Regels van fotografie in binnen- en buitenland op stations.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik had vorige week ook "problemen" met de onderstationschef van Schaarbeek, stond daar na mijn bezoek aan TW Schaarbeek met een collega spotter.
Die gast kwam verkondigen dat het namelijk verboden was om foto's, filmpjes, (van eigendommen van NMBS) dit op Internet te zetten. Zelfs al is het niet voor commerciele doeleinden. Hij zei er ook bij dat als ze u erop betrapten, je je aan een serieuze boete kan verwachten, klopt dat? :P
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door AlexNL »

Voor foto's genomen vanaf publiek terrein, zonder personen herkenbaar in beeld (portretrecht), is dat volgens mij juridisch niet mogelijk. Al blijkt wel dat de vzw Atomium copyright heeft op het beeldmerk van het Atomium, en dat je ook niet zonder meer foto's mag publiceren zonder hun toestemming....
Dirk Jumper
Berichten: 606
Lid geworden op: 31 aug 2009, 09:54
Locatie: Huerth (Duitsland)

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Dirk Jumper »

TrainzDr3ver schreef:Ik had vorige week ook "problemen" met de onderstationschef van Schaarbeek, stond daar na mijn bezoek aan TW Schaarbeek met een collega spotter.
Die gast kwam verkondigen dat het namelijk verboden was om foto's, filmpjes, (van eigendommen van NMBS) dit op Internet te zetten. Zelfs al is het niet voor commerciele doeleinden. Hij zei er ook bij dat als ze u erop betrapten, je je aan een serieuze boete kan verwachten, klopt dat? :P
Had ik op donderdag in Ottignies :evil: :twisted: :(

groetjes
Dirk :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Steve »

Van "eigendom" gesproken, station Schaarbeek is niet eens "eigendom" van de werkgever van die beste OSTCH... :wink:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

LHOON, misschien niet het juiste topic, maar toch bedankt voor het plaatsen van die foto! Ik wist niet eens dat ze nog reden! :D
Dick

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Dick »

Vorig jaar reed ik op mien olde Puch het terrein op van RailPro (dus niet ProRail) voorheen stapelplaats Crailoo.
Daar wordt in alle illegaliteit nog gebruik gemaakt van loc 647 (Bakkie of Hippel) en een oude Oostduitse V100.
Ik kon ter plekke mijn geheugenkaart wissen, maar heb stiekum toch een foto kunnen ophalen.
(3 keer klikken voor het grootste formaat).
http://www.panoramio.com/photo/38302551
Afbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door The_Knitter »

Waarom zou de 647 illegaal zijn?
Zolang deze niet op de hoofdbaan komt..
Dick

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Dick »

The_Knitter schreef:Waarom zou de 647 illegaal zijn?
Zolang deze niet op de hoofdbaan komt..
Het is idd eigen terrein en geen terrein van de NS.
Maar het NS-vignet zou dan wel verwijderd moeten worden.
Voorheen was de stapelplaats erg soepel, ik heb een keer in de jaren '80 een korte rit gemaakt in loc 525. Nu doet men erg moeilijk als je officiëel een kijkje wil nemen. Het zou kunnen zij dat ze schamen voor hun oude locs.
Helaas is de Oost-Duitse V100 van haar DDR-kleuren ontdaan is nu blauw.
In de herfst van 1987 kon een treindienstleider nog drie stellen Benelux-hondenkoppen inplannen ter vervanging van een defecte dubbeldekker en op een traject waar ze nooit kwamen: Amsterdam via Hilversum - Amersfoort v.v.
De stellen stonden al in de Watergraafsmeer om te worden gesloopt.
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

Treurige update voor Hongarije, dat dat nog kan in de Europese Unie... :x
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

Wederom update Hongarije. Tevens Roemenië, Servië, Tsjechië en Slowakije toegevoegd.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Accelerat »

Overzicht staat momenteel offline. Reden valt te lezen in openingspost.
EDIT: Het probleem is inmiddels opgelost.
Taurus

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Taurus »

Vorig jaar ben ik in Portugal geweest en heb ik gefotografeerd op diverse stations in Lissabon. Op de grotere stations Santa Apolónia en Gare do Oriente heb ik geen enkel probleem gehad maar bij station deed men echter wel moeilijk, dit was station Campolide. Ik stond aan het einde van het perron al het treinverkeer te fotograferen dat via de Ponte 25 de Abril naar het zuiden gaat. Opeens kwam er een particuliere beveiliger van Grupo 8 mij vragen wat ik aan het doen was. Die ging bellen met de stationschef en die kwam me even later vertellen dat ik alleen mocht fotograferen met een vergunning van CP. Buiten de stations mocht wel. Ondertussen liep er iemand via de hoofdsporen het perron op en daar werd niets van gezegd... Het was een rustig station en blijkbaar hadden ze niets beters te doen :evil: Maar goed, na dit voorval ben ik daar weggegaan.

Voor dit jaar wil ik graag een stedentrip naar Parijs gaan doen en het liefst alle kopstations aandoen, als het nog wil zomeren overigens :? De regels wat betreft de RATP zijn mij bekend maar hoe zit het met de grote SNCF stations, mag je hier fotograferen of zijn de perrons tegenwoordig afgesloten met poortjes? In 2001 heb ik op Gare du Nord en Gare de Lyon in elk geval geen problemen gehad.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door AlexNL »

Op de SNCF-stations mag je vrij fotograferen, maar alleen vanaf publiek toegankelijk terrein. Je mag dus niet in de sporen gaan staan enzo.

Voor gebieden afgesloten met poortjes (ik denk dat dat alleen het Eurostargebied is) geldt dat je er mag komen als je daar iets te zoeken hebt - bijvoorbeeld als je een ticket hebt.
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door 5307 »

Wie neemt er nu foto's in een station?? :roll:

Langs de lijn is het eens zo tof! :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Regels van fotografie in binnen- en buitenland op statio

Bericht door Shrek »

5307 schreef:Wie neemt er nu foto's in een station?? :roll:

Langs de lijn is het eens zo tof! :)
Dan moet je al vervoer hebben he, zeker op een vakantie in het buitenland is het niet altijd even gemakkelijk om een auto of fiets te vinden...
Plaats reactie