L73 Adinkerke-Bray Dunes
L73 Adinkerke-Bray Dunes
Deze namiddag eens genoten van de voorjaarszon met bijhorende temperaturen, en iets gedaan wat ik al langer wou doen: langs lijn 73 van Adinkerke station naar Frankrijk wandelen.
Gewapend met foto-apparaat en GPS in Adinkerke station vertrokken.
Aan de eerste overweg (die overigens nog in dienst was) volgende foto's getrokken: de eerste richting Adinkerke, de andere richting Bray-Dunes. Dit stuk is nog steeds bruikbaar in kleine beweging. Een goeie 100 meter verder stopt ook deze mogelijkheid, en vinden we het officieuze einde van het Infrabel-net, aangelegd omwille van de privé-overweg erachter.
Het echte einde ligt nog wat verder: de grens België-Frankrijk, net voorbij een grote, zeer schuine overweg (voor de specialisten: volgens het systeem AP/BP.)
Als je sein niet meer brandt, hang je iets voor het aankondigingsbord. Wat? Dat heeft geen belang Iemand al gemeld dat het Pedaalbord vernieuwd mag worden? De overweg zelf: zoals gezegd zeer scheef, en midden op een kruispunt. Een massa andrieskruisen dus. En dan zijn we er eindelijk: de schreve, of de grens met Frankrijk. Het oude grenshuisje voor de douane staat er nog, en heeft een nieuwe toepasselijke functie gekregen: een winkel van Belgische chocolade.
Aan de overkant van de straat stond ook een winkel 'Produits français, prix belges. De signalisatieborden hebben de tand des tijds overleefd. Al zij het niet helemaal. Signal automatique: ooit wel, maar nu niet meer. Slagbomen en sturing zijn al verwijderd. En pas hierna staat het grensbord in de andere richting. De communicatiekabels hangen er deels nog. Alleen de hoogte... Zoals gezegd: deels. Iemand die weet wat dit bord betekent? Ik heb geen idee. Wat gebeurt er aan een verlaten spoorlijn? Juist ja,... Het "emplacement Bray-Dunes".
1 doorgaand spoor, 1 perronspoor en 1 aftakspoor.
Hier de wissel naar het aftakspoor. De wissel is echter niet meer bruikbaar. Het spoor zelf... ...ook niet. Frans model van een ontspoorblok of "hond". Een vreemde overweg: de vaste afsluiting staat dwars over het perronspoor. Einddoel: Station Bray-Dunes, nu dienstdoend als openbare bibliotheek. In Bray-Dunes ben ik dan nog even door het centrum gewandeld richting België, en de kerktoren geplaat.
Voor de liefhebbers. Aan de andere kant van het centrum heb ik dan de DK'bus naar De Panne genomen, en afgestapt aan Moeder Lambik.
Na daar de nodige vulling voor de innerlijke mens gekocht te hebben, heb ik de tram genomen naar Nieuwpoort.
Tegen dan was het 16 uur, wat te zien was aan de volle tram.
Greetz
BDJ
Gewapend met foto-apparaat en GPS in Adinkerke station vertrokken.
Aan de eerste overweg (die overigens nog in dienst was) volgende foto's getrokken: de eerste richting Adinkerke, de andere richting Bray-Dunes. Dit stuk is nog steeds bruikbaar in kleine beweging. Een goeie 100 meter verder stopt ook deze mogelijkheid, en vinden we het officieuze einde van het Infrabel-net, aangelegd omwille van de privé-overweg erachter.
Het echte einde ligt nog wat verder: de grens België-Frankrijk, net voorbij een grote, zeer schuine overweg (voor de specialisten: volgens het systeem AP/BP.)
Als je sein niet meer brandt, hang je iets voor het aankondigingsbord. Wat? Dat heeft geen belang Iemand al gemeld dat het Pedaalbord vernieuwd mag worden? De overweg zelf: zoals gezegd zeer scheef, en midden op een kruispunt. Een massa andrieskruisen dus. En dan zijn we er eindelijk: de schreve, of de grens met Frankrijk. Het oude grenshuisje voor de douane staat er nog, en heeft een nieuwe toepasselijke functie gekregen: een winkel van Belgische chocolade.
Aan de overkant van de straat stond ook een winkel 'Produits français, prix belges. De signalisatieborden hebben de tand des tijds overleefd. Al zij het niet helemaal. Signal automatique: ooit wel, maar nu niet meer. Slagbomen en sturing zijn al verwijderd. En pas hierna staat het grensbord in de andere richting. De communicatiekabels hangen er deels nog. Alleen de hoogte... Zoals gezegd: deels. Iemand die weet wat dit bord betekent? Ik heb geen idee. Wat gebeurt er aan een verlaten spoorlijn? Juist ja,... Het "emplacement Bray-Dunes".
1 doorgaand spoor, 1 perronspoor en 1 aftakspoor.
Hier de wissel naar het aftakspoor. De wissel is echter niet meer bruikbaar. Het spoor zelf... ...ook niet. Frans model van een ontspoorblok of "hond". Een vreemde overweg: de vaste afsluiting staat dwars over het perronspoor. Einddoel: Station Bray-Dunes, nu dienstdoend als openbare bibliotheek. In Bray-Dunes ben ik dan nog even door het centrum gewandeld richting België, en de kerktoren geplaat.
Voor de liefhebbers. Aan de andere kant van het centrum heb ik dan de DK'bus naar De Panne genomen, en afgestapt aan Moeder Lambik.
Na daar de nodige vulling voor de innerlijke mens gekocht te hebben, heb ik de tram genomen naar Nieuwpoort.
Tegen dan was het 16 uur, wat te zien was aan de volle tram.
Greetz
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
ik ben daar deze zomervakantie ook geweest
mij viel op dat de spoorweg ZEEER erg begroeid is...
die leonidas daar op dat kruispunt is ook wel grappig
verder gingen wij toen in een frituur eten die net op het niemandsland lag: wa waren het bordje dat we uit frankrijk waren al voorbij maar het bordje van belgie hing nog iets verder...
verder zijn er zo net achter de grens 2 tankstations - in belgie moet de benzine dus wel goedkoper zijn
ik vind het een zeer mooie streek
MAG JE TROUWENS ZOMAAR OP SPOORLIJNEN WANDELEN
mij viel op dat de spoorweg ZEEER erg begroeid is...
die leonidas daar op dat kruispunt is ook wel grappig
verder gingen wij toen in een frituur eten die net op het niemandsland lag: wa waren het bordje dat we uit frankrijk waren al voorbij maar het bordje van belgie hing nog iets verder...
verder zijn er zo net achter de grens 2 tankstations - in belgie moet de benzine dus wel goedkoper zijn
ik vind het een zeer mooie streek
MAG JE TROUWENS ZOMAAR OP SPOORLIJNEN WANDELEN
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Vloeken mag ook niet
Nee, normaal gezien mag dat niet. Maar op een spoorlijn waar geen verkeer meer op kàn, is er niet veel risico.
Sigaretten en tabak zijn in België goedkoper dan in Frankrijk. Daarom dat er zoveel winkeltjes en tankstations zijn in de grensstreek. Zelfs toen ik in Moeder Lambik (al wat meer binnenland in) een tankstation binnenstapte, wemelde het daar nog van de Fransen (zowel nummerplaten als mensen).
Al zou het tanktoerisme binnenkort verleden tijd zijn.
BDJ
Nee, normaal gezien mag dat niet. Maar op een spoorlijn waar geen verkeer meer op kàn, is er niet veel risico.
Sigaretten en tabak zijn in België goedkoper dan in Frankrijk. Daarom dat er zoveel winkeltjes en tankstations zijn in de grensstreek. Zelfs toen ik in Moeder Lambik (al wat meer binnenland in) een tankstation binnenstapte, wemelde het daar nog van de Fransen (zowel nummerplaten als mensen).
Al zou het tanktoerisme binnenkort verleden tijd zijn.
BDJ
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Hoi,
Bartjedj,
Proficiat met je interessante reportage.Het bord met de letter S betekent Sifflez ofwel toeteren in het Nederlands.
Lukas
Bartjedj,
Proficiat met je interessante reportage.Het bord met de letter S betekent Sifflez ofwel toeteren in het Nederlands.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Mooie reportage.Lukas schreef:Hoi,
Bartjedj,
Proficiat met je interessante reportage.Het bord met de letter S betekent Sifflez ofwel toeteren in het Nederlands.
Lukas
Inderdaad het bordje betekent Siffler en dient om de mensen die de onbewaakte voetgangers overweg willen oversteken te verwittigen. Dus via dit wit/rode hekje. Komt men nog veel tegen in Frankrijk.
Normaal bij het kruisen van trienen moeten de bestuurders ook altijd "siffler".
Een beetje verder voorbij Dunquerke zijn ze een nieuwe lijn aan het aanleggen naar Calais, voor de trafic van de Haven.
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
dit is echt een mooie lijn, heb hem vorige jaar ook eens bewandeld. Een spoorlijn tussen de duinen is trouwens iets unieks in Belgie, en wat nog staffer is: het is de enige overgang naar Frankrijk in Vlaanderen!!!
Wie zin heeft mag zich ook registreren op het lijn73 forum
http://lijn73.li.funpic.de/
Maarten
Wie zin heeft mag zich ook registreren op het lijn73 forum
http://lijn73.li.funpic.de/
Maarten
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Leuk verhaal, hoever is de afstand eigenlijk in totaal die je langs het spoor gelopen hebt?
Enne... mis ik niet een bepaald onderdeel?
Enne... mis ik niet een bepaald onderdeel?
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
DAT zijn nu reportages die ik met plezier lees/bekijk... Spijtig genoeg zijn er niet veel lijnen meer over om op deze manier te bezichtigen...
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Heerlijk, heerlijk, je ruikt zo het polderwindje (zal wel een zeewindje geweest zijn gisteren)
Te voet van Bray Dunes naar De Panne langs het strand is ook mogelijk hoor (liefst bij laag tij)
Te voet van Bray Dunes naar De Panne langs het strand is ook mogelijk hoor (liefst bij laag tij)
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Heel leuke reportage. Ik zou hier ergens onder het stof nog een dvd moeten hebben liggen waar foto's op staan van hetzelfde stuk (en verder in Frankrijk), maar dan een paar jaar geleden (2003 of zo). Interessant om eens te vergelijken. Ik zet ze hier als ik ze vind...
Re: L73 Adinkerke-Bray Dunes
Heb me geregistreerd, en heb de reportage daar ook neergezet.5183 schreef: Wie zin heeft mag zich ook registreren op het lijn73 forum
http://lijn73.li.funpic.de/
BDJ