foto's verkleinen

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

foto's verkleinen

Bericht door Ruben »

Een foto van 730 kb is zeker te groot om hier te posten? En zo ja, kan je van een foto op een of andere manier een kleiner bestand maken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja hoor, je kan deze met verschillende fotoprogramma's aanpassen, normaal als je office 2003 zou hebben zit er al eentje bij, ook programma's zoals adobe photoshop element, coreldraw en nog enkel andere slagen er in een foto wa kleiner te maken, anders doormailen naar iemand die het kan en vragen om terug te sturen, je kan ook steeds vragen of iemand bij u op de pc een dergelijke software kan komen installen en eventueel is kan voordoen hoe je het doet, eens je het weet is het echt wel kinderspel en zorgt er voor dat ni half het forum moet scrollen om je foto te zien :-)
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Qua servicesnelheid moet HGTBF-Junior alleszins niet onderdoen voor zijn voorganger! :wink:

Op mijn computer staat Adobe Photoshop Album 2.0 Starter Edition, kan dat daar normaal mee? Ik heb wel gevonden hoe je een foto verkleint in de zin van er een stuk uit te snijden maar niet hoe dezelfde foto minder plaats inneemt...
En de helpfuncties zijn precies meer info over het programma dan over het gebruik...

Hoe klein zou het uiteindelijk moeten worden om hier te posten?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

yep da kan je er mee

in het menu ga je naar image => resize => image size

daar heb je de afmetingen van de figuur dan staan, je kan kiezen om de afmetingen in cm inches te zetten of zelfs in % aan jou om te kiezen in welke eenheden je het liefst de figuur aanpast, als je uw foto's steeds op dezelfde resolutie neemt zal je na een tijdje gewoon zijn hoe klein je ze moet maken, voor miojn huidig toestel (6,1 megapixel) neem ik 25-30% van het origineel voor ik ze hier post
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

'k Ga moeilijk beginnen doen 8)

In mijn menubalk staat bestand, bewerken, weergave, tag, zoeken, online services, help. En ik zie in geen enkel menu iets dat een vertaling van image of resize zou kunnen zijn... En rechtsklikken op de foto geeft ook niet meer mogelijkheden. "foto corrigeren" dient precies enkel om te foto zelf te veranderen, niet z'n formaat. Heb je nog andere ideeën waar het zou kunnen zitten? Niet erg als je het niet zo kan zeggen, dan zoek ik nog wat voort maar dat zal dan wel voor een andere dag zijn. Zolang de examens bezig zijn moet ik nog wat aan de nachtrust ook denken he :wink:

Trouwens, volgens mij ben jij aan het proberen om aan een zo groot mogelijk aantal posts te geraken vooraleer de Chinees terugkomt zodat hij je niet meer kan inhalen :mrgreen: :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

noem is op wat er onder bewerken staat?
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

in 't zwart:
ongedaan maken item bijwerken, kopiëren, geen selecteren, foto corrigeren..., bewerken met Photoshop elements..., naar rechts roteren, naar links roteren, datum en tijd aanpassen..., naar origineel terugzetten, origineel vervangen door bewerkte versie, item dupliceren, bijschrift toevoegen..., miniatuur bijwerken, uit catalogus verwijderen..., instellen als achtergrond voor bureaublad, voorkeuren...

in 't grijs:
opnieuw, alles selecteren, ontbrekend bestand opnieuw verbinden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

neem dan eens bewerken met photoshop en zeg eens wat je dan hebt allemaal?
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Upgrade naar Photoshop Album
Verbeter uw foto's met de krachtige bewerkgereedschappen van Photoshop Elements, en bekijk het resultaat automatisch in de Fotobron.

twee knoppen:
-sluiten
-nu kopen

één link "meer informatie", met de extra voordelen en uiteraard de knop "bestellen"
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dan vrees ik dan uw versie die mogelijkheid idd ni ondersteund
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Bij Corel Photopaint doe je dit via het menu "image->resample"
Photoshop album edition ken ik niet, maar misschien heeft die wel een menu "beeld->aanpassen" of zo iets.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

als je met XP werkt dan kun je anders eens iets héél anders proberen, selecteer de foto's die je zou willen posten en gebruik dan de rechtermuisknop om die "te verzenden" naar je mail programma, dan krijg je de mogelijkheid om de originele grote te behouden of de foto's te verkleinen .
Daarmee kun je je foto's in bestandsgrote wel mee verkleinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

mm deze laatste truc kende ik zelf ook nog niet, ik leer zelf ook weer iets bij :-) maar hier bij mij krijg ik enkel een functie (binnen xp) om te kopieren naar en dus niet verzenden naar (binnen verkenner bedoel je toch?)
Pieter

Bericht door Pieter »

Je kan ook bv IrfanView downloaden en installeren, daarmee kan je heeel makkelijk verkleinen, draaien en je kan dit ook doen in batchopdracht. (Meerdere fotos tegelijk)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik zou zeggen als we nu toch proper beginnen :-) vanaf heden ook wa meer respecteren berichten en onderwerpen in de juiste map te steken, ik zou zeggen al wat met foto's te maken heeft in de map fotografie?
Plaats reactie