4 april 2006

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

4 april 2006

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Even een experimentje: Openbaar vervoer in het dagelijks gebruik.
Mijn vrouw en ik wandelen nogal wat, en voor en na komt er bijna steevast een verplaatsing met trein, bus en tram. Soms valt er ook wel wat te beleven. Vandaar deze bijdrage. Als te veel mensen vinden dat dit flauwekul is: snel zeggen, dan doe ik dit niet meer.

Vandaag wilden we een deel stappen van de verbinding tussen twee GroteRoutepaden 122 en 129 (zoals lijnnummers bij OV) en wel tussen Angreau en Athis.

Om 6.51 namen we in Halle de 3927 tot Braine-le-Comte (ak 7:03 - stipt) - ms 812. De treinwachter controleerde onze internetbiljetten ("We gaan eens spelen," luidde zijn schalkse commentaar.) Het Ibis-toestel wist - in tegenstelling tot alle vorige keren - wel weg met de streepjescode en ik kon op het display meekijken hoe al onze gegevens te voorschijn kwamen, inclusief de controlefoto. Zou het waar zijn dat de gegevens ook opgeslagen worden, zodat eventueel gecontroleerd kan worden welke trein je genomen hebt, c.q. of je het traject geen twee keer afgelegd hebt?
Vier minuten overstaptijd op de 4057, de L naar Mons. In de onderdoorgang hangen geen gele affiches noch andere aankondigers, zodat je hier maar beter op de perrons kunt kijken, liefst voor je naar beneden gaat. Even paniek omdat er nergens een tweeledig stel te bespeuren valt. Blijkt dat de trein - ik vermoed uitzonderlijk - met een break (ms 317) gereden wordt.
In Mons moeten we ook nog P 7773 naar Quiévrain nemen: ms 737; ik had hier eigenlijk een stel M4 verwacht, enige teleurstelling valt ons dus te beurt. De trein komt op tijd aan in Quiévrain, al is hij in Mons met twee minuten vertraging vertrokken omdat de IC naar Lille-Flandres een kleine tien minuten had.
In Quiévrain staat ab 3467 (Jonckheere City 041) al te wachten: lijn 29' (ja, het accent hoort er bij) naar Roisin, maar wij rijden mee tot Angreau, waar we zoals voorzien om 8:34 aankomen.
Bijna 17 km later komen we aan in Athis, waar we aan de halte "Croix des Muets" de bus van lijn 8 willen nemen naar Dour. De halte-informatie is echter erg verwarrend, zodat we er de voorkeur aan geven om de bus enkele halten tegemoet te gaan, tot we een halte vinden met ondubbelzinnige aanduiding. Het wordt ten slotte Erquennes (Eglise), en daar blijkt dat vermoedelijk alle halteborden links en rechts van de straat verwisseld zijn, en dat minstens een halte of 3 ver. Ik dacht dat dit alleen in Limburg kon, maar blijkbaar is Henegouwen in hetzelfde bedje ziek. Om 15:06 komt ab 3663 (Renault-EMI R312) op lijn 8, en die brengt ons naar Dour, waar we aan de halte Dour (Place) zullen overstappen op lijn 7 naar Saint-Ghislain. De halte Place is echter al maanden buiten dienst wegens werken, en de chauffeur zet ons af aan een obscure halte Rue Dubrucq. We hebben er 23' overstaptijd. Stipt op tijd (15:39) komt ab 3804 (Van Hool A330, met een hallucinant slechte inrichting binnenin, zodat blijkbaar niemand echt op zijn gemak zit) aangereden en die zet ons na een stipte rit af aan het station van Saint-Ghislain, volledig in de steigers, en ook voor het station is het een puinhoop, want de hele omgeving wordt geherstructureerd: er komt o.a. een volledig vernieuwd busstation.
Om 16:10 vertrekt daar P 8860 naar Mons: een trek- en duwstel van Schaarbeek met de 2118 achteraan en 4 M4m als rijtuigen. Als deze trein op tijd in Mons aankomt, kunnen we een half uur tijd winnen op de officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: om 16:24 vertrekken we met ms 234 (L 4086) richting Braine-le-Comte, waar we om 16:57 kunnen overstappen op de 3916 die ons met een minuutje vertraging dropt in Halle om 17:10. (In plaats van 17:43, zoals ARI ons wilde doen geloven.) We eindigen zoals we begonnen zijn: met een vierledig stel, dit keer de 830.
Eigenaardig genoeg heeft ook de TBG van de 4086 onze biljetten gescand. Onnodig te zeggen dat ook deze keer alles OK was.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

En op zo'n momenten zou niemand geloven dat je op tijd op je bestemming komt, met zoveel treinen en bussen. Je ziet wel, met een beetje goede wil gebruik je goed het openbaar vervoer. Maar zijt gij nu gaan wandelen, samen met uw vrouw? In Angreau?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Uiteraard: Angreau - Caillou-qui-Bique - Onnezies - Fayt-le-Franc - Athis.
We doen dit trouwens al 30 jaar op deze manier, hebben de meest onwaarschijnlijke hoekjes van België gezien, en altijd met OV heen en terug. We kijken echt niet op een trein of bus min of meer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Hoeveel heeft dat wel gekost of zijt gij één 65-plusser?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

26,00 EURO trein (eerste klasse - met 50% vermindering als houders van een halveprijskaart code 088 - 1 jaar geldig voor 100 EURO) en nog eens 6,00 EURO bus. Vermits we nooit naar het buitenland op vakantie gaan, een goedkope manier van op vakantie gaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Hoeveel keer per jaar gaat gij wel op die manier gaan wandelen? En zijn dat dan uitgestippelde wandelroetes door de dienst toerisme of de wandelclub?
Laatst gewijzigd door Jonathan op 04 apr 2006, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Zo'n 40 keer per jaar, meestal bewegwijzerd of beschreven. Vier keer per jaar organiseer ik zelf een wandeling voor een beperkte groep, die ik op die manier mee laat profiteren van al mijn ervaring.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:Zo'n 40 keer per jaar, meestal bewegwijzerd of beschreven. Vier keer per jaar organiseer ik zelf een wandeling voor een beperkte groep, die ik op die manier mee laat profiteren van al mijn ervaring.
Ook met de trein en den bus?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jep, dat is een van de basisvoorwaarden. En blijkbaar zijn de wandelingen zo goed dat zelfs de anti-OV er gerust de kwelling van trein en bus willen bijnemen. Voor hen is het trouwens een zorgeloze dag: ik zorg werkelijk voor alles: trein en bus, parcours, rustpauzen in cafés e.d.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:Jep, dat is een van de basisvoorwaarden. En blijkbaar zijn de wandelingen zo goed dat zelfs de anti-OV er gerust de kwelling van trein en bus willen bijnemen. Voor hen is het trouwens een zorgeloze dag: ik zorg werkelijk voor alles: trein en bus, parcours, rustpauzen in cafés e.d.
Zijn er zelf van die anti-OV die je overtuigt hebt geen anti-OV meer te zijn? En reserveer je ook je zitplaatsen in de trein?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

De meesten zien wel al lang in dat je je perfect met OV kunt verplaatsen. Al vinden ze soms wel dat het lang duurt voor je ter plaatse komt. Ze zien ook wel in dat ik het OV wel van binnen en van buiten ken, m.a.w. dat de doorsneegebruiker het er waarschijnlijk niet even goed afbrengt.
Ik probeer plaatsen te reserveren, maar de hele procedure groepsreizen is absoluut klantonvriendelijk. Elk bedrijf dat de klant de indruk geeft dat je blij moet zijn dat je hun klant MAG zijn, is per definitie klantonvriendelijk. Bij de groepsreizen met de NMBS is dat sterk het geval, en dat stoort me.
Ook het feit dat je de groepsreis niet kan afgelasten zonder vrij zware kosten, is een ernstig bezwaar. Ik ga niet stappen bij echt stormwere, en ook ook niet op een tropische zomerdag. Vroeger kon je dan gewoon van de groepsreis afzien, nu ben je verplicht om zeven dagen vooraf te betalen, en ben je je geld dus kwijt. Dat is eigenlijk ondoenbaar. En nog z iets: binnenkort moeten we van Overijse naar Halle: bus - metro - trein, dus. Ik zou niet weten hoe ik precies kan bepalen met welke trein we van Brussel naar Halle kunnen sporen, omdat die aansluiting bus:trein nu eenmaal geen echt exacte berekening toelaat.
De procedure is zo zwaar. Daar moet dringend eens wat gezond verstand zijn werk kunnen doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 4 april 2006

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef:...kunnen we een half uur tijd winnen op de officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: ...
Ik vind het goed dat hij u de verbinding van een half uur later vertelde, want, meestal heb je die niet. En helaas heeft/had ARI de gewoonte heel korte overstaptijden te nemen. Mensen die gebruikmaken van ARI weten waarschijnlijk niet op welk spoor de trein aankom,... dus vind ik dat niet slecht. Uiteraard beweest het spoorboekje wel zijn dienst!
Dat je op andere materieel zat dan je verwachtte heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het paasvakantie is, en sommige P-treinen verkort zijn (in elk geval op de 3 die ik 's avonds zie, is er zeker 1 verkort (de tweede bestaat altijd maar uit 1 tweetje, dus die kan men niet verkorten, en de derde, daarvan heb ik nog geen rijtuigen geteld).
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Lijkt mij best interessant, jouw bijdragen. Vooral die waar het fout gaat, en er zo iets uit te leren is :wink:
ThomSten

Bericht door ThomSten »

De TEC maakt er daar precies wel een potje van als ik het zo lees...
paljas

Bericht door paljas »

...heb je wel nog tijd om rond te kijken?? Of heb je zo'n sterk geheugen?
Plaats reactie