Een rondje maken met Fles, part 3

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Fles »

Ik had besloten dat het met mijn grieperige kop een verstandig plan was om een beetje in de Ardense frisse lucht te vertoeven. Of zoiets. Achterlijk vroeg de deur uit, met de laatste nachtnettrein van Utrecht via Amsterdam naar Brussel, en aan het werk maar. Allereerst treinstel 524 als IC naar Luxembourg waarmee ik uit Brussel-Noord vertrok.
Afbeelding Vervolgens een dieselstelletje in de mist in Libramont.
Afbeelding En nog 2 in het inmiddels doorgebroken zonnetje te Bertrix.
Afbeelding In Bertrix liep ik tegen een uurtje vertraging aan omdat de stoptrein naar Dinant maar 1 keer in de 2 uur rijdt. Of minstens op zondag dan. Dat kwam niet verkeerd uit, mooi tijd voor een bakkie koffie. Om 13:06 vertrok de stoptrein richting Dinant. De conducteur had ernstig te lijden onder de warmte bijkbaar.
Afbeelding De machinist zit gelukkig in de schaduw.
Afbeelding Dinant. De stoptrein uit Bertrix is zojuist binnengelopen. Op de achtergrond een elektrisch treinstel type "Break", dat om onduidelijke redenen 5 minuten voor zijn officiële tijd vertrok als stoptrein richting Namur. Ik had mazzel.
Afbeelding Lekker stelletje zo samen:
Afbeelding Vanuit Namur ging het per klassiekje door het glooiende Waalse land naar Lonzée. In Lonzée kunnen we goed zien hoe glooiend het daar is :!:
Afbeelding Lonzée. Klassiekje 746 rijdt binnen als stoptrein terug naar Namur.
Afbeelding Vlak voor het binnenrijden van Namur werden we nog even voor de rooie gegooid. En hoe gaat het dan in België? Machinist loopt de trein uit, loopt naar het sein, sleutelt een kastje open waar een telefoon in zit, belt met de verkeersleiding en komt terug met een geel briefje in zijn hand. We mogen na een minuutje of 6 verder rijden.
Afbeelding In Namur heb ik nog een klein uurtje staan spotten. Niet dat er ook maar IETS te beleven was trouwens. Alle perrons waren totaal uitgestorven en heel af en toe kwam er een trein binnen. Waaronder deze, getrokken door loc 1357.
Afbeelding Daarnaast reden er nog meer klassiekjes rond daar, bijvoorbeeld stel 164.
Afbeelding Het was overigens ook een klassiekje, stel 174, wat mij luid hijgend en puffend langs de Maaslijn (ja ja 8-) ) naar Liège-Guillemins bracht. Daar aangekomen had ik opnieuw een klassiekje, namelijk de 175, naar Maastricht.
Afbeelding Er was dan wel een raam aan splinters gegaan, maar dat gaf niet zo. Rijden maar.
Afbeelding Anyway, dat ging goed tot Visé. En toen bleek dat raam ineens wèl een probleem te zijn. Conducteur hevig bellend over het perron en zo, en het eind van het liedje was dat de tweede klas ontruimd werd en iedereen verplicht 1e klas moest gaan zitten, zodat het compartiment afgesloten kon worden. Mij hoor je niet klagen :) Door al dat gedoe met dat raam waren we wel wat laat in Maastricht, maar de IC naar de rest van de wereld stond er nog, geen probleem daar. Wat later bleek dat er zowel tussen Weert en Eindhoven als tussen Den Bosch en Utrecht vervangend busvervoer ingezet werd :r En aangezien ik geen zin had in zo'n hindernisbaan, besloot ik via de Maaslijn (daar istie weer) te gaan. Dat duurde alleen een uur of anderhalf langer, maar ik denk dat het net zo snel was als dat gedonderjaag met die bussen.

Oh ja, en de oogst :)
Afbeelding Enjoy :)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door b-loc »

mooie foto's
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door treinbruno »

ammaai - ZEEEEEER schoon - allemaal op enen dag :o

het stukje tussen gendron-celles en anseremme vindt ik na L42 een van de mooiste trajecten van belgie.

@ fles: gij hebt wel veel over om eens een dagje te gaan touren: het nachtnet 8)

hoeveel tickets hebt gij wel moeten kopen :?:
Afbeelding
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:@ fles: gij hebt wel veel over om eens een dagje te gaan touren: het nachtnet 8)

hoeveel tickets hebt gij wel moeten kopen :?:
Nachtnet sucks big time inderdaad. Maar voor 1 etappe is het goed te doen ;)

kaartjes: dat viel nog mee eigenlijk. Een dagkaart voor NL (€ 25,00), een enkeltje Roosendaal - Antwerpen (€ 7,50, en geen controle, dus binnen 2 maanden kan ik nogmaals 8-) ), 4 strippen (of hoe noem je dat) op een Rail-Pass (4 x € 6,90 = € 27,60) en een enkeltje Visé - Maastricht (€ 3,80). Samen € 63,90. Nog exclusief een spoorboekje en BVO. Ja, het loopt inderdaad wel tegen de 100 euro aan...
13'erke

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door 13'erke »

Mooie foto's :P , maar wie heeft mijn broer (de 1357) zo beklad, grrrr :x
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door b-loc »

13'erke schreef:Mooie foto's :P , maar wie heeft mijn broer (de 1357) zo beklad, grrrr :x
hahaha misschien heeft hij zich getattoeerd :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Steven »

in dinant 5 minuten voor vertrek weg rijden? zou me verbazen, ben je zeker dat je u niet miszien hebt tussen week en weekend aangezien er dan een 5 tal minuten verschil op die treinen zit
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Fles »

Het is toch dat roze deel van het spoorboekje? Met die C overal? Ja, daar staat dus 14:21 als vertrektijd. Maar men stond al zo vlijtig met de fluit tussen de tanden om 14:15, dat ik het toch maar even vroeg, aangezien ik nog even wat drinken wilde gaan kopen. Ik werd met enige haast gemaand in te stappen, de deuren sloten zich en voordat ik een zitplaats bereikt had, waren we onderweg :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Steven »

euh beste fles op welke dag heb je de trip gemaakt? als het weekend is, is het idd met een C, maar ik wil u er wel attent op maken dat er deze maand een aantal weekends zijn dat er daar werken op die lijn waren met aangepaste dienstregelingen.
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Fles »

Steven schreef:euh beste fles op welke dag heb je de trip gemaakt? als het weekend is, is het idd met een C, maar ik wil u er wel attent op maken dat er deze maand een aantal weekends zijn dat er daar werken op die lijn waren met aangepaste dienstregelingen.
Afgelopen zondag 24 februari was het ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Steven »

Fles schreef:
Steven schreef:euh beste fles op welke dag heb je de trip gemaakt? als het weekend is, is het idd met een C, maar ik wil u er wel attent op maken dat er deze maand een aantal weekends zijn dat er daar werken op die lijn waren met aangepaste dienstregelingen.
Afgelopen zondag 24 februari was het ;)
ik heb hier het pdf bestand met de werken van de maand waar er idd voor die zondag werken zijn met invloed op de dienstregeling voor de IC M, krijg het hier enkel niet online geplaatst :(
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Fles »

Oh, ik geloof het zo ook wel hoor ;) Waren er werkzaamheden daar, waardoor die trein 5 minuten eerder uit Dinant vertrok (en ook 5 minuten eerder in Namen aankwam trouwens)? 'T zal zo zijn, ik wist van niks. Maar goed, trein toch gehaald, niks aan de hand :lol:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door Accelerat »

Leuk ritje! :D
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door rvdborgt »

Fles schreef:kaartjes: dat viel nog mee eigenlijk. Een dagkaart voor NL (€ 25,00), een enkeltje Roosendaal - Antwerpen (€ 7,50, en geen controle, dus binnen 2 maanden kan ik nogmaals 8-) ), 4 strippen (of hoe noem je dat) op een Rail-Pass (4 x € 6,90 = € 27,60) en een enkeltje Visé - Maastricht (€ 3,80). Samen € 63,90. Nog exclusief een spoorboekje en BVO. Ja, het loopt inderdaad wel tegen de 100 euro aan...
Tips voor de volgende keer:
- Dagkaart Nederland is geldig tot Roosendaal (gr) (scheelt hier 1,30).
- Rail Pass is geldig vanaf Essen, ook als de trein daar niet stopt (scheelt 3,40).
- Dagkaart Nederland is geldig vanaf Visé(fr) (scheelt hier 2,20).

Een een regel op een Rail Pass heet... een regel :-)

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Een rondje maken met Fles, part 3

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
Fles schreef:
Steven schreef:euh beste fles op welke dag heb je de trip gemaakt? als het weekend is, is het idd met een C, maar ik wil u er wel attent op maken dat er deze maand een aantal weekends zijn dat er daar werken op die lijn waren met aangepaste dienstregelingen.
Afgelopen zondag 24 februari was het ;)
ik heb hier het pdf bestand met de werken van de maand waar er idd voor die zondag werken zijn met invloed op de dienstregeling voor de IC M, krijg het hier enkel niet online geplaatst :(
De NMBS is alleen zo "handig" met het bekendmaken van vervangende dienstregelingen, dat veel mensen er gewoon geen kennis van nemen of zelfs van kunnen nemen. De klantendienst bestond het een jaar of 2 geleden zelfs nog om te stellen dat het "ondoenlijk" was om de wijzigingen in de planner op te nemen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie