Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Fles »

Sander14 schreef:Dat klopt niet helemaal. Je kunt wel degelijk weg worden gestuurd omdat je geen vervoersbewijs hebt. Of je nu aan het spotten bent of niet. Er hangen niet voor niets bordjes dat je in het bezit moet zijn van een vervoersbewijs.
Daar heb je gelijk in Sander, al is die regel er in principe voor om drugsgebruikers en ander geteisem te kunnen wegsturen natuurlijk. Maar in principe geldt die regel voor iedereen inderdaad.
Joris schreef:Simpel, in de spitsuren is het verboden foto's te maken.
Tijdens de ochtendspits (tussen 07.00 en 09.00 uur op werkdagen) en de avondspits (tussen
16.00 en 18.30 uur op werkdagen) mag er niet worden gefilmd/gefotografeerd.
Bron? Link? Url? :?:

Ik weet niet beter dan dat het altijd mag, zolang je maar geen andere mensen hindert. :?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

De link van frankrijk werkt niet meer :wink:
Afbeelding
Sander14

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Sander14 »

Ik ga deze zomer zeer waarschijnlijk naar Bulgarije op vakantie en daar wil ik natuurlijk wat foto's maken. Zijn er hier mensen die weten hoe het zit met de regels daar?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

en ik ga morgen naar italie (pisa) :D
k'ga misschien nog effe met den trein naar rome, genova of firenze

jammer dat je niet mag fotograferen op stations
hopelijk zit de polizia niet achter mij met hun lambourini's die 300 kunnen :twisted:
Afbeelding
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door LHOON »

In Italië is het inderdaad formeel verboden foto's te nemen op stations, gezien een anti-fotografie wet die nog uit de tijd van Mussolini dateert.

Nochtans heb ik daar nooit problemen mee gehad, zie enkele van mijn foto's hier:

http://www.flickr.com/search/?q=train%2 ... 4307%40N00

Noch op enige andere plaats in binnen- of buitenland.
De enige plaats waar men mij ooit verteld heeft dat fotograferen zonder toelating verboden was, was de El in Chicago.

Iemand dan al problemen gehad in Italië?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

zo, mijn eerste dagje in italie, ben daarnet even naar firenze gegaan :D
er liep nogal veel polizia rond en er hangen overal camera's dus ik heb maar wat opgelet...

was ik wat fototjes aan het maken van een cisalpino en een eurostar en zag ik plots 2 flikken aankommen, k'ben dan maar even rap in de eurostar italia gesprongen die pas over een halfuurtje vertrekte (mooie treinen trouwens :D )

ben dan teruggekeert via lucca met een moderne vivalto dubbeldekker.
in lucca stond er wat politie op het perron naast me, maar doordat er een trein tussenstond konden ze me niet zien en heb ik wat foto's en filmpjes kunnen maken

in pisa kon ik wat foto's en een filmpje van de tBiz nemen, maar daar stond er ook trenitalia personeel die wat keken maar niets deden :)

morgen ga ik naar rome met de stoptrein en eurostar :D
Afbeelding
Bartjedj

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Bartjedj »

Best nooit wegkruipen, gewoon omdat er politie afkomt. Dan maak je je pas verdacht.

BDJ
Trammist

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Trammist »

Bruno, ben jij mondig in't italiaans? Zoja, probeer eens een "babbeltje te slaan" met die flikken (als ze daar tenminste toe bereid zijn), en vraag eens om een uitleg waarom het verboden is om fotokes te pakken (als weten we dat allemaal al wel, natuurlijk :wink: ). Vuur ook 'ns enkele moeilijke vragen af. En als je écht tijd te veel hebt, zoek de stationschef eens op...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Joris »

Hallo,
Trammist schreef:Bruno, ben jij mondig in't italiaans? Zoja, probeer eens een "babbeltje te slaan" met die flikken (als ze daar tenminste toe bereid zijn), en vraag eens om een uitleg waarom het verboden is om fotokes te pakken (als weten we dat allemaal al wel, natuurlijk :wink: ). Vuur ook 'ns enkele moeilijke vragen af. En als je écht tijd te veel hebt, zoek de stationschef eens op...
Het jammere is dat die Italianen enkel Italiaans verstaan... Zelfs in Zuid-Tirol waar men Duits spreekt moest men mij voor bepaalde mensen tolken... Een minimum kennis Duits/Engels/Frans zouden ze die mannen wel mogen geven...
Idem voor de douane op de Zwiters-Italiaanse grens, daar was maar 1 iemand die een beetje Engels verstond... Geen Duits of Frans, niks...
Als er hier in België iemand naar ons komt die geen Nederlands praat, kunnen wij toch ook een converstatie in een andere taal voeren?
Maar als je wat oplet, kan je in Italië nog wel iets fotograferen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
RIDCO

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door RIDCO »

Inderdaad, dat is een probleem met de Italianen. 'k Heb enkele keren deelgenomen aan een
internationale vergadering van spooorwegondernemingen, met voertaal Frans, Duits, Engels. De Italianen hadden hun tolk bij die alles naar het Italiaans vertaalde 'k Ben na één uur een andere plaats gaan zoeken met de delegatie van de SNCF en de NMBS.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

het FS personeel dat ik tegenkwam kon allesinds nog een beetje engels 8)

we vroegen zo aan de conducteur wat we moesten doen omdat de stempelautomaat op de luchthaven van pisa kapot was, die pakte gewoon zijn tang en zette 7 stempeltjes in ons kaartjes... :D
de volgende dag in de tBiz had de conducteur ook 3 stempeltjes in mijn kaartje geknipt, typisch italiaans dus :)

gelukkig geen problemen gehad met de polizia, want die kunnen GEEN engels :lol:
in rome heb ik mij in de drukte kunnen mengen, en in firenze in een trein gesprongen :D
Afbeelding
timv

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door timv »

Ik ga binnenkort in Lille fotograferen, maar weet iemand misschien of fotograferen toegestaan is bij de SNCF ?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door treinbruno »

pak best even blad met fotoregels mee...

in lille flandres oppassen voor het rare volk dat daar soms rondloopt
lille europe is een betonnen burcht waar nogal veel security is en je toch alleen maar baggerfoto's kunt maken :(

als je veel cargo kunt spotten kun je nog altijd naar hazelbrouck gaan waar alle cargo naar calais en duinkerke passeert :D
Afbeelding
timv

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door timv »

Hallo treinbruno

Hartelijk bedankt voor de info :wink:
Sander14

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Bericht door Sander14 »

Sander14 schreef:Ik ga deze zomer zeer waarschijnlijk naar Bulgarije op vakantie en daar wil ik natuurlijk wat foto's maken. Zijn er hier mensen die weten hoe het zit met de regels daar?
Inmiddels is het zeker dat ik naar Bulgarije ga op vakantie. Zijn daar regels qua fotograferen?
Plaats reactie