5176.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: 5176.

Bericht door Locomotief 5175 »

Dat weet ik . Ik bedoel dat er nog 92 stuks in 1976 !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FlyingDutchman

Re: 5176.

Bericht door FlyingDutchman »

Vreselijk zeg. Dat moet echt wel hard gegaan zijn zeg, de loc ligt helemaal uit elkaar. Meestal wordt er alleen een stuk van de kast af geramd en blijft de bodemplaat redelijk intact. (Zoals bij de 2132 in Izegem). Je zou toch zeggen dat de TB de sluitseinen van de andere trein optijd gezien moet hebben en nog een snelremming heeft kunnen doen. Was het geen defect aan de remmen o.i.d?
Fles

Re: 5176.

Bericht door Fles »

Heel de draaistellen missen gewoon, ook :shock:

Even in de berm, is Fotografie nog steeds de juiste plaats voor dit topic? :idea:
Gebruikersavatar
Break302
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 feb 2006, 21:57

Re: 5176.

Bericht door Break302 »

Deze opnames zijn wel van een tijd na het ongeval, want de sporen zijn blijkbaar al terug hersteld.
Ik neem aan dat die na zo een aanrijding ook niet meer zo mooi recht zullen gelegen hebben.
Trouwens het M2 rijtuig is op dwarsliggers geplaatst die ze waarschijnlijk onder de verwrongen sporen hebben uitgehaald.
Het fijne weet ik er ook niet van, want ik ben toen niet ter plaatsen geweest.Het enige wat ik er toen direct van gemerkt heb is dat er in Sint Truiden veel goederen treinen voorbij kwamen.
Dus het is niet zeker dat de lok zo is in de gracht beland, hij kan daar ook gewoon zijn in gekanteld.

Jos
enrico8509

Re: 5176.

Bericht door enrico8509 »

Break302 schreef:hij kan daar ook gewoon zijn in gekanteld.
ik denk niet dat een lok zomaar in een gracht kan kantelen en zoveel schade aanbrengen
Fles

Re: 5176.

Bericht door Fles »

enrico8509 schreef:
Break302 schreef:hij kan daar ook gewoon zijn in gekanteld.
ik denk niet dat een lok zomaar in een gracht kan kantelen en zoveel schade aanbrengen
Nee, hier sluit ik me bij aan. Dat ding rolt niet zomaar nog even op z'n kant, dagen later.

Maar over een dergelijk ernstig ongeval moet toch meer te vinden zijn zou je denken? :?:

Wat weten we ZEKER? Het nummer van de betrokken loc: 5176.
Wat is onduidelijk? Het waar en wanneer. Ik lees 1976, maar de bestandsnamen van de foto's suggereren dat het weleens 1978 zou kunnen zijn. En is iedereen het ermee eens dat de plaats van het ongeval Kermt moet zijn?

Als ik ga Googlen op Kermt, treinongeluk, 1976, 1978 en/of willekeurige combinaties daarvan, vind ik niks relevants. :?:
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: 5176.

Bericht door Locomotief 5175 »

Ongeluk van 5137 : De loc zijn ook aan de kant geduwd om de sporen weer vrij te maken. Heeft er iemand een foto van ?
Waar en wanneer is er gebeurd ? Mvg.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 5176.

Bericht door trainfreak »

De motor van de 5176 zou in de 5101 zijn gestoken.

Bericht over de 5001:
Bij allerhande testritten bleek al vrij snel dat ze zeer gevoelig was voor storingen en ze stond meer onklaar dan dat ze reed. Op 09/03/1976 werd de proef gestopt omdat er op dat ogenblik geen nood meer was om een zo sterke diesellocomotief in te zetten, en werd ze afgesteld, eerst in Kinkempois en vervolgens in de loods van Latour. Daarna kwam ze terug naar Salzinnes waar ze een standaard motor bekwam van de 5176 die betrokken was geweest bij een zwaar ongeval, en buiten dienst was gesteld, maar waarvan de motor nog volledig intact was. Op 27/11/1980 verliet ze Salzinnes als 5101, in de geel groene livrei, en kwam terecht in het bestand van Kortrijk.
ho-modelspoorwegen-modelbouw
Dietrich

Re: 5176.

Bericht door Dietrich »

Fles schreef:Wat is onduidelijk? Het waar en wanneer. Ik lees 1976, maar de bestandsnamen van de foto's suggereren dat het weleens 1978 zou kunnen zijn. En is iedereen het ermee eens dat de plaats van het ongeval Kermt moet zijn?

Als ik ga Googlen op Kermt, treinongeluk, 1976, 1978 en/of willekeurige combinaties daarvan, vind ik niks relevants. :?:
Volgens Belrail.be gebeurde dit ongeluk op 19 oktober 1978 te Kermt.

En je vindt natuurlijk niet alles op het Internet he, zo oneindig groot is het ook niet. Zeker niet als het gaat over dergelijke zaken van meer dan 30 jaar geleden.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 5176.

Bericht door trainfreak »

Op dit forum staat een lijstje met locs die een ongeluk gehad hebben.

Klik.
Opgekomen via ... Google :oops:
Jakke

Re: 5176.

Bericht door Jakke »

Ik heb nog een foto gevonden van de 200 076.Deze is niet door mij genomen en ik weet niet van wie deze is.
Bijlagen
200.076  P001.jpg
200.076 P001.jpg (29.16 KiB) 7870 keer bekeken
Gerto

Re: 5176.

Bericht door Gerto »

Excuses om een topic van 3 jaar oud terug naar boven te brengen , maar ik heb nog wel wat interessante info om hieraan toe te voegen ;)

Het was volgens de info die ik kreeg op 19/11/1978 (elders op dit forum vind ik 19/10/1978 terug), het ging niet om een leeg stel ,maar wel om de eerste trein van Hasselt naar Brussel van die dag waardoor het nog zeer rustig was,er zaten slechts enkele reizigers op. Bij het ongeval geraakten de treinbegeleider + 1 reiziger gewond, maar ze hebben het overleefd.

Het was die dag zeer dichte mist en alle (toen nog mechanische) seinen stonden op groen voor deze trein. Toen de bestuurder door de dichte mist tegen 90 / u plots de eindseinen van de kolentrein zag was het al veel te laat en kon hij niets meer doen, met de gekende gevolgen. De bestuurder is uiteindelijk tot op het voorlaatste rijtuig van de kolentrein gevlogen.

Hoe weet ik dit nu allemaal? Omdat de bestuurder zelf het mij allemaal vanmorgen verteld heeft! :) :) :)
Hij was zwaargewond en is 1 jaar buiten strijd geweest, maar is intussen nog steeds treinbestuurder in Turnhout :)

Ik heb hem overigens ook de link naar deze post gegeven dus één dezer dagen zal hij (/zijn dochter) hier ook wel eens een kijkje komen nemen :)
Bij deze heeft deze topic toch nog een beetje een happy end :) (ook al helpt dat Locomotief 5175 nog niet aan een foto)
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: 5176.

Bericht door Locomotief 5175 »

Ik heb wel een foto van 5176, maar wel een foto van een ongeluk ! niet een originele toestand. indien iemand dat hebt mag u maar plaatsen op dit forum. Ik zou content zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Serie51

Re: 5176.

Bericht door Serie51 »

Ach wat zonde van die 5176 :cry: Ik ben een grote fan van deze serie loks,ik vind ze de mooiste die de NMBS ooit gehad heeft :!: Heeft iemand nog foto's van deze 51 serie :?: Graag posten aub,je maakt er mij heel blij mee :D
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: 5176.

Bericht door Locomotief 5175 »

Er bestaat een boekje " Onze Spoorwegen 5 " alles over de serie 51 te koop bij de TSP. 128 blz. dik.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie