Loppem - Koblenz: DEEL I

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door K V B »

Fles schreef:Leuk leuk leuk :) Ik ga dit volgen :!:

Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:
Nee, gewoon geschiedenis. Als je echt eens een station wil zien dat veel te groot is voor zijn locatie moet je Canfranc maar eens gaan bekijken...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Patrick »

Trainspotterke schreef:Start!
[Liggende foto] Zo geraakt een mens nooit in Koblenz natuurlijk :P
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Paul »

Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Tussen Ronse en Leuze zijn de sporen nog steeds aanwezig! Moest je er eerst eens met een bosmaaier (of kettingzaag) passeren, zou je nog kunnen doorrijden van Ronse tot Leuze. :P
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door etoile du nord »

Paul schreef:
Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...
Ja inderdaad , maar ik denk dat dit de enige tunnel is op een niet-geëlectrificeerde lijn in Vlaanderen ?

En niet alle sporen van L 86 zijn opgebroken : vanuit Leuze liggen ze nog tot voorbij Frasnes , maar op grondgebied Ronse is alles opgebroken ( een deel van het stedelijk containerpark en enkele kleine KMO's zijn erover gebouwd ) tot vlak voor het station !
Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië ! ( taalgrens of 'ijzeren gordijn' ?)
Vroeger reed men via Leuze tot Brussel of via Doornik tot Rijsel ... nu is er de A8
Afbeelding
Fles

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Fles »

etoile du nord schreef: Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië !
Oh jawel hoor, heel goed zelfs :) Vanuit Utrecht ook, trouwens :)
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door etoile du nord »

Fles schreef:
etoile du nord schreef: Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië !
Oh jawel hoor, heel goed zelfs :) Vanuit Utrecht ook, trouwens :)
:mrgreen: Ik denk dat het nog beter gaat vanuit Köln of Londen (minder overstappen :roll: )
Ik denk dat we hier ook nogal afdwalen van het onderwerp, dus ... :arrow:EXIT
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door etoile du nord »

etoile du nord schreef:
Paul schreef:
Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...
Ja inderdaad , maar ik denk dat dit de enige tunnel is op een niet-geëlectrificeerde lijn in Vlaanderen ?

En niet alle sporen van L 86 zijn opgebroken : vanuit Leuze liggen ze nog tot voorbij Frasnes , maar op grondgebied Ronse is alles opgebroken ( een deel van het stedelijk containerpark en enkele kleine KMO's zijn erover gebouwd ) tot vlak voor het station !
Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië ! ( taalgrens of 'ijzeren gordijn' ?)
Vroeger reed men via Leuze tot Brussel of via Doornik tot Rijsel ... nu is er de A8
Toch een kleine correctie :
L 86 loopt inderdaad nog door tot station Ronse , het is het deel van L 87 van de oude Y keerlus dat opgebroken is ; sorry voor de lapsus
(je kan alles duidelijk zien op Google Maps )
Afbeelding
Plaats reactie