verleidingspogingen bij deze BBC-medewerkster leiden helaas tot niets. Afbeelding Het is drummen om de grote baas van Eurostar en de Brusselse burgemeester in beeld te krijgen. Afbeelding Zelfde beeld bij de trein uit Parijs. Afbeelding Rarara, wiens achterwerk? :twisted: Afbeelding Uitchecken gebeurt op niveau -1. Afbeelding Kwelende kindertjes verwelkomen de bezoekers. Afbeelding Wat een stootkussens :shock: Afbeelding Hoe laat is 't? Afbeelding Beetje muziek ook. Afbeelding Het machtige, prachtige beeld. Afbeelding Afbeelding Pers, pers, en nog eens pers. Afbeelding Afbeelding De langste champagnebar ooit. De Eurostar als buur terwijl je bubbeltjes slurpt :D Afbeelding Afbeelding Afbeelding En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, ... Afbeelding Het is dankzij deze man, Sir John Betjeman, een dichter, dat St Pancras nog bestaat. Hij startte een campagne om het station van de sloophamer te redden. Afbeelding Stukjes van zijn gedichten zijn dus een gepast eerbetoon. Afbeelding Slechts een paar draadjes scheiden lokale treinen met de Eurostar. Afbeelding Waar sporen we naartoe? :wink: Afbeelding Karretje nodig? Afbeelding Nog nog de mix van moderne architectuur en Victoriaanse gotiek tot zijn recht laten komen. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers. Afbeelding Nog een laatste blik in het station zelf. Afbeelding De inkomhall van St Pancras. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Kijkje gaan nemen verderop bij de nieuwe vleugel. Afbeelding Afbeelding De teller is gestopt. Afbeelding Ook de fietsers zijn niet tevreden: geen fietsenstallingen, fiets kan niet zomaar mee op Eurostar. Afbeelding Afbeelding Nu wat nostalgie: hoe zou Waterloo International eruit zien :? Afbeelding Afbeelding Eurostar, de zuiptrein :P Afbeelding Ze Kwien: frequent traveller. Afbeelding Doet wel een beetje raar, zo'n verlaten terminal. Ik heb hier 12 jaar ingecheckt... :cry: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Traantjes drogen en terug naar St Pancras. De incheckhall. Afbeelding De lounge voor de Business-reizigers was helaas nog niet af. Dus maar beetje tussen het gewone voetvolk zitten. (Als verontschuldiging kreeg iedereen wel een flesje champagne en een bon voor nog eens wat flessen wijn.) Afbeelding Afbeelding En we gaan zeker nog niet naar huis :lol: Afbeelding Afbeelding Aankomst in FBMZ mét opnieuw muziek. Afbeelding Afbeelding De jarige bestuurder (links) op groot videoscherm. Afbeelding Zo. Ben benieuwd wat trainspotterke gekiekt en nog uitgespookt heeft :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De oude incheck-hall van Zaventem hebben ook nog lang leeggestaan nadat de nieuwe geopend waren. Was toen een leuke plaats om weg van de drukte te wachten op je vlucht.
Nu zijn ze echter gesloten, met niet meer dan een paar houten platen.

Verder: mooie foto's.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Bartjedj schreef:De oude incheck-hall van Zaventem hebben ook nog lang leeggestaan nadat de nieuwe geopend waren. Was toen een leuke plaats om weg van de drukte te wachten op je vlucht.
Nu zijn ze echter gesloten, met niet meer dan een paar houten platen.
Bedoel je de oude Vertrekhal (check-inrijen 11 & 12)? Heeft men die onlangs gesloten dan?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Voor zover ik weet zijn die verlaten incheck-rijen niet meer bereikbaar.
Al enkele jaren.

BDJ
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Die linkse Eurostar hadden ze wel eens mogen wassen :)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Ah, we hebben nog een vraagje voor nighttrain 8)
We hadden de indruk dat woensdagmorgen de kerstverlichting in de zuidtunnel brandde aan de Britse kant. Of hadden we toen al te veel gedronken? :P
Dat was wel handig want je moet toch af en toe eens slikken om de druk in je oren weer op een normaal niveau te brengen :wink:
Werner

Bericht door Werner »

De dag nadien (15/11) ben ik naar Londen geweest. Mijn foto's lijken sterk op de voorgaande. Toch enkele voorbeelden. Meer foto's op de website.
Afbeelding Afbeelding Groeten,
Werner.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
Bartjedj schreef:De oude incheck-hall van Zaventem hebben ook nog lang leeggestaan nadat de nieuwe geopend waren. Was toen een leuke plaats om weg van de drukte te wachten op je vlucht.
Nu zijn ze echter gesloten, met niet meer dan een paar houten platen.
Bedoel je de oude Vertrekhal (check-inrijen 11 & 12)? Heeft men die onlangs gesloten dan?
Worden omgebouwd voor easyjets etc. de goedkope vliegers....

Ik weet niet of ze de oude ronde satelliet terug gaan gebruiken...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Werner schreef:De dag nadien (15/11) ben ik naar Londen geweest. Mijn foto's lijken sterk op de voorgaande. Toch enkele voorbeelden. Meer foto's op de website.
Groeten,
Werner.
Whaw, zo rustig al de dag nadien :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

"Slechts enkele draadjes scheiden de lokale treinen van de Eurostar" (in 1ste reportage)
En hoeveel Volt? ;)

BDJ
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Met een klein weekje vertraging, maar hier volgen mijn foto's! :wink:

Brussel-Zuid werd voor de gelegenheid in een mini-concertzaal omgetoverd. Afbeelding De TV-schermen mogen voor de eerste keer London Saint Pancras weergeven! Afbeelding En ook op het grote paneel mocht de eerste Eurostarrit niet ontbreken. Afbeelding Op een groot scherm was er een promotiefilmpje te zien over het nieuwe station van Saint Pancras. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Als eerste reiziger naar perron! Afbeelding Veel mediabelangstelling. Afbeelding Afbeelding En ook meneer de Burgemeester was mee! Afbeelding Eurostar 3013 had de eer de eerste Eurostar van Brussel naar London Saint Pancras te brengen. Let ook op het bordje "London 2012" op de flanken, verwijzend naar het jaar en de locatie waar de Olympische spelen dan zullen plaatsvinden. Afbeelding Afbeelding De achterzijde van het Eurostarstel, met nummer 3014. Afbeelding Geen vermelding bij "via", want door de staking in Frankrijk mogen we aan volle snelheid Lille-Europe passeren! :wink: Afbeelding Een bezoekje aan het barrijtuig mocht er zeker niet aan ontbreken... Afbeelding ...alwaar we verrast werden door gratis champagne à volonté! :P Afbeelding Zo meteen duikt de neus van Eurostar 3013 onder de overkapping van London Saint Pancras! Afbeelding Al een voorsmaakje van wat komen zal op vlak van mediabelangstelling. Afbeelding En dan het grote moment, als één van de eerste reizigers uitstappen in London Saint Pancras, maar dan toch wel al met een goe stuk in mijn botten. :P Afbeelding Onze trein werd op ontblokking gevolgd door de Eurostar uit Paris-Nord. Afbeelding Afbeelding Meneer de Burgemeester van Brussel Freddy Thielemans die een speech houdt voor het station, met links van hem de CEO van Eurostar, Richard Brown. Afbeelding Grote persbelangstelling na aankomst van onze trein. Afbeelding Een symbolisch moment. Burgemeester Thielemans geeft de grand chef van Eurostar een beeldje van het Tattomium. Afbeelding Ook heel wat aandacht voor de trein uit Parijs, maar toch iets minder dan bij die uit Brussel. :P Afbeelding Buiten de terminal stonden gewone stervelingen te drummen om een glimp te kunnen opvangen van de Eurostartreinen. Afbeelding Het prachtige beeld onder de overkapping. Afbeelding Eurostar 3107/3108 die dient als geluidsmuur tussen de champagnebar en de rest van de Eurostarterminal. :P Afbeelding Het was Eurostar 3231/3232 die de rit vanuit Parijs mocht verzekeren. Afbeelding De trein uit Parijs (vooraan) en Brussel (achteraan). Afbeelding De crew van de Paris-Londres die voor de pers poseert. Afbeelding Richard Brown nog eens met zijn beeldje van het Tattomium. Afbeelding London Saint Pancras kan terecht een pracht van een station genoemd worden. Afbeelding Eurostar 3219/3220 staat er maar wat werkloos bij. Afbeelding Een tip voor wie binnenkort eens naar Londen gaat: Het London Transport Museum. Wij hadden jammer genoeg pech, want het museum wordt nu donderdag pas heropend. Dit museum bevindt zich aan Covent Garden. Afbeelding Een wandeling in Hyde Park mocht er niet aan ontbreken, waar het krioelde van deze schattige beestjes: :) Afbeelding Maar mooie liedjes duren niet lang! Terug naar de Terminal voor de laatste Eurostar naar Brussel van 19u35. Afbeelding Afbeelding Het was Eurostar 3221/3222 die ons in 1 uur en 46 minuten ( :!: ) terug in Brussel zou afzetten. Afbeelding En als afsluiter van deze reportage ... het symbool van Londen, de Tower Bridge! Afbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Nice, nice, nice (uitspreken als 'nais' dus, niet 'nies') :D

EDIT:
Geen vermelding bij "via", want door de staking in Frankrijk mogen we aan volle snelheid Lille-Europe passeren!
Ik peins dat er geen stop voorzien was :P
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De eerste Eurostar moest oorspronkelijk wel stoppen in Lille. Deze halte is op het laatste moment geschrapt.
Er zijn bussen ingelegd tussen FBMZ en Rijsel.

BDJ
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International

Bericht door Patrick »

Patrick schreef: Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
Joehoe! De 3 musketiers staan in "The Bulletin" (weliswaar zonder foto)! :D Ik heb het tijdschrift wel nog niet in mijn bezit.
(P.S.: Het is eigenlijk geen Brits tijdschrift maar wordt wel door Engelstaligen in Brussel uitgegeven.)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International

Bericht door Patrick »

Patrick schreef:Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers.
Late reactie van één van de dames op de foto:
Dear Patrick,

Thank you very much for sending large photo and the photos of St Pancras.
We are delighted to have a record of the day. We did not save the Ashford
International to Brussels link but we will fight on. Today I travelled, for
the first time, on the Disneyland train to Lille where I had to change to
the London-Brussels Eurostar. There was a long queue at Ashford, all going
to Disney, so the train was full. Staff told me the Disney train is always
like that. We feel it is unacceptable to force Brussels passengers on to a
train that is already so busy at this time of year - and at a more
expensive ticket. This is what we have to do in order to be in Brussels for
Monday morning.

Good luck with your interest in rail networks. It's a very interesting
topic around Europe at the moment.

(Mrs Edith Robson is the Ashford woman who organised the petition that got
15,000 signatures and she has done great work in research into the facts and
figures. She was surprised and very pleased with the photo! We work with
her on this campaign.)

Best wishes,
Mary-Jo Mullarkey
Plaats reactie